"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Voimanyrkit ja TLOS?

Warhammer 40.000 -pelin säännöt ovat yleensä enemmän tai vähemmän tulkinnanvaraiset. Tällä palstalla keskustellaan eri sääntöjen toteutuksesta, tulkinnoista sekä mahdollisista ongelmatilanteista.
Mithrandir

Re: Voimanyrkit ja TLOS?

Viesti Kirjoittaja Mithrandir »

Guardsniper kirjoitti:Itse ainakin aijon ampua jos jossain näkyy fisti (ja näen ko. ryhmän ampumisen tarpeelliseksi). Jos vastustaja alkaa itkemään jotain niin ei sitten ammuta. Ei meikäläisen elämä siihen kaadu jos joku peli menisikin ihan päin kettuja kun en saanut ampua sitä yhtä nurkan takaa näkyvää keskaria näyttävää fistiä. Leikkiähän tämä vain on, ei näitä nykyisiäkään sääntöjä kannata ottaa liian tosissaan.
Anteeksi, mutta ei tuo mitään itkeskelyä todellakaan ole, säännöt sanovat varsin selvästi ettei aseisiin vedetä Losseja. Tuon sanomasi perusteella olisit myös täysin valmis ampumaan ryhmää tapauksessa jossa sen ainoa näkyvä osa olisi jokin lascannonin piippu, ellei kanssapelaaja ala protestoimaan.

Tuntemattoman ihmisen kanssa pelailu ei ole ihan niin sujuvaa & hauskaa mitä pitäisi, jos näitä "rajoja" ei vedetä edes selkeimpiin sääntökirjan sääntöihin, jolloin syntyy täysin tarpeettomasti pahaa mieltä. Minä ainakaan en lähde turnauksiin murskaamaan pikkupoikien innostusta harrastukseen, vaan saatanpa neuvoakin säännöissä & taktiikoissa pelin lomassa jos tälläinen aloittelija vastaan sattuu.

*Mutta minäpä olenkin niin mahtava tyyppi ja teitä kaikkia parempi kun omaan etiikan tässäkin lajissa, paskon kukkasia ja sanani ovat makeinta hunajaa janoisten korville, koko figukansan messias.
^_^

(*selvennyksen vuoksi, tuo on sitten itseironiaa jottei kenenkään tarvitse nyt tekstiäni lainailla ja esittää tälläisiä mielipiteitä minusta. Lupaa käyttää * -jälkeen kirjoitettua tekstiä signatuureissa ei anneta, yleisen järjestyksen ylläpitämiseksi)
Amazing Slug

Viesti Kirjoittaja Amazing Slug »

Pari peliä pelanneena eniten ketuttaa se, että nyt saa movement phasessa jatkuvasti kysellä vastustajalta "Näkyykö nyt? Entä nyt? Entä nyt?" tai sitten "Saako nyt coverin? Entä nyt? Entä nyt?". Ennen dumppasi jätkät area terrainin taakse ja homma oli selvä. Asdf.
Rakath
Maalajakisälli 2007

Viesti Kirjoittaja Rakath »

Voi olla kätevämpää vain itse katsoa se omien näkyminen. Ainakin näin tein muutamassa testipelissä, jos joku yksikkö oli oikeasti pakko saada ihan piiloon. Kyllä sen näkee aika tarkasti, että onko se oma figu muurin suojassa vai ei.
Jos sitten käykin niin, että se vihollinen saa silti LoSin (vaikka liikkeensä ansiosta), niin sittempä saa.

Eihän sitä sodassakaan huudeta viholliselle "näynkö minä vai en?"

Ja samahan se koskee vastustajankin piiloutumista.
Figujen poistomyynti! Paljon wanhaa tavaraa & harvinaisia klassikoita:
https://www.huuto.net/haku/sellernro/27655
Guardsniper

Viesti Kirjoittaja Guardsniper »

