"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Tarvitsenko mega paint setin lisäksi mitään ?

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
hyytelöperuna

Viesti Kirjoittaja hyytelöperuna »

Huru-ukko kirjoitti:Järkytänpä kaikkia viisaita.
Järkytä pois vain.
GW:n pensselit kestävät käytössä monta vuotta, jos niitä ei vasiten riko. Large brush on tosin se ainoa, mikä kannattaa hankkia.
Tietenkin kestävät, mutta kaikkihan riippuu käyttäjästä. Itse sain armeijamaalauksella ne melko karmeaan kuntoon. Siirryin EM4:n suteihin, ja nämä ovat pysyneet hyvinä kovaa käyttöä vastaan. Myös GW:n sudeista puuttuvat terävä ja pysyvät kärki ovat plussaa.
Vallojon gamecolor on ala-arvoisen surkeaa lientä, joka ei peitä sitten niin millään. Vedellä jatkettuna siitä saa oivallista washia, mutta muuten niillä ei juurikaan kannata maalata.
Hmmm, oletko kuullut "monta ohutta kerrosta on parempi kuin yksi" ajatusta? Nimittäin vain ottamalla Citadelin maalia suoraan purkista saa peitettyä yhdellä kerroksella. Itse olen käytellyt Vallejon VGC:a ja VMC:a monta vuotta. Game Color on hyvää, sekoitusta vain vaatii. Mutta pruittaamalla paletille, tippa vettä sekaan ja saat parilla kerroksella peittävän kerroksen figuun. Citadelilla joutuu laimentamaan jatkuvasti ja kerroksia vaaditaan monta.
Kokemusta on monta vuotta.
Niin minullakin. Ja suosittelen game coloria. Suoraan purkista otettuna maali on ohutta ja alottelijakin saa melko tasaista jälkeä. Kerros kuinka monta kerrosta Citadelin Golden Yellowia tarvitset jotta peität mustan pohjavärin? Itse tarvitsin Vallejolla kaksi. Ja kerrokset olivat ohuita.
Rakath
Maalajakisälli 2007

Viesti Kirjoittaja Rakath »

Itsellä on Game Colorista samat kokemukset Huru-Ukon kanssa. Kerroksia piti laittaa varmaan parisen kymmentä, ennen kuin se peitti kunnolla pohjamaalin (harmaa). GW:n purkista riitti pari kerrosta.
Se, että maali on paksua, ei tarkoita sitä, etteikö sillä voisi maalata ohuesti. Samalla se myös peittää paremmin kuin lirut.
Käytänkin niitä GameColoreita nykyään washaukseen, sävyttämiseen yms.

Ja kokemusta maalaamisesta myös "vuosikausia".

[edit] Tietysti maalit on sekoitettu nk. apinan raivolla.
Viimeksi muokannut Rakath, Pe 21.10.2005 14:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Figujen poistomyynti! Paljon wanhaa tavaraa & harvinaisia klassikoita:
https://www.huuto.net/haku/sellernro/27655
Nostra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nostra »

Teilläpä on mielenkiintoisia kokemuksia.

Sikäli kun olette "vanhoja patuja" alalla, varmaan olette myös sekottaneet maalit kunnolla, joten vika ei ole siinäkään. VGC ja VMC tarvitsevat sekoittelua. VGC:n kanssa riittää, kun ekalla kertaa sekottaa kunnolla (hyllyssä tapahtunut kerrostuma pois...) ja aina välillä ravistaa parin heilautuksen verran. VMC-sarjan värejä saakin ravistella kerrassaan perkeleesti, jos haluaa hyvää tavaraa ulos purkista. Kerrostuvat nopeasti ja ovat hitaanlaisia sekoittumaan uudelleen. Hyviä maaleja ovat kummatkin, joka tapauksessa.

Itselläni on kokemuksia juurikin päinvastaisista ominaisuuksista. VGC peittää ohuenakin helposti - musta taittuu ihonvärin alle helposti, punaisetkin jopa peittävät (vaikka bloody redin sävy on sieltä ja pitkltä...) värejä on helppo annostella paletille, eivätkä kuivu purkkiin, vaikka jättäisikin korkin auki ja pullon pöydälle.

