"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Miksi metallifiguja?

Keskustelut, jotka liittyvät miniatyyripeleihin mutta jotka eivät sovi muihin keskustelun alueisiin.
Iso Susi

Viesti Kirjoittaja Iso Susi »

jullevi kirjoitti:
Timorion kirjoitti:
Iso Susi kirjoitti:Sellasen muovi spruen sunnitelu ja muotin teko maksaa kuulemma 100000 puntaa. Metalli figujen muotit maksaa paljon vähemmän.
100000 puntaa!! siis niinku miljoona suomen rahaa (markkaa senkin eurolaiset). Tässä tapauksessa "kuulemma" ei näköjään ole kovin varmaa tietoa.
Siis oikeesti muovifigujen muotit maksaa aivan sairaan paljon ! Tuskin tuo kuulemma kovin väärässä oo, voihan se olla vaikka alakanttiin.
Kuulin tuknolman GT:ssä keskustelun että se on sitä luokkaa.
"Tulispa ensi kierroksella vastaan joku nassikka jonka vois massacroida", conissa kuultua osa IV
Tau-setä

Viesti Kirjoittaja Tau-setä »

jullevi kirjoitti:Siis oikeesti muovifigujen muotit maksaa aivan sairaan paljon ! Tuskin tuo kuulemma kovin väärässä oo, voihan se olla vaikka alakanttiin.
Olin itse vieressä kun Alex Hedström (vai mikä sen sculptorin nimi nyt olikaan...) jutteli GT:ssä tosta aiheesta jonkun muun (muistaakseni fysopen) kanssa, ja se summa minkä se mainitsi tais olla just toi 100 000 puntaa. Ja siinä ei ilmeisesti ollut edes sculptorien osuutta mukana, vain valmistuskustannukset. 8O
"Kyllähän mä ton olisin voittanut, jos olisin osannut pelata." Kootut Selitykset, Osa I
tneva82

Viesti Kirjoittaja tneva82 »

jullevi kirjoitti:Siis oikeesti muovifigujen muotit maksaa aivan sairaan paljon ! Tuskin tuo kuulemma kovin väärässä oo, voihan se olla vaikka alakanttiin.
Olen itsekkin kuullut tuon hintaluokan parista eri lähteestä. Kaippa joku VOISI koittaa yrittää katsoa GW:n sivuilta löytyviä tulotietoja jos löytyisi tarkka summa mutta en itse ala(liian sekavia minun makuuni).
https://middleagedstrategybattlegamers.home.blog/ <- Turun suunnan LOTR pelaajien blogi
Ninnu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ninnu »

Tässä on esitetty päteviä tietoja muovin ja metallin eroista joten en niihin puutu.

Mutta sitten päästään mun pet peevee aiheeseen. Jos mielestäsi GW:n tuotteet ovat ylihinnoiteltuja kiskurifirman rojuja jotka ei anna rahoillesi vastinetta niin luojan tähden älä sitten osta niitä. Jaloilla äänestäminen on kuluttajan vahvin valtti.

Katsokaapas jos joku tuote on ylihinnoiteltu niin sitä ei osteta. GW:n tuotteita ostetaan. Ei ne silloin mielestäni ole ylihinnoiteltuja. Kaikki harrastukset maksaa, ja figuilu on mielestäni aika edullinen harrastus loppujen lopuksi.
Jag känner en bot
Hon heter Anna. Anna heter hon,
och hon kan banna banna dig så hårt
Hon röjer upp i våran kanal.
tneva82

Viesti Kirjoittaja tneva82 »

Ninnu kirjoitti:Mutta sitten päästään mun pet peevee aiheeseen. Jos mielestäsi GW:n tuotteet ovat ylihinnoiteltuja kiskurifirman rojuja jotka ei anna rahoillesi vastinetta niin luojan tähden älä sitten osta niitä. Jaloilla äänestäminen on kuluttajan vahvin valtti.
Totta. Vaihtoehto figujakin(ja sääntöjä) on olemassa. Miksi ostaa tuotetta josta ei pidä on aina kummastuttanut minua.
https://middleagedstrategybattlegamers.home.blog/ <- Turun suunnan LOTR pelaajien blogi
Deornath

