"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Missä on figupelaamisen ydin ja pihvi -voitto vai hauskuus ?

Keskustelut, jotka liittyvät miniatyyripeleihin mutta jotka eivät sovi muihin keskustelun alueisiin.
jamovoima
Valvoja

Re: Figumättö voittoa vai hauskanpitoa varten?

Viesti Kirjoittaja jamovoima »

smaxx kirjoitti:
HerraMauno kirjoitti:
jamovoima kirjoitti:yhden dipattuja grey knighteja featuring mehupilliaseet
Hei, ei mulla ollu mehupillei. Ihka oikeat aegis defence line AC:t oli.
Ihan sama mitä pillejä siellä on, kunhan armeija on maalattu, kuvaava, ei tyhmästi proxitettu, niin se on ihan kunnossa. Kaikki sen päälle on plussaa. Eikä MrMaunon armeijassa mun mielestä pikasella tarkastelulla ollut mitään ongelmaa :

http://i375.photobucket.com/albums/oo19 ... rmeija.jpg

Kyllä tommosella sopii pelata kellarissa ja turnauksissa ihan ongelmitta. Mielellään vaatii turnauksiin maalatut armeijat, mutta toi on mielestäni erittäin täysin hyväksyttävä taso.

Sori, muistin jotenkin väärin. Olen joskus aiemmin tainnut pelata samaa armeijaa vastaan, jossa noita pahamaineisia mehupillejäkin oli seassa (ei välttämättä dredeillä). Enkä tarkoittanut sitä etteikö tuolla armeijalla saisi pelata, mutta on tuo kyllä samalla minun mielestäni aika pitkälti minimitaso (eli ei minun kirjoissa esim. 6/9 maalauspistettä, vaikka täyttääkin sanallisen määritelmän jotenkuten). Lähinnä armeijan visuaalinen ilme yhdistettynä armeijalistaan oli tässä se pointti. Ja kyllä tuollakin seassa oli muutamat vähän randomimmat napit, ainakin perus kahdella värillä maalattu assault cannon terminaattori oli saanut ylennyksen inkvisiittoriksi.
Eipä sillä, nuo perusukot ihan hyvännäköisiä, suurin murhe tuossa armeijassa on nuo ovien puuttumiset. Vaikka kuinka parantaisivat 3d elementtejä niin satunnaiselle katsojalle välittyvä viesti on, että entisistä predatoreista on haluttu mahdollisimman helpolla razorbackeja. Lisäksi olisi mukavaa jos kaikki figut on maalattu samalla tavoin, chimera ja "inkvisiittori" oli ilmeisesti kesken?

Enkä nyt mitenkään turnauksiakaan koita dissata. Kuiteknin niissä tulee vielä vierailtua. Osallistuin tuohonkin turnaukseen siinä tiedossa, että aiemmin kuvailmani kaltaisia armeijoita todennäköisesti tulee vastaan. Hauska viikonloppu oli silti kaikinpuolin. Ei tosiaan voitontavoittelu mitenkään sulje pois hauskanpitoa ja kun pelistä on kuitenkin kyse niin itsekin aina mahdollisimman suurta voittoa tavoittelen, en tosin itsetarkoituksellisesti, en esim. anna sen olla ensisijainen kriteeri sille mitä ukkoja otan armeijaani. Sinänsä 40k:ssa kilpailuhenkinen pelaaminen on tällä hetkellä ylipäätään vähän ontuvaa Grey knightien ollessa mitä ovat. Jos pääsääntöisesti tavoittelee vain voittoa, ei ole mitään järkeä pelata millään muulla armeijalla.

Suosittelen silti kyllä kaikille ihmisille turnauksiin osallistumista. Eikä niitä erityisesti tarvitse jännittää. Jos ei ole niin kilpailumielellä/tasolla liikkeellä niin yleensä viikonlopusta selviää yhdellä selkäsaunalla ja loput pelit on sitten tasaisempia. Loppupeleissä kuitenkin kyse on siitä, että joukko vaihtelevan isoja miehiä haluaa kokoontua yhteen leikkimään tinasotilailla. Ja se on ihan vaan oikein. :)

