"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

WHFB Liiga 4

Porin peliporukka

Valvoja: Peliporukkavalvojat

Runt

Re: WHFB Liiga 4

Viesti Kirjoittaja Runt »

On meillä pleijarit mukana tälläkin kertaa, tai ainakin niin olen koko ajan ajatellut.
Onhan tämä vähän mälsää kylläkin että huonollo runkosarjalla et viellä periaatteessa häviä mitään, osallistujia tarvittaisiin enemmän jotta karsiutujia tulisi. Ellemme sitten pelaa runkosarjan jälkeen neljän kärjen kesken pleijarit? Nykyiselläänhän runkosarjan ainoa merkitys se että kenet sieltä saa sitten vastaan. Eipä itseäni kyllä huvita top.2-3:sta kohdata viellä ensinmäisellä kierroksella, joten itselleni runkosarjassa on ihan tarpeeksi panosta. Hyvällä runkosarjalla voin kuitenkin päästä jopa finaali peliin ja tuurilla sitten vielläpä voittaa sen. Saahan noista runkosarjan peleistä myös pienen henkisen yliotteen pudotuskierroksellekkin.

Ajatuksena on siis ollut että alkusarjan jälkeen kohtaavat: 1-8, 2-6, 3-6 ja 4-5
Tämän jälkeen kohtaa: 1/8 - 4/5 ja 2/7 - 3/6
Kaksi jäljelle jäänyttä sitten etenee finaaliin!

Jako sen takia näin että oletetaan että sijat 2-3 ja 1-4 kohtaavat toisensa semifinaalissa, tarkoittaen että paperilla katsottuna runkosarjan voittajalla olisi hieman helpomti tie finaaliin vaikkakin välieräpeli on hieman vaikeampi mitä 2 ja 3 sijoilla olevilla.

Mutta jos nyt jotain uusia ajatuksia ilmenee näiden tiimoilta niin ehdoitelkaa rohkeasti, katsotaan sitten mitä tapahtuu. Liiga tosin on jo startannut mutta empähän ole viellä mihinkään virallisesti mitään runkosarjan jälkeisistä peleistä kirjoitellut joten kaikki ovet ovat avoinna.

Sitten itse pelistä
Mielenkiintoinen raportti ainakin oli, sai hyvin sen kuvan kuin 2 liigan pelistäkin. Pienistä asioista on kiinni 1W jäävä Lordi kyllä olisi itseäni myös hirvittänyt enemmän kuin paljon, sen verran mukavasti pisteitä ja tehoja kuitenkin kyseisessä nappulassa kiinni. Niin mielelläni kyllä olisin kuullut raportin missä liskot olisivat voiton vieneet, Jarkon päänahka kun on nykyään haluttua tavaraa Porin markkinoilla =D

EDIT:
Sarjataulukko:

Empire 2/40
Vampire Counts (J) 1/20
Chaos Dwarf 2/20
Vampire Counts (T) 2/20
Lizardmen (H) 3/20
Bretonnia 2/0

Heehhe hee, kuka johtaa liigaa? No eipä johda enään seuraavan pelin jälkeen varmaankaan =(
Minun mielipiteeni ovat toisille vääriä, joidenkin mielipiteet ovat minulle yhden tekeviä.
syrja

Viesti Kirjoittaja syrja »

Mulle tuli tälläinen idea mieleen:
7 parasta pääsee mukaan. Viimeinen menee kesälomalle. Runkosarjan voittaja menee suoraan 2 kierrokselle.
- 1. kierroksella kohtaa siis 2 ja 5, 3 ja 4 sekä "säälipleijaripari" 6 ja 7.
- 2. kierroksella kohtaa 1 ja 6/7 sekä 2/5 ja 3/4
- finaalissa sitten noiden pelien voittajat ja häviäjät pelaa halutessaan henkisestä pronssista (pronssihan kuitenkin voitetaan toisin kuin hopea).
Tässä systeemissä on panosta sekä voittaa runkosarja että päästä mukaan 7 joukkoon. Ja panosta on myös päästä 5 joukkoon, koska säälipleijaripelin voittaja saa runkosarjan voittajan vastaansa. Joka on luonnollisesti se suurin ennakkosuosikki. Tässäkään ei heti kohtaa kärkipään porukat.