Viesti Kirjoittaja Deornath »

GW:n yleistä politiikkaa, tärkeät unitit (lue special ja rare) on metallisia, ehkä jopa sen takia, että niiden määrää yritetään rajoittaa jotenkin. Tottakai voisiin ottaa 15 miekkamestarin unitin, jos siihen olisi rahaa. Ehkä pelaajia "kannustetaan" näin käyttämään perus unitteja.... ehkä :? :?
We got 20-4-13
s2pid
Peliporukkavalvoja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja s2pid »

ainoa asia joka GW:n figuissa ärsyttää on se, että mitä paremmat statit yksiköllä on, sitä kalliimpi se on rahassa... kuten esim special characteri, tai sitten pari demonia. Kyllä yks special character ne demonit koska vaan pieksee ja se on yksi syy miksi on kalliimpi. Onhan se toki yksityiskohtaisempi, mutta en kyllä valittais yhdenkään blisterissä myytävän figun yksityiskohdista.. toinen on se, että prätkät maksaa 10e skibale, kun taas muoviset ukot, joiden valmistus ei ole juuri yhtään kalliimpaa/hamvelmaa, maksaa huomattavasti vähemmän.
"meillä ei ole mitään niin suurta sosiaalista ongelmaa, ettei sitä ratkaistaisi parilla tuhannella sotilaalla"
jamovoima
Valvoja

Viesti Kirjoittaja jamovoima »

kummallisimmin hinnoiteltu ukkeli on taun broadside. Se onpienempi kuin esim. eldar warwalker ja vieläpä muovia osaksi. Tälläisista ominaisuuksista voisi luulla et se olisi halvempi kuin warwalker. Mutta se on itseasiassa kalliimpi, viekasta.
Timorion

Viesti Kirjoittaja Timorion »

Deornath kirjoitti:GW:n yleistä politiikkaa, tärkeät unitit (lue special ja rare) on metallisia, ehkä jopa sen takia, että niiden määrää yritetään rajoittaa jotenkin. Tottakai voisiin ottaa 15 miekkamestarin unitin, jos siihen olisi rahaa. Ehkä pelaajia "kannustetaan" näin käyttämään perus unitteja.... ehkä :? :?
Siis täh? eihän 15 ole mitään. Itse sain ostettua 18 swordmasteria 15 eurolla (maalamatonta, command group mukana), paras ja halvin figulähde on lopettavien pelaajien figut.
"A wise man hears one word and understands two."

https://pikkumiehet.wordpress.com
VJ

Viesti Kirjoittaja VJ »

Muovi ja metalligujen ero on valmistuskustannuksien lisäksi siinä, että muovifigujen muotti on metallinen ja metallisten kuminen. Joku tästä jo mainitsi mutta se oli täysin eri asiayhteydessä. Siis muovifigujen muoteissa ei saa olla yhtään ns. "undercutteja" eli niiden yksityiskohdat korkeus akselilla on pahasti rajoitettuja. Kumisiin muotteihin valetut metallifigut taas saavat sisältää jossain määrin yksityiskohtia joka suunnassa koska muotteja voidaan tarvittaessa varovasti taivuttaa figun saamiseksi ulos. Siis siinä syy miksi jokaista special characteria ei voida tehdä muovisina, yksityiskohdat kärsii.

Lisäksi muovisista figuista joudutaan tekemään ensi ns. three up versiot eli kolme kertaa suuremmat kuin lopputulos olevat figut. Tässä three up vaiheessa figuun lisätään yksityiskohtia ja sen jälkeen se laitetaan pantografi (???) nimiseen laitteeseen joka luotaa kaikki pinnat ja pienentää ne oikeassa mittakaavassa 28mm scaleen.
Metalliseen figuun taas ei tarvita kuin yksi henkilö skulptaamaan se ja toinen hoitamaan muottien valmistukset. Periaatteessa siis metallifigun saattaminen tuotantoon vaati yhden henkilön työpanoksen, mutta muovifigua tekee tod. näk monen kymmenen hengen työryhmä.