Mitä hintaan tulee - nämähän ovat mitä edullisimpia. Jos nyt ollaan sijoittamassa 175€ maaliehin&oheiskamaan, niin suosittelisin jotain seuraavanlaista:
VGC 40 värin "megasetti" - 76€
2 EM 4 synteettistä - 8€
EM4 kolinsky - 5€
Märkäpaletti scratchbuildina
ruohoa, turffia ja snow scatteria yht. 20€
Rembrandt retarderia & rembrandt kiiltolakkaa& flow improveria (mediumia) 15€
Alustamateriaaleja hieman joka puolelta :D

Eli yhteensä alle 150€ tavarat, joilla maalaa vaikka RopeConiin voittajafiguja haastamaan Diarmaidin. JA jotka mun mielest kyl riittää kehittyneellekin maalaajalle.
hyytelöperuna

Viesti Kirjoittaja hyytelöperuna »

Hiukan luettuani viestejä luulisi että nämä kokeneet maalarit ovat ostaneet Vallejon Air sarjan maaleja, jotka on tarkoitettu maaliruiskuille. Nämä ovat todella ohuita, lähes washimaisia. Joten lukekaapa se purkin seloste kunnolla. Game Colorista en keksi miten voisi saada 20 kerrosta vaativaa litkua.

Voi toki olla että on ollut huono erä maaleja. Tai kuu on väärässä asennossa. Vastausta ei voi tietää. Mutta omalla osallani Vallejon maalit ovat olleet vallan mainioita jokaisessa suhteessa. Miniature Paintsin maaleja omistan myös, pakkohan oli ostaa kun maksoivat 0,7e per kipale. Kaikki ovat olleet hyviä paitsi suklaanruskea muste, joka on vihreää, laihaa ja haisee karmealta :)
Viimeksi muokannut hyytelöperuna, Pe 21.10.2005 16:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Huru-ukko

Viesti Kirjoittaja Huru-ukko »

No tuota.

Minulla on tässä näitä purkkeja. Nämä on tällaisia kapeita pehmeitä muovipulloja, joissa on tuollainen harmaa korkki ja kerettiläinen ohkanen reikä, josta sitä maalia on pakko ruutata muuhun paikkaan, ennenkuin voi maalata. Tässä pullossa ei kyllä lue suomeksi muuta kuin: läpikuultava vesiohenteinen akryylimaali, metalli ja muovipinnoille. Ravista kunnolla. Etiketti on punainen.

Ravistettaessa nämä hölskyy ihan erilailla, kuin muut käyttämäni maalit. Ihankuin vettä olisi purkissa. Äänikin on sellainen ohkaisempi. Suosikkimaalini oli sellainen lasipurkissa oleva miniature paints sillä valkoisella korkilla. Sitten tuli halpismuovista tehty itäsaksalainen musta korkki, joka valskaa niin pahasti, että maalit alkoivat kuivua nopeasti. Lisäksi kuivuva maali liimasi korkin, kuin superattakkisementti. Näiden kehuttujen vallejomaalien hyviä puolia on vain halvempi hinta ja kuivumisen estävä korkki. Samainen korkki kyllä estää suosimani maalausmenetelmän varsin tehokkaasti. Kuitenkin kerran kokeeksi ruuttasin koko pullollisen vallejon mustaa maalia miniaturepaintin vajaaseen purkkiin, jossa oli mustaa tietenkin vielä. Tuloksena oli elämäni paras musta maali. Levittyy kuin unelma ja peittää niinkuin pitää, pinnasta tulee upea matta. Tätä on minulla nyt purkillinen.
Luumumehu on soturien juomaa
Huru-ukko

Oisko se taikasana tuo läpikuultava? Onko teidän hyvissä vallejomaaleissa tuo sana läpikuultava? Onko minun käyttämäni menetelmä väärä, kun tiristän pikkuisen sitä maalia blisterin pohjalle ja otan siitä? Halvempi maalihan on aina iloinen asia, mutta jos sitä maalia kuluu vastaavasti enempi, niin eihän se silloin tule halvemmaksi.
Matti
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Matti »

