Ilmapiirin muuttuminen

Warhammer Fantasy Battles -pelin palsta, jossa on tarkoitus keskustella kaikista niistä aiheista, jotka eivät sovellu muihin otsikoihin. Kysymyksiinkin vastataan, mutta käytä kuitenkin ensin hakua.
Rune
Peliporukkavalvoja

Re: Ilmapiirin muuttuminen

Viesti Kirjoittaja Rune »

Mithrandir kirjoitti:Minusta tämä koko nykyinen fillerikulttuuri on ollut pelkästään puhdasta vastareaktiota kasiedikan massiivisia yksikkökokoja kohtaan.
And rightly so.
#Ostium
http://cabal-ostium.blogspot.fi/

For a Pessimist, I'm pretty Optimistic
smaxx
Valvoja

Viesti Kirjoittaja smaxx »

Joo, 10 tai 20 hengen unitit pitäisi pystyä kokoamaan ilman fillereitäkin.
Nopat ja Taktiikka Ry
Pääkaupunkiseudun pelikerho
Liity Nopat ja Taktiikka Pelien sopiminen -ryhmään : https://www.facebook.com/groups/553301271491198/
Dolmot
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Dolmot »

Mithrandir kirjoitti:Jos ysiedikassa tosiaan palataan n. kahdenkymmenen figun infantryregimentteihin, niin haluaisin kyllä nähdä näiden kivi/puu/tynnyri "fillereiden" poistuvan kokonaan käytöstä. Minusta tämä koko nykyinen fillerikulttuuri on ollut pelkästään puhdasta vastareaktiota kasiedikan massiivisia yksikkökokoja kohtaan. Fillerit näyttävät pienemmissä yksiköissä pelkästään typeriltä ja mauttomilta
Taas törmätään fillerin sumeaan määritelmään. Minulla oli mm. 20-25 figun barbaariyksiköissä kaksi slottia täyttäviä sotakoiria ja 20 figun kaaossotureissa nelislottinen skorpionimies, joka lähes tunki senkin alustan reunoilta yli ja oli tuplasti muita figuja korkeampi. Kai se jo noin neljää vastaa? Toisaalta siellä jossain hääräsi myös Ral Parthan peikko, joka on ihmistä isompi mutta mahtuu vielä niukasti 25 millin alustalle eli sisältää enemmän massaa kuin normaalit rivifigut. Ja kaikkea muutakin hämärää. Perusteluna oli ehta kaaos, ei niinkään figuissa säästäminen. En näe suurta ongelmaa, jos lihan määrä yksikössä pysyy suunnilleen samana ja armeijan teema tukee konseptia. Sen sijaan keisarillisessa marssimuodostelmassa neljän miehen korvaaminen tynnyrillä on karvan verran arveluttavampaa. Ei sillä oikein työntövoimaa saada, eikä varmaan kuulu ohjesääntöön.

Pitää tietysti myös muistaa, että historiallisissa (ja historiallis-fantastisissa) figupeleissä yksiköiden ulkoasu on pääsääntöisesti vain symbolinen. Hyvin harvassa taisteluksi nimitettävässä skenaariossa olisi uskottavaa ajatella, että yksi 28 millin figu oikeasti vastaa yhtä miestä. Karl Franzin keisarillinen kaaoksenpysäytysarmeija, sen kaikki sata miestä ja yksi kanuuna? Vielä 15 millissäkin yksi figu voi kuvata esimerkiksi 10-20 päätä, joten ei siinä joku kymmenen prossan vajaus enää paljon tunnu. Todellinen tarkoitus on havainnollistaa, mikä yksikkö siinä häärää. Pientä plussaa jos lopputulos muistuttaa suurin piirtein jotakin kertaluokkaa pienempää muodostelmaa. Monissa hyvinkin vakavasti otettavissa historiallisissa peleissä pistetään alustalle kolme kymmenmillistä figua, loppu on ruohoa, ja silti se vastaa sadan miehen muodostelmaa. Kaikki tietävät mitä se esittää vaikkei muistutakaan.