Mutta tuo on kyllä ville ihan hyvä ja selkeä noinkin kuten ajattelit. Tai tietty jos vaikka vaan 6 parasta pääsee mukaan? 4 on liian vähän.
Peli on peli. Voi mennä hyvinki
Silti kaikki on paskaa paitsi kusi.
ManAtArm

Viesti Kirjoittaja ManAtArm »

Ei juma... kaikki pelit olleet 20-0 tuloksia. Mä taidan lopettaa tän liigan Hapidin peliin niin voin kokeilla josko tälläkin kertaa onnistais ja lopettais pelit siihen yhteen 20-0 voittoon :P.
Hullu selvänä, tervejärkinen humalassa.
El Capitan
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja El Capitan »

Yksi syy noihin 20-0 peleihin on kanssa se, että pisteitä on kiinni vain muutamassa paikassa. Kun yksi blokki breikkaa sieltä klosiksesta, niin 700p sankarit mukaan lukien on heti tienattu. Villen Empireltä kun niittaa sen ritariblokin, niin ei ole paljoa enää jäljelläkään väkeä. Hankalahan siinä on saada mitään muuta kuin 20-0 tai 10-10. Mutta toivossa on hyvä elää.

Tom1 kanssa muistaa sen, että mulla on rahaa kiinni sussa. Et petä mua saakuli.
Soturin ei tarvitse vuodattaa verta voittaakseen taistelun.
- Sinitähti
Half-breed

Viesti Kirjoittaja Half-breed »

Hapid kirjoitti:siis mä en ymmärrä et kokemuksella vai jollaki helvetinmoisella tuurillako syrja pääsi taas alakynnestä murskavoittoon, käsittämätöntä!
nostan henkalle kyllä hattua että oli edes yrittänyt saada sitä vampyyri lordia hengiltä, harmi että sille jäi vaan se 1 haava......
Siinä että VC ovat pelin paras grindausarmeija, kunhan niitä saa parannettua omalla vuorolla. Eli toisinsanoen mitä pitempään tappelu kestää, sitä varmemmin se kääntyy VC:n hyväksi.

Vaikka siis vastassa oli pelin toiseksi paras grindausarmeija, niin sekään ei pärjää, ellei figujaan voi herätellä kesken mätön takaisin.
2014 bänniä jo yhteensä ~3,5 kuukautta. Yrittäkää pistää paremmaksi.
Runt

syrja kirjoitti:Mulle tuli tälläinen idea mieleen:
7 parasta pääsee mukaan. Viimeinen menee kesälomalle. Runkosarjan voittaja menee suoraan 2 kierrokselle.
- 1. kierroksella kohtaa siis 2 ja 5, 3 ja 4 sekä "säälipleijaripari" 6 ja 7.
- 2. kierroksella kohtaa 1 ja 6/7 sekä 2/5 ja 3/4
- finaalissa sitten noiden pelien voittajat ja häviäjät pelaa halutessaan henkisestä pronssista (pronssihan kuitenkin voitetaan toisin kuin hopea).
Tässä systeemissä on panosta sekä voittaa runkosarja että päästä mukaan 7 joukkoon. Ja panosta on myös päästä 5 joukkoon, koska säälipleijaripelin voittaja saa runkosarjan voittajan vastaansa. Joka on luonnollisesti se suurin ennakkosuosikki. Tässäkään ei heti kohtaa kärkipään porukat.

