"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Missä piileksivät figuilevat naiset ?

Keskustelut, jotka liittyvät miniatyyripeleihin mutta jotka eivät sovi muihin keskustelun alueisiin.
Hands_of_blue

Re: Missä piileksivät figuilevat naiset ?

Viesti Kirjoittaja Hands_of_blue »

shiwan kirjoitti:^ Sinulla on täysi oikeus mielipiteeseesi. Henkilökohtaisesti en kuitenkaan haluaisi olla samassa poterossa ihmisen kanssa joka sirpaloituu jo siksi, ettei uskalla ottaa vastuuta itsestään ja tehdä sitä mikä on itselle oikein koska joku toinen jalka haudassa oleva elämää pelkäävä moralisti sanoo että se on väärin. Noin niin kuin ihan puhtaasti omana havaintona, ihminen joka ei osaa ottaa vastuuta itsestään ja teoistaan tuskin pystyy ottamaan sitä mistään muustakaan "tosipaikan" tullen.
Mistä hitosta tämä poterovertaus muuten tuli? En minä aio ainakaan lähteä kenenkään kanssa poteroon eli sen puolesta sinulla ei ole huolta. Mutjoo, taitaa kapteenin epäilykset pitää paikkansa joten en ruoki enempää. Takaisin aiheeseen. ->
shiwan

Viesti Kirjoittaja shiwan »

^ Aikaisemmasta vaiheesta keskustelua. Ei millään jaksaisi copypastettaa koko ketjua jokaiseen postaukseen, jos se ylipäätään on edes mahdollista.
It's really, really easy to see a complaint that you don't happen to agree with, and imbue it with a whole lot more emotion than is actually present.
Spongebob-Väyrynen

Viesti Kirjoittaja Spongebob-Väyrynen »

Vautsi, paras ketju ikinä!
Half-bread kirjoitti:Nyt sitten suosittelen sinua pysymään hiljaa kun aikuiset puhuvat.
strmboy

Viesti Kirjoittaja strmboy »

Punainen kirjoitti:Vautsi, paras ketju ikinä!
Aivan samaa mieltä :) Jatkakaa samaan malliin, tätä on mielenkiintoista lukea :)
Nyt riitti, sano shamaani.
Venera

Viesti Kirjoittaja Venera »

Aiemmin olen vain tyytynyt lukemaan foorumin keskusteluja, mutta tähän "soppaan" haluan tuoda mukaan hieman omia kokemuksiani. Toivottavasti joku edes jaksaa lukea pitkän vuodatukseni. :D

Olen harrastanut figuilua ja pelaamista vasta pari vuotta, joten olen vielä varsin kokematon. Pelinä on Warhammer 40k ja armeijani on Chaos Space Marines Khorne/Nurgle (ja ensimmäisenä armeijana oli pieni Dark Eldar armeija). Aloitin harrastuksen yhdessä poikaystäväni kanssa kun asuimme vielä eri maissa (aloitimme siis samaan aikaan, mutta hänellä oli jo ennestään kokemusta pienoismalleista yms.) Aloitin pelkällä maalaamisella ja siitä etenin minien muokkaamiseen ja sääntöjen yms. "opiskeluun". Muutettuani samaan maahan poikaystäväni kanssa aloitimme myös pelaamisen ja pikkuhiljaa rakennamme yhdessä kunnollista pelipöytää. Niin ja olen tosiaankin nainen, hetero ja kaiken lisäksi lähes 40v, kahden teinitytön äiti. Taidan siis olla jossakin määrin kummajainen, mutta ei se menoa haittaa.

Minut kasvatettiin todella tyttömäiseksi. Sain lahjaksi vain tyttöjen leluja ja minut puettiin hameisiin aina kun mahdollista, hiukseni pidettiin nättinä, värit olivat aina tyttömäisiä, harrastin balettia jne. Teininä mieleeni ei edes juolahtanut aloittaa figuilua, vaikka pikkuveljeni sitä harrastikin. Toisaalta eipä kenellekään tullut mieleenkään esitellä harrastusta minulle sen enempää, ei edes veljelleni. Onneksi kasvoin riittävän vahvaksi, jotta myöhemmin uskallauduin tekemään mitä itse haluan eli hakeuduin töihin IT-alalle, kiinnostuin tietokonepeelaamisesta, raskaasta metallista ja myöhemmin myös figuilusta. En tiedä mitkä syyt tämän mahdollistivat enkä siksi ota kantaa keskusteluun kasvatus vs biologia vs ...