Ja mitä tähän perinteiseen "miksi ne kuskaavat kiveä mukanaan" -argumenttiin tulee, kaikki yksiköt kuvaavat yhtä pysäytettyä ajan hetkeä. Ei komentajakaan osoita etusormellaan horisonttiin suu auki seitsemää tuntia putkeen tai rivimies pidä hilpariaan samassa asennossa deploymentin, käsikähmän ja pakenemisen aikana. Miksi figut kuskaavat mukanaan samaa ruohikkoa, hiekkaa, kalloa tai lunta, vaikka taistelukenttä on ihan erilainen? Miksi niihin ei ilmesty mutaa ja ketsuppia vaikka keskelle on ammuttu tykillä? No tietenkin siksi että ne ovat staattinen dioraama kuvaamassa yksikköä tietyissä teoreettisissa olosuhteissa, tai ehkä vielä useammin vain läjä pelimerkkejä ilman sen kummempaa ajatusta. Yhden kiven staattisuudesta valittaminen on vähän kuin valittaisi vedestä vasemmassa kengässä kun on kaulaansa myöten avannossa - ehkä totta, mutta kokonaisuutta katsoen sangen irrelevanttiin yksityiskohtaan tarttumista.
Peikkojen äly on hitaanlainen ja ne epäilevät kovasti kaikkea mikä on niille uutta.
ile

Viesti Kirjoittaja ile »

Dolmot kirjoitti:Taas törmätään fillerin sumeaan määritelmään. -- -- En näe suurta ongelmaa, jos lihan määrä yksikössä pysyy suunnilleen samana ja armeijan teema tukee konseptia. Sen sijaan keisarillisessa marssimuodostelmassa neljän miehen korvaaminen tynnyrillä on karvan verran arveluttavampaa.
Siis jos lihan määrä pysyy samana ja sopii temaattisesti, se ei ole filleri vaan vaihtoehtofigu? Tässä on sellainen määritelmä, jonka mä allekirjoitan! :)

Ja vaihtoehtofigu on "proxy" vasta, jos se erottuu puolen metrin päästä armeijaan/teemaan täysin sopimattomana tai tökerönä kyhäelmänä. Enkä nyt ota kantaa siihen, missä "sopivuuden" rajat eri armeijoilla menevät... :D
Dolmot kirjoitti:Pitää tietysti myös muistaa, että historiallisissa (ja historiallis-fantastisissa) figupeleissä yksiköiden ulkoasu on pääsääntöisesti vain symbolinen. -- -- Todellinen tarkoitus on havainnollistaa, mikä yksikkö siinä häärää.
Lisää allekirjoituksia.
kaikki yksiköt kuvaavat yhtä pysäytettyä ajan hetkeä. Ei komentajakaan osoita etusormellaan horisonttiin suu auki seitsemää tuntia putkeen tai rivimies pidä hilpariaan samassa asennossa deploymentin, käsikähmän ja pakenemisen aikana.
Totta. Mulle riittää ihan hyvin, että alustalla on jengiä, joka näyttää marssivan/taistelevan. Ja mä diggaan tosi paljon dioraamoista, niiden tekemisestä ja katselemisesta. Mutta mun mielestäni on hyvin perustellut syyt sille, että esim. Ropeconissa armeijoiden ulkonäkö arvostellaan pelisarjassa, mutta dioraamat dioraamasarjassa. (Voishan sitä olla erikseen fillerisarjakin? Pitää olla armeijan osa, pelialustalla, eikä saa olla liian paljon korkeampi tai matalampi kuin tyypillinen modeli 28mm skaalassa, tms.)

Tässähän mä perustelen vain omaa yksityistä mieltymystäni. En mä omaa tiukkapipoisuuttani liputa, jos on tultu pelaamaan ihan vaan peliä pelinä, eikä sen enempää. Vaikka olisi pahvilätyskät kentällä. Sillä tavallahan mekin on pelattu silloin, kun figuja ei ole ollut, mutta peliä on pitänyt saada aikaiseksi.