Haaveilen silti vielä joskus jostain muusta, kuin turnausmuotoisesta warhammertapahtumasta. Harkitsin esim. Conklaavin 40k kampanjaan osallistumista ihan vakavissani, mutta se ei valitettavasti ollut mahdollsita. Voisin itsekin järkätä jotain vastaavaa ropeconiin, mutten tänävuonna taida valitettavasti keretä dipoliin kuin pyörähtämään.
HerraMauno

Viesti Kirjoittaja HerraMauno »

jamovoima kirjoitti: Sori, muistin jotenkin väärin. Olen joskus aiemmin tainnut pelata samaa armeijaa vastaan, jossa noita pahamaineisia mehupillejäkin oli seassa (ei välttämättä dredeillä). Enkä tarkoittanut sitä etteikö tuolla armeijalla saisi pelata, mutta on tuo kyllä samalla minun mielestäni aika pitkälti minimitaso (eli ei minun kirjoissa esim. 6/9 maalauspistettä, vaikka täyttääkin sanallisen määritelmän jotenkuten). Lähinnä armeijan visuaalinen ilme yhdistettynä armeijalistaan oli tässä se pointti. Ja kyllä tuollakin seassa oli muutamat vähän randomimmat napit, ainakin perus kahdella värillä maalattu assault cannon terminaattori oli saanut ylennyksen inkvisiittoriksi.
Eipä sillä, nuo perusukot ihan hyvännäköisiä, suurin murhe tuossa armeijassa on nuo ovien puuttumiset. Vaikka kuinka parantaisivat 3d elementtejä niin satunnaiselle katsojalle välittyvä viesti on, että entisistä predatoreista on haluttu mahdollisimman helpolla razorbackeja. Lisäksi olisi mukavaa jos kaikki figut on maalattu samalla tavoin, chimera ja "inkvisiittori" oli ilmeisesti kesken?

Joo ei mitään. On mulla mehu pillit ollu dredeillä, mutta pari kuukautta sitten hommasin noi defence linet.

Mun mielestä vieläkin noi autot on paremman näkösii ilman ovii :) Tuokoon mieleen mitätahansa.

Joo chimera, pari acoo ja toi "inkvisiittori" oli kesken dipin puutteen takia, mutta ton näkösii mun napit on just ennen dippiä.
smaxx
Valvoja

Viesti Kirjoittaja smaxx »

HerraMauno kirjoitti:Joo ei mitään. On mulla mehu pillit ollu dredeillä, mutta pari kuukautta sitten hommasin noi defence linet.
Ne on mehupillejä, ei mehu pillejä :)
Nopat ja Taktiikka Ry
Pääkaupunkiseudun pelikerho
Liity Nopat ja Taktiikka Pelien sopiminen -ryhmään : https://www.facebook.com/groups/553301271491198/
HerraMauno

smaxx kirjoitti:
HerraMauno kirjoitti:Joo ei mitään. On mulla mehu pillit ollu dredeillä, mutta pari kuukautta sitten hommasin noi defence linet.
Ne on mehupillejä, ei mehu pillejä :)
Grammar police :) Suomi on vaikeeta.
Haizelhoff
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Haizelhoff »

Se inkvisiittori oli kyl Grand Master. Hyi hyi HerraMauno. Itekki oon viime aikoina alkanu ehk enemmän panostaan ulkoasuun. Kuitenki mun mielest vähän hassuu asettaa maalaaminen ja kilpailutason pelaaminen vastakkain. Tiedän varsin hyvin ihmisiä jotka ei jaksa maalaa yhtään ja haluu vaan kasvattaa haaraväliä turnausvoitoilla mut ei se silti kata kaikkia. Mun mielest vaik täytyis pelaa kuinka tylsää armeijaa paperilla, ni siihen voi vaik rakentaa jonku mageen counts as teeman jonka saa sen erottumaan tjs.. Joillain huippuluokan pelaajilla onkin tosi hienon näköset armeijat.
jamovoima
Valvoja

Ei ne mitenkään toisiaan poissulkevia juttuja olekaan, mutta harmillisen usein näin on asiat. Sitä ei kauheasti auta vallitseva kulttuuri, jossa maalauspisteet vaikuttaa joko suoraan tai käytännössä vain tasatilanteissa. ~10 vuotta sitten oli ihan normaalia, että maksimipisteistä ~30% sai muusta kuin pelaamisesta. Silloin turnauksissa haettiin vähän laaja-alaisemmin parasta figuilijaa. Toki parhaat kenraalit saatettiin palkita erikseen. En tiedä onko se vain nostalgiaa, mutta ainakin se tuntuu nyt katsellessa figuilun kulta-ajalta. Jossain Lahti fanaticissa saattoi olla 200 osallistujaa jne.

