"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Pelihipsterit, miten ne tunnistaa, mitä ne pelaavat ja miten niistä pääsee eroon?

Keskustelut, jotka liittyvät miniatyyripeleihin mutta jotka eivät sovi muihin keskustelun alueisiin.
Silveri

Re: Pelihipsterit, miten ne tunnistaa, mitä ne pelaavat ja miten niistä pääsee eroon?

Viesti Kirjoittaja Silveri »

No minäkin haluan Suomen sotaa, mutta 15 mm... GdB:stä on 2. ed säännöt hyllyssä, mutta BP on ehkä helpommin lähestyttävä. Tosin voisi kyllä sanoa, että historiallisten osalta yksi rajoittava tekijä on myös, että jos oikeasti löytyy joku, jonka kanssa löytyy sopiva aikakausi, skaala ja ehkä joku sääntösetti kompromissina, niin viimeistään tämä potentiaalinen vastustaja asuu toisella puolella Suomea.

BP on omasta mielestäni no-braineri (käytin tässä termiä viittaamaan matalimman kynnyksen vaihtoehtoon) napseissa sen takia, että se on vain sen verran suosittu vaihtoehto ja "riittävän" hyväksyttävä useimmille, että sillä saisi megapelejä aikaiseksi. 2. maailmansodan osalta FoW omasta mielestäni on myös matalimman kynnyksen valinta 15 mm skaalassa samoin kuin 28 mm skaalassa Bolt Action. Tämä ei tarkoita sitä, että mikään näistä sääntösysteemeistä olisi välttämättä se absolut-paras-mahdollinen, mutta kaikki ovat näitä helpoimman ratkaisun vaihtoehtoja. Aiemmin DBM/X/tms oli se no-braineri muinaisissa, joskin sekin hiljalleen korvautuu Hail Caesarilla. Isot kiiltävät kovakantiset kirjat isoilta firmoilta vain jyräävät. Vähän sama, jos halutaan pelata geneeristä fantasiamegamättöä 28 mm skaalassa - matalimman kynnyksen vaihtoehto on tällöin (valitettavasti) WHFB.

Sama skaala+aikakausi+sääntösysteemi -kombinaatio on tarpeeksi vaikeaa jo 2 pelaajalla, yritä sitten samaa 6+ pelaajalla...
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
Mazikainen

Re: Pelihipsterit, miten ne tunnistaa, mitä ne pelaavat ja miten niistä pääsee eroon?

Viesti Kirjoittaja Mazikainen »

Antiikkiin en vielä mieleisiäni sääntöjä ole löytänyt mutta Hail Caesaria paremman puutteessa. Warmaster ancients voisi toimia paremmin mutta se päivä jolloin minulla on kaksi minimikoon armeijaa kuusmillisinä ottelemaan toisiaan vastaan on vielä kaukana. Kreikkalaiset alkaa kyllä olemaan kasassa :)
http://mazikainen.blogspot.com Figu- ja sotapeliprojekteja.
smaxx
Valvoja

Viesti Kirjoittaja smaxx »

Mazikainen kirjoitti:Antiikkiin en vielä mieleisiäni sääntöjä ole löytänyt mutta Hail Caesaria paremman puutteessa. Warmaster ancients voisi toimia paremmin mutta se päivä jolloin minulla on kaksi minimikoon armeijaa kuusmillisinä ottelemaan toisiaan vastaan on vielä kaukana. Kreikkalaiset alkaa kyllä olemaan kasassa :)
Tästä "paras peli" -ajattelusta ollaan Mentorin kanssa justkailtu, ja ollaan sillä kannalla että parhaan pelin hakeminen johtaa väärille jäljille. Riittää että on joku peli, tietysti historialliseen aikakauteen ja pelin skaalaan sopivana. Sen jälkeen voi keskittyä luomaan skenaarioita. Se pelin säännöstöhän on vaan se moottori pelin pohjalla. Ihan niinkuin joku pelimoottori konsolipuolella ei ole se peli, niin pelin säännöstökään ei ole peli. Vasta se skenaario, jossa kuvataan joukot ja tavoitteet, ehkä rajataan joukkojen taisteluun tuloa yms on se peli. Sen takia ei ole niin oleellista millä moottorilla peliä pelataan, vaan oleellista on ymmärtää millaista taistelua ollaan mallintamassa ja miten, sen jälkeen voi käyttää periaatteessa mitä vaan moottoria, eli pelimekaniikkaa alla. Ja jos pelin säännöt ovat riittävän niukat, jää enemmän tilaa sen skenaarion luomiseen ja säätämiseen.

