"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Metallien hinta laskussa, myös tinan

Keskustelut, jotka liittyvät miniatyyripeleihin mutta jotka eivät sovi muihin keskustelun alueisiin.
Alien of Change

Re: Metallien hinta laskussa, myös tinan

Viesti Kirjoittaja Alien of Change »

Barnabas kirjoitti:
Lord Of Chance kirjoitti:[
Olisiko mahdollista, että konvaisit nämä SM devastaattoreista?
Jos saa blisteri pakkauksista niin ostan silloin. En osta mitään 4 sm devastaattori pakkausta jotta saisin 4 missile launcher havocia.
The Captain
Valvoja

Viesti Kirjoittaja The Captain »

Lord Of Chance kirjoitti:
The Captain kirjoitti:Minulla on periaate, että jos figu kaatuessaan hajoaa, se on huonosti liimattu.
Minun saamassani chaos havocs pakkauksessa on kyllä jossain muussa vikaa kuin liimauksessa.
Kenties liiman käyttäjässä sitten? Ainakin sellaisen käsityksen tuosta ongelmasi kuvauksesta saa. Muovi+metalli-liimaukset ovat aina vähän hankalia, enkä väitä, että se itseltänikään aina sujuisi kuin leivänsyönti, mutta kyllä ne saa liimattua pitävästikin, sitten kun sen saa kohdilleen.

Super Attak muuten on laadultaan hirveän vaihtelevaa. En ole vielä perillä siitä, mille ympäristöolosuhteille sen pitää altistua muuttuakseen käyttökelvottomaksi, vai onko toimivien puteleiden joukossa muuten vain sekundakappaleita, mutta vuosien saatossa on tullut vastaan jokunen puteli Super Attakia, joka on mennyt lähes sellaisenaan ongelmajätteeseen.
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
-Niillä on suvussa halogeenejä.
Lassek

Viesti Kirjoittaja Lassek »

Super Attak muuten on laadultaan hirveän vaihtelevaa. En ole vielä perillä siitä, mille ympäristöolosuhteille sen pitää altistua muuttuakseen käyttökelvottomaksi, vai onko toimivien puteleiden joukossa muuten vain sekundakappaleita, mutta vuosien saatossa on tullut vastaan jokunen puteli Super Attakia, joka on mennyt lähes sellaisenaan ongelmajätteeseen.
Olen myös huomannut aineen päteväksi mutta kenkuksi palvelijaksi. Ihan mätiä kappaleita ei ole kohdalle sattunut, mutta olen ainakin lämmön ja auringonvalon todennut sitkistävän ainetta.

Korkkikin menee liimasta pilalle, jos purkkia säilyttää liian monta sekuntia kyljellään, mutta kun muuten liima on niin hyvää...
marke

Viesti Kirjoittaja marke »

Lord Of Chance kirjoitti: Saisivat muuttaa havocit muovisiksi! En jaksa liimata kaksi kymmentä vuotta että saan yhden figun valmiiksi! Olen käyttänyt erillaisia paloja jotka menee metalli osan ja vartalon väliin ja liimaan ne yhteen kaikki. Ei auta!
Pinnaatko figujasi? Kuulosti myös kovasti siltä, että olet lätkinyt liimaa aina vanhan kerroksen päälle?

Sori nyt jos kerron tyhmiä itsestäänselvyyksiä, mutta tässä pari tipsiä millä pitäisi saada figut kestämään;

-Osta vaikkapa GW:n hobby drill, poraa sillä reikä osan molempiin päihin sopivalle kohtaa
-Suorista klemmarin toinen pää ja laita siihen ohuelti pikaliimaa. Sitten tökkää se poraamaasi reikään ja anna kuivua. VASTA vanhan liiman kuivuttua katkaise klemmari sopivan kokoiseksi.
-Sovita palaa tähän katkaistuun klemmaritappiin kuivana, että mahtuuko kokonaan ja ei jää tyhjiä väliin.
-Kun pin on sopivan pituinen, laita liimaa VAIN toiseen osaan, jonka tökkäät siihen klemmarin toiseen päähän. Eli siis niinku laittaisit töpseliä pistorasiaan tai jotain muuta jonnekkin muualle.
-Purista hetki osia yhteen, muttei niin kovaa, että kätesi tärinällä murrat jo kuivuneen liimakerroksen
- Anna kuivua ja nauti elosta

(Jokkut tykkää, että klemmari ei välttämättä kestä tarpeeksi, mutta mulla se on riittänyt ihan hyvin. Turha ostaa rautalankaa metritavarana kun klemmareita voi kääntää loputtomasti toimistolta ;))

Sitten vielä pari sanaa pikaliimasta;

Kun fiksaat figujasi uusiksi, niin AINA raaputa 100% ajasta kuivunut pikaliimakerros ensin alta pois. Kuivunut pikaliima lohkeilee ja se vanha kerros pettää alta, vaikka uusi kerros olisikin ihan hyvää. Toisekseen käytä vain vähän pikaliimaa - paksut pikaliimat ei näytä nätiltä, aiheuttaa "frost" efektiä, ja huonontaa liiman tehokkuutta - liiman tulisi sitoa tinaa, ei itseään. Kolmanneksi pikaliima ei todellakaan kuivu hetkessä, vaikka moni niin äkkiseltään luulisi. Etenkin jos lätkit Super atakkia runsaasti, niin pikaliima saattaa jopa huonolla tuurilla "vangita" sisälleen kuplan, jossa ulkopuoli on vielä märkää päivät pitkät vaikka reunat ja ulkokuori onkin kuivaa. Eli anna myös pikaliiman kanssa kunnolla kuivumisaikaa ennenkuin alat heitellä figujasi pitkin pelikenttää tai kämpänseinää. Vaikka se jämäyttääkin nopeammin sormet ja tinat paikoilleen kuin muoviliima, se ei siltikään saavuta täyttä kestävyyttään ihan heti.

Pikaliimamerkeistä itse suosin Bostikia.

Vielä vika tipsi. Viilalla saa lisäkestävyyttä siten, että vaikkapa kahdelle tasaiselle yhteenliimattavalle pinnalle tekee yhteensopivat "sahalaidat" pinninging lisäksi. Tämä vaatii hieman harjoitusta, mutta parantaa kestävyyttä ennestään.

Jos teet nuo duunit kunnolla ja figusi vielä hajoavat, niin sitten warpissa on häirö. Pinnailu ja muu on tietty vaivalloista, mutta jos ostaa sadoilla euroilla figuja, niin kyllä niiden eteen kantsii myös nähdä vaivaa. Itse pinnailen joskus muoviakin, vaikkapa destroyereiden yläkropat.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleiset miniatyyrikeskustelut”