"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

40k 5. editio -huhut

Warhammer 40.000 -pelin palsta, jossa on tarkoitus keskustella kaikista niistä aiheista, jotka eivät sovellu muihin otsikoihin. Kysymyksiinkin vastataan, mutta käytä kuitenkin ensin hakua.
Morhgoz
Peliporukkavalvoja

Re: 40k 5. editio -huhut

Viesti Kirjoittaja Morhgoz »

No, tuo onkin kaivettu aika vanhasta postista warseeristä. SW:tkin ovat nähtävästi siirtymässä tammikuuhun.
Warbands of Wastelands

Tärkeintä ei ole voitto, vaan kasa verisiä kalloja,
omia jos ei vihollisen....

I used to take an arrow to the knee, till I took an arrow to the knee....
Air Defence

Viesti Kirjoittaja Air Defence »

Onkos tuo nyt "heresy" kypärä mikä liekeitinmiehellä on? Taitaisi olla samanlainen viereiselläkin kaverilla.
Morhgoz
Peliporukkavalvoja

iikka kirjoitti:
Onkos tuo nyt "heresy" kypärä mikä liekeitinmiehellä on? Taitaisi olla samanlainen viereiselläkin kaverilla.
Ei, kyllä ne crusadereita tai ironeita, riippuen käyttääkö vertailukohtana -91 vaiko -93 Citadel kataloogia...
Warbands of Wastelands

Morhgoz
Peliporukkavalvoja

GW:n jenkkisivustoilla on ennakko vitos editiosta: http://www.games-workshop.com/gws/conte ... 01&start=1
Warbands of Wastelands

Bartholen

Viesti Kirjoittaja Bartholen »

Awww... aivan liian hienoa artworkkia, GW kyllä saa asiakkaansa haluamaan ostamaan sekä aloituspakkauksen ja sääntiksen. Olin jo aikeissa pistää koko kytkoota hyllylle, mutta sitten tulee aloitusboksi täynnä örkkejä ja sääntis täynnä fluffia ja järisyttävän hienoja piirustuksia. Arrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrghhhhhhhh!!!
Ensin harmittelin liian vähäisiä figuja.
Sitten harmittelin liikoja maalaamattomia figuja.
Sitten harmittelin liikoja kokoamattomia figuja.
Nyt harmittelen liikoja muoveissa olevia laatikoita.
Huru-ukko

Viesti Kirjoittaja Huru-ukko »

Joo jopa aikaisemmin kaikkein tökeröimpänä pitämäni dark eldar rotu alkaa näyttää aika siistiltä :) Minunkinlaiseni uppiniskainen jääräpää tykkää tuosta uudesta ennakkofiiliksestä. Niinkuin jo aikaisemmin sanoin, niin ennakkotestipelin perusteella tätä uutta kannattaa odottaa. Oma epäluuloisuus muuttui melko kielteisestä kohtalaisen innokkaaksi :) Ei tämä varmaan maailman paras peli ole koskaan, mutta uudistukset tuntuivat hyviltä melkein kaikki.
Luumumehu on soturien juomaa
Z7-852
Taisteluraporttikilpailun voittaja

Viesti Kirjoittaja Z7-852 »

Itse olen tyytyväinen ainakin useisiin edikan tuomiin uudistuksiin, mutta jotenkin direct los ei vieläkään innosta. Tästä huolimatta run, voluntary pinning ja vastaavat ovat loistavia sääntöjä (vaikkakin vievät vähän pohjaa minun advanced säännöiltä).
Drakojan

Viesti Kirjoittaja Drakojan »

UK -nettisivujen 40k -etusivuilla löytyy kaksi ennakkoa tulevasta kirjasta:

http://uk.games-workshop.com/warhammer40000/preview1/1/
http://uk.games-workshop.com/warhammer40000/preview2/1/
Rakath
Maalajakisälli 2007

Re:

Viesti Kirjoittaja Rakath »

Z7-852 kirjoitti:Itse olen tyytyväinen ainakin useisiin edikan tuomiin uudistuksiin, mutta jotenkin direct los ei vieläkään innosta. Tästä huolimatta run, voluntary pinning ja vastaavat ovat loistavia sääntöjä (vaikkakin vievät vähän pohjaa minun advanced säännöiltä).
Itse olin alunperin sillä kannalla, että jos maastot tosiaan näin pilataan, niin voipi olla että en pelaa 5. laitosta yhtä testipeliä enempää. Kun kuulin, että area terrain ei blockaa LoSia automaattisesti, muuttui metsät käytännössä läpinäkyviksi. Muutenkin True LoS tuntui maailman surkeimmalta idealta.
Mieli kuitenkin muuttui parin testipelin jälkeen.

