Fowin tulevaisuus Suomen skenessä (PKS/Nopat)

Alue Battlefront Miniaturesin toiseen maailmansotaan sijoittuvalle miniatyyripelille.
smaxx
Valvoja

Re: Fowin tulevaisuus Suomen skenessä (PKS/Nopat)

Viesti Kirjoittaja smaxx »

Halkomahooli kirjoitti:
smaxx kirjoitti:Jatkosotakampanja olisi aika siisti.
Mä oon jo pidemmän aikaa "hiljaa hyvä tulee" koittanu Jökulln innoittamana ja alkuun avustamana väsäilly jatkosota teemaista FS:ää, joka sijoittuu kesän -44 suurhyökkäykseen Karjalan Kannaksella ja tarkemmin tapahtumiin Portihoikan maastoissa ja alueilla. Hyvin raakile on vielä, lähinnä saanu kasaan vasta joukot, jotka taisteli alueella, mutta jos porukalla intoa löytyy niin kyllä tuon melko nopeesti saa pelitestauskuntoon.
Kiinnostaa erittäin paljon.
Nopat ja Taktiikka Ry
Pääkaupunkiseudun pelikerho
Liity Nopat ja Taktiikka Pelien sopiminen -ryhmään : https://www.facebook.com/groups/553301271491198/
Vonrichthofen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vonrichthofen »

Historiallisuus rajoittanee osallistumista hieman, kun ainoastaan Suomalaiset, Venäläiset ja Saksalaiset Stugit/Stukat olivat kehissä, vain onko ajatus ottaa laveammin vuoden tapahtumia?
Nopat & Taktiikka Ry

"Stuff breaks, people die"
-CP2020-

VonRichthofen's Lounge
Halkomahooli

Viesti Kirjoittaja Halkomahooli »

Vonrichthofen kirjoitti:Historiallisuus rajoittanee osallistumista hieman, kun ainoastaan Suomalaiset, Venäläiset ja Saksalaiset Stugit/Stukat olivat kehissä, vain onko ajatus ottaa laveammin vuoden tapahtumia?
Historiallisuus rajoittaa joo, mutta niinhän se on muissakin FS:ssä tähän mennessä rajoittanut, mutta kyllä ainakin meillä venäläiset kävivät kyläilemässä saksalaisten luona kun pelattiin FS Caenia, joten en näkisi sitä niin suureksi ongelmaksi, kunhan ei tavaksi tule...
smaxx kirjoitti:
Halkomahooli kirjoitti:
smaxx kirjoitti:Jatkosotakampanja olisi aika siisti.
Mä oon jo pidemmän aikaa "hiljaa hyvä tulee" koittanu Jökulln innoittamana ja alkuun avustamana väsäilly jatkosota teemaista FS:ää, joka sijoittuu kesän -44 suurhyökkäykseen Karjalan Kannaksella ja tarkemmin tapahtumiin Portihoikan maastoissa ja alueilla. Hyvin raakile on vielä, lähinnä saanu kasaan vasta joukot, jotka taisteli alueella, mutta jos porukalla intoa löytyy niin kyllä tuon melko nopeesti saa pelitestauskuntoon.
Kiinnostaa erittäin paljon.
Pitää alkaa karttaa vääntää sitten, jotta saadaan alueet ja jonkinlaisia sääntöraakileita kehittelemään + aikajanaa tapahtumille.
An Eternity Of War And Carnage
Vonrichthofen
Viesti:

Wiking on toki melkein suomalainen eli käynee kampanjaan. ;)
Nopat & Taktiikka Ry

-CP2020-

VonRichthofen's Lounge
Nysse

Viesti Kirjoittaja Nysse »

Vonrichthofen kirjoitti:Wiking on toki melkein suomalainen eli käynee kampanjaan. ;)
Mitä jos vapaaehtoiset ois saanu kaikki varusteensa mukaan ja liittynyt yhtenä pataljoona armeijan riveihin karjalan kannaksella :)
Nopat & Taktiikka Ry

Figuharrastetta insinöörin putkiaivoilla: Engineered Gaming
Vonrichthofen
Viesti:

Enempi pointtina etten rupea ostamaan/maalaamaan uutta armeijaa tähän hätään. :) Wikingillä ajattelin kokeilla 1.42 kiloa. Eli ei niin min-maksaus linjoilla.