Silloin tämän aiheen aikaisemmalla käsittelykierroksella pistin pystyyn gallupin: http://www.sotavasara.net/keskustelu/vi ... =8&t=98939

Tuon gallupin tuloksista voisi päätellä, että suurimmalle osalle tärkeintä on ylipäätään vain pelailu. Saman puolesta tuntuisi omat kokemuksetkin puhuvan.

Mutta joo, hienot armeijat, kilpaileminen ja hauskanpito ei ole mitenkään toisiaan poissulkevia juttuja.
smaxx
Valvoja

jamovoima kirjoitti:Sitä ei kauheasti auta vallitseva kulttuuri, jossa maalauspisteet vaikuttaa joko suoraan tai käytännössä vain tasatilanteissa. ~10 vuotta sitten oli ihan normaalia, että maksimipisteistä ~30% sai muusta kuin pelaamisesta. Silloin turnauksissa haettiin vähän laaja-alaisemmin parasta figuilijaa. Toki parhaat kenraalit saatettiin palkita erikseen. En tiedä onko se vain nostalgiaa, mutta ainakin se tuntuu nyt katsellessa figuilun kulta-ajalta.
Näihin voi sanoa sen vanhan viisauden : ei kun vaan järjestämään mieleistään happeningia :)

Itse olen pikkuhiljaa tullut siihen tulokseen, että mieluiten turnausten tulokset saavat ratketa pelaamalla eikä millään muulla. Sen päälle ehdoton vaatimus täysin maalatuista armeijoista, ja homma on pääpiirteissään siinä. Maalauspisteiden osuus ~10% kokonaispisteistä on mielestäni ihan OK, käytännön vaihteluväli on kuitenkin pienempi, ja tuolla pisteytyksellä ennen kaikkea kannustetaan maalaamaan. Aina vähän harmittaa, jos turnaustuloksissa tulee isoja heittoja maalauspisteiden takia. En hirveästi tykkää katsella maalaamattomia nappeja turnauksissa, mutta siinä se vaatimustaso onkin. Jos napit on maalattu niin se riittää. En tiedä onko se nyt niin kivaa, jos parin päivän pelailun jälkeen tulokset heittelevät epämääräisen maalausarvostelun, subjektiivisten fairplay -pisteiden yms takia. Noin pahimmillaan. Parhaimmillaanhan hommaa voi toimia (ja toimiikin) ihan hyvin sitenkin.

Ei silti, vähän houkuttelee järjestää jossain välissä ihan vaihtoehtoinenkin turnaus... Saas nähdä.
Nopat ja Taktiikka Ry
Liity Nopat ja Taktiikka Pelien sopiminen -ryhmään : https://www.facebook.com/groups/553301271491198/
jamovoima
Valvoja

En muuten varmaan ole koskaan ollut turnauksessa, jossa sääntöpaketista löytynyttä ehdotonta maalauspakkoa olisi oikeasti noudatettu. Nyt viimeisimmässäkin noppaturnauksessa oli vastassa mm. mattamusta land raider (sai muuten 4/9 maalauspistettä). Itsekin olen turnauksia järjestänyt menneinä vuosina useampiakin (muistaakseni yhteensä seitsemää eri kokoista ja näköistä turnausta olen ollut järkkäämässä vuosien 2002 ja 2011 välillä), ja ei sitä oikein raatsi kuitenkaan ketään poiskaan sulkea kuka paikalle on vaivautunut, vaikka ukot olisivat missä kunnossa.