Huru-ukko kirjoitti:Oisko se taikasana tuo läpikuultava? Onko teidän hyvissä vallejomaaleissa tuo sana läpikuultava?
Kyllä mulla siellä lukee tuo läpikuultava myös.
Onko minun käyttämäni menetelmä väärä, kun tiristän pikkuisen sitä maalia blisterin pohjalle ja otan siitä?
Ei ole väärä, noin juuri ajatus on että sitä puristetaan hitusen paletille, jossa se ohennetaan ja josta sitten otetaan maali siveltimeen.

Tapauksenne kyllä kuulostaa oudolta sikälikin, että ainakin omien havaintojeni mukana vallejon GC:ssa(kin) on enemmän pigmenttiä kuin Citadelin vastaavissa. Asian voi testata sekottamalla maaleja n. samanmäärän toisiinsa, tällöin vahvempi pigmenttinen ei muutu niin paljoa. Ainakin mulla on vallejot pesseet citadelit pääsääntöisesti niin laadussa, määrässä ja pullostakin tykkään. Metalleissa Citadel tosin taitaa olla yhä parempi, joten sieltä suunnalta suosittelen metallimaalien hankkimista.
“When you aim for perfection, you discover it’s a moving target.” – George Fischer
Skrixqueek

Viesti Kirjoittaja Skrixqueek »

pensseleistä vielä:

minulla on Red Sable merkkinen suti, joka on palvellut pitkään ja uskollisesti. Kestää huonompaakin kohtelua, eikä hapsotu helposti.
Jälkikin on tarkkaa. soveltuu erilaisille maalityypeille. Flätit, washaukset, brusaukset ja blendauksetkin teen sillä samalla. Ja ostin sen koska se oli halvin ohuista siveltimistä saatavilla. Halpa ei tarkita aina huonoa...

gw:n sudeilla voi voidella korvapuusteja. käytän niitä lähinnä pohjamaalaukseen (en käytä sprayta...)
Lighthammer
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Lighthammer »

Red Sable tarkoittanee karvan laatua...

Sable = soopeli.
Viimeksi muokannut Lighthammer, Pe 21.10.2005 20:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Set fire to the family tree.
Skrixqueek

Viesti Kirjoittaja Skrixqueek »

aha. kiva. sitten sen yhtiön nimi on kai Germany. tai 1. Muuta tekstiä siveltimessä ei ole...
Lighthammer
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Lighthammer »

Nationalistisen Saksan Kansantasavallan sivellinyhtiö.
Set fire to the family tree.
Silver Warrior

Viesti Kirjoittaja Silver Warrior »

Itse sanoisin että et tartte koko mega paint settiä. Jos nyt haluat sijoittaa maalaustarvikkeisiin, niin osta sitten kerralla kunnon kamat. Vaikkapa muutama citadelin klassikko maali, beastial, bleached bone, chaos black, blood red, skull white jne. ja loput vallejo model colorilta. Pensseleiks sitten winsor & newton series 7 miniatures/watercolor tai sitten raphael 8404/8400. Sprayks imo paras citadel skull white tai chaos black. Maalausaineiks suosittelen vallejon model sarjan mattmediumia ja flowimproveria. Pensselisaippuakin olis hyvä löytyä, mastersin pitäis olla ainakin hyvä. Suosittelen ettet edes koske mihinkään vallejo game coloreihin, etkä gw:een fine detatail/detail brushiin. Myöskin jotkut maston sprayt voi unohtaa, jos nyt ihan tosissaan aikoo aloittaa maalaamisen.

Parhaat paletit on imo keraamiset laatat tai vastaavat lasiset. Märkäpaletti on myös ykkönen. Ite käytän kumpaakin.

Päivänvalolamppu on myöskin todella kätevä. Halvalla pääsee ostamalla esimerkiksi ikeasta jonkun halpis lampun mihin menee tollanen stockan philipsin halpis päivänvalobulppi. Hintaa tulee koko hökötykselle ehkä joku 15E.