Jos whatif leikkinä ottaisi wikingin Suomessa, olisi ollut tulivoimaa huomattavasti enemmän kyin omissamme. Myös kuljetuskalustoa enempi, hanomagit yms.

Siihen päälle raudanluja moraali ja taito. FV+
Nopat & Taktiikka Ry

-CP2020-

VonRichthofen's Lounge
Earnest

Viesti Kirjoittaja Earnest »

@Halko:

Jatkosota kamppanja kiinnostaa myös, omat finskit mallatu kesän torjuntataisteluihin. Pistä mulle matskua niin työstetään yhdessä.

@Smaxx

Fowi ja boltti ovat lähtökohtaisestikkin eri maailmoista. Boltissa figut on hienoja, mutta ite en saa mitään kiksejä random joukkue vahvuisista peleistä koska sen tason taistelut ovat irti siitä ympärillä olevasta kokonaisuudesta. Lisäksi random määrä irtokalustoo hieman häiritsee omaa näkemystä tämän ajan taisteluista. Ei yhden haupitsin pattereita ole olemassakaan ja harvemmin se puolitela yksin siellä vipeltää. Mut tää on vaan näkemysero :)

Näkisin et jotkut band of brother fiilistelyt jossa ryhmän kokoinen laskuvarjojääkäriosasto hyökkää sakemannin tykkipatterin jaoksen kimppuun ovat tän pelin kermaa. Tai jos haluaa korkkarimaisia vääntöjä jossa sekalainen määrä hienoja figuja saadaan pöydälle niin edelleen oiva systeemi. Boltti on leffaskenupeli mun silmissä. Fowi taas lähentelee sitä todenmukaisempaa taktisen tason kokoonpano jolla soditaan. Tosin jos tää puoli pelin ydintä ei kiinnosta muutenkaan niin samapa tuo. Monelle varmaan riittää että kokoonpano on löyhästi historiallinen eikä homma ole niin vakavaa anyways.

Ehkä johtuu taustasta mut pelaan matseja mieluummin oikeilla kokoonpanoilla :)

@ Richtoffen

Liittyen jatkosota kamppikseen niin mielellään historiallisuus kulkee tässä edellä Wiking divisioonan suhteen, mutten lähde rajoittamaan sen enempää jos haluat käyttää natseja kentällä.
smaxx
Valvoja

Viesti Kirjoittaja smaxx »

Earnest kirjoitti:@Smaxx
Fowi ja boltti ovat lähtökohtaisestikkin eri maailmoista. Boltissa figut on hienoja, mutta ite en saa mitään kiksejä random joukkue vahvuisista peleistä koska sen tason taistelut ovat irti siitä ympärillä olevasta kokonaisuudesta. Lisäksi random määrä irtokalustoo hieman häiritsee omaa näkemystä tämän ajan taisteluista. Ei yhden haupitsin pattereita ole olemassakaan ja harvemmin se puolitela yksin siellä vipeltää. Mut tää on vaan näkemysero :)

