Aloittelijoille ja vasta-alkajille tarkoitettu palsta, jossa uskaltaa kysyä vähän yksinkertaisempiakin asioita pelistä ja pelaamaan ryhtymisestä ilman tönimistä. Kokeneet vastaavat.
finmirage kirjoitti:Eli kun mun kaveri pelaa rogue traderin aikaisella landraiderilla, niin sekin on sitten sinun mielestä kiellettyä vai? Se vanha lantikkahan on suurin piirtein nykyisen rhinon kokoinen.
Vanha Land Raider MK1 on kyllä selkeästi rhinoa isompi. Se on toki kapeampi, lyhyempi ja korkeampi kuin moderni lantikka, mutta ei niin kaukana koossa kuin vaikkapa Eldar Avatarin vanhin versio. Eldar Avatar jalkaväkikokoisena on erityisen hankala nappula, koska sen saa täysin näkymättömiin (eli immuuniksi ampumiselle) pienenkin coverin taakse, vaikka sen kuuluisi olla suurikokoinen monstrous creature. MK1 lantikan piilottaminen lienee melkein yhtä hankalaa kuin uudemmankin lantikan, jolloin isoimmat ongelmat nykykäytössä ovat varmaankin assault rampin puuttuminen ja aseistuksen WYSIWYG. Itse antaisin kyllä pelata vanhalla lantikalla pitkälti sellaisenaan (siinä missä jalkaväkimies-Eldar Avatarilla en), mutta ehkä mieluummin sillä voisi pelata Land Raider Proteuksen säännöillä. Säännöistä löytyy versio suoraan Forge Wordlin sivuilta: http://www.forgeworld.co.uk/Warhammer-4 ... OTEUS.html, mutta en tiedä, onko niistä olemassa jossain kirjassa uudempikin versio.
Tässä on nyt oleellista se, että onko jossain sääntö joka kieltää vanhalla Avatarilla pelaamisen. Tuo "itse antaisin pelata..." -kommentti on aivan eri asia. Minäkin itse antaisin (ja annan) pelata kaverin rogue traderin aikaisilla figuilla eikä siinä ole mitään ongelmaa, mutta MK1 lantikan case ja vanha avatar on käytännössä aivan sama asia. Se että Avatar on niiiiin paljon pienempi kuin sen pitäisi olla kontra lantikka on mielestäni aika kepoinen perustelu sen bännäämiseen. Mikä on liikaa ja mikä ei? Kuka sen päättää?
En itse ole pelannut mun Eldareilla pitkiin aikoihin. Kuitenkin jos nyt tulisi tilaisuus pelata ja pelikaveri sanoisi, että et saa pelata tuolla sun Avatarilla, kun se on liian vanha ja pieni figu, niin taitaisi sitten jäädä pelaamatta koko peli.
Otan tähän nyt kantaa siksi, että täällä sotussa särähtelee aina korvaan, kun esitetään mutuiluja ja tulkinnanvaraisia asioita faktoina.
Oikea kysymys on varmaankin että käykö figu turnauksessa vai ei. Tuskinpa ihan normi pelissä kukaan siitä tulisi ikinä valittamaan, itse olen pelannut aivan naurettavan vanhaa kakkosedikan aikaista lord of changea ties kuinka kauan, ja se jo näyttää aika kornilta.
Eli paras vastaus on mielestäni että oletuksena kaikkialla muualla käy paitsi turnauksissa, joissa kannattaa kysyä järjestäjiltä etukäteen erikseen.
finmirage kirjoitti:Tässä on nyt oleellista se, että onko jossain sääntö joka kieltää vanhalla Avatarilla pelaamisen. Tuo "itse antaisin pelata..." -kommentti on aivan eri asia. Minäkin itse antaisin (ja annan) pelata kaverin rogue traderin aikaisilla figuilla eikä siinä ole mitään ongelmaa, mutta MK1 lantikan case ja vanha avatar on käytännössä aivan sama asia. Se että Avatar on niiiiin paljon pienempi kuin sen pitäisi olla kontra lantikka on mielestäni aika kepoinen perustelu sen bännäämiseen. Mikä on liikaa ja mikä ei? Kuka sen päättää?.
Ei ole ei. Figu GW:n tuote, on täysin laillinen kaikkialla. GW:n omissa turnauksissa ei ei-GW figut käy.