Saatanpa vielä joskus jonkun tapahtuman järjestää jatkossakkin, jahka se muodostuu mahdolliseksi. Se kuitenkaan tuskin tulee olemaan turnaus.
HerraMauno

Mun puolesta olis ihan ok, jos vaikka sen 30% turnauksen maksimi pinnoista annettais jostain muuta kuin pelaamisesta. Silloin kyl mielellään olis kans se paras kenraali palkinto. Jenkeissähän vissiin annetaan isompia osuuksia sportsmanshipistä ja maalauksesta. Silloin varsinkin, jos suomessa turnaus meta kasvais tän ansiosta, olis ttällaset muutokset enemmän kuin tervetulleita. Turnaus metahan on Suomessa taas lähiaikoina pikkusen taas elpyny enimmäkseen NjT:n ja mygamestoren ansiosta, mutta silti ei tätä Suomen metaa mitenkään aktiiviseks sanoo. Noin 40 pelaajan turnauksia järjestetään Suomessa noin 3-4 kertaa vuodessa per peli (40k ja FaBa), mikä ei oo nyt mikään päätähuimaava luku ja oikeestaan ei löydy kysyntääkään useemmalle. Kevätfanassa oli molempiin isoihin peleihin tilaa vaikka kuinka paljon. Onko Suomessa vaan niin vähän aktiiviasia pelaajia, vai onko suuret massat sellasia pelaajia, jotka haluis, että turnauksissa arvosteltais harrastusta laaja-alaisemmin? Kaaos poikien turnaushan ei nyt älyttömiä massoja pistäny liikkeelle, mutta käydessäni siellä katselemassa näin kyllä pari naamaa, joita ei muuten turnauksissa näy. Olis siistii, jos saatais aktiivisempi turnaus meta tänne Suomeen ja olis kans siistii nähä näitä 200 pelaajan turnauksia. Kysymys kuuluukin, että löytyykö tuolta puskista suuri asiakas kunta näille turnauksille, joissa annetaan enemmän arvoa maalaukselle ja joillekkin muille soft scoreille. Eli tulisitko sinä, joka et muuten turnauksissa käy, pelaamaan turnaukseen, jossa soft scoreille annetaan enemmän arvoa?
Morze

Viesti Kirjoittaja Morze »

HerraMauno kirjoitti:Olis siistii, jos saatais aktiivisempi turnaus meta tänne Suomeen ja olis kans siistii nähä näitä 200 pelaajan turnauksia. Kysymys kuuluukin, että löytyykö tuolta puskista suuri asiakas kunta näille turnauksille, joissa annetaan enemmän arvoa maalaukselle ja joillekkin muille soft scoreille. Eli tulisitko sinä, joka et muuten turnauksissa käy, pelaamaan turnaukseen, jossa soft scoreille annetaan enemmän arvoa?
Varmaan hyvä lähtökohta olisi katsoa, mitä Lahti Fanaticissa vuonna nakki ja keppi ja sen aikaisissa turnauksissa tehtiin oikein. Mikä peli, mikä edikka, millaiset turnauskohtaiset säännöt, millaista paikallitason toimintaa tuolloin oli. Melkeinpä olisin valmis osoittamaan syyttävällä sormella Nottinghamin suuntaan (raha ja silleen).

Toisaalta, tarvitaanko satojen osanottajien turnauksia?
HerraMauno

Morze kirjoitti:
HerraMauno kirjoitti:Olis siistii, jos saatais aktiivisempi turnaus meta tänne Suomeen ja olis kans siistii nähä näitä 200 pelaajan turnauksia. Kysymys kuuluukin, että löytyykö tuolta puskista suuri asiakas kunta näille turnauksille, joissa annetaan enemmän arvoa maalaukselle ja joillekkin muille soft scoreille. Eli tulisitko sinä, joka et muuten turnauksissa käy, pelaamaan turnaukseen, jossa soft scoreille annetaan enemmän arvoa?
Varmaan hyvä lähtökohta olisi katsoa, mitä Lahti Fanaticissa vuonna nakki ja keppi ja sen aikaisissa turnauksissa tehtiin oikein. Mikä peli, mikä edikka, millaiset turnauskohtaiset säännöt, millaista paikallitason toimintaa tuolloin oli. Melkeinpä olisin valmis osoittamaan syyttävällä sormella Nottinghamin suuntaan (raha ja silleen).

