"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Metallifigut

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
Black scars

Viesti Kirjoittaja Black scars »

Sivuleikkurit kelpaavat toki metallifiguihin jos leikkauspinnan toisella, ns. jämäpuolella ei ole väliä. Jos taas haluaa paloitella figua ja käyttää kaikki palat, suosittelen Dremeliä tai vastaavaa (itse käytän halvempaa Proxxonia) ja ohutta sahan terää. Jonkin verran joutuu yleensä veistämään itse kuitenkin.
Käy itse hankkimassa tarvikkeita kulta- ja kelloseppien maahantuojan varastolta ja hänellä on ainakin parempi varustelutaso noihin proxxoneihin, tiedä sitten onko hinta aina laadun tae. Minipora tai jyrsinpora on ihan hyvä hankinta, jos meinaa pitempään harrastaa figuja.

Konvertointi-intoisen kannattaa muutenkin tutustua korusepän työpöytään, todella edullinen ja hyvä apuvälinen on sellainen puinen `sorkka´. Eli lappensa suuntaisesti kaventuva lauta, jossa on kiilamainen syvennys (ylhäältä katsottuna V-kirjaimen mallinen). Sinne syvennykseen kun painaa figun alhaalta peukalolla, niin laudan yläpuoliselle osalle voi tehdä melkein mitä vain. Figu (tai muu pikkuesine) pysyy yllättävän hyvin paikallan ja terävilläkin työkaluilla on turvallista työskennellä. Sorkan pitää tulla pöydän reunan yli, eli pieni puristin tai muu on hyvä kiinnitykseen.
Sorkka ja lankasaha yhdistelmä on lyömätön kun pitää katkoa figuja minimaalisin vaurion. Kovertaa ei tietenkään voi, mutta kaikki muu onnistuu milliä ohuemmalla viillolla.
*Hu*
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”