Mutta tuo on kyllä ville ihan hyvä ja selkeä noinkin kuten ajattelit. Tai tietty jos vaikka vaan 6 parasta pääsee mukaan? 4 on liian vähän.
Onhan tuossakin kyllä ideaa. Mietin vain että pääseekö runkosarjan voittaja kuitenkin hieman liian helpolla sitten finaalipöytään kuitenkin? Nyt pitäisi voittaa 6/7 sijalla oleva pelaaja, joka teoriassa ainakin pitäisi olla ihan läpihuutojuttu, jonka jälkeen jo oltaisiinkin finaalipöydässä. Runkosarjan kakkonen kuitenkin joutuisi kohtaamaan pahimmillaan 3/5 sijoilla olevat pelaajat päästäkseen finaaliin. Suhteessa siis runkosarjan kakkonen joutuu tekemään huomattavasti isomman urakan kuin ykkönen, vaikka runkosarjan kakkosijakaan ei ihan ilmaiseksi tule.
Erityisen hyvää tässä toki olisi eriarvoiset tavoitteet (7:män joukkoon, 5:den joukkoon ja runkosarjan voitto).

Kuuden jatkoon menevä systeemi voisi olla ihan mielenkiintoinen, tämä lisäisi pisteiden saannin tärkeyttä peleissä kun kaksi tipahtaisi runkosarjan jälkeen pois. Mahtaisiko tästä olla apua 20-0 pelituloksien karsimiseen?
Miten sitten taas tämän systeemin toteuttaisi niin että runkosarjan voittaja ei pääsisi liian helpolla...
-Ensinmäinen kierros: 3/6 ja 4/5
-Toinen kirerros: 1 vs 4/5 ja 2 vs 3/6
-Finaali & pronssi

Tämä asetelma tarkoittaisi sitä että top.2:sta taisteltaisiin kynsin ja hampain, tosin juurikaan merkitystä ei enään olisi voittaisiko runkosarjan vai olisiko vain toinen. Kuuden koplaan mahtumisesta varmaankin nähtäisiin se suurin taistelu.
Toisaalta taas 6.systeemi eroaa tuosta 8.systeemistä vain niin että kärki kaksikolla on yksi peli vähemmän peltavana ja mahdollisuus liigan voittoon evätään runkosarjan jälkeen kahdelta poropeukalolta.

Itse kannatan tuota 8.systeemiä (ainakin tähän liigaan, koska liiga on jo polkaistu käyntiin [radikaaleja ratkaisuja en kesken liigan mielelläni lähtisi tekemään]):
-Kaikki joutuisi pelaamaan saman pelimäärän päästäkseen finaaliin, pelit toki eri tasoisia runkosarjan ansiosta.
-Mahdollistetaan myös se että 1-2.sj:lla olevat voivat tipahtaa jopa semifinaali peleistä, yllätysmomentteja on hyvä aina olla olemassa vaikka todennäköisyydet ovat olemattomat.
-Pelisysteemi on suht rankka 7/8 sijoilla oleville, joten melkoinen ihme olisi jos jompi kumpi finaaliin pääsisi ja viellä voittaisi sen. Yllätysmomentti toki tässäkin olisi olemassa.

Katsotaan nyt mitä peliporukkamme tästä päättää ja laitetaan runkosarjan jälkipelit sitten sen mukaisiksi. Kertokaa siis mielipiteitänne kun asiasta saadaan jokunen näkökulma viellä asiaan.
Minun mielipiteeni ovat toisille vääriä, joidenkin mielipiteet ovat minulle yhden tekeviä.
Hapid

Viesti Kirjoittaja Hapid »

päätetään miten pudotuspelit pelataan vasta sitten kun koko runkosarja on pelattu