Näkisin et jotkut band of brother fiilistelyt jossa ryhmän kokoinen laskuvarjojääkäriosasto hyökkää sakemannin tykkipatterin jaoksen kimppuun ovat tän pelin kermaa. Tai jos haluaa korkkarimaisia vääntöjä jossa sekalainen määrä hienoja figuja saadaan pöydälle niin edelleen oiva systeemi. Boltti on leffaskenupeli mun silmissä. Fowi taas lähentelee sitä todenmukaisempaa taktisen tason kokoonpano jolla soditaan. Tosin jos tää puoli pelin ydintä ei kiinnosta muutenkaan niin samapa tuo. Monelle varmaan riittää että kokoonpano on löyhästi historiallinen eikä homma ole niin vakavaa anyways.
Ihan samaa mieltä, paitsi että tietysti tykkään pelata Bolttia :) Ja korkkariahan se nimenomaan on. Figullisesti Boltti on paljon näyttävämpi ja etenkin hauskempi maalata, mutta 15mm skaalan figujen määrä, ja etenkin tankkien määrä kompensoi. Ja pelillisesti 15mm on parempi skaala pelata WWII:tä, sillai "vakavammin". Siis molempi parempi, ja siksi olenkin kaivanut flames figut esiin, ja parhaillaankin on menossa autotallissa taistelut Karjalan kannaksella. Boltissa saa pelattua hauskan ja näyttävän pelin helposti tuntiin, kun flamesissa siihen menee enemmän aikaa, molemmille on mulla paikkansa.
Nopat ja Taktiikka Ry
Liity Nopat ja Taktiikka Pelien sopiminen -ryhmään : https://www.facebook.com/groups/553301271491198/
Earnest

Viesti Kirjoittaja Earnest »

Jep samaa mieltä näkemyksesi kanssa. Pelataan hei joskus vähän isomoi kannaksen puolustus matsi, multa löytyy neukku jalkaväkeä ja kotimaistakin jahka saatais neukkupanssaria vielä kylkeen niin voisin suunnitella myös kevyen skenun pätkän jota pelata :)

Tuumailin suomalaisen jalkaväkipataljoonan irtaantumistaistelun kannaksella johon kaksi neukku panssari- ja yksi jalkaväkipataljoonaa hyökkä. Prikaatin patteristo tukee raskaalla torjunnalla omien korpiasotureiden irtaantumista. Ratkaisuhetkellä sturmi tai panssarikomppanian osat iskee kylkeen. Vaan onko liian myöhäistä? Jotain tollasta, voi skaalata suuntaan ja toiseen.
Halkomahooli

Earnest kirjoitti:@Halko:

Jatkosota kamppanja kiinnostaa myös, omat finskit mallatu kesän torjuntataisteluihin. Pistä mulle matskua niin työstetään yhdessä.

@Smaxx

Ehkä johtuu taustasta mut pelaan matseja mieluummin oikeilla kokoonpanoilla :)

@ Richtoffen

Liittyen jatkosota kamppikseen niin mielellään historiallisuus kulkee tässä edellä Wiking divisioonan suhteen, mutten lähde rajoittamaan sen enempää jos haluat käyttää natseja kentällä.
Laittelehan Earnest jotain sähköpostin kaltasta niin nakkelen huomenissa sulle ton matskun minkä oon saanu kasaan. Ei siinä paljoa ole, mutta kaikki joukot on, jotka alueella taisteli.

Tarkemminhan tää FS on Tali-Ihantalan taistelut.
Vonrichthofen
Viesti:

@Earnest en tiedä vilkaisitko kirjahyllyä kun kävit. ;) Mulla erittäin hyvin Wikingin vaiheet hanskassa, pyydetty jopa perinne kiltaan, sukulaisia palvellut etc.

Läppänä heitin, Suomikalustoa en omista, joten pitää hakea ripple efekriä kauempaa. :)

Fowissa suht vahva cinema henki imho, taitaa vain johtua komppaniaskaalasta eroavuus korkkari bolttiin. Tasapisteet ja balanssi pelissä kuin pelissä kusevat realismin, sota ei ole reilua. Moraalisäännöt aika kevyet yms.
Nopat & Taktiikka Ry

-CP2020-

VonRichthofen's Lounge
Vonrichthofen
Viesti:

Ajatuksena tehdä nyt kaksi versiota FT SS Panzereista, toinen länsi ja toinen itärintamalle, näin kulkevat mukavasti mukana ja voi valita vastustajalle temaattisesti paremmin sopivan kun ehtii joskus pelailemaan.