-ile
Barricade

Viesti Kirjoittaja Barricade »

Olen dolmoti ja ilen kanssa 100% samaa mieltä. Mun mielestä näytti vähä hölmöltä ku gorit kulki siisteissä riveissä joten ostin 50mm baseja ja tein fillereitä. Yhdessä on lehmän raatoa ja viini tynnyriä mukanaan roudaava gor-kaksikko, yhdessä tappeleva trio ja yhdessä ungoria kiusaava gor.
Tykkäsin warhoundien fluffista (beastlord tuo ne mukanaan ajokoiriksi jne) mutta en tykänny niistä peliteknisesti. Ratkaisuna mulla on lordin rinnalla pari koiraa bestigor yksikön "fillerinä". Lisäbonuksena mun lordi erottuu paremmin sieltä yksikön keskeltä.
Ei kukaa oo ikuna moittinu enkä oo varma onko niitä gor-fillereitä kaikki edes huomannu :)

Jos joku käyttää "proxyä" eli peluuttaa hyvän näköistä, oikean kokoista ja armeijan teemalla maalattua fenris wolffia razorgorina niin keltä se on pois? Tai vaikka "bretonnialaisia liittolaisia" empirearmeijassa? Mun mielestä on kuitenki pelaajalla vastuu ettei vastustaja hämäänny niistä proxyistä yms. Itse olen jokunen kerta pahoittanut mieleni kun vastustajan yksiköllä olikin great weaponit vaikka figuilla niitä ei näy..

-B-
Make love, not peace.
Mithrandir

Viesti Kirjoittaja Mithrandir »

Niin, se vastuu. Jos sen oikeasti haluaa kantaa kaikkein huomaavaisimmalla tavalla, ostaa ne oikeat figut ja laittaa niille oikeat varusteet. Tällöin ei jää mitään epäselvää eikä tarvitse jatkuvasti kummankaan pelaajan pinnistellä sen eteen että muistaisi muistuttaa tai muistaa mitä on muistutettu.

Tämän asteen gentlemannius ei vaan ole osa Suomalaista pelikulttuuria. Täällä ihminen on poikkeusyksilö jos sosiaalisuutta, huomaavaisuutta ja halua vaalia korkeimpia harrastuksen arvoja löytyy tässä määrin.
NorjanPaavi

Viesti Kirjoittaja NorjanPaavi »

Mithrandir kirjoitti:Niin, se vastuu. Jos sen oikeasti haluaa kantaa kaikkein huomaavaisimmalla tavalla, ostaa ne oikeat figut ja laittaa niille oikeat varusteet. Tällöin ei jää mitään epäselvää eikä tarvitse jatkuvasti kummankaan pelaajan pinnistellä sen eteen että muistaisi muistuttaa tai muistaa mitä on muistutettu.

Tämän asteen gentlemannius ei vaan ole osa Suomalaista pelikulttuuria. Täällä ihminen on poikkeusyksilö jos sosiaalisuutta, huomaavaisuutta ja halua vaalia korkeimpia harrastuksen arvoja löytyy tässä määrin.
Sinäänsä mitätön kysymys: Entäs jos virallista figua ei ole olemassa? Tai armeijani on vanha? Onhan GW omien sääntöjen mukaan kaikki vanhat figut laillisia käyttää. Onko tämä sitten vastustajan halventamista että käytän vanhaa Gw:n hyväksymää unittia kuvaamaan sen uutta versiota, joka ei ole 100% yhtäläinen? Kyse ei aina ole siitä haluanto ostaa joka kolmas vuosi kaikki nappini uusiksi vain sääntöjen muuttumisen vuoksi.

Ymmärrän pointtisi asiassa ja en innostu kaikista lennokkaista modauksista ja virityksistä, mutta onhan osa niistä todella upeita GW alkuperäiseen verrattuna.
Dolmot
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Dolmot »

Ehkä vain kuvittelen tai sitten olen yhä havaitsevinani tietyn viisisenttisen pinaattisuikaleen viime vuodelta hampaankolossa...
Peikkojen äly on hitaanlainen ja ne epäilevät kovasti kaikkea mikä on niille uutta.
Mithrandir

Ei minulla mitään hampaankolossa ole, olen vain pettynyt Suomen skeneen kun sitä vertaa joihinkin suuren maailman kuvioihin. Olen jo useamman vuoden ajan pyörinyt The Warhammer Forumin puolella ja siellä ihmisten kanssa jutustellut, lukenut millaista pelikulttuuri on muualla. Paljon on samanlaisia alueita joissa tilanne kuin Suomessa(eritoten niissä joissa innokkaimmin tuetaan ETC:tä), mutta on niitä myös sellaisia joissa asiat jonkin verran paremmin. :)
Feikki2.0

