"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Warhammer sääntökirjojen turhuudet

Keskustelut, jotka liittyvät miniatyyripeleihin mutta jotka eivät sovi muihin keskustelun alueisiin.
Jarva

Re: Warhammer sääntökirjojen turhuudet

Viesti Kirjoittaja Jarva »

Itse kyllä ymmärrän Antin näkökannan. Toiset pitävät hieman yksinkertaisemmasta ja toiset taas "monimutkaisemmasta". Uskonpa että näistä pitkistä kuvailuista yms. ei päästä ikinä eroon, kerran ollaan tekemisissä scifi- ja fantasiagenreissä. Mielikuvituksella on tällä saralla paljon vaikutusvaltaa, sillä se on se parhain kuvittaja, eli joidenkin mielikuvitukselle riittää vain se, että kerrotaan että "alieni juoksee metsässä", toisille taas että "kärsäkäs alieni juoksee päättömästi sumuisessa metsässä". Aseiden kohdalla on tietenkin hyvä kertoa niiden toimintatavoista, sillä moni ei välttämättä tiedä mitä kyseinen ase tekee. Ja se on tietenkin eri asia onko tämä "ylimääräteksti" täysin joutavaa ja turhaa roskaa vaiko informatiivista asiatekstiä.

Välillä kyllä ihmetyttää tämä suomalaisten, etenkin nuorempien, tapa vastata todella tylysti hieman epämiellyttäviin, hölmöihin yms. kysymyksiin. Kun ensimmäinen on sen kiven heittänyt, muut seuraavat perässä kaatamassa risuja ja männynkäpyjä kysyjäpolon niskaan, ja palaavat jonoon vielä uudestaan, jos sangon pohjalle jäi vielä jotain.

"Käydessä hirviön kimppuun, on pidettävä huoli siitä ettei itse muutu hirviöksi".
janat

Viesti Kirjoittaja janat »

Jos iso sääntökirja tuntuu liian laajalta, ostaa battle for macraggen, siinä tulee (tietääkseni) säännöt pelin pelaamiseen. Lisäksi tulee noppia ja figuja + templatet, eli pääsee halvemmalla. Figutkin voi aina yrittää myydä, jos ne ei kiinnosta. Kuten moni onkin jo sanonut, on se kivempi tietää, miksi jokin sääntö toimii tietyllä tavalla. Itse jopa opin säännöt näin nopeammin, kun tietää niiden fluffilliset syyt. Ja kyllä ne helposti oppii muutenkin. Lukee sääntökirjan kerran läpi, pelaa pienen pelin, lukee säännöt - joita ei muista - kirjasta, toistaa tämän, ei pitäisi kovin pitkään kestää, että pystyy pelaamaan ilman sääntökirjaa (no melkein ilman ainakin).

Olisihan se kiva, kun GW julkaisisi pienemmän sääntökirjan halvemmalla, mutta ei se siihen ryhdy.
JakeZuku kirjoitti:Miksi ylipäätään joka valituksen aiheesta pitää tehdä oma topic? Kasvata post-counttia vaikka gallerian puolella, siellä voi kirjoittaa joka topicciin vain kahdella sanalla.
Samaa mieltä, ja pakko kysyä, että miten Antti on saanut postcounttinsa noin isoksi näin lyhyessä ajassa? Itse liityin aikaisemmin, eikä postcounttini ole edes puolta sinun vastaavastasi. Kesään mennessä sinulla varmaan ylittyykin 1000 postauksen raja...
O'snobba

Viesti Kirjoittaja O'snobba »

janat kirjoitti: Samaa mieltä, ja pakko kysyä, että miten Antti on saanut postcounttinsa noin isoksi näin lyhyessä ajassa? Itse liityin aikaisemmin, eikä postcounttini ole edes puolta sinun vastaavastasi. Kesään mennessä sinulla varmaan ylittyykin 1000 postauksen raja...
Hei...! Pitiin tässä kesän alussa - syksyn alkuun pitkän ajan jolloin vain about: 5 viestiä lähetin. Nyt taas lähetän viestejä, mutta kohta on taas tauko.
Oletko ajatellut ajattelevasi, että voisit ajatella niin, että ajattelisit miten muut ajattelevat ajattelevan sinua?!
abcdefg

Viesti Kirjoittaja abcdefg »

No itekkii luen ainoastaan sen osan missä ne säännöt alkaa kuten esim. meltagun niin siinä alussa on pieni kappale jossa kerrotaan jotain (en oo jaksanu lukee) joten jätän sen suoraan väliin... Siis tuollaiset voidaan jättää pois mitkä peliteknillisesti eivät peliä muokkaa... Rendingistäkin jos jättäisi ylimääräisen pois niin et varmana tietäis mitä se tekee (no auto-wound jos heität 6 to hitissä)!!!!!!!!!!
2
Galeios

Viesti Kirjoittaja Galeios »

Post countin suuruudella ei ole sinänsä mitään virkaa, eiköhän se viestien asiallisuus vaikuta henkilön nauttimaan arvostukseen vähän enemmän.