Toisaalta, tarvitaanko satojen osanottajien turnauksia?
Sehän on sit tietysti ihan oma kysymyksensä, että mikä on tarpeellista. Mun mielestä kuitenkin se, että saadaan yli 100 pelaajaa yhteen tapahtumaan kielii siitä, että jokin on onnistunut. Jos nyt turnaukset on 40 pejaajaa miellyttäviä tapahtumia, niin eiks se olis selkeesti parempi, että ne olis yli 100 pelaajaa miellyttäviä tapahtumia?
smaxx
Valvoja

Morze kirjoitti:Varmaan hyvä lähtökohta olisi katsoa, mitä Lahti Fanaticissa vuonna nakki ja keppi ja sen aikaisissa turnauksissa tehtiin oikein. Mikä peli, mikä edikka, millaiset turnauskohtaiset säännöt
Siellä oli kisaemäntiä : http://www.puolenkuunpelit.com/tieto/ga ... ssa450.jpg
http://www.puolenkuunpelit.com/tieto/ga ... ika450.jpg
Faban osalta näyttää 2007 Lahtifanatic olevan komppaamaton seiskaedikan turnaus, ja kevyet, ihan OK skenaariot. Porukkaa tuolla oli 60 fabailijaa ja 50 40K -pelaajaa sekä 24! LOTRipelaajaa.
Morze kirjoitti:Toisaalta, tarvitaanko satojen osanottajien turnauksia?
Ei, etenkään jos määrä korvaa laadun.
Nopat ja Taktiikka Ry
Oberon

Viesti Kirjoittaja Oberon »

Lahtifanassa 07 oli muutakin ohjelmaa/nähtävää, muistan muutaman pelihuoneen jossa lauta- ja konsolipejelä. Siihen aikaan puokin fanaticit vuosittain keräsivät joka kerta sen 100+ kävijää, lotriakin pelattiin ja 3 peliin riitti porukkaa. Nykyisiin 20-40 hengen turnauksiin siinä mielessä huono verrata, että houkuttimena on vain yksi peli. Miten monta turnauspelaajaa 40k&FB vetää coneissa nykyisin? Toki conissa pelit on peräkkäin eikä samaan aikaan, jolloin hulluimmat osallistuu molempiin peleihin, mutta kuitenkin.

Lahtifanassa tais olla spessuja jotenki kielletty (jos ei muuten, ni Thorekkia), mut eipä sillon ainakaan etc-komppeja niin kateltu.
MYYN CSM&DA-armeijaa!

"Tervetuloa Orivedelle pelaamaan. Täällä sorsankin saa piiloon."
HerraMauno

Conissa molemmat pelit on noin 40 pelaajan turnauksia. Osaittain syynä siihen, että ne ei oo vaikka noin 60 pelaajan häppenigei voi olla maasto ja tila rajoitukset.
Haizelhoff
Valvoja

40 ja yli 100 hengen turnaukset on vähän erilaisia. 40 hengen turnauksessa voi paremmin tutustuu kaikkiin ja yleinen ilmapiiri on mun mielest mukavempi. Lähempänä semmosta rentoa viikonlopun harrastetoimintaa. Saa kilpailla, mut sosiaalista hengailua. Nimenomaan isoissa turnauksissa sitten se kilpailu korostuu. Siel on omat porukat jois pyöritään mut semmosta yhteishenkee ei oo. Näin ainakin omat havaintoni jenkeistä. En siis ite juurikaan kaipaa 100 hengen turnauksia Suomeen.
jamovoima
Valvoja

HerraMauno kirjoitti:Conissa molemmat pelit on noin 40 pelaajan turnauksia. Osaittain syynä siihen, että ne ei oo vaikka noin 60 pelaajan häppenigei voi olla maasto ja tila rajoitukset.
Ropeconissakin oli joskus 2000 luvun puolivälissä reilu sata osallistujaa figuturnauksissa, silloin kun chaosboyzit vielä järkkäsivät turnauksia molempiin peleihin vuorovuosittain. Silloin tilan rajoitteista johtuen jouduttiin pelaamaan ensin kolmen pelin karsinnat, joista ~60 parasta pääsi pelaamaan vielä kaksi tai kolme peliä lisää sunnuntaina. Ei siellä kauhean naamairvessä-kilpailullinen tunnelma silti ollut. Se on ehkä enemmän paikallinen figupelaajien erityispiirre. Kun vertaa esim. ropeconin korttipeliturnauksiin meininkiä figupuolella niin ero on aika merkittävä.