Viesti Kirjoittaja Feikki2.0 »

Hienoa että olet internetin keskustelupalstalta lukenut miten asiat suuressa maailmassa ovat.
Suolakala

Viesti Kirjoittaja Suolakala »

Ja onneksi meillä on teikäläisen tapainen eliittisoturi edustamassa ihanaa isänmaatamme! Kyllä teitin kandee viedä "oikeaa" kuvaa suomalaisista figupelaajista internetzeihin!
Elämä on kovaa,
laku ei,
syö siis lakua.
smaxx
Valvoja

Viesti Kirjoittaja smaxx »

Mithrandir kirjoitti:Ei minulla mitään hampaankolossa ole, olen vain pettynyt Suomen skeneen kun sitä vertaa joihinkin suuren maailman kuvioihin. Olen jo useamman vuoden ajan pyörinyt The Warhammer Forumin puolella ja siellä ihmisten kanssa jutustellut, lukenut millaista pelikulttuuri on muualla. Paljon on samanlaisia alueita joissa tilanne kuin Suomessa(eritoten niissä joissa innokkaimmin tuetaan ETC:tä), mutta on niitä myös sellaisia joissa asiat jonkin verran paremmin. :)
Rohkeasti vaan vaikuttamaan itse asioihin. Skeneen voi vaikuttaa helpoimmillaan ihan vaan menemällä pelaamaan avoimiin tapahtumiin. Sinne voi sitten tuoda sellaiset joukot kentille, millaisia tykkää ulkoiluttaa, ja skenessä on välittömästi ainakin yksi ansiokas posse, eli helpostikin tapahtuman armeijoista 5% on täydellisiä. Esimerkki usein vaikuttaa, ja pian joku toinen ottaa mallia. Jos ei ollenkaan siedä omista näkemyksistään poikkeamista, niin sitten on varmaan parempi pyrkiä pelailemaan ihan omassa pienessä piirissään. Ihmiset nyt toteuttaa harrastuksiaan kuitenkin miten lystää, ja sen kenssa on vaan elettävä :)
Nopat ja Taktiikka Ry
Liity Nopat ja Taktiikka Pelien sopiminen -ryhmään : https://www.facebook.com/groups/553301271491198/
anwil

Viesti Kirjoittaja anwil »

Se on tullut huomattua useimmista muistakin harrastelupiireistä, että homma menee persiilleen siinä vaiheessa kun aletaan julistaa muille Oikeaa Tapaa Harrastaa (tm).
Nopat ja Taktiikka Ry
http://www.nopat.fi
Nightwun
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nightwun »

Olen pelannut ETCssä Puolalaisia tyranideistä tehtyjä demoneja vastaan joissa oli täysin maalaamaton yksikkö. Pelasin viimevuonna italialaisia fillereitä vastaan joissa oli boltterit yksikössä basella, basella oli kaksi crewiä, ja jossain kohtaa olin ihan sekaisin montako haavaa sinne oikeesti oli tehty. kun crewmanit poistui filleri jäi sit filleri lähti jne. Nähty myös "kummitus" bretonnia jossa vaaleansininen spray drybrushatti valkoisella, koko armeija siis. On maailmalla selkeesti siistimpi "pelikulttuuri". Puhumattakaan siitä kusetuksen määrärstä jota siel yritetään. Haluisin vielä muistuttaa että kukaan muu kuin suomalainen tuskin on rehellinen foorumipostauksissaan, vaan kaikki on aina paremmin/parempia kuin mitä oikeasti ovat.

Figut maksaa, maalaus vie aikaa, ja eri listojen kokeileminen on hauskaa. En oo varmaan puoleen vuoteen pelannu mitään, jossa ois ollu "oikeet" figut. Barbileikti ja pelaaminen on valitettavasti eri asia. Turha syyttää pelaajia siitä että GWn on pakko pyrkiä voiton tekemiseen muuttamalla yksiköiden tasapainoja hulluisti joka kirjassa. Ja ei siitä kannata GWtäkään syyttää. Sellaista on pisines.