Henk. koht. vihaan muovifiguja (paitsi vehiclet) yleisesti koska niistä puuttuu se metallifigujen tietty persoonallisuus. Niissä näkyy myös se että metallifigua suunnittelevat skulptaaja saa yleensä aika vapaat kädet tyylillisesti verrattuna muovifiguihin.
Wurzzag
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Wurzzag »

Pistää vihaksi, kun space orkkien grethcineitä ei myydä kuin blistereinä.
3 paketissa ja pitäisi olla n.40. FB:n gobbot ovat kai sitten ainoa vaihtoehto...
Omnia mors aequat - Death equals all things
Kvaldur
Peliporukkavalvoja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kvaldur »

Henkilökohtaisesti käytän ainoastaan metallisia figuja 40K:ssa juurikin niiden yksityiskohtaisuuden takia. Itse pelaan IG:llä ja on huomattavasti mukavampaa maalata metallisia praetorianeja kuin muovisia catachaneja, armeijasta tulee yksilöllisempi kun joka pelaajalla ei ole samannäköisiä ukkoja. Muutenkin olen vain kauhistunut catachanien kamalasta ulkonäöstä kun yksityiskohtia saa hakea ja ukosta paistaa 100 km:n päähän että se tosiaan on muovia..

Tällä hetkellä löytyy reilu 150 metallista ig perusjamppaa.

Myös metallisten ukkojen pystyssäpysymisprosentti on kokemusteni mukaan suurempi kuin muovisilla äijllä(tämä voidaan toki ratkaista laittamalla metallilevy basen pohjaan).

Special characterien kohdalla hinnat pomppaavat, mutta kyllä minä mielelläni maksan Eggrim Van Horstmannista 250mk.

Kaikki metallin ja Metalli kaikkien puolesta
-"I can see dead people..."
-"Where are you?"
-"At graveyard..."
Zymeth Salkir Dkhan

Viesti Kirjoittaja Zymeth Salkir Dkhan »

Ainoa milloin metallifigujen hinta on potuttanut minua on ollut demoniarmeijaa kasatessa, miettikääpä montako blisteriä tarvitaan regimenttiin, jossa on 16 horroria ja näitä regimenttejä on 2. Myöhemmin en ole katunut, metallifigut ovat minusta hienompia.
We will march, until whole world is in his colours, his glory and his madness.
Machiavelli
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Machiavelli »

Muaki kieltämättä potuttaa hankkia vampire counteilla grave guardeja sellaset 20+. Onneks en lahmia pelaajana juurikaan ghouleja tarvii *huokaa helpotuksesta*
Sincerely yours, Machiavelli.

Warning: the above note may contain sarcasm, please read with care.
manmangler
Viesti:

Viesti Kirjoittaja manmangler »

Zymeth kirjoitti:Ainoa milloin metallifigujen hinta on potuttanut minua on ollut demoniarmeijaa kasatessa, miettikääpä montako blisteriä tarvitaan regimenttiin, jossa on 16 horroria ja näitä regimenttejä on 2. Myöhemmin en ole katunut, metallifigut ovat minusta hienompia.
Itse tuli hankittua Black legioonalle
18 Daemonetteä 9 * 10
8 Fleshoundia 4 + 10
5 Bloodletteriä 3 * 10
5 lisää Plaguebearereita 2 * 10
3 basee nurlingea 3 * 10
1 Daemon Prince 1 * 16
1 Blood Thirster 1 * 40
3 Fiend Of Slaanesh 3 * 8 (pakko saada kokoelmiin)
3 Daemonette Riding Steed of Slaanesh 3 * 8

Ja vielä pitäisi ostaa jostakin 2 Fiend of slaanesh ja 2 * Steed of Slaanesh
sekä Undivined ja Tzeentch daemoineita
Waagh Whuuz teer
C'mon taste my Rot
VJ

Viesti Kirjoittaja VJ »