Toki jos turnaus erikseen alkaa sanoa muuta niin sitten mutta lähtökohtaisesti GW:n figut on 100% laillisia. Lähtökohtaisesti baseistakaan turha inistä kun on 100% sääntökirjan mukaista. Jälleen turnaukset voi tehdä omia sääntöjään mutta ilman niitä alkuperäinen figu sellaisenaan on 100% laillinen ilman rebasetuksia.
Pelaajat syyttävät GW:tä kaikesta mutta pelaajat ovat usein jopa viellä hanakampia tekemään elämästä turhan vaikeata :)
Darius kirjoitti:Oikea kysymys on varmaankin että käykö figu turnauksessa vai ei. Tuskinpa ihan normi pelissä kukaan siitä tulisi ikinä valittamaan, itse olen pelannut aivan naurettavan vanhaa kakkosedikan aikaista lord of changea ties kuinka kauan, ja se jo näyttää aika kornilta.
Eli paras vastaus on mielestäni että oletuksena kaikkialla muualla käy paitsi turnauksissa, joissa kannattaa kysyä järjestäjiltä etukäteen erikseen.
Turku Fanatic 40k säännöt wrote kirjoitti:
Figuvaatimukset
- Turnaus pelataan kokonaan maalatuilla armeijoilla. Maalattu tarkoittaa valmiin näköistä, ei välttämättä kolmen värin minimiä.
- Ei proxyjä, figuilla pitää olla oikeat aseet ja mahdollisuuksien mukaan myös muut varusteet. Varusteiden jotka kuuluvat aina ja automaattisesti kyseiselle yksikölle ei tarvitse näkyä (esim. tactical marinen bolt pistol).
- Konversiot ja muiden valmistajien kuin GW:n figut ovat ok, kunhan ovat suunnilleen saman kokoisia kuin virallinen figu ja oikean kokoisella basella.
- Figujen pitää olla sen kokoisilla baseilla millä niitä nykyisin myydään. 25 mm baseja saa kuitenkin käyttää 32 mm basejen sijasta ja toisin päin. Muissa tapauksissakin tavallisesta poikkeavat baset saattavat kelvata turnausjärjestäjän harkinnan mukaan, kysy ennen turnausta.
- Nämä säännöt koskevat tietysti myös summonoituja demoneita, niidenkin täytyy olla maalattuja ja joko GW:n figuja tai muita yhtälailla kuvaavia.
- Kaikki scratch buildit eli esim. pahvista tai plasticardista itse rakennetut figut pitää erikseen hyväksyttää järjestäjällä lähettämällä valokuva tai linkki sellaiseen sähköpostilla tai YV:nä Sotavasara.netissä nimimerkille Malkuth. Mehupillit autocannoneina ja muut vastaavat halpis-ratkaisut ovat lähtökohtaisesti kiellettyjä, lähettämällä kuvan voi erikseen kysyä lupaa erikoisempien konversioiden käyttöön. Normaaleja kitbash-tyyppisiä konversioita ei kuitenkaan tarvitse hyväksyttää.
- Jos käytät vanhoja figuja jotka ovat selvästi pienempiä kuin nykyiset vastineensa pyri aina ratkaisemaan epäselvät cover savet ja muut true-LOSin aiheuttamat tilanteet vastustajan eduksi.
Tässä yksi esimerkki turnaussäännöistä (tämän kevään Turku Fanaticin sääntöpaketista), joissa "vanha käy aina"-periaate ei pidä paikkaansa. Näiden sääntöjen mukaan vanhalla pikkuruisella Avatarilla pelaaminen on sallittua, jos base on oikean kokoinen 60mm base ja jos erilaisia pienuudesta johtuvia ongelmia ratkotaan vastustajan eduksi. Vanhan figun kanssa joutuu siis näkemään vaivaa sekä pelaaja että vastustaja.
...to crush your enemies, to see them driven before you, and to hear the lamentations of their women.
finmirage kirjoitti:Eli kun mun kaveri pelaa rogue traderin aikaisella landraiderilla, niin sekin on sitten sinun mielestä kiellettyä vai? Se vanha lantikkahan on suurin piirtein nykyisen rhinon kokoinen.