Wikipedia: "Herrasmies tarkoittaa nykyisin hieno-, tahdikaskäytöksistä (usein myös hyvin pukeutunutta) miestä. Herrasmiehen piirteitä ovat hienostuneet käytös-, seurustelu- ja pöytätavat, kohteliaisuus ja ylimyksellinen eleganssi."
Muistakaa siis pöytätavat. Ei heitetä väärää määrää noppia, olkaa kohteliaita kun vihun velho miscastaa. Pukeutukaa mielummin kuin hyvin. Pelataan reilua ja rehellistä ja muistutellaan vaikkapa RIP spelleistä mielummin kuin itketään ETC kompista pelatessa jäätteeksimuuttuneella viime-edikan "bestpainted" kasalla.
9th Age duunari
Rune
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Rune »

anwil kirjoitti:Se on tullut huomattua useimmista muistakin harrastelupiireistä, että homma menee persiilleen siinä vaiheessa kun aletaan julistaa muille Oikeaa Tapaa Harrastaa (tm).
Aamen.
#Ostium
http://cabal-ostium.blogspot.fi/

For a Pessimist, I'm pretty Optimistic
Mithrandir

Feikki2.0 kirjoitti:Hienoa että olet internetin keskustelupalstalta lukenut miten asiat suuressa maailmassa ovat.
Suolakala kirjoitti:Ja onneksi meillä on teikäläisen tapainen eliittisoturi edustamassa ihanaa isänmaatamme! Kyllä teitin kandee viedä "oikeaa" kuvaa suomalaisista figupelaajista internetzeihin!
Jos vuosien ajan juttelee ihmisten kanssa siitä millaista meininkiä heidän alueillaan on, niin kyllä siitä aika hyvä kuva muodostuu. Tarkempi kuin jos kävisi yksittäisessä tapahtumassa jossain kaukana yhden kerran kääntymässä ja tekemässä päätöksiä tästä yksittäisestä havainnosta. :)

Olen vienyt sellaista kuvaa Suomesta, jotta meillä on täällä turnaukset ja peliporukat erittäin pieniä, uusia harrastajia tulee mukaan erittäin nihkeästi, kompit on suosittuja ja fillerit/proxyt myös. Nämä sitten saavat aikaan ilmiöitä jotka ovat aika tuttuja kaikille muillekin tämmöisiä harrastusympäristöjä nähneille. Ihan faktaa siis.

Se mitä eniten kadehdin suuren maailman asioista, on suuremmat harrastajamäärät. Tämäkin on ihan faktaa. On ilman muuta muuallakin pieniä sisäänpäin lämpiäviä kuppikuntia siinä missä täälläkin, mutta tuskin kukaan voi tosissaan väittää että Suomestakin löytyy satojen pelaajien turnauksia.

Pienillä kuppikunnilla on omat omituiset sosiaaliset kuvionsa, eikä niiden kanssa aina onnistu tervehenkinen kanssakäyminen. Tästä nyt esimerkkinä te kaksi, jotka heti olitte vastareagoimassa täysin asialliseen kirjoitukseen jyrkän negatiivisella, torjuvalla tavalla. Juuri tämmöistä ilmapiiriä näkee siis pienissä harrastuspiireissä.

Sen sijaan jos ihminen astuu sisään satojen ihmisten sosiaaliseen epäkuplaan(eli siis sosiaalisia suhteita ei tosiassa näiden ihmisten välillä ole) jossa ollaan samojen pöytien ääressä tuntemattomien kanssa, laumahierarkkiset mallit eivät päde ja ollaankin enemmän sivistyneen käytöksen, eli yhteisten pelisääntöjen varassa(nettifoorumi ei muuten ole ihan tälläinen ympäristö koska ihmiset eivät ole fyysisesti läsnä, ja siksi loukkaava & torjuva käytös on paljon yleisempää). Tälläinen ympäristö luo siis helpommin lähestyttävän ilmapiirin, koska siihen sukeltaessaan ihmisen ei tarvitse hakea sosiaalista hyväksyntää ja asemaansa laumassa ja käydä läpi kaikkia siihen liittyviä kriisejä & kamppailuja.