Kummaa.. Mua taas yleensä harmittaa ostaa mitään muovifiguja (paitsi vehiclet jälleen), koska tiedän että niiden maalaaminen tulee olemaan tylsääkin tylsempää. Muovifigu harvoin päätyy todella upean näköiseksi.
Sen sijaan kokonaan metallinen rykmentti tai squadi on mukavan painava ja arvokkaan tuntuinen (sehän on) ja vieläpä usein enemmän huolella maalattu kuin muovinen.
Ongelma vaan on siinä, että metallifigut ovat ainakin mulle liian kalliita, että niistä voisi alkaa koko armeijaa kasaamaan. Muutamat yksittäiset yksiköt kuitenkin teen mielelläni kokometallisista vaikka niiden hinta tuleekin näin lukiolaiselle päätähuimaavaksi.
Ja tietty kun maalaan figuja pelkästään maalaamisen takia, kyse on aina metallifiguista.
jamovoima
Valvoja

Tuo metallin apinon arvokkuden tunto on kyllä totta, mielummin kantaa fantasy armeijaa salkussa kun tuntee että siellä tosiaan on se n.100 metalli kääpiötä kuin kantaa puolityhjää salkkua jossa makoilee vain muutama hassu muovinen taulainen.
Ja totta on myös se että aina niitä metalli figuja mielummin maalaa kuin noita höyhenen kevyitä ja kiliseviä (oikeesti niist lähtee sellanen ´jännä ääni) muovi jamppoja.
Toisaalta en usko että innostaisi enää ostaa kolmatta metalli armeijaa eldareiden(vähän päälle 60 metalli figua) ja kääpiöiden(vähän yli 100 metalli jalkamiestä+sotakoneet) rinnalle. Toisaalta onhan nuo wood elffit olleet jo pitemmän aikaa projekstina, ja niiltähän ei kunnollisia muovifiguja edes löydy.
bonesripper

Viesti Kirjoittaja bonesripper »

jamopower kirjoitti:Ja totta on myös se että aina niitä metalli figuja mielummin maalaa kuin noita höyhenen kevyitä ja kiliseviä (oikeesti niist lähtee sellanen ´jännä ääni) muovi jamppoja.
Totta tosiaan. Muovifigun ku tiputtaa lattialle siitä tulee sellanen kolkko ääni ja figu hyppii ympäri huonetta. Metallisen äijän ku tiputtaa lattialle nii kuuluu vaa "kilin-kolin" ja äijä on palasina.

Metalli figut on yleisesti myös paljon paremmassa tasapainossa ku muoviset. Harvoin metallisten kanssa käy niin, että ne ovat koko ajan turvallaan tai selällään. Muovisilla tätä käy sitäkin useammin. Metallisten äijien pohjaan ei onneks aina tartte liimata painoa. Onhan se tietysti hienoa liimata jokaisen muovisen äijän pohjaanki yks 5 senttinen.

Fabassa metallisten unittien käyttö on yhtä iloa. Grave Guard unittia voi rauhassa liikutella pöydällä ilman, että äijät sotkeentuu toisiinsa. Zombien kohalla usein käy niin, että kaikki äijät on yhtäkkiä hirveessä solmussa ja sen jälkeen ne saa runnoa irti toisistaan.
Tau-setä

Viesti Kirjoittaja Tau-setä »

jamopower kirjoitti:Tuo metallin apinon arvokkuden tunto on kyllä totta, mielummin kantaa fantasy armeijaa salkussa kun tuntee että siellä tosiaan on se n.100 metalli kääpiötä kuin kantaa puolityhjää salkkua jossa makoilee vain muutama hassu muovinen taulainen.
Heh, mä olen kanniskellut just samoja armeijoita (vaikkakin mulla on Dwarffeissa on sentään vähän muoviakin joukossa) ja kiinnittänyt kanssa huomiota tohon salkkujen painoeroon. Mutta onhan tossa se hyvä puoli sentään, että ei tarvitse avata salkkua varmistaakseen tuliko oikea armeija mukaan. :)
"Kyllähän mä ton olisin voittanut, jos olisin osannut pelata." Kootut Selitykset, Osa I
jamovoima
Valvoja

juu on miullakin kuutisen kymmentä muovimiestä (menee muuten näppärästi 2/lokero kun laittaa poikittain. Eikä nuoo kaikki metalli miehet ol useimmiten mukana.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleiset miniatyyrikeskustelut”