SS Peiper ja SS Wiking, ainakin 1420 tasolla on vaununa Panzer IV ainoastaan.
Nopat & Taktiikka Ry

-CP2020-

VonRichthofen's Lounge
Trekkeri

Viesti Kirjoittaja Trekkeri »

Minun osalta on FOW jäänyt todella vähälle parin viime vuoden aikana. Napoleonin sodat vei mennessään ja täytyy jopa todeta että kun WW2 kirjoja harrastaa 6+ vuotta suurella intensiteetillä, niin joskus se raja kiinnostukselle vaan tulee vastaan.

Mun aktiivinen kiinnostus peliin lopahti oikeastaan siinä vaiheessa kun jäi se historiallinen aspekti vähemmälle ja turnauksissakin päädyttiin niin kutsuttuun Blue vs. Blue matseihin. Turnaukset oli muuten jees vaikka viime vuosina ehkä vähän erilaisia kommentteja munkin suusta on kuulunut. Minä sen Suomen ensimmäisen FOW turnauksen aikanaan vanhalla Lauttasaarentiellä järjestin 2010.

Mahdollisest kampanjat kyllä kiinnostaa. Etenkin jos ne pohjautuu johonkin historialliseen taisteluun ja pyritään käyttämään oikeita sinne sopivia joukkoja. Ja yritetään pitää meininki rentona, jotenkin ne pari viimeistä Firestorm Bagration kamppista meni ehkä vähän liian totiseksi.

Näihin ottaisin mallia meidän Black Powder peleistä. Vähemmän pisteillä kikkailua ja enemmän oikeita OOB settejä kehiin.

PS: Sovin kerholle Tumpin kanssa matsia lähiviikoille, niin pääsen pitkästä aikaa pelaamaan FOW:ia :)
Nopat ja Taktiikka Ry
Silveri

Viesti Kirjoittaja Silveri »

Kaverin kanssa (Porvoossa) päädyttiin sitten aloittamaan Flamesikin. Pirulainen. Joku tästä taisi varoittaakin mua... Eka porukka olisi sitten LW Soviet Tankovy -porukka, mutta mennee vielä vähän aikaa ennen kuin saan kerättyä tankkeja maaleihin sopivan määrän. Pitää kuitenkin varmaan tulla kerhon pelipäiviinkin sitten kääntyilemään.
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
Nysse

Trekkeri kirjoitti:Näihin ottaisin mallia meidän Black Powder peleistä. Vähemmän pisteillä kikkailua ja enemmän oikeita OOB settejä kehiin.
Jooh skenuja voisi kyllä pelailla paljon enemmänkin. Saisi vähän vaihtelua peruspeleihin. Sopivasti tänään tuli sivuille uusi historiallinen skenu tarjolle vähän erikoisemmilla joukoilla. :) http://www.flamesofwar.com/hobby.aspx?art_id=5130

Ehkä tässä voisi ottaa ideasta kopin ja ruveta järjestelemään enemmän skenaariopelejä sitten. Maanantaipelipäivät toimii IMO aika mukavasti pisteillä ja pääosin pelit pyritty vetämään red vs. blue jos vain joukot antavat myöten ja en nyt niitä välttämättä lähtisi hirveästi muuttamaan. Mutta eipä haittaisi jos tulisi lisää Flames pelejä, esim. samassa hengessä kuin Jaakon(?) järkkäämät skenupäivät joissa useita pöytiä joissa valmiit joukot ja tehtävät. Kerran kvartaaliin tai puolivuotiseen joku tuollainen setti viikonloppuna voisi toimia ihan hyvin ja saisi vähän muutakin puolta pelistä esiin.
Nopat & Taktiikka Ry