Mithrandir kirjoitti:
Guardsniper kirjoitti:Itse ainakin aijon ampua jos jossain näkyy fisti (ja näen ko. ryhmän ampumisen tarpeelliseksi). Jos vastustaja alkaa itkemään jotain niin ei sitten ammuta. Ei meikäläisen elämä siihen kaadu jos joku peli menisikin ihan päin kettuja kun en saanut ampua sitä yhtä nurkan takaa näkyvää keskaria näyttävää fistiä. Leikkiähän tämä vain on, ei näitä nykyisiäkään sääntöjä kannata ottaa liian tosissaan.
Anteeksi,
No saat anteeks, että...
Mithrandir kirjoitti:mutta ei tuo mitään itkeskelyä todellakaan ole, säännöt sanovat varsin selvästi ettei aseisiin vedetä Losseja. Tuon sanomasi perusteella olisit myös täysin valmis ampumaan ryhmää tapauksessa jossa sen ainoa näkyvä osa olisi jokin lascannonin piippu, ellei kanssapelaaja ala protestoimaan.
...tulkitsit tekstini väärin. Tarkoitin, että tällaisessa "rajatapauksessa" olisin valmis ampumaan jos vastustaja ei "esitä eriävää mielipidettään". Lascannonin piippu ei ole rajatapaus, koska se on selvästi pelkkä ase. Fisti on kuitenkin nyrkki, joka puolestaan on osa kättä ja raajoja sai ampua => fistiä voi ampua (Korostan, että tämä on minun tapani tulkita viitosen sääntöjä. Jos vastustaja tulkitsee toisin, olen kyllä valmis joustamaan, vaikka omat pelit lievästi sattuisivatkin kärsimään. Harvemmimpa oikeasti tulee tommosia tilanteita, joissa on pelkästä fististä kiinni onko ryhmä piilossa vai ei.). On tietysti myönnettävä, että fistin voi ihan hyvin nähdä aseena.

P.S. Okei myönnetään, ettei tätä "vastustajan eriävää mielipidettä" pidä mennä "halventamaan". Nyt kun tämä on selvää, voidaan sopia, ettei tähän käyttämääni termiiin, joka ekana tuli mieleen, siis "vastustajan itkemiseen", tarvitse enää takertua.
Mithrandir kirjoitti:Tuntemattoman ihmisen kanssa pelailu ei ole ihan niin sujuvaa & hauskaa mitä pitäisi, jos näitä "rajoja" ei vedetä edes selkeimpiin sääntökirjan sääntöihin, jolloin syntyy täysin tarpeettomasti pahaa mieltä. Minä ainakaan en lähde turnauksiin murskaamaan pikkupoikien innostusta harrastukseen, vaan saatanpa neuvoakin säännöissä & taktiikoissa pelin lomassa jos tälläinen aloittelija vastaan sattuu.
Olen täysin samaa mieltä, noitten rajojen vetämisestä. Tosin eiköhän olisi hyvä, ettei kukaan yksittäinen pelajaa ala esittämään omia sääntötulkintojaan oikeana totuutena. Varsinkaan aloittelijoille ei kannata kertoa näitä omia sääntötulkintoja totuutena, koska nämä saattavat myöhemmin pelata jotain toista aloittelijaa, jolle on opetettu totuutena toinen tulkinta, vastaan ja riitahan siitä syntyy jos he eivät pysty tekemään kompromissia.
Ostan necromundaa, mordheimia, epicciä ja BFG:tä.
YV tavoittaa.
Mithrandir

Viesti Kirjoittaja Mithrandir »

Mikset sitten vedä sitä rajaa fistien kohdalla siihen mihin se kuuluukin? O_o

Se kuuluu ihan samaan kategoriaan mitä lightning claw't, thunder hammerit, lascannonit sun muut.

Ohjekirjan, eli sääntöjen perusteella. Mikä on helpoin tapa ratkaista erimielisyydet. Fistiin ampuminen menee jo "house rulen" puolelle.

En tulkinnut kirjoitustasi väärin, tahdoin vain osoittaa tämän epäkohdan esittämässäsi väittämässä. Ihan siksi etteivät ihmiset lähtisi näille turhille säännönvenytysretkille, kun ohjekirjasta löytyy ihan selkeät, no, ohjeet.

Ja että säästettäisiin ne oikeasti epäselvät kohdat isompia keskusteluja varten.

Kaiken huipuksi, kun Lossisäännöissä lopussa selitellään, että miksi on näin ettei aseisiin/koristeulokkeisiin ammuskella, syyksi annetaan juuri tämä; Jotteivat ihmiset joutuisi kärsimään figujen isoista & konvertoiduista aseista/koristeista, jotka yleensäkin yltävät kauas figun basen ulkopuolelle, kauemmas kuin normaalit ulokkeet.

Sheesh.

Annetaan tämän aiheen jo olla, kun siinä ei ole mitään ihmettelemistä, siirtykäämme hankalimpien kysymysten äärelle. Minä en enää jaksa tätä tolkuttaa neljättä kertaa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “40k: Säännöt”