Pelissä kun huomattiin, että pullonharjapuu blokkaa yllättävän paljon näkökenttää. Sinne taakse mahtuu helposti monstrous creaturet ja pienemmät tankit.

Ja on mukavaa tiirailla pelipöydän tapahtumia vaihteeksi figun silmien tasalta. Tulee ihan uutta imua pelipöydän tapahtumiin, kun sen plasmacannonin sihtaamisen oikeasti näkee figujen silmin.

Myöskin pahaan paikkaan joutuneet poloiset sotilaat löytävät turvanpienienkin seinien takaa.

Tottahan True LoS tulee olemaan kauhea porsaanreikä, jota nillittäjät ja huijarit käyttävät häikäilemättä hyödykseen. "Näen täältä raunion ja metsän läpi tankin takana piileskelevältä yksiköltä olkasuojan kulmasta yhden pikselin! Saan ampua railgunilla sinne!"
Me sovittiin silleen, että jos näet ampua jotain figua, niin näkee se myös sinut. Tasavertaista, eikä näin jalkapanssarin kulmat, olkasuojan nurkat, miekankärjet ja repun reunat riittäneet LoSin vetämiseen.

(Eivät ole kauhean kauniita nuo kuvat, kun pelin jälkeen illalla ne nopeasti räpsäisin. Mutta olennainen välittyy.)
Figujen poistomyynti! Paljon wanhaa tavaraa & harvinaisia klassikoita:
https://www.huuto.net/haku/sellernro/27655
DaBandito

Viesti Kirjoittaja DaBandito »

Kyllähän true LoS tuo kaveripeleihin tunnelmaa, eikä se varmasti hidasta peliäkään kovin paljoa.
Turnauksissa kuvittelisin true LoS:in failaavan aika totaalisesti. Konttaavia armejoita, low/high rider tankkeja, isoja lippuja ja muuta sikailua. Noh onneksi en ole aktiivinen turnauspelaaja niin ei tarvitse pelätä näitä possutteluja.

En silti itke sääntökirja tuo tullessaan hieman paremman mahdollisuuden upottaa se kentällä kruisaileva falconi.
Huru-ukko

Lippu ei edelleenkään ole osa figua. Ukon kroppa on se, mikä lasketaan.
IRiaD
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja IRiaD »

DaBandito kirjoitti:Turnauksissa kuvittelisin true LoS:in failaavan aika totaalisesti. Konttaavia armejoita, low/high rider tankkeja, isoja lippuja ja muuta sikailua.
Vänkää, mä pistän baseille pelkät mariinien päät, heitän sinistä väriä ja lakkaa koristeeksi ja sanon että uivat. Kaikista tankeista näkyy sitten pelkät periskoopit (sukellusvenerhinoja).
Diogenes kirjoitti:Mutta on ne ajat muuttuneet ... muistan sen ketjun missä IRIAD oli ketjun huonoin vitsi, ja nyt kaikki muut ovat niitä vitsejä IRIADiin verrattuna :P
Z7-852
Taisteluraporttikilpailun voittaja

Viesti Kirjoittaja Z7-852 »

Huru-ukko kirjoitti:Lippu ei edelleenkään ole osa figua. Ukon kroppa on se, mikä lasketaan.
Sääli että säännöissä ei eritellä välttämättä sitä mikä on osa figua. Oman armeijani liehuvat liput tulevat siis tappamaan sielä kivien takana olevat sotilaat. Samoin kaikki jumpback ja ryömivät armeijat tulevat olemaan vain typeriä. Vaikka figu seisoo kintut pystyssä niin kyllä se menee vyötärön kokoisen maaston kappaleen taakse oikeassa sodassa (ja sai 4th edikassa tästä näkösuojan), mutta 5th edikassa tämä taapero kuolee surutta. Alankin tästä konverttaamaan kaikki IG;ni makuu asentoihin (osa on jo tälläisissä).
Figuurin idea on vain mallentaa hahmoa kentällä eikä ne ihmiset sielä kävele kuin muovista vuollut pikku-ukot, koko taistelun ajan millilleen samassa asennossa. Samalla idealla voisi sanoa ettei figut voi liikkua kun ei niiden jalat liiku minneen vaan seisovat kokoajan paikallaan.

Samoin tulee nuo jo edellä mainitut ihanat keskustelut siitä näkyykö figu oikeasti vai katsotko 2mm väärästä kulmasta. Tämän tietenkin ratkaisee GW;n myymä laser osoitin mutta kyllä sitä käyttäessäkin voi helposti "huijata". Asiaa ei tälläisissä kiistoissa ratkaise edes se että "jos näen sinut niin sä näät mut"-sääntö, koska yleensä se kumpi näkee ensin tappaa vihollisen ennenkuin se ehtii mitään tekemään.