Nuo fanaticithan oli perinteisesti aina pienoismallimessujen tai vastaavien isompien tapahtumien yhteydessä, jolloin turnauksen ohella oli paljon muutakin ohjelmaa jonka takai vaivautua paikalle. Homma toimi ilmeisesti aika vahvasti GW:n tukemana, ei figuturnauksia muuten pysty missään messukeskuksessa tai Lahden sibeliustalolla järkkäämään. Homma kuoli GW:n tuen loppuessa, ja ehkä se niiden turnausten loistokin alkoi jo hiipua. En jaksa uskoa, että mikään turnaus enää nykyään keräisi tuollaisia määriä pelaajia. Nykyään on liikaa pelejä, silloin figuturnauksia ropeconissa oli se yksi. Nyt taitaa vuosittain olla jotain 5+.

Suomessahan figuturnauksia on järjestetty ihan komeissa ympäristöissä joskus, mm. Hämeenlinnassa (siis siinä itse linnassa), Joensuun areenalla, tuolla aiemmin mainitulla Lahden Sibeliustalolla ja Helsingin messukeskuksessa. Suunnitelmia oli huhujen mukaan myös viedä fanatic Ruotsinlaivalle, mutta GW lopetti Fanatic ohjelmansa ennen sitä.
Hammerheart

Viesti Kirjoittaja Hammerheart »

Mä luulen, että maailma on muuttunut ja turnaukset on pienempiä. Mikä maailmassa sitten on muuttunut?

No ainakin pelien koko on kasvanut, jolloin armeijan ostaminen ja maalaaminen on isompi urakka. Etenkin Faban kasi tarvitsee ihan järkyttävät määrät nappeja ja vieläpä tosi erilailla kuin kuutonen ja seiska aikanaan. Toinen homma on tietenkin GW:n monopolin mureneminen. WM/H ja Flames isoimpina, mutta kaikenmaailman muut pienemmät tekijät myös nakertavat pelikansaa pois 40k:sta ja Fabasta.

Minusta nämä kaksi seikkaa tekevät sen, etten usko, että aiempia osallistujamääräennätyksiä tullaan koskaan lyömään.
Inouj kirjoitti:Väliin tietty kommentoi joku pelihipsteri, joka ei tiedä kommentoimastaan asiasta mitään, siirryttyään jo vuosia sitten pelaamaan GW:n main stream tuotteita "parempia" pelejä.
Haizelhoff
Valvoja

Ehk sanoin vähän hassusti asian Jamo. Jenkit oli kyl oikein mukavia ihmisiä (faba puolel ne oli suorastaan ihastuttavia) mut isois turnauksis ei mun mielest oo samanlaista yhteishenkee. Ihmisii on niin paljon et sä vedät siel jossain pöydällä 88, sun kaverit on jossain puolel salii kans, mut ei siel sillei tunne ja hurraa kaikkii. Ehk oon yksin tässä näkemyksessä.
HerraMauno

Haizelhoff kirjoitti:Ehk sanoin vähän hassusti asian Jamo. Jenkit oli kyl oikein mukavia ihmisiä (faba puolel ne oli suorastaan ihastuttavia) mut isois turnauksis ei mun mielest oo samanlaista yhteishenkee. Ihmisii on niin paljon et sä vedät siel jossain pöydällä 88, sun kaverit on jossain puolel salii kans, mut ei siel sillei tunne ja hurraa kaikkii. Ehk oon yksin tässä näkemyksessä.
Lisännä sun näkemystä ehkä se, että sä olit siel jenkeissä ton tyylisessä tapahtumassa sillein, että sä et tunne ketään siel.
Haizelhoff
Valvoja

Toki. En ketään ennen conia tuntenu. Mut kyl muita ihmisii kattomal tuli vähän semmone fiilis ettei se oo yht tiivistä ku Suomen pikku turnauksis. Kantsii kuitenki muistaa et se on aika mahotonta tuntee kaikkii 256 ihmisen turnaukses. Eihän sitä varmaan tunne kaikkii normaalissakaan turnauksessa, mutta väittäisin et ryhmähenki on parempi pienis turnauksis. Isot turnaukset on semmosii joihin mielellään lähtee pällistelemään sitä suuruutta ja kukaan ei voi valittaa et kilpailuu ei olis ollu. Jotenki vaan perus turnaukses ottais mieluummin semmosen pienemmän. Me nyt ollaan erimielt Maunon kaa kaikest.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleiset miniatyyrikeskustelut”