Pääset tollasella setillä about 50%-80% ton mega paintsetin hinnasta, ja saat tuplasti paremmat vehkeet. Megapaint set sisältää oikeesti suurimmaks osaks roskaa olen sen joskus ostanut ja nyt kaduttaa, ainoat millä tekee tosta setistä jotain oli osa maaleista ja muutamalla pensselillä. Pienimmät citadelin pensselit on aika roskaa ja maaleihinki joutuu vaihtamaan uudet purkit jos niitä haluaa tosissaan käyttää.

Suosittelisin siis että marssit suoraa Uudenmaankadun temperaan http://www.tempera.fi/index_files/page0001.htm Tuolta pitäis saada raphael 8400 ja 8404 pensseleitä ~10E kappale hintaan (jos et ole tottunut maalaja niin osta vaan 1-3 tollasta ja jotain parempia perus näädänkarvasia millä harjottelet, ettet mene paksuillamaaleilla sörssäämään noita heti aluksi ;) ). Temperasta saa myöskin masterssin pensselisaippuaa. Pese joka käyttökerran jälkeen siveltimet tolla. Ainetta ei tartte käyttää kovin paljoa. Temperan ihan vieressä pitäis olla tuubi mistä saa winsor & newton flow improveria, jonka pitäis olla todella toimivaa kamaa, tohon tarttee vaan jonkun tyhjän pruittipurkin mihin ton siirtää, koska tossa purkissa tota on vaikea käyttää (Suosittelen sekoittamaan aineitta esim. vanhaan shamppoopulloon suhteessa 1 osa aineitta 10 osaa vettä tai ihan mihin vaan jos et saa käsiisi noita vallejo style tippanokkia mistään).

Hobby pointista pitäis löytyä vallejot
http://www.hobbypoint.fi/

Jos et asu pk-seudulla niin ainakin nämä kaupat myyvät samoja tuotteita netinkautta:
http://www.combatmodels.net/index.php?sivu=etusivu
http://www.tuubi.com
http://www.tempera.fi/shop/index.html?t ... ml&lang=fi
Klonkku

Viesti Kirjoittaja Klonkku »

Mää käytän vaan kolmee 2 euron sivellintä, yks on pieni jolla maalaan eniten, sitten kaks vähän isompaa, toisella teen drybrushin ja underkoatin, kyllä, maalaan underkoatin, ja toisella levitän liimaa. Maalit on kaikki niitä citadel colorin purkkeja, enkä näe niissä mitään vikaa. Maaleja taitaa olla 16, ja niillä pärjää hyvin kun vähän sekottelee. Sitten liimana on joku askarteluliima joka makso 1.50 ja hyvin pitää hiekat ja tekoruohot, sitten on GW:een metalliliima ja muoviliima on joku lennokkiliima vanhan harrastuksen jäljiltä. Hiekka on omasta pihasta ja sitten on static grassia. Ja pin vice, of course. Ja viila autotallista ja pihdit samasta paikasta. Ja hyvin oon pärjänny, kerran vaihtanu pikkusiveltimen. Alotin harrastuksen maaliskuussa, ja se sivellinkin oli vanhan harrastuksen jäljiltä. En kyllä suosittele mitään megasettiä, ostat eka perusvärit ja sitten uutta sitä mukaan kun tarvii. Ja citadelia tietenkin.;)
Silver Warrior