:D
Kaikki hyvä loppuu aikanaan
syrja

Eikö sitä ole jo opittu et "kaikki päättää" ei onnistu :D
No joo. Oli systeemi sit mikä tahansa. Niin pitää muistaa et ei tääl kukaan ole altavastaaja. Sijoitus runkosarjassa ei kerro kuitenkaan koko totuutta. Kaikilla on yhtä hyvät saumat voittoon. Eikä kärki porukoilla ole yhtään helpompaa pelata viimeisiä vastaan. On kuitenkin mahdollista et kaikki on pisteissä lähellä toisiaan. Tai on jopa mahdollista et viimeinen onkin vaikein ja hankalin vastus voittajalle. esim runkosarjan voittaja on voittanut kaikki muut paitsi viimeisenä olijan. Ja se viimeinen on sitten hävinnyt kaikki muut pelit. Näin ollen etulyönti asema ei olekkaan kärkimiehellä....Et ei tätä noppapeliä voi eikä kannata liian vaikeasti ajatella.
ManAtArm

Viesti Kirjoittaja ManAtArm »

El Capitan kirjoitti:Tom1 kanssa muistaa sen, että mulla on rahaa kiinni sussa. Et petä mua saakuli.
Sä oot taas kattonut pelkkiä kertoimia, mä olen sanonut jo aiemmin että omalla riskillä olet jos mun puolesta vetoa lyöt.
Ellei jotain tapahdu niin liigan viimeisen sijitus ei muutu joten, odottelen sitä runkasarjan loppumista ennekuin tot lähen kommentoimaan.
Hullu selvänä, tervejärkinen humalassa.
Tou84

Viesti Kirjoittaja Tou84 »

Pudotuspeli/sijoitus keskusteluun mielestäni ainoa ns. reilu tapa ratkaista tämä, koska pelit ovat lähteneet jo käyntiin eikä tästä keskusteltu
aikaisemmin, olisi tämä vastustajan valinta/+1 aloitusheittoon. Tämä systeemi ei eliminoi ketään ja runkosarjan voittaja saa valita kenet ottaa
vastustajakseen ensimmäisellä kierroksella ja runkosarjan 2 saa valita jäljelle jääneistä seuraavan jne. Pudotuspeleissä mentaliteetti muuttuu
useimman armeijan kohdalla ajatusmaailmaan "mitä olen valmis luovuttamaan ja vastaako se saavutettua hyötyä" toisin kuin runkosarjan kaikki
tai ei mitään peliin verrattuna.

+1 heittoon ei mielestäni anna vastaavaa hyötyä kuin vastustajan valinta, ellei sitten eliminoida tätä ensin deployatun antamaa +1 heittoa.
Tämä +1 systeemi suosisi sijalle 4 sijoittunutta koska hänen valintamahdollisuutensa vastustajiin on olematon ja ns kotikenttäedusta
tässä liigassa ei ole, lipputulojen ja oheismyynnin osalta, mitään hyötyä.

Pudotuspelisysteemissä voisimme koittaa ns double elimination systeemiä, joka takaisi jokaiselle osanottajalle vähintään 2 peliä.
Koska tulos tai ulos systeemi on aika raaka kun ei pelata esim. paras 3 järjestelmällä joka toisi aivan liikaa pelejä.
Runt

Nyt kun eriäviä mielipiteitä näyttää tulevan ja uusia ehdoituksia asian tiimoilta niin mennäämpä seuraavanlaisella kaavalla sitten:

-Runkosarjan voittaja valitsee ensimmäisenä vastustajansa 5-8 sijoilla olevista, tämän jälkeen runkosarjan kakkonen jne... (Eli runkosarjan top.3 pelaajat pääsevät valitsemaan itselleen vastustajan.)
-Semifinaali peli pelataan niin ettei runkosarjan 1 ja 2 kohtaa toisiaan. (1/? Kohtaa 4/? ja 2/? kohtaa 3/?)
Henkka1986