Ja kyllä ne säännöt kerran läpi lukaisee, on väärä peli peluussa jos ei kärsivällisyys yhden kirjan kahlaamiseen riitä. Yleensä se säännön varsinainen asia löytyy siitä kappaleen loppupuolelta, ja nopealla silmäilylläkin se löytyy nopeasti.
Kyllä sillä nöyhdälläkin on paikkansa säännöissä, en minä ainakaan jaksaisi noppia viskoa ilman mitään sen kummempia selityksiä.
http://egologinenblogero.wordpress.com/ - Ei juurikaan figuiluun liittyvää päivittelyä, mutta muuta parikymppisen opiskelijan elelyä kylläkin.
ampusiili

Viesti Kirjoittaja ampusiili »

Säännöt katsos perustellaan jonkin fluffinomaisen pätkän avulla, jonka vuoksi sääntöjen mieleenjääminen on tuskattomampaa.

Esim. osuminen on helpompaa, kun kohde on näkyvissä. Kun kohde on jonkin takana, joutuu heittämään enemmän noppia, jolloin ei osu niin hyvin.
92% ihmisistä vetää tilastoja hatusta
JakeZuku

Viesti Kirjoittaja JakeZuku »

Jarva kirjoitti: Välillä kyllä ihmetyttää tämä suomalaisten, etenkin nuorempien, tapa vastata todella tylysti hieman epämiellyttäviin, hölmöihin yms. kysymyksiin. Kun ensimmäinen on sen kiven heittänyt, muut seuraavat perässä kaatamassa risuja ja männynkäpyjä kysyjäpolon niskaan, ja palaavat jonoon vielä uudestaan, jos sangon pohjalle jäi vielä jotain.
Oih, olet näköjään välttynyt jonkin ihmeen kautta viimeaikaisista, mahtavan informatiivisista ja mukavista ''eipäs-juupas''-topiceista.
Jos miljöö/sääntis/figut/niiden hinnat eivät kelpaa, voi peliä vaihtaa, ei tarvitse jokaiselle epäkohdalle tehdä omaa threadia.
What's going on here? Back from the grave and crap.
Slave of Yesterday

Viesti Kirjoittaja Slave of Yesterday »

Jos ne turhat selitykset aseista ja toiminnoista ei kiinnosta, niin eikö ne silloin vain kannata jättää lukematta? Sitten ne jotka haluavat tietää kuinka plasma-ase tai jalkajousi toimii voivat lukea sen ja Antti_94 jättää lukematta, sillä kuten sanottu ei sen kirjan hinta tipu vaikka niitä sivuja otettaisiin pois.
Ei sitä surulla eletä sanoi spurgu, kun naurulokkia grillasi.
Silveri

Viesti Kirjoittaja Silveri »

Figut kalliita? Maalaaminen vaivalloista? Pelikavereita ei löydy? Sääntöjä on liikaa? Fluffi on puuduttavaa? Säännöt ovat huonot? Kuten itsekin ja moni muu on sanonut aiemmin: jos peli ei miellytä, niin vaihda peliä. Ei tarvitse edes harrastuksestakaan luopua, kun miniatyyripelejä on useita muitakin. Voit toki laatia myös itse tiivistelmän säännöistä nopempaa pelinaikaista tarkistamista varten.
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
The Captain
Valvoja

Viesti Kirjoittaja The Captain »

Ehkä suurempi ongelma on se, että GW:n säännöistä on toisinaan hankala sanoa, missä "turha" fluffi loppuu ja "olennainen" sääntöteksti alkaa. Sitten ihmiset yrittävät perustella sääntötulkintojaan jollain nöyhdänkohdalla.

Se taustaluritus on olemassa siksi, että se tekee pelaamisesta mielenkiintoisempaa yleisemmällä tasolla. jos on kiinnostunut 40K-universumista (tai minkä hyvänsä pelin maailmasta), on kiintoisaa tietää ne perustelut, miksi pelisuunnittelijan mielestä onteloraketti tekee isomman reiän kuin plasmapallero. Jos on kiinnostunut ainoastaan säännöistä (tai muovisotilailla leikkimisestä), niin sen kuin skippaa ne fluffipätkät, mutta veikkaanpa useimpien pelaajien olevan edes siinä määrin kiinnostuneita pelimaailman taustoista, että vaivautuu kertaalleen lukemaan muutamat kuvatekstit ja marginaalinovellit. Eivät ne 40K:n säännöt niin hyvät ole, että yksin niistä kannattaisi suuremmin kiinnostua.

