smaxx kirjoitti:On se taustan merkitys peliin ihan oleellinen. Ihan siinä missä pelin visuaalisuuskin.
Paljon on puhuttu taustausta ja fluffista hyvää, niin minäpäs tulen sekoittamaan pakkaa. Visuaalisuudesta olen ihan samaa mieltä kaikkien kanssa. Pelin pelaaminen niillä nappuloilla, jotka miellyttävät omaa silmää (oli ne viralliset tai vaihtoehtovalmistajan), on tärkeä osa peliä, koska tuskin ketään edes silloin nappulana innostui suuremmin tyhjillä baseilla, puolivalmiilla ja muovin harmailla joukoilla pelaamisella lattialla maastoinaan koulureppunsa oppikirjat.
Mutta mitä tulee siihen taustan tärkeyteen, niin mieluummin itse puhun teemasta. Jamo mainitsi tässä ketjussa ja hyvin usean kertaan olen kuullut täällä puhuttavan "Fantasy race X in SPACEEEE!" armeijoista. Yksi syy miksi itse en oikein osaa innostua WWII tai muista peleitä on juuri se ihmiskeskeisyys. Kirjallisuudessakin diggaan paljon enemmän Narniasta, Redwallista ja kumppaneista Game of Thronesin sijaan, koska sieltä minä saan ne olentoni ja mielekkäämmän maailman seikkailla. Tyylin ja tahtoisin myös lisätä genren valitsemisen mieluusti laittaisin myös visuaaliseen puoleensa kuin narratiivisuuteen. Minulle on tärkeää, että fantasia on fantasiaa ja scifi on sitten sitä scifiä eikä ihminen hassussa haarniskassa toista samanlaista vastaan.
Ei sillä ole minulle mitään väliä, kuinka mielekkäännä pidän WWII historiaa tai kuinka hyvänä pidän Viikinki-sarjaa. Pidän todella paljon Saga-pelistä, mutta pitäisin siitä paljon enemmän, jos se olisi eri teemainen. Jos Faba ei olisi flopannut vuosia sitten ja innostukseni ei olisi laantunut, en varmaan olisi peliin tutustunut sen ollessa ns. "tarpeeton" minulle.
Sillä, miten laadukas fluffi ja kuinka paljon sitä on, ei minulle itselleni ole merkitystä. En minä pienenä, nuorena ja nyt aikuisena ole yhtään lukenut niiden haltioiden, örkkien ja kääpiöiden sotamarsseja. Pikemminkin vain katsellut niitä kuvia ja jättänyt ne omaan arvoonsa. 40k:takin kehutaan todella paljon, mutta aina kavereille olen tokaissut, että se ensimmäinen lause on niin luotaansa työtävä, että minä en jaksa alkaa lukemaan. Paljon mieluummin katselisin "Long time ago in a galaxy far far away" tyylistä kuin jotain grimmiä ja darkkia ja only waria ja mahdollisimman pahaenteistä. Se ei oikein jätä mitään mielikuvituken varaan ja värittää koko tulevan tekstin heti tietynlaiseksi...
Nyt olen aloittanut ja hurahtanut WM/H:n. Napit on kauniit, minulla on olentoni ja jännä maailma, mutta tuskin koskaan tulen lukemaan riviäkään tekstiä niiden kuvien vierestä.
Soturin ei tarvitse vuodattaa verta voittaakseen taistelun.
- Sinitähti