Sanoi kuka tahansa mitä tahansa niin true los on huono idea eikä mallenna taistelutilannetta yhtä järkevästi ja helposti kuin 4th edikan area terrain.
I Ride in a Dragon kirjoitti:
DaBandito kirjoitti:Turnauksissa kuvittelisin true LoS:in failaavan aika totaalisesti. Konttaavia armejoita, low/high rider tankkeja, isoja lippuja ja muuta sikailua.
Vänkää, mä pistän baseille pelkät mariinien päät, heitän sinistä väriä ja lakkaa koristeeksi ja sanon että uivat. Kaikista tankeista näkyy sitten pelkät periskoopit (sukellusvenerhinoja).
Tälläinenhän kuva löytyy 4th edikan sääntökirjasta (örkki tosin). Itse teen saman ja laitan beissehin pelkästään ½" korkeat pensaat ja sieltä pilkistämään lasgunin ja sanon että ne piiloutuu aluskasvillisuuteen aivan kuten niiden fluffi jo nykyään kertoo.
Guardsniper

Re:

Viesti Kirjoittaja Guardsniper »

Z7-852 kirjoitti:
Tälläinenhän kuva löytyy 4th edikan sääntökirjasta (örkki tosin). Itse teen saman ja laitan beissehin pelkästään ½" korkeat pensaat ja sieltä pilkistämään lasgunin ja sanon että ne piiloutuu aluskasvillisuuteen aivan kuten niiden fluffi jo nykyään kertoo.
No nyt ois ainakin hyvä syy väsätä se navy seal teemainen kaarti armeija. Siniset baset joissa näkyy korkeintaan snorkkeli/ilmakuplia ja ehkä aseen piippu. Eipähän tavitse ostaa GW:n ylikalliita figuja ja armeijan kuljetuskin helpottuu huomattavasti. Taitaapi toi true los olla yks parhaimpia sääntöjä GW:ltä vähään aikaan.
Ostan necromundaa, mordheimia, epicciä ja BFG:tä.
YV tavoittaa.
DaBandito

Re:

Viesti Kirjoittaja DaBandito »

Z7-852 kirjoitti:
Hoi konffaan örkeilleni actionfiguuri kädet jotka oman vuoron alussa nostetaan ylös ampumista varten ja vastustajan vuorolla takaisin alas. Jos vastustaja alkaa mussuttamaan jotain "reilu peli..." tai jotain muuta typerää. Kysyn mitä itse tekisit sodassa seisoisitko selkä suorassa vastustajan ampuma vuoron aikana hä??

Noh ehkä uudessa sääntökirjassa on jokin hieno sääntö joka estää tälläiset tökeryydet. Ehkä GW päättää että konffatuilla figuilla pelaaminen kielletään, jotta kaikki olisivat tasa-arvoisia.
Rakath
Maalajakisälli 2007

Re:

Z7-852 kirjoitti:Sääli että säännöissä ei eritellä välttämättä sitä mikä on osa figua.
Sääntökirjassa nimenomaan eritellään, että liput, aseiden piiput, kypärän töyhdöt ym koristeet eivät ole osa figua, eikä niihin voi vetää LoSia. Tämä on sanottu jo moneen kertaan.
Z7-852 kirjoitti:Alankin tästä konverttaamaan kaikki IG;ni makuu asentoihin (osa on jo tälläisissä).
Hm, sittempä et itsekään saa LoSia vedettyä mihinkään - se 1cm korkea röpelöinen muurinreunakin estää LoSin.
Mutta lähistelijät, joiden ei tarvi ammunnan takia itse saada LoSia.. "Mudasta nouseva Carnifex" tulee varmasti olemaan suosikki monen epärehellisen pelaajan armeijassa.
Z7-852 kirjoitti: Samoin tulee nuo jo edellä mainitut ihanat keskustelut siitä näkyykö figu oikeasti vai katsotko 2mm väärästä kulmasta. Tämän tietenkin ratkaisee GW;n myymä laser osoitin mutta kyllä sitä käyttäessäkin voi helposti "huijata".
Tuo on ihan totta. Laserosoittimen voi laittaa hyvinkin 10-20cm "vahingossa" ohi figusta, ja kappas, niimpä se laser osuu muurin takana selvästi piilossa oleviin. Oho, hups.
Jos pelaa rasittavia huijaajia vastaan, ne kyllä keksivät repiä LoSista kaiken kusetuksen irti. Mutta niin ne tekevät nytkin, muiden sääntöjen kanssa. Toki LoSin kanssa huijaaminen on helpompaa, mutta ehkä ei semmoisen kanssa kannata pelata toista kertaa, joka tekee LoS-nillityksellään pelistä epämiellyttävää.
Z7-852 kirjoitti: Asiaa ei tälläisissä kiistoissa ratkaise edes se että "jos näen sinut niin sä näät mut"-sääntö, koska yleensä se kumpi näkee ensin tappaa vihollisen ennenkuin se ehtii mitään tekemään.
Mutta niinhän se kai on nelosessakin? Jos joku pääsee ampumaan ensin, kohde voi kuolla ennen kuin ehtii ampua takaisin.
Tässä oli pointtina se, että jos voit ampua yksikköä X. Niin kyllä se X:stä kohteeksi saatu figu voi ampua myös takaisin (muista - kuolleet voi poistaa mistä tahansa kohtaa yksikköä, ei vain näkyvissä ollutta).
Z7-852 kirjoitti: Sanoi kuka tahansa mitä tahansa niin true los on huono idea eikä mallenna taistelutilannetta yhtä järkevästi ja helposti kuin 4th edikan area terrain.
Itse olin vakaasti samaa mieltä ennen kuin pelasin pari testipeliä True LoSin kanssa. Toki vastustaja oli järkihenkilö, jonka kanssa ei tullut ongelmia LoS-huijaamisen kanssa.
Voin vain kuvitella mitä tuskaa isommat turnaukset ovat, jos sääntöpaketissa ei selvästi määritellä LoSin vaatimuksia. Ja rajoiteta selkeästi huijauksen takia tehtyjä "konvertointeja". Jos joku marssii paikalle 1cm korkean Carnifexin kanssa, niin ehkä semmoista "pelaajaa" ei tarvitse edes päästää pelipaikalle.
Huru-ukko