Viesti Kirjoittaja Henkka1986 »

tuo alkaa kuulostaa jo lupaavalta =)
syrja

Tou84 kirjoitti:Pudotuspelisysteemissä voisimme koittaa ns double elimination systeemiä, joka takaisi jokaiselle osanottajalle vähintään 2 peliä.
Koska tulos tai ulos systeemi on aika raaka.
Perskules tämähän on raakaa!!! No joo, mut meni vähän ohi toi double elimination? Eli tarkoittaa käytönnössä mitä? Yksinkertainen vaatii taas yksinkertaista kaavioo/esimerkkii et tajuu...:D
Mut toi vastustajan valitseminen kuullosti ihan mielenkiintoiselta. Mut antaako se sit liikaa etua?? Toisaalta ei voi tietää ennenkuin runkosarja järjestys on selvä...Hmm pitäiskös hävitä tahallaan loput ja kattoo sit kuka haluaa valita mut vastustajaks pleijareihin...vai jäänkö 4 sijalle tulleen vaivoiks :D Nooh nyt meni hiukan liikaa omahyväiseks. Pitänee lopettaa tai käy kylmät...
Runt

Timo luultavammin tarkoitti että pudotuspeleissä vaadittaisiin 2 voittoa jatkoon päästäkseen. Ideana tuossa on se ettei yhden pelin totaalinen kömmähdys noppiin lopettaisi viellä peliurakkaa.
Ongelmana kuitenkin näen sen että liiga tuppaa venymään äkkiä jos pelejä lisätään. Venymisellä tarkoitan nyt että saattaisimme joutua odottelemaan toisen peliparin pelejä, jotta seuraavalle kierrokselle menijä selviää. Jokaisella on kuitenkin ne omat kiireensä ja aikataulunsa, joten koitetaan eliminoida turha venyminen. Parhaimmillaan/pahimmillaan tuo tarkoittaisi 3 peliä/vastustaja ja 9 peliä runkosarjan jälkeen...

Ideanahan tuo ei missään nimessä ole huono jos puitteet vain olisivat kunnossa. Tarvittaisiin melkeimpä vakituinen päivä/paikka jossa pelattaisiin säännöllisesti.
Tou84

fail....
Viimeksi muokannut Tou84, Ke 12.12.2012 10:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tou84

single elimination eli tulos tai ulos on mielestäni raaka....
double elimination antaa vähintään sen toisen pelin korjata tilanne

Double elimation on suhteellisen vaikea selittää foorumeilla mutta

http://www.printyourbrackets.com/8teamd ... ation.html

tämä kaavio osoittaa miten pelit menisivät eli voittaja pääsee aina winners bracketsissa jatkoon
winners bracketsin voittajalla on 1-0 asema kulta ottelussa jossa siis tarvitaan 2 voittoa eli altavastaajan
tarvii voittaa kummatkin pelit kun taas winner bracketsin voittajalle riittää se 1 voitto

häviäjä tipahtaa loser bracketeihin josta mahdollisuus nousta vielä kulta kamppailuun
kuitenkin mitä myöhempään tiput winnerbracket peleistä ulos sen vähemmän joudut pelaaman näitä "nousu pelejä"

eli kulta ottelijan täytyy minimissään pelata 4 peliä maksimissaan 5 peliä

jos tiput ensimmäisellä kierroksella losereihin niin sieltä kipuaminen takaisin ja kullan voitto vaatii 7 peliä

jokainen saa vähintään 2 peliä ylemmän lohkon voittajalla on lyhin matka kun taas pudonneilla ja takaisin kipuamiseen pitkä matka...
ja jos kulta ottelussa häviää 2 putkeen ja kaveri on tullut alemmasta kastista voittamalla pelejään ei mielestäni huutava vääryys että yhden
pelin häviäminen alussa tarkoittaisi monon kuvaa perseeseen
Runt

Nopealla vilkaisulla aika metka systeemi, tätä tarvitsee tutkia lisää. Kuulostaa ja näyttää ainakin hyvältä systeemiltä näin perstuntumalla.
Runt