Itse aiheeseen eli missä figuilevat naiset piileksivät. Figuilevia naisia on varmasti huomattavasti vähemmän kuin miehiä, mutta todennäköisesti enemmän kuin ensikatsomalta näyttää. Näkisinkin, että tässä on kaksi erillistä asiaa eli miten saada lisää naisia mukaan harrastukseen ja toisaalta miten saada harrastavia naisia enemmän mukaan yhteiseen toimintaan. Jos siis halutaan lisää naisia mukaan. Kaikkihan eivät halua ja mielestäni sitäkin pitää kunnioittaa.

Suurin osa naisista (sama saattaa koskea miehiäkin) ei ole edes kuullut figuilusta. Paras keino saada lisää naisia (ja miehiä) mukaan harrastukseen on näkemykseni mukaan tietoisuuden lisääminen. Pinkkien armeijoiden luominen ja muut "naisellisilla" asioilla houkuttelut varmastikin saisivat jotkut naiset kiinnostumaan, mutta samaan aikaan ajaisi osan meistä entistä enemmän piiloon. Kaikki naiset eivät ole samasta puusta veistettyjä ja kannattaakin miettiä millaisia naisia halutaan houkutella ja muistaa ettemme me kaikki halua samoja asioita ja jotkut jopa inhoavat pinkkiä (ja karsastavat ajatusta alfauroksesta omana kumppanina).

Monet meistä naisista ennemmin "piileksivät" pelaamassa poikaystävän, pienen kaveriporukan tms. kanssa sen sijaan, että osallistuisimme turnauksiin tai menisimme pelaamaan kerhoon täysin tuntemattomien kanssa. Henkilökohtaisesti teen juuri näin, koska ensinäkään en tiedä millaisen vastaanoton saattaisin saada ja toisaalta en tiedä mitä minulta odotettaisiin, jos johonkin ilmestyisin. Suomessa asuessani tutkin jonkin verran eri mahdollisuuksia Helsingin alueella ja päätin olla menemättä minnekään, koska en kohtuullisella vaivalla löytänyt riittävästi pohjatietoja. Joko sukupuolesta tai personastani johtuen olisin kaivannut enemmän tietoa tietyssä kerhossa tai tilaisuudessa olevista henkilöistä, säännöistä yms. ennen kuin olisin uskaltautunut yksin ilmestyä jonnekin. Saattaa kuitenkin olla, että toisessa tilanteessa olisin nähnyt hieman enemmän vaivaa löytääkseni haluamani tiedot ja olisin jonakin päivänä ottanut yhteyttä johonkuhun tai vain ilmestynyt jonnekin.

Naisten määrän lisääntyminen figuilussa saattaisi olla hyvä asia tai huono asia. Riippuu millaisia naisia mukaan tulisi, miten se muuttaisi harrastusta ja ennen kaikkea keneltä kysytään. :)
NorjanPaavi

Viesti Kirjoittaja NorjanPaavi »

Ainakin näin foorumin tasolla ei tekisi pahitteeksi naisten määrän kasvu. Olen seurannut ketjua lähinnä huumori mielessä ja 12 sivua ehdittiin jauhaa enemmän tai vähemmän kaikkea maan ja taivaan väliltä ja vasta tämän jälkeen saatiin hyvä ja oma kohtainen asiapitoinen postaus joka vielä vastasi täydellisesti otsikkoon. Kiitos! Toivotaan että nämä kotifilosofit ja kaiken alanasiantuntija miehet välillä oikeasti kysyisivät kohde yleisöltä eivätkä vain heittäisi miesmäisiä kommenttejaan. :P
Silveri

Viesti Kirjoittaja Silveri »

NorjanPaavi kirjoitti:Ainakin näin foorumin tasolla ei tekisi pahitteeksi naisten määrän kasvu. Olen seurannut ketjua lähinnä huumori mielessä ja 12 sivua ehdittiin jauhaa enemmän tai vähemmän kaikkea maan ja taivaan väliltä ja vasta tämän jälkeen saatiin hyvä ja oma kohtainen asiapitoinen postaus joka vielä vastasi täydellisesti otsikkoon. Kiitos! Toivotaan että nämä kotifilosofit ja kaiken alanasiantuntija miehet välillä oikeasti kysyisivät kohde yleisöltä eivätkä vain heittäisi miesmäisiä kommenttejaan. :P
Point taken, mutta tässähän ongelma juuri on, että vaikka naisia on (jopa tälläkin foorumilla), on heitä vaikea tavoittaa, joten valtaosa kommenteista menee tälle spekulatiiviselle mututuntumalle. Ja vaikka tutkintoa löytyy, ei kukaan meistä "asiantuntijoista" ole varsinaisesti naistutkimuksen tai naispsykologian osaaja - "naisen logiikastakin" on lähinnä välillistä kokemusta. "Asiantuntijuutemme" keskittyi lähinnä shiwan melko voimakkaiden näkemysten ja "tieteeseen vetoamisen" torpedoinnin puolelle.