Joo tuollaiset vasiten pelleilyt eivät ole mitään peliä, mutta tuskinpa kukaan oikeasti rupeaa ukoilleen taittuvia polvia värkkäämään. Sitäpaitsi sellainen ei ole sallittua. Mikä ei ole pelissä sallittua, on aina automaattisesti kielletty. Peli ei tunne termiä, ukon taittelu voitontavoittelu mielessä, joten sellaista ei ole :) Vaikka pelissä onkin ns true los, niin ei se ole ihan kokonaan true silti. Abstraktisuutta on jätetty pelitasapainon nimissä kuitenkin jonkin verran.

edit. Pieni vasara olisi varmaan näppärä työkalu turnausjärjestäjällä :)
Hands_of_blue

Viesti Kirjoittaja Hands_of_blue »

Vaikka Rakathin ja Huru-ukon arvostelukykyyn luotankin niin en kyllä suostu uskomaan true losin hyvyyteen ennen kuin olen itse sitä kokeillut. Se on hienosti toimiva sääntö kymmenen miehen skirmish peleissä, mutta jotenkin en voi kuvitella sitä 40K:n massataisteluihin ja sääntösysteemiin. Mutta täytyy kyllä antaa Gw:lle pisteet kotiin siitä, että kokeilevat pitkästä aikaa jotain vähän radikaalimpaa eivätkä tyydy vain päivittämään sääntöjä. Enkä missään nimessä halua sääntöä suoraan tuomitakaan, sittenhän sen toimivuuden näkee kun pääsee testailemaan.
Drakojan

Viesti Kirjoittaja Drakojan »

Apo-pelit true LOSin kanssa...
Rakath
Maalajakisälli 2007

@Hands_of_Blue: Kannattaa toki itse kokeilla. Epäilen että porukka jakaantuu tämän suhteen aika kahtia - osa tykkää, osa ei. Itse kyllä tuomitsin säännöt suoraan kun niistä ensin kuulin, mutta pelin jälkeen mieli muuttui.
Ainakin 1000pt pelit eivät kestäneet sen kauemmin kuin 4. laitoksen aikana, vaikka sen LoSin joutui tiiraamaan. Sen näkyvyyden oppii katsomaan aika nopeasti, ja useimmiten se olikin täysin selvä kuka näkee ja mitä. Jos on tilaa pöydän ympärillä, niin nopeasti sen kumartuu katsomaan, että "tämä näkee nuo, se ampuu niitä."

Uusimmassa WD:ssä Jervis aika hyvin valottaa sitä ajatustapaa, mikä oli 5. laitoksen suunnittelun taustalla. Tarkoitus oli tehdä peli, jota on hauska pelata. Viis siitä, jos joku säännöntaivuttaja saa lisäpotkua nillitykseensä. Jotenkin noista säännöistä aistii sen, että hauskaa on ollut, ja jotenkin vapaantuneempaa kuin ennen. Ehkä Apoc on antanut takaisin sitä peli-iloa myös tekijöilleen.

Apoc-pelit voi tosiaan olla vähän tuskallisia True LoSin kanssa.. Toisaalta silloin on nk. "target rich environment", eli tuskin on vapaista kohteista pulaa.
Lukittu

Palaa sivulle “40k: Yleiset keskustelut”