SPLITATTU: Piraatti codexit
Mä ainakin vertaisin sitä varastetun tavaran hallussapitoon.s2pid kirjoitti:Hmm... mites se, ku noita vanhoja codexeja olis mukava saada, mutta kun ei saa, kuinka laitonta MORAALISESTI se on teidän mielestänne?
"It's a great excuse to start collecting ANOTHER army. One can never have enough armies and starting a new one is always exciting."
-
Mechanical Man
Kaikki on ihan turhaa vääntää, että ei ostaisi sitä kaupasta vaikka sitä ei imuttaisikaan Kazaalla.. tekopyhää sanon minä.. Kyllä mä ainakin voin myöntää imuttaneeni Cityfightin ja Taun Kazaalla.. olisin ehkä muuten ne ostanut.. mutta vasta siinä vaiheessa kun alan tarvitsemaan niitä johonkin eli
a) saadaan tarpeeksi cityfight maastoa
b)alan keräämään Tauta joka on suunnitteilla mutta jäissä rahan puutteen takia.
Mutta silti minun tapuksessani jos alkaisin keräämän Tauta ostaisin sen oikean kodeksin ihan vain sen takia, etää fyysisesti kädessä oleva kodeski on ihan eri asia kuin tietokoneelta luettava jonka tarkkuus ei ole lähelläkään painettua jälkeä. Cityfightin osalla asia on toisin.. olisin ehkä ostanut sen jollei minulla olisi sitä koneella.. Tai jos kaveri ehtii osta kodeksin ensin.. minun ei ole järkeä ostaa sitä, koska voin lainata sen häneltä, joka tämäkin vaihtoehto tekee koneella olevan lähes turhaksi.. tosin siitä on edelleen hyvä tarkistaa sääntöjä.
Ja muistakaa Jos henkilö A ostaa kaupasta jotain hän saa muuttaa sen toiseen muotoon ja EI levitä sitä, se on laillista mutta jos hän ei ole maksanut siitä aikaisemmin eli ostanut kaupasta se on laitonta tai jos hän levittää sitä se on laitonta.. Näin asia oli viimeksi kun tarkistin.
a) saadaan tarpeeksi cityfight maastoa
b)alan keräämään Tauta joka on suunnitteilla mutta jäissä rahan puutteen takia.
Mutta silti minun tapuksessani jos alkaisin keräämän Tauta ostaisin sen oikean kodeksin ihan vain sen takia, etää fyysisesti kädessä oleva kodeski on ihan eri asia kuin tietokoneelta luettava jonka tarkkuus ei ole lähelläkään painettua jälkeä. Cityfightin osalla asia on toisin.. olisin ehkä ostanut sen jollei minulla olisi sitä koneella.. Tai jos kaveri ehtii osta kodeksin ensin.. minun ei ole järkeä ostaa sitä, koska voin lainata sen häneltä, joka tämäkin vaihtoehto tekee koneella olevan lähes turhaksi.. tosin siitä on edelleen hyvä tarkistaa sääntöjä.
Ja muistakaa Jos henkilö A ostaa kaupasta jotain hän saa muuttaa sen toiseen muotoon ja EI levitä sitä, se on laillista mutta jos hän ei ole maksanut siitä aikaisemmin eli ostanut kaupasta se on laitonta tai jos hän levittää sitä se on laitonta.. Näin asia oli viimeksi kun tarkistin.
Koin hetkellisen kateuden tunteen..
Hah. Olen heittänyt moraalisenpahoinvoinnin mäkeen aikoja sitten warettamisestani. Älkää käsittäkö väärin, kyllä minä ostan kodekkeja/pelejä/yms. mutta rrrraha rrrratkaisee. Seuraavana hankinta listalla on Khemrin Armybook, CMBB ja MOO3. Onneksi lakkiaiset lähestyy.
Tietääkseni codexeja yleensä saa lukea fantsussa ja kirjastoissa voi lukea WD:tä (ainakin Oulun pääkirjastossa).
Nämä vakiotuloilla elävät jeesustelijat voisivat lopettaa kitisemisen ja lähtä sinne Mustanmäen torille ihmisille valittamaan kun he tukevat aitoa rikollisuutta.
Tietääkseni codexeja yleensä saa lukea fantsussa ja kirjastoissa voi lukea WD:tä (ainakin Oulun pääkirjastossa).