Nyt on kaaviota tarpeeksi katseltu jotta voi tehdä johtopäätöksiä.
Muiden mielipiteistä en tiedä, mutta itse en lämpene 8teamDouple systeemille. Syy tähän on yksinkertaisesti liigan venyminen. Kaikki meistä ei kuitenkaan pysty pelaamaan pelejä aktiivisesti viikottain hyvä jos edes peli/3:ssa viikossa onnistuu kaikilta. Tämä tietää jossain kohtaa sitä että joku joutuisi odottelemaan tulevan peliparinsa selville saantia mahdollisesti pidemmän aikaa. Varsinkin kun muistellaan menneitä liigojamme niin odottelut ovat tupanneet venymään melkeimpä sietämättömiin mittasuhteisiin. Kaikilla kun on hieman erilaiset työ ja vapaa-ajan kuviot vielläpä kausiluontoisesti ristiin ja rastiin, niin en lähtisi vaikeuttamaan homan läpiviemistä nykyisestä. Toki jos kaikki asuisimme samalla paikkakunnalla ja olisimme työttömiä poikamihiä niin mikä ettei sitä pelailisi useammankin pelin viikossa.

Pointti kyllä selvisi hyvin tuosta, ei voittoa ainakaan tuurilla napattaisi ja parhaat vastamasti kohtaisivat toisensa. Hyvä huomioida kuitenkin että pelaamme paikallisliigaa, emmekä arvokisoja. En siis koe että mestaruuden ohi meneminen noppien takia olisi katastrofaalinen vääryys. Porin liigaa kun on tarkoitus jatkossakin pyöritellä niin uusia tilaisuuksia tulee varmasti niille jotka vääryyttä kokevat.

Mutta nyt kun puhuttiin tuosta ettei runkosarjassa olisi tarpeeksi panosta niin riittääkö tuo valinta mahdollisuus ensinmäiselle kierrokselle? Vai pitäisikö meidän mahdollisesti palata tulevissa liigoissa alkuperäiseen kaavaan ja julistaa mestari heti runkosarjan jälkeen jolloin jokainen peli olisi yhtä tärkeässä roolissa.
Tou84

On totta että tällä 8 joukkoeen double elimination systeemillä pelit tulevat venymään verrattuna
normaaliin single elimation turnaukseen jossa pelejä on 7-8 riippuen pelataanko henkinen pronssipeli
double elimination turnauksessa on maksimissaan 15 kappaletta

Kaikissa liigoissa tulisi mielestäni olla pudotuspelit ja kultaottelut... onhan ne odotetuimat tapahtumat
vertaa: Super bowl, lätkän mm jalkapallon mm jne... eihän tässä englannin ja espanjan liigassa ole tätä loppuhuipennuksen
tunnetta kun barcelona / manu on varmistanut liigavoittonsaa jo 3 kierrosta ennen kuin liiga loppuu... ei ne pelaa enään
täysillä valoilla vaan antaa junnujen tulla kentille muissa, kuin siinä viimeisessä pelissä, jossa sitten parhaat pelaajat
nostelevat pokaalia.... ja kuka voi oikeasti väittää ettei lukisi mielellään recappia näistä pudotuspeleistä eli mikä
asia johti mihinkin ja miten siinä finalgamessa porukat pelaili....
Hapid

Viesti Kirjoittaja Hapid »

kyllä ku eilen kävin kattomassa ensi-illassa kaikkien elokuvien isäpapan eli hobitin....ja näki siinä sen kääpiövaltakunnan ja mahtavat kääpiökuninkaat niin se intohimo mikä mulla aikoinaan kääpiöitä kohtaan on ollut, niin se on ollut jäähyllä pitkän aikaa.....mutta eilen....eilen se liekki syttyi uudestaan ja mä oon koko eilisehtoon ja tän päivän miettinyt......että miksi helkkarissa en sittenkin tehnyt kääpiölistaa tähän liigaan........
Kaikki hyvä loppuu aikanaan
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Pori”