klonkku kirjoitti:Mää käytän vaan kolmee 2 euron sivellintä, yks on pieni jolla maalaan eniten, sitten kaks vähän isompaa, toisella teen drybrushin ja underkoatin, kyllä, maalaan underkoatin, ja toisella levitän liimaa. Maalit on kaikki niitä citadel colorin purkkeja, enkä näe niissä mitään vikaa. Maaleja taitaa olla 16, ja niillä pärjää hyvin kun vähän sekottelee. Sitten liimana on joku askarteluliima joka makso 1.50 ja hyvin pitää hiekat ja tekoruohot, sitten on GW:een metalliliima ja muoviliima on joku lennokkiliima vanhan harrastuksen jäljiltä. Hiekka on omasta pihasta ja sitten on static grassia. Ja pin vice, of course. Ja viila autotallista ja pihdit samasta paikasta. Ja hyvin oon pärjänny, kerran vaihtanu pikkusiveltimen. Alotin harrastuksen maaliskuussa, ja se sivellinkin oli vanhan harrastuksen jäljiltä. En kyllä suosittele mitään megasettiä, ostat eka perusvärit ja sitten uutta sitä mukaan kun tarvii. Ja citadelia tietenkin.;)
Mjooh no totta onhan kaikilla kyllä omat tyylinsä. Ite en osaa käyttää noita perusiveltimiä oikeen, siis jotain ihan peruskauraa. Oon liian tottunu kalliisiin kolinsky pensseleihin.

Mulla noi citadelin purkit ei kestä ajallisesti kovin kauaa, siis joku ihan perusväri kuten just beastial, blood red, skull white tai joku tällänen mitä joutuu kokoajan availemaan. Siihen tarttuu reunoille maalia ja se kuivuu siihen. Sitten vielä se että joutuu kokoajan räveltämään jonkun tikun kanssa millä tota ottaa paletille. No kullakin makunsa, ratkasin ton ostamalla vaan uudet pullot ja kirjoitin tusseilla kylkiin värien nimet:
http://koti.mbnet.fi/baretul/figut/isotmaalit.jpg

Maalejahan ei tartte olla kovinkaan paljoa, kannattaa just alottaa pienellä määrällä ja opetella se sekoittaminen, koska sillä pääsee pitkälle se sitten maksaa itsensä takaisin kun on kehittyneempi ja rupeaa todella viilailemaan noita väri sävyjä. Maalaaja joka ei erota kunnolla sävyjä toisistaan on aika pulassa ja just tollasella pääväreista sekoittamalla muita värejä pystyy harjottamaan värisilmää.

Mjooh noilla hiekka liimoilla ei oo kauheesti mitään eroja, erikeepperit ja muutkin tollaset perusliimat on ihan passeleita. Superliimoissa oon huomannu aika paljon eroja, lähinnä niissä pulloissa. Oma lemppari on se musta korkkinen superatacki, jonka koitan aina ostaa sellasesta mestasta missä ne liimat vaihtuis hyllyissä mahollisimman usein, koska joku muutaman vuoden vanha superliima alkaa olla jo liian vanhaa ja tarttuu huonosti. Epoxeista ja muista en tiiä, kun ei oo ollu tarvetta millekkään kovin erikoisille liimoille, tulee niin vähän loppupeleissä konvertattua mitään. Yleensä sitä liimaa menee vaan siihen kun figun kokoaa, liimaa maalausvaiheessa johonkin kiinni ja lopuks sitten liimaa alustaan kiinni.

Mun mielipide eroaa noista viiloista kyllä, autotalliviila on jotenki liian rujo. Kerran kun sillä höyläsee niin lähtee kyllä figusta detailjet :). Itselläni on toi gw:een perus setti plus sitte muutamaa eri vahvusta hiomapaperia. 800 ja 1000 on ainaki mun mielestä parhaita vahvuuksia.
Huru-ukko

Nyt muuten muistinkin yhden haitan näistä GW:n nykyisistä siveltimistä. Niiden varsi maistuu pahalle. Ne punaiset pensselit eivät olleet pahanmakuisia, niinkuin nämä siniset. Huomionarvoinen ominaisuus sekin, niille ketkä imeksivät pensseleitään, niinkuin minä. Myös maalien mauissa on selkeitä eroja. :) Eri väritkin muuten maistuvat ihan erille kuin toiset värit. Joku ihmettelee, että juoko tuo hullu maalia. No en, muttakun se pensselin kärki tulee aina nuoltua teräväksi, että tulee hyvä jälki. Myrkyttömiähän nuo kuitenkin ovat.
Sìlentium

Viesti Kirjoittaja Sìlentium »

Todellakin. Itse olen huomannut saman asian, nämä siniset pensselit maistuvat pahemmalle, kuin vanhat punaiset. Siksipä imeskelen punaista, samalla kuin maalaan sinisellä.
Ja maalien mausta:
6 vuoden kokemuksella on tullut maisteltua värejä, juurikin kun on nuolaissut pensseliä teräväksi. Oma lempiväri on ehdottomasti Bleached Bone. Ja Vallejon Electric Blue tuoksuu hyvälle.