Nämä vakiotuloilla elävät jeesustelijat voisivat lopettaa kitisemisen ja lähtä sinne Mustanmäen torille ihmisille valittamaan kun he tukevat aitoa rikollisuutta.
en vielä edes tienaa rahaa mistään, mutta tuntuu se silti väärältä lukea/käyttää waretettua tavaraa. En tietenkään ole puhdas pulmunen, mutta lähinnä pelien warettajat ärsyttävät. Se nyt ei kuitenkaan liittynyt topicciin, joten palataan takaisin codexeihin. Mielestäni se on moraalisesti yhtä väärin kuin kaikki muukin warettaminen (=kuolemanrangaistus), mutta ehkä tuntuu vaan niin hassulta, että joku tosiaan lukisi kirjaa tietokoneen ruudulta 
Voihan niitä kirjojakin warettaa koneelle.. tuntuu yhtä järkevältä, mutta tietenkin tätä tehdään. En silloin ole niin paljon asiaa vastaan, jos esim haluaa jonkun fluffipätkän lukea, tai tarkistaa jonkun säännön, mutta ite ainakin ostan aina codexin/lainaan sen kaverilta, jos siinä on todella niin paljon asioita joita haluan tietää, että sen tarvitsen. Täältä kysyn sitten muuten, jos en jotain tiedä. Oma käytäntöni..
Voihan niitä kirjojakin warettaa koneelle.. tuntuu yhtä järkevältä, mutta tietenkin tätä tehdään. En silloin ole niin paljon asiaa vastaan, jos esim haluaa jonkun fluffipätkän lukea, tai tarkistaa jonkun säännön, mutta ite ainakin ostan aina codexin/lainaan sen kaverilta, jos siinä on todella niin paljon asioita joita haluan tietää, että sen tarvitsen. Täältä kysyn sitten muuten, jos en jotain tiedä. Oma käytäntöni..
"meillä ei ole mitään niin suurta sosiaalista ongelmaa, ettei sitä ratkaistaisi parilla tuhannella sotilaalla"
- Henri Ketonen
Minun käsittääkseni tuotteen ostaessasi ostat käyttöoikeuden (+materiaalin). Sen codexinhan saa kirjoittaa vaikka munakokkeliin, mutta muille jakaminen on toinen juttu, ja minusta ihminen joka käyttää vaikka kaverilta kopioitua Codexia on (köyhä pummi) rikollinen.
Hänellähän ei käyttöoikeutta ole. (Netistähän pystyy muuten laillista materiaalia ostamaan sähköisessä muodossa.)
Mutta laki tuntuu kyllä olevan kovasti tulkinnanvarainen. Ihan muutenkin kaverille tavaraa lainatessa voisin väittää antaneeni sen lahjaksi, ja hän sitten vain lahjoitti sen takaisin. Tosin piraatin lahjoittaminen kuulostaa laittomalta, koska käyttöoikeushan voi olla vain toisella. Korjatkaa jos olen väärässä. (Luin kyllä nuo kaikki, mutta hei niitä on ihan järjettömän paljon.)
Kuka muuten ihan oikeasti on niin surkean köyhä ettei ole kahtakymppiä varaa pistää Codexiin? Siis tämähän ei ole mikään Somalia? Itse nuo DA/SW/SM Codexit joskus ostin, luin ja myin pois (Niin tuon puolesta ihmisillä kyllä pitäisi olla rahaa ostaa Codexeja ihan vaan luettavaksi.).
Sitäpaitsi se, että piratisoi itselleen codexin "vain" lukeakseen sen nyt kuulostaa samalta kuin pelin piratisoiminen "vain" pelatakseen sen läpi.
Se, mitä nyt en tiedä tarkkaan on, että mitä käyttöoikeus oikeastaan sisältää. Voisikohan sen vääntää kopioin omistusoikeudeksi?
Kumminkin kuulostaa hölmöltä että joku ostaa noin 400 eurolla armeijan muttei pysty siihen päälle ostamaan 20 euron Codexia.
Hänellähän ei käyttöoikeutta ole. (Netistähän pystyy muuten laillista materiaalia ostamaan sähköisessä muodossa.)
Mutta laki tuntuu kyllä olevan kovasti tulkinnanvarainen. Ihan muutenkin kaverille tavaraa lainatessa voisin väittää antaneeni sen lahjaksi, ja hän sitten vain lahjoitti sen takaisin. Tosin piraatin lahjoittaminen kuulostaa laittomalta, koska käyttöoikeushan voi olla vain toisella. Korjatkaa jos olen väärässä. (Luin kyllä nuo kaikki, mutta hei niitä on ihan järjettömän paljon.)
Kuka muuten ihan oikeasti on niin surkean köyhä ettei ole kahtakymppiä varaa pistää Codexiin? Siis tämähän ei ole mikään Somalia? Itse nuo DA/SW/SM Codexit joskus ostin, luin ja myin pois (Niin tuon puolesta ihmisillä kyllä pitäisi olla rahaa ostaa Codexeja ihan vaan luettavaksi.).
Sitäpaitsi se, että piratisoi itselleen codexin "vain" lukeakseen sen nyt kuulostaa samalta kuin pelin piratisoiminen "vain" pelatakseen sen läpi.
Se, mitä nyt en tiedä tarkkaan on, että mitä käyttöoikeus oikeastaan sisältää. Voisikohan sen vääntää kopioin omistusoikeudeksi?