Lyhyesti sanottuna siis, tämän maan turnauksiin kannattaa lähteä tutun kaveriporukan kanssa jotta saa enemmän hyvää fiilistä reissusta, isompiin turnauksiin voi helpommin osallistua yksilönä. Tämä on aloittelevalle harrastajalle paljon helpompi lähtökohta, ja valitettavasti tätä juuri Suomen skenestä puuttuu.
Pahvivalmiste

Viesti Kirjoittaja Pahvivalmiste »

Suomen skene on oman, viime vuonna alkaneen Helsinki-painotteisen kokemukseni pohjalta kiva ja helposti lähestyttävä. Turnauksissa on otettu esiin sopivan (itse)ironisesti figujen puutteet ja toisaalta huolella tehtyjä figuja tai armeijoita on arvostettu.
nälkärotta

Viesti Kirjoittaja nälkärotta »

Mithrandir kirjoitti:
Feikki2.0 kirjoitti:Hienoa että olet internetin keskustelupalstalta lukenut miten asiat suuressa maailmassa ovat.
Suolakala kirjoitti:Ja onneksi meillä on teikäläisen tapainen eliittisoturi edustamassa ihanaa isänmaatamme! Kyllä teitin kandee viedä "oikeaa" kuvaa suomalaisista figupelaajista internetzeihin!
Jos vuosien ajan juttelee ihmisten kanssa siitä millaista meininkiä heidän alueillaan on, niin kyllä siitä aika hyvä kuva muodostuu. Tarkempi kuin jos kävisi yksittäisessä tapahtumassa jossain kaukana yhden kerran kääntymässä ja tekemässä päätöksiä tästä yksittäisestä havainnosta. :)

Olen vienyt sellaista kuvaa Suomesta, jotta meillä on täällä turnaukset ja peliporukat erittäin pieniä, uusia harrastajia tulee mukaan erittäin nihkeästi, kompit on suosittuja ja fillerit/proxyt myös. Nämä sitten saavat aikaan ilmiöitä jotka ovat aika tuttuja kaikille muillekin tämmöisiä harrastusympäristöjä nähneille. Ihan faktaa siis.

Se mitä eniten kadehdin suuren maailman asioista, on suuremmat harrastajamäärät. Tämäkin on ihan faktaa. On ilman muuta muuallakin pieniä sisäänpäin lämpiäviä kuppikuntia siinä missä täälläkin, mutta tuskin kukaan voi tosissaan väittää että Suomestakin löytyy satojen pelaajien turnauksia.

Pienillä kuppikunnilla on omat omituiset sosiaaliset kuvionsa, eikä niiden kanssa aina onnistu tervehenkinen kanssakäyminen. Tästä nyt esimerkkinä te kaksi, jotka heti olitte vastareagoimassa täysin asialliseen kirjoitukseen jyrkän negatiivisella, torjuvalla tavalla. Juuri tämmöistä ilmapiiriä näkee siis pienissä harrastuspiireissä.

Sen sijaan jos ihminen astuu sisään satojen ihmisten sosiaaliseen epäkuplaan(eli siis sosiaalisia suhteita ei tosiassa näiden ihmisten välillä ole) jossa ollaan samojen pöytien ääressä tuntemattomien kanssa, laumahierarkkiset mallit eivät päde ja ollaankin enemmän sivistyneen käytöksen, eli yhteisten pelisääntöjen varassa(nettifoorumi ei muuten ole ihan tälläinen ympäristö koska ihmiset eivät ole fyysisesti läsnä, ja siksi loukkaava & torjuva käytös on paljon yleisempää). Tälläinen ympäristö luo siis helpommin lähestyttävän ilmapiirin, koska siihen sukeltaessaan ihmisen ei tarvitse hakea sosiaalista hyväksyntää ja asemaansa laumassa ja käydä läpi kaikkia siihen liittyviä kriisejä & kamppailuja.