Vanha Land Raider MK1 on kyllä selkeästi rhinoa isompi. Se on toki kapeampi, lyhyempi ja korkeampi kuin moderni lantikka, mutta ei niin kaukana koossa kuin vaikkapa Eldar Avatarin vanhin versio. Eldar Avatar jalkaväkikokoisena on erityisen hankala nappula, koska sen saa täysin näkymättömiin (eli immuuniksi ampumiselle) pienenkin coverin taakse, vaikka sen kuuluisi olla suurikokoinen monstrous creature. MK1 lantikan piilottaminen lienee melkein yhtä hankalaa kuin uudemmankin lantikan, jolloin isoimmat ongelmat nykykäytössä ovat varmaankin assault rampin puuttuminen ja aseistuksen WYSIWYG. Itse antaisin kyllä pelata vanhalla lantikalla pitkälti sellaisenaan (siinä missä jalkaväkimies-Eldar Avatarilla en), mutta ehkä mieluummin sillä voisi pelata Land Raider Proteuksen säännöillä. Säännöistä löytyy versio suoraan Forge Wordlin sivuilta: http://www.forgeworld.co.uk/Warhammer-4 ... OTEUS.html, mutta en tiedä, onko niistä olemassa jossain kirjassa uudempikin versio.
Tässä on nyt oleellista se, että onko jossain sääntö joka kieltää vanhalla Avatarilla pelaamisen. Tuo "itse antaisin pelata..." -kommentti on aivan eri asia. Minäkin itse antaisin (ja annan) pelata kaverin rogue traderin aikaisilla figuilla eikä siinä ole mitään ongelmaa, mutta MK1 lantikan case ja vanha avatar on käytännössä aivan sama asia. Se että Avatar on niiiiin paljon pienempi kuin sen pitäisi olla kontra lantikka on mielestäni aika kepoinen perustelu sen bännäämiseen. Mikä on liikaa ja mikä ei? Kuka sen päättää?
En itse ole pelannut mun Eldareilla pitkiin aikoihin. Kuitenkin jos nyt tulisi tilaisuus pelata ja pelikaveri sanoisi, että et saa pelata tuolla sun Avatarilla, kun se on liian vanha ja pieni figu, niin taitaisi sitten jäädä pelaamatta koko peli.
Otan tähän nyt kantaa siksi, että täällä sotussa särähtelee aina korvaan, kun esitetään mutuiluja ja tulkinnanvaraisia asioita faktoina.
Tämä multa lainaamasi viesti (muista tässä threadissa kirjoittamistani irroitettuna) antaa vähän jyrkän kuvan. Tarkoitin tuolla lauseella "... antaisin kyllä pelata vanhalla lantikalla pitkälti sellaisenaan (siinä missä jalkaväkimies-Eldar Avatarilla en)..." tässä lähinnä sitä, että ennen pelin alkua haluaisin keskustella poikkeavien modelien säännöistä. Tuo käyttämäni sana "sellaisenaan" ei vain avaa tätä riittävästi.
Kyllä mun puolesta kaveripeleissä saa pelata vaikka käpylehmillä, kunhan vaan käydään normaaliin tapaan läpi, että mikä toimii mitenkin. Turnauksissa turnaussääntöjen mukaan ja kaveripeleissä omalla tavallaan, mutta poikkeuksellisten figujen osalta on aina hyvä käydä säännöt läpi ennen peliä. Eldar Avatarin tapauksessa kysyisin kaverilta, että otatko mieluummin multa lainaan uudemman avatar-figun, vai mitenkä pelataan LOS ja basekoko? Sinitarralla 60mm base vanhan basen alle kiinni? Lantikan tapauksessa en tuputtaisi omaani lainaan, mutta selvittäisin ennen peliä, että mitenkäs assault ramp pelataan, kun puuttuu vanhalta figulta kokonaan.
...to crush your enemies, to see them driven before you, and to hear the lamentations of their women.
Paikalliset turnauksen järjestäjät ovat vain harrastajia siinä kuin kaikki muutkin. Voisin minäkin järjestää turnauksen ja panna säännöksi, että kaikki figut pitää konffata kissaihmisiksi. Se on vain sen tilaisuuden järkkääjän näkemys.
edit. Missään nimessä en kajoaisi uuteen iljetysavatariin, jos sellaista tyrkytettäisiin. Pelitapahtumat ovat nimenomaan niiden kokoelman helmien ulkoiluttamista ja esittelyä.