Näkökulmakysymys tietysti, mutta monialaisesta ja laajasta lukemistosta ei ole ikinä haittaa. Suosittelen lämpimästi lukemaan muutakin kuin pelien sääntöjä.
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
-Niillä on suvussa halogeenejä.
Hands_of_blue

Viesti Kirjoittaja Hands_of_blue »

The Captain tiivisti asian jälleen kerran varsin hyvin. Minussa on sen verran roolipelaajan vikaa, että metalliukkojen liikuttelu ilman sen kummempaa taustatarinaa loppuisi aika lyhyeen. Sääntöteknisesti 40k ei kuitenkaan ole niin erinomainen, että se toimisi shakin tapaan pelattavana puhtaana taktiikkapelinä.
Truupperi

Viesti Kirjoittaja Truupperi »

Omasta mielestäni 40k sääntökirja kaipaisi jonkin sortin standardisointia termeissä, johtuen juurikin Kapun osoittamasta sääntöjen ja fluffin sekoittumisesta. Kun eri asiaan viitataan kuudella eri termillä, syntyy pakostakin epäselvyyksiä. Ja sitten kun on jo pelkästään niitä sääntöjä jotka ovat ihan itsestään typeriä, niin ei kiva.
Olet mitä syöt, minä olen ihminen
Azured kirjoitti:Hammerhead ilman Multi-Trackeria on kuin perunat ilman lihaa
Galeios

Viesti Kirjoittaja Galeios »

Truupperi kirjoitti:eri asiaan viitataan kuudella eri termillä
Nyt tähän hätään ei tule mieleen tuollaisia tilanteita, esim?
http://egologinenblogero.wordpress.com/ - Ei juurikaan figuiluun liittyvää päivittelyä, mutta muuta parikymppisen opiskelijan elelyä kylläkin.
Half-breed

Viesti Kirjoittaja Half-breed »

Galeios kirjoitti:
Furious Charge, joka saattaa olla myös Furious Assault, tjms.
2014 bänniä jo yhteensä ~3,5 kuukautta. Yrittäkää pistää paremmaksi.
JakeZuku

Viesti Kirjoittaja JakeZuku »

Half-breed kirjoitti:
Galeios kirjoitti:
Furious Charge, joka saattaa olla myös Furious Assault, tjms.
No Erratassa tämä virhe ainakin korjataan. Muuta?
What's going on here? Back from the grave and crap.
Barnabas

Viesti Kirjoittaja Barnabas »

Fleet of foot, fleet of claw, fleet oh hoof.
Sticced

Viesti Kirjoittaja Sticced »

Barnabas kirjoitti:Fleet of foot, fleet of claw, fleet oh hoof.
Nuo on nimetty tarkoituksella eri tavoin.
Oma-aloitteisuutta.
janat

Sticced kirjoitti:
Barnabas kirjoitti:Fleet of foot, fleet of claw, fleet oh hoof.
Nuo on nimetty tarkoituksella eri tavoin.
Voisi tuohon vielä lisätä Fleet of wingin, mutta BBB.ssä sanotaan selvästi noiden kaikkien tarkoittavan sitä samaa perus fleettiä.
Truupperi

Viesti Kirjoittaja Truupperi »

No saves voi tarkoittaa esim. no armor saves, no invulnerable saves, no cover saves, tai sitten vain no armor saves, tai kenties no armor or invulnerable saves, tai..
Sitten woundauksesta käytetään tuhannen turkaista termiä, joka on toisinaan melko hämäävää, meinataanko tässä nyt woundausta vai casualityä.
Olet mitä syöt, minä olen ihminen
Azured kirjoitti:Hammerhead ilman Multi-Trackeria on kuin perunat ilman lihaa
janat

Truupperi kirjoitti:No saves voi tarkoittaa esim. no armor saves, no invulnerable saves, no cover saves, tai sitten vain no armor saves, tai kenties no armor or invulnerable saves, tai..
Sitten woundauksesta käytetään tuhannen turkaista termiä, joka on toisinaan melko hämäävää, meinataanko tässä nyt woundausta vai casualityä.
No saves tarkoittaa ei minkäänlaista savea (siis pitäisi tarkoittaa, tästä on eri tulkintoja). Woundauksesta käytetään nimeä woundaus, ja ne, jotka kuolee (menettää kaikki woundinsa) on casualtyjä. Jotain epäselvää tuossa?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleiset miniatyyrikeskustelut”