Muistan tosin silloin n. 16 vuotta sitten, kun tätäkin harrastusta aloittelin, että törmäsin lukiossa naispuoliseen otukseen, joka pelasi Necromundaa ryhmässä, jossa on toisia naisia. Samoin Confrontationia ilmeisesti myös aikanaan pelasi pieni ryhmä henkilöitä, johon kuului myös naisia (tieto välillisesti Day:lta, sen ainoan kerran kun hän meidän järkkäämissä tapahtumissa on käynyt osallistujan roolissa). Naisia tosiaan on, mutta piilossa.
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
shiwan

^ Toivottavasti olet trendsetteri. :D
It's really, really easy to see a complaint that you don't happen to agree with, and imbue it with a whole lot more emotion than is actually present.
Venera

Silveri kirjoitti: Point taken, mutta tässähän ongelma juuri on, että vaikka naisia on (jopa tälläkin foorumilla), on heitä vaikea tavoittaa, joten valtaosa kommenteista menee tälle spekulatiiviselle mututuntumalle.
Tämä saikin minut miettimään, mistä naiset ostavat mininsä, maalinsa yms. eli käyköhän naisia useinkin alan liikkeissä. Itse en ole kertaakaan muihin törmännyt. Olen ostanut omat tarpeeni pääosin Fantasiapeleistä ja siellä naispuoleisia asiakkaita näkyi noilla kerroilla vain manga-osastolla.

Koska positiivisista kokemuksista usein puhutaan liian vähän, niin lisäänpä tähän yhden.
Täysin tietämättömänä mistään menin ensimmäistä kertaa ostamaan itselleni jotain minejä ja maaleja. Ei ollut mitään hajua mitä, mutta halusin kuitenkin ostaa jotain heti. Fantasiapeleissä kukaan ei katsonut minua oudosti vaan minun annettiin rauhassa katsella minejä ja maaleja. Myyjä ei rynnännyt auttamaan, mutta oli hyvin avulias apua pyytäessäni. Lisäksi eräs miespuoleinen asiakas antoi minulle hyviä neuvoja huomatessaan hämmennykseni, mutta hän ei kuitenkaan saanut minua tuntemaan itseäni tyhmäksi vaan oli aidosti avulias. Kokemus oli erittäin miellyttävä, kuten kaikki sen jälkeisetkin kokemukseni kyseisessä myymälässä.
shiwan

^ Fantasiapelit _on_ hyvä paikka aloittaa "nollasta". Pohjustaessa harrastuksen uutta starttia menin GWn omaan liikkeeseen ja paikallinen myyjä sai minut tuntemaan itseni lähinnä rikolliseksi. Ei niin, että olisi ollut epäkohtelias. Sen nyt vaan näkee myyjästä noin sekunnissa jos tämä ei ole sitä mieltä että hän palvelee normaalia asiakasta. Joo, en suoraan salilta putiikkiin kävellessä oikein sopinut joukkoon yli 2 kertaa muiden asiakaiden ikäisenä siilipäänä, mutta silti pitää pitää asiakasta lähinnä sokeana jos luulee etteivät omat ennakkoluulot näy. Mutta joo, tämä on siis vain oma kokemukseni koskien vain yhtä myyjää putiikissa josta pääsääntöisesti saa ihan käypää palvelua. Se vaan että yksikin kunnon moka ajaa asiakaan herkästi pakoon harrastusta tai ainakin vie rahansa muualle.
Venera