Nöy. Se on sivuseikka, kuinka hyvä joku figu on pelissä. Ihan kiva jos se on stateiltaan hyvä, mutta loppupeleissä on aivan sama sille sijoitukselle, kunhan ei vimppa ole ja edes pari voittoa tulee. Pääasia että se nimenomainen harvinaisuus saa olla pelissä omana itsenään.
warhamer116 kirjoitti:Joo ni sittenhän ei haittaa jos se superharvinanen 1. edikan avatar on sillä 60mm basella sinitarralla kiinni, ja LoS otetaan vastustajan hyväksi.
Sie saat käyttää vanhaa modellia, vastustaja saa reilun kompensaation pelitehosta, kaikki saa ihastella sitä avataria, ja kaikki on iloisia.
proksytys on aika yleisesti sallittua.
Jos ei, niin se on sitten turnausjärjestäjän kanssa tapeltava saako käyttää vai ei, ja tämä lopputulos vaihtelee voimakkaasti riippuen mm. neuvottelutaidoista, pärstän kauneuskertoimesta ja turnauksen järjestäjän senhetkisestä mielentilasta.
GW turnaukset ottavat sisälleen, ja jos tulee riitaa niin sitten ks. yllä oleva turnausjärjestäjäkohta.
Hankala on tehdä foorumeilla sellaista aallonjakajaa että se olisi sovellettavissa moneen turnaukseen ja eri unitteihin.
Hankalasti vielä suurin osa modelleista joilla on tällaisia ongelmia on ns. "turnausjohtaja" armeija eli eldarit.
"Ferrus, your beard needs a shave." -Fulgrim
"Ok, hit me up fam." -Ferrus Manus
-One of the biggest miscommunications during 30th millennium.
En minä ala tappelemaan säännöistä. Tulen paikalle tai jätän tulematta. Tosiasia on, että vaikka mulla onkin pieni avatar, niin prinssi taas on normaalia isompi. Sinitarrabase taas rumentaa vaikutelmaa. Olisin vain iloinen, jos vastapuolellakin olisi superharvinaisia figuja oikeilla alkuperäisillä baseilla. Screamerkilleri neliöbasella jonakin tyraniidien isona mörkönä, niin hyvä vain :) Kompensaatio tulee siitä, että muutkin voivat käyttää yhtä paljon aikaa ja vaivaa vanhojen figujen etsimiseen ja maalaamiseen.
edit. Itseasiassa jos jollakin olisi hieno vanha figu rumalla uudella basella, niin en huolisi osumaa siitä, jos osuisin vahingossa lätyllä siihen väärään baseen.
Eiko hetkinen... Otetaanko se osuma nykyään basesta vai modelista? Nyt en muistakaan.
"ähä, osuit baseen mutta et ise ukkoo, ei osumaa" ja sitten käyttää alimitoitettua vintagemodellia.
Voin taata että aika monella vastapelaajalla verisuonet on koetuksessa.
"ähä, osuit baseen mutta et ise ukkoo, ei osumaa" ja sitten käyttää alimitoitettua vintagemodellia.
Voin taata että aika monella vastapelaajalla verisuonet on koetuksessa.
taitaa vastapelaajat ottaa asian sit turhan vakavasti.
btw vanhan figun uudelleenbasetus taitaa rikkoa jopa saantoja :)
tneva82 kirjoitti:
Turnauksissa ihmiset tuppaa olemaan vähän vakavampia mitä sääntöihin tulee, varsinkin jos on pelannut kerrankin kyykyssä olevaa riptidea vastaan joka saa coverin pienestä kivestä koska modelli on melkein puolet lyhyempi kuin normaalisti.
Darius kirjoitti:
Turnauksissa ihmiset tuppaa olemaan vähän vakavampia mitä sääntöihin tulee, varsinkin jos on pelannut kerrankin kyykyssä olevaa riptidea vastaan joka saa coverin pienestä kivestä koska modelli on melkein puolet lyhyempi kuin normaalisti.
Et oo pelannu 32mm lentobasella olevaa kyykkyp*skovaa revenant titaania vastaan....
Edit: also tavallisesti turnausjärjestäjät ei viitti tehdä mitään erillisbaseja jos joku haluaa peluuttaa vintagemodelleja, se vastuu on pelaajalla itsellään... Ja jos ei viitse/halua sellaista tehdä ja turnausjärjestäjä ei hyväksy ko. modellia omalla basellaan niin ovi kutsuu, hyvin luultavasti.
tneva82 kirjoitti:
eli kuten totesin vastapelaajat ottavat asian liian vakavasti