Mikke kirjoitti:Pääsääntöisesti foorumikeskustelun kaltaisessa mielipiteenvaihdossa (tai kasuaalimmissa väittelyissä ylipäänsäkään) ei oleteta osapuolien esittävän lähdeviitteitä. On ihan ok sanoa lukeneensa jostain tutkimusta aiheesta. Toisaalta toinen osapuoli voi sanoa samaa ja sitten jokainen lukija/kuulija tekee omat johtopäätöksensä henkilöiden luotettavuudesta.
Kyllä silloin, kun oman argumentoinnin tueksi vedotaan tutkimukseen, on aina korrektia esittää viittaus itse tutkimukseen. Kuten edellä mainittiinkin, on täysin mahdollista, että tutkimukseen viittaaja on joko tulkinnut tutkimusta väärin (riski tähän lienee vielä suurempi, jos viittaaja on ns. maallikko) tai itse tutkimus osoittautuukin lähemmässä tarkastelussa epäluotettavaksi. Kyllähän tuossa muutama vuosi sitten yhteen alan arvostetuimmista lääketieteellisistä julkaisuista päätyi tutkimus, jonka mukaan tupakointi ei aiheuta terveydellisiä haittoja. Vasta ankaran ruodinnan jälkeen osoittautui, että tutkimustulokset oli käännetty päälaelleen (ja että tutkimuksen rahoittajina oli joukko suuria amerikkalaisia tupakkayhtiöitä).
Black Scars kirjoitti:
Yleisellä tasolla ihmetyttää tuo "sukupuolettomuus", onko koko touhun tarkoitus se, että kaikkien pitäisi olla samanlaisia? Olen itse jotenkin mieltänyt tasa-arvon perustuvan siihen, että erilaiset asiat ovat samanarvoisia. Oli ne sitten tyttöjen, tai poikien, leikkejä, niin kumpikaan ei ole toistaan parempi tapa tehdä asioita. Jotenkin ajattelen hyvän lopputuloksen tulevan siitä, että arvostetaan erilaisuutta, eikä suinkaan vääntämällä kaikkea samanlaiseksi.
Eläköön se pieni ero.
Toki sukupuolten välillä on eroja ja saa ja pitää ollakin. Kysymys, johon ei ilmeisesti täysin luotettavaa vastausta ole, onkin se, kuinka suuri osa tästä erosta on ns. luonnollista ja kuinka suuri osa ympäristön luomaa.
Omien empiiristen havaintojeni mukaan miespuoliset henkilöt suhtautuvat usein jyrkkärajaisemmin siihen, mikä on poikien ja mikä tyttöjen juttu. Miesten mielestä miehen ei kuulu harrastaa koruompelua (jotain hinttareitahan ne ovat, jotka semmoisesta tykkäävät), ja melko monen miehen mielestä naiset saisivat pysytellä erossa mm. autoista tai pyssyistä. (Juttelepa naisten kanssa näiden kokemuksista autokaupassa tai huoltoasemilla.) Poikkeuksen tähän muodostavat toki sellaiset miehet, jotka toivovat pariutuvansa harrastuksen parista, mikä näyttää ainakin prätkäharrastajilla olevankin melko yleistä.
Naiset puolestaan ovat vastaanottavaisempia, jos mies haluaa harrastaa koruompelua, ja moni nainen, joka ei itse pyssyhippasista tai autoista välitäkään, suhtautuu kuitenkin vähintään kannustavasti niitä naisia kohtaan, jotka näitä "miehisiä" lajeja haluavat harrastaa. (Tämän taustalla puolestaan lienee halu olla vähintään epäsuorasti todistamassa, että nainen pärjää miesten jutuissa siinä, missä miehetkin.)