Lyhyesti sanottuna siis, tämän maan turnauksiin kannattaa lähteä tutun kaveriporukan kanssa jotta saa enemmän hyvää fiilistä reissusta, isompiin turnauksiin voi helpommin osallistua yksilönä. Tämä on aloittelevalle harrastajalle paljon helpompi lähtökohta, ja valitettavasti tätä juuri Suomen skenestä puuttuu.
Laskepa huvin vuoksi kuinka monta suomalaisia on. Ja sen jälkeen mieti jotain toista maata, jossa on enemmän harrastajia. Aika suurella todennäköisyydellä siellä on myös enemmän asukkaita. Jos väkeä paljon, heitä "eksyy" myös hammerin pariin enemmän, kuin jos väkeä vähän. Mielestäni aivan päivänselvä asia.
Iridian

Viesti Kirjoittaja Iridian »

Itse olen ihan peliorientoitunut enkä erityisesti ole innostunut maalailusta ja kasailusta. Ja sen näkee kyllä mun armeijastakin sitten myös; pyrin pitämään maaleissa ja beissattuna mutta aika räjähtänyt se noin muutoin on. Mulla on tosiaan sitten ollut myös jotain keihäsmiehiä proxyttamassa noita pieniä archer-divert-ryhmiä jo ties kuinka pitkään.
Meinaan ostaa Pyryltä sen empirearmeijan (maalaa itselleen uutta), niin sit on vähän järkevämpi setti kasassa.

Mitä proxyilyyn tulee, oma lähestymiseni asiaan että proxyt on ok, kunhan perusmodeli (ja siis base) on sama, ja kunhan proxytetyt yksiköt eivät voi pelikentällä mennä keskenään sekaisin. Tältä pohjalta en ole esimerkiksi jaksanut omista skirmaavista keihäs-archereistani stressata, koska empirellä ainoa yksikkö joka skirmaa on archer. Jos armeijalistassa on kaksi coreunittia joilla eri aseet, mutta pyödällä on kaksi unittia joita ei erota toisistaan mitenkään, ei ok. Jos pöytäunitit erottaa selkeästi toisistaan, ok.
Sitä vastustajan armeijalistaa pitää joka tapauksessa vilkuilla kaikkien optioiden, taikalippujen yms. takia.
Viimeksi muokannut Iridian, Ti 08.04.2014 17:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Iridian

Viesti Kirjoittaja Iridian »

Kunnoituksesta (lähes huomaavaisuuden synonyyminä) sen verran, että kunnioitusta on hyvin monenlaista.

Itselleni kunnioitusta vastapelaajaa kohtaan on se että tuo selkeästi muotoillun, tiiviin listan armeijastaan kentälle (paperilla, kännykässä, läppärillä) ja tarjoaa sen vastapuolelle nähtäväksi heti pelin alussa: vaikka vastustajan armeija olisi kuinka wysiwyg, armeijalista paperilta on vain niin paljon helpompi yleiskuvan antaja. Puhumattakaan taikaesineistä ja muista optioista joita ei edes silmällä voi yksiköistä nähdä.
Kunnioitusta on se että sovitaan pelin aluksi miten resolvataan esimerkiksi kulmittain olevat nopat, ja muistetaan ja pidetään tästä kiinni.
Kunnioitusta on se, ettei jäädetä ja mietitä turhan merkityksettömiä asioita, ja jotta tämä olisi mahdollista:
Kunnioitusta on se, ettei stressata liikaa unohduksista vaan annetaan siimaa mikäli unohduksen jälkeen ei ole tapahtunut mitään olennaista.
Kunnioitusta on se, että ilmoittaa miten yksikköjänsä liikuttaa: "tämä unitti on juuri yli 24"+ tuosta sotakoneesta", eikä yritäkään saada etua jättämällä tällaisia mittauksia mainitsematta siinä toivossa että vastapuoli ei huomaisi jotain yksityiskohtaa.
Kunnioitusta on se, että kun vastustaja on ilmoittanut ylläolevasti, kiistää tarvittaessa ilmoituksen paikkansapitävyyden välittömästi ja selkeästi "tuo on kyllä alle 24", vedä taaksepäin" kun vastustajalla on vielä mahdollisuus korjata, sen sijaan että odottaa tilannetta jolloin vastapuoli ei enää voi korjausta tehdä.

Suomessa on oman kokemukseni mukaan hyvinkin kunnioittava ilmapiiri, enkä allekirjoita Mithrandirin huomaavaisuus/herrasmies-retoriikkaa alkuunkaan.
Jos jotain, saan vaikutelman että Mithrandirille ei kelpaa se että lähestymisiä harrastukseen on erilaisia, vaan Mithrandir toivoisi että harrastajat toimisivat hänen omien ideaaliensa mukaan.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “FB: Yleiset keskustelut”