Minun ensimmäinen käyntini GW liikkeessä oli lähinnä huvittava, koska olin jo harrastuksessa sisällä. Jos olisin ollut vasta harkitsemassa harrastamista, olisi varmasti jäänyt pahempi maku suuhun. Menin liikkeeseen veljeni kanssa, joka ei ole pelannut vuosiin eikä ainakaan tällä hetkellä ole aikeissa pelata. Myyjä tuli heti luoksemme ja alkoi kysellä veljeltäni mitä armeijaa hän pelaa jne. Vaikka veljeni kertoi ettei enää pelaa vaan on vain minun mukanani, myyjä jatkoi veljelleni puhumista minun sijastani. Eipä sillä kerralla edes vahingossa tarttunut mitään mukaan, vaikka yleensä en tyhjin käsin vastaavista liikkeistä ulos pääse. Seuraavalla kerralla menin liikkeeseen yksin ja palvelu oli ihan hyvää eli kyllä sielläkin osaavat palvella ainakin joskus.
tiernajac

Viesti Kirjoittaja tiernajac »

Ensinnäkin haluaisin haluaisin huomauttaa,että tässäkin dredissä on kirjoittanut useampi nainen. Viestit ovat vain hukkuneet massaan. Itse aloitin harrastuksen entisen avomieheni perässä. Maalini olen ostanut gw:n liikkeestä, figurini olen suurimmaksi osaksi hankkinut käytettynä. Muutaman uutena ostetun olen laittanut jonkun miespuolisenfiguharrastaja kaverini ostamaan, sillä en jaksa tuijottamista liikkeissä. Viimeaikoina olen alkanut käymään fantasiapeleissä ostamassa täydennystä tarvikkeisiin ja ukkoihin. Yleensä olen liikkeellä siskoni kanssa jolloin jätän sisäreni manga hyllyille ja itse käyn poimimassa figut.

Olen myös uskaltautunut muutamiin "ikäisteni" turnauksiin 12-13 vuotiaiden peleihin joissa olen aikaisemmin pelaillut. Jotenkin nämä vain tuntuvat omituisilta, en ole pelannut kovin aktiivisesti, enkä muista kaikkia sääntöjä ulkoa. Viimepelissä kiitin viimeistä vastustajaani ja haluan kiittää uudelleen. tämä vastustaja kohteli minua sinä mikä olen. Figupelaajana joka ei osaa ulkoa sääntöjä ja joutuu tarkistamaan ne kirjoista. Olin osa porukkaa, mutta en kuitenkaan osa sitä.

Ehkä kyse on vain minusta, mutta haluan poikatytöksi kasvatettuna naisena tuoda harrastuksiini mukaan itseni. Kutsun itseäni karamelli skinkkien komentajaksi ja olen ylpeä siitä. Figu pelaamista rakastan koska saan ratkoa pieniä pulmia ja pelatessa saan olla omaitseni. En voi puhua muiden naisten puolesta,mutta "piileksin" näkyvillä koska koen tlevani kohdelluksi erilailla, saan anteeksi virheliikkeitä mitä muut eivät saisi ja vastustajani etsivät kirjasta vastauksia kirjastani ennekuin kerkiän itse niitä etsimään.

Meitä naisia on enemmän kuin annetaan ymmärtää ja luulen että suurin osa kuten minä "piileksii" näkyvillä pelaillen pienissä kaveri porukoissa tai ystäviensä kaveriporukassa. Tämä on miespainotteinen harastus, mutta enimmäkseen harrastus jota ei figuilijoiden on vaikea ymmärtää. Jokakerta kunpyydän vapaata turnaukseen tai olen menossa töistä suoraan pelaamaan saan selittää mitä laukussani on ja mitä harrastukseni on. Tuloksena kukaan ei ymmärrä tai minulle kerrotaan jostakin ystävän pikkupojasta joka pelaa samaa. Yleensä tähän kuuluu mitä kummeksuvimpia ilmeitä. Toivottavasti tällä kertaa sain artkoiluta itseni edes jokseenkin selkeästi..

karamelli skinkkien komentaja
-Tiernajac
Jokainen lähtö voi olla viimeinen, jokainen hyvästijättö ikuinen
smaxx
Valvoja

Viesti Kirjoittaja smaxx »

Kohtahan saadaan conin tiimiturnaukseen amatsoonijoukkue kasaan !

Lisää vaan naisia ulos kaapista ja tunnustamaan harrastuksensa :) Joitain muitakin poika/miesystävän kautta figuilusta innostuneita naisia tiedän tai olen sellaisista kuullut, joten se on ainakin yksi tapa tulla tähän miehiseen touhuun mukaan.