Halkomahooli

Eilen juttelin Lahden Puokissa meidän alueen skenestä ja aika hiljaista/sisäpiiriläistä pukkaa olemaan. Ainoa mikä oli ja mistä vois saada vauhtia ja uusia pelaajia, oli järjestää eskalaatio, se ois varmaan fiksuin tapa saada uusia naamoja tälläkin alueella mukaan. Laitoin ajatuksen korvan taakse hautumaan, mutta suurimmaksi ongelmaksi saattaa ilmaantua maastot, Puokilla ei ole valmista FoW maastoa lainkaan vaan se pitäisi lainata tai rakentaa itse Puokille omat. Tilat olis kyllä kun Puokin alakerrassa kuulemma on tilat/pöydät jopa 16hlö FoW turnaukselle.
Vonrichthofen
Viesti:

Historialliset skenut lämmittävät mahdollisesti enemmän vanhoja pelaajia, jotka kaipaavat uutta tuulta harrastukseen. En olisi varma että se on paras tapa saada uutta verta peliin, joka on koukuttanut monia harrastajia silmäkarkilla ja kilpailuhenkisyydellään.

Veikkaan, että aktiivisimmin skenessä ovat vielä mukana ne, joita kilpailu koukuttaa ja ne, joita mallaus koukuttaa, ja toki näiden hybridit. ;) Historiallinen simulaatio fow ei nyt ole parhaanakaan päivänä.

Skenu-päivä, jossa pieniä, valmiita pelejä ilman tilpehöörejä ja mahdollisesti vähän rajoitetummilla osastoilla, esim tankit vs tankit, ilman tykistöä tms. Nätit pöydät ja setti on valmis. Minulle riitti aikanaan Sturmit vs. T-34 peli.

En nyt sano että olen oikeassa.

M
Nopat & Taktiikka Ry

-CP2020-

VonRichthofen's Lounge
Halkomahooli

Vonrichthofen kirjoitti:Historialliset skenut lämmittävät mahdollisesti enemmän vanhoja pelaajia, jotka kaipaavat uutta tuulta harrastukseen. En olisi varma että se on paras tapa saada uutta verta peliin, joka on koukuttanut monia harrastajia silmäkarkilla ja kilpailuhenkisyydellään.

Veikkaan, että aktiivisimmin skenessä ovat vielä mukana ne, joita kilpailu koukuttaa ja ne, joita mallaus koukuttaa, ja toki näiden hybridit. ;) Historiallinen simulaatio fow ei nyt ole parhaanakaan päivänä.

Skenu-päivä, jossa pieniä, valmiita pelejä ilman tilpehöörejä ja mahdollisesti vähän rajoitetummilla osastoilla, esim tankit vs tankit, ilman tykistöä tms. Nätit pöydät ja setti on valmis. Minulle riitti aikanaan Sturmit vs. T-34 peli.

En nyt sano että olen oikeassa.

M
Nuo valmiit skenupelit on myös toinen millä vois koittaa koukuttaa, ja juurikin rakentamalla ne tankki vs. tankki jne painoisiksi
Nysse

Skenen kasvattamisen hengessä seuraavanlainen ehdotelma.

Lähdetään Poroconiin demottamaan Flames of Waria kansalle toukokuussa? Joku sopiva historiallinen match-up ja taistelu kehiin minkä useimmat edes hieman toisesta maailmansodasta tietävä tunnistaa? Battlefrontilta voisi yrittää jotain tukimatskua myös kysellä.
Nopat & Taktiikka Ry

Halkomahooli

Nysse kirjoitti:Skenen kasvattamisen hengessä seuraavanlainen ehdotelma.

Lähdetään Poroconiin demottamaan Flames of Waria kansalle toukokuussa? Joku sopiva historiallinen match-up ja taistelu kehiin minkä useimmat edes hieman toisesta maailmansodasta tietävä tunnistaa? Battlefrontilta voisi yrittää jotain tukimatskua myös kysellä.
Mieleen tulee kaks helpointa toteutettavaa, Ardennit tai Kursk.

Nämä siis kalustollisesti.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Flames of War”