^ Outoa läppää...

Itse olen käyttänyt oikeastaan vain näitä GW:n pensseleitä. Paikallisesta vikumyymälästä ostin kunnolla näitä sinisiä pensseleitä. Niitä nyt on riittänyt, vaikkakin välillä menee hermo "terän" katoamiseen.
Pommiradio. Metallia raa'alla asenteella. /,,/
Tiedät ettei täällä ole ketään.
BioHazard

Viesti Kirjoittaja BioHazard »

Scoundrel kirjoitti:
AXEL kirjoitti: Tarkoititko tätä Scoundrel :

http://www.fantasiapelit.com/index.php? ... ta=indeksi
Juurikin tuota. Ja samalla keikalla ostin marketista halvimpia mahdollisia vesiväripensseleitä. Myöhemmin tajusin virheeni ja ostin parit paremmat sudit tosimiehen työkalukaupasta sinooperista.

Se on tässä tainnutkin jo selvitä, että hyvät pensselit on paljon tärkeämmät kuin kaikkien eri maalisävyjen omistaminen. Eikä yhden armeijan maalaamiseen todellakaan tarvi kuin sen 9 maalia. Paitsi tietysti jos pitää maalaamista tärkeämpänä kuin pelaamista. Ja tästä on nyt niin monta eri koulukuntaa, että saan taas haukkuja kun otin tämän puheeksi.
Sinopeeri jyrää........................
Joo ja onko ne maalit kierrekorkeissa? On sattunut leviämään nääs green ink käsiin.............................
Tol Cormp Norz Norz Norz
Silver Warrior

King lizard kirjoitti:
Scoundrel kirjoitti:
AXEL kirjoitti: Tarkoititko tätä Scoundrel :

http://www.fantasiapelit.com/index.php? ... ta=indeksi
Juurikin tuota. Ja samalla keikalla ostin marketista halvimpia mahdollisia vesiväripensseleitä. Myöhemmin tajusin virheeni ja ostin parit paremmat sudit tosimiehen työkalukaupasta sinooperista.

Se on tässä tainnutkin jo selvitä, että hyvät pensselit on paljon tärkeämmät kuin kaikkien eri maalisävyjen omistaminen. Eikä yhden armeijan maalaamiseen todellakaan tarvi kuin sen 9 maalia. Paitsi tietysti jos pitää maalaamista tärkeämpänä kuin pelaamista. Ja tästä on nyt niin monta eri koulukuntaa, että saan taas haukkuja kun otin tämän puheeksi.
Sinopeeri jyrää........................
Joo ja onko ne maalit kierrekorkeissa? On sattunut leviämään nääs green ink käsiin.............................
Meinaatteko niitä sinistä raphaelin synteettisiä pensseleitä nyt vai? Itse ostin joskus yhen ja kokeilin, ei ollu mun makuun, kun se kärki tuppaa käyristymään aika nopeasti, se on melkeen 10h maalauksen jälkeen jo koukku se kärki. Vai onkohan noi jotain toisia. Sellaset pitäis kai olla kanssa hyviä missä on puoliks synteettistä ja puoliks näätää, en oo monesta mestasta vielä löytäny noita. Luulis ainaki että noi käyristyis vähemmän kuin noi perus synteettiset.
Relic

Viesti Kirjoittaja Relic »

Ei se kärki käyräksi mene ellet unohda sitä lojumaan vesipurkkiin tms.
dolmio

Viesti Kirjoittaja dolmio »

ei tarvi.
nöf...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”