Kumminkin kuulostaa hölmöltä että joku ostaa noin 400 eurolla armeijan muttei pysty siihen päälle ostamaan 20 euron Codexia.
zqmfgb
nimenomaan ja kun lasketaan vielä maalit ja pensselit sun muut päälle. Sen ymmärrän edelleen, että jos haluaa fluffipätkän tai muun lukasta, mutta eikö niitäkin voi samantien kysästä täältä sotavasaran puolelta?
"meillä ei ole mitään niin suurta sosiaalista ongelmaa, ettei sitä ratkaistaisi parilla tuhannella sotilaalla"
Ei pahalla, mutta voisit oikeasti jättää sanomatta noi arvostelus... kaikilla ei PAKOLLA mene ihan niin hyvin kuin sulle, jolla on varaa heitellä 20e jokaiseen hetken lukuharrastuksees...
Jotkut ehkä joutuu tekeen muutakin kuin pummia rahaa porukoiltaan saadakseen harrastaa harrastustaan....
Juuh, siinä oli päivän moraali....
Juuh, siinä oli päivän moraali....
"Did you trust and elf??!!"
"No I didn't, Uncle-Divor!"
"Then tell me, lad, where is your beard?"
"No I didn't, Uncle-Divor!"
"Then tell me, lad, where is your beard?"
Täällä on kerrottu melko selvästi laki, (eli codexien lataaminen koneelle
ja lukeminen, ei ole laitonta).
Mitä moraaliin tulee, niin siitä voi toki keskustella, mutta yrittäkää sitten
nähdä vähän objektiivisemmin asiat. Jotkut saavat vanhemmiltaan
kaiken, jotkut sitä sun tätä, jotkut eivät taas oikeastaan yhtään. Osa
ei käy kesätöissä vaan lomailevat mielummin jossain ulkomailla jne.
Varallisuus ei sinäänsä tee kenestäkään huonompaa tai parempaa
ihmistä. Mutta mielestäni se tuo tavallaan vastuuta hieman enemmän,
ymmärtää myös vähempi osaisia ja olla pitämättä omaa asemaansa
itsestäänselvänä.
ja lukeminen, ei ole laitonta).
Mitä moraaliin tulee, niin siitä voi toki keskustella, mutta yrittäkää sitten
nähdä vähän objektiivisemmin asiat. Jotkut saavat vanhemmiltaan
kaiken, jotkut sitä sun tätä, jotkut eivät taas oikeastaan yhtään. Osa
ei käy kesätöissä vaan lomailevat mielummin jossain ulkomailla jne.
Varallisuus ei sinäänsä tee kenestäkään huonompaa tai parempaa
ihmistä. Mutta mielestäni se tuo tavallaan vastuuta hieman enemmän,
ymmärtää myös vähempi osaisia ja olla pitämättä omaa asemaansa
itsestäänselvänä.
“When you aim for perfection, you discover it’s a moving target.” – George Fischer
- Henri Ketonen
En minä mitenkään oletakaan että ihmiset ostaisivat kaikki maailman codexit... Jättäisivät "hankkimatta" jos ei ole rahaa, mihin he niitä muutenkaan tarvitsevat. Tosin voisi tuo GW myydä fluffia ja sääntöjä erikseenkin, tyhmäähän se olisi maksaa 20 euroa TAU codexista jos vain haluaa niiden fluffit lukea, sillä saa jo ainakin 3 Silmarillionia. Ja poismyytäessä niiden parin fluffisivun lukeminen todennäköisesti maksoi silti ihan liikaa.
Ja minähän siis myin nuo Codexit pois. Eivät ne minulle mitään kuuttakymppiä maksaneet, oliskohan jotakin 3 euron paikkeilla noiden lukeminen maksanut.
Moraalista hiukan. Eihän se mitenkään oikein tekijöitä kohtaan ole heidän töitään lueskella ilman lupaa. Elikkä käyttöoikeutta. Tosin varmasti minä olen viimeinen ihminen puhumaan moraalista. Tai laista sen puoleen. Siitähän lataatte mitä mieli tekee. Kunhan ette sillä tosiaan kerskaile ja hauku laillisten pelien/codexien ostajia tyhmiksi niin kuin jotkut tekevät.
Ja minähän siis myin nuo Codexit pois. Eivät ne minulle mitään kuuttakymppiä maksaneet, oliskohan jotakin 3 euron paikkeilla noiden lukeminen maksanut.
Moraalista hiukan. Eihän se mitenkään oikein tekijöitä kohtaan ole heidän töitään lueskella ilman lupaa. Elikkä käyttöoikeutta. Tosin varmasti minä olen viimeinen ihminen puhumaan moraalista. Tai laista sen puoleen. Siitähän lataatte mitä mieli tekee. Kunhan ette sillä tosiaan kerskaile ja hauku laillisten pelien/codexien ostajia tyhmiksi niin kuin jotkut tekevät.
zqmfgb
- Cacodemoni