Kaupoista kuvittelisin fantsun olevan varmasti sukupuolineutraalein kauppa, siellä on kuitenkin niin laaja tuotevalikoima, ja käy sen verran paljon naisia ostoksilla, etteivät myyjät tai asiakkaat ota ketään silmätikukseen. Hieno kauppa ja hyvät myyjät muutenkin, kellekään ei tyrkytetä mitään, mutta kysyvälle osataan ja halutaan vastata. Sama pätee tietty Pelikaupoissakin. GW:n putiikista pysyn erossa niin kauan kuin ei ole ihan pakko käydä.
Nopat ja Taktiikka Ry
Pääkaupunkiseudun pelikerho
Liity Nopat ja Taktiikka Pelien sopiminen -ryhmään : https://www.facebook.com/groups/553301271491198/
tiernajac

smaxx kirjoitti:Kohtahan saadaan conin tiimiturnaukseen amatsoonijoukkue kasaan !

Lisää vaan naisia ulos kaapista ja tunnustamaan harrastuksensa :)
.

Coniin olisi jo kasassa "amatsooni tiimi jos ei olisi jakautunut useaan joukkueeseen ja jumahtantut odottamaan vastausta, ihan vain btw
shiwan

Onko tämä nyt niin, että naisia löytyy lähinnä faban puolelta se mikä löytyy? Tuli vaan mieleen kun taannoin kysyin kaverilta että eikö hänen vaimonsa arvosta harrastusta. Kuulemma saisi pistää kämpästä vaikka yhden huoneen harrastukselle jos kyseessä olisvat "sellaiset hienot ritarit". 40k ei vissiin miellyttänyt silmää. Rupesin miettimään onko tämä yleinenkin näkemys vai nou. :)
Huru-ukko

Viesti Kirjoittaja Huru-ukko »

Kyllähän naisetkin tykkää avaruusjutuista, mutta onhan se 40k niin paljon sellaista pullistelua ja uhoa. Fabassa on enemmän myös asiallisempaa valikoimaa.

edit. Omien havaintojen mukaan pelipuolella naiset tykkäävät usein joko söpöistä tai tyylikkäistä. 40k tarjonta on painottunut sinne rujoon pullisteluun enempi. Söpöjä ei ole ja tyylikästä on lähinnä eldarit ja tau. Jos ei tykkää kummastakaan, niin eipä ole muuta. Ainiin ja battlesisterit menee sinne tyylipuolelle.
Luumumehu on soturien juomaa
shiwan

^ Fabasta mitään tietämättömänä, mikä on "asiallisempaa" valikoimaa?
Huru-ukko

Viesti Kirjoittaja Huru-ukko »

No se selviää tutkimalla niitä figuureita ;)
Luumumehu on soturien juomaa
smaxx
Valvoja

Viesti Kirjoittaja smaxx »

shiwan kirjoitti:Onko tämä nyt niin, että naisia löytyy lähinnä faban puolelta se mikä löytyy?
Venera kirjoitti:Pelinä on Warhammer 40k ja armeijani on Chaos Space Marines Khorne/Nurgle (ja ensimmäisenä armeijana oli pieni Dark Eldar armeija)
Nopat ja Taktiikka Ry
Pääkaupunkiseudun pelikerho
Liity Nopat ja Taktiikka Pelien sopiminen -ryhmään : https://www.facebook.com/groups/553301271491198/
tiernajac

shiwan kirjoitti:Onko tämä nyt niin, että naisia löytyy lähinnä faban puolelta se mikä löytyy? Tuli vaan mieleen kun taannoin kysyin kaverilta että eikö hänen vaimonsa arvosta harrastusta. Kuulemma saisi pistää kämpästä vaikka yhden huoneen harrastukselle jos kyseessä olisvat "sellaiset hienot ritarit". 40k ei vissiin miellyttänyt silmää. Rupesin miettimään onko tämä yleinenkin näkemys vai nou. :)

Voisi ihan hyvin pelata 40 k:ta itse päädyin faban puolelle koska armeijat mahtuu pienenpään tilaan. On minulla Jo suunnitelma armeijan uniformuiksi tai hankin tuon aikaisemmin linkitetyn hello. Kitty space marines joukon. Tall a hetkellä 40k figuurit tankkeineen ja aluksineen vievät liikaa tilaa mutta ne olisivat minulle käytännöllinen vaihtoehto tässä kohtaa elämää
Lukittu

Palaa sivulle “Yleiset miniatyyrikeskustelut”