Toki sillä moottorin laadullakin on merkitystä :) Sen ei vaan pitäisi olla se päällimmäinen eikä etenkään ainoa asia mitä haetaan.
Nopat ja Taktiikka Ry
Pääkaupunkiseudun pelikerho
Liity Nopat ja Taktiikka Pelien sopiminen -ryhmään : https://www.facebook.com/groups/553301271491198/
Silveri

smaxx kirjoitti:Toki sillä moottorin laadullakin on merkitystä :) Sen ei vaan pitäisi olla se päällimmäinen eikä etenkään ainoa asia mitä haetaan.
Vertauskuvallisesti ilmaistuna "voihan Ladallakin ajaa rallia"
Mazikainen

Viesti Kirjoittaja Mazikainen »

Toki skenaarioasettelulla voi tehdä paljon mutta pelin pitää "tuntua uskottavalta" ydinmekaniikoiltaan mikä on muutakin kuin modikkojen pinoamista. Vaan ei lähdetä tätä keskustelua toistamaan enää, debaatista kiinnostuneet voivat lukea saman puinnin historiallisten puolelta :)
http://mazikainen.blogspot.com Figu- ja sotapeliprojekteja.
Silveri

"Pelasin tätä jo ennen kuin siitä tuli Kickstarter"

Pakko tämä aivopieruni jakaa täälläkin.
Dolmot
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Dolmot »

"Pelasin tätä jo ennen kuin tähän tehtiin figuja."

Perustuu tositapahtumiin.
Peikkojen äly on hitaanlainen ja ne epäilevät kovasti kaikkea mikä on niille uutta.
smaxx
Valvoja

Viesti Kirjoittaja smaxx »

Eikös Hipsteriys ole jo niinku niin last season, nyt pitää olla normcorea :)

Siis ihan perus 40k:n pelaaminen, mielellään maalaamattomilla figuilla ja uusimmalla codexilla, joka on sopivasti vielä Space Marines on nyt Normcoreinta, eli siis sitä mitä entiset hipsterit tavoittelee.
Nopat ja Taktiikka Ry
Liity Nopat ja Taktiikka Pelien sopiminen -ryhmään : https://www.facebook.com/groups/553301271491198/
Silveri

Tuossa pitäisi vain tarkentaa, että kyse on jostain pelisysteemistä eikä yksittäisestä hahmosta, jolle ei ollut ehtinyt tulla vielä omaa figuansa.

Oliko säännöt edes jollain muulla kuin englanninkielellä (suomea ei lasketa)? Lisähipsterpinnoja, jos on esim. pelannut By Fire and Swordia puolankielisillä testisäännöillä.

Normcore on nyt vaan niin mainstream.
Meganiikko

Viesti Kirjoittaja Meganiikko »

smaxx kirjoitti: Siis ihan perus 40k:n pelaaminen, mielellään maalaamattomilla figuilla ja uusimmalla codexilla, joka on sopivasti vielä Space Marines on nyt Normcoreinta, eli siis sitä mitä entiset hipsterit tavoittelee.
Pelataan Space marineja 7th edikan kodeksilla maalaamattomilla figuilla ennen kuin 7th edikan kodeksi julkaistaan lauantaina :)
Sitten odotetaan että joku leakkaa 7th edikan uuden tau-kodeksin ennen kuin kirja tulee kauppoihin (vai tuliko DA sitä ennen...).
"Ferrus, your beard needs a shave." -Fulgrim
"Ok, hit me up fam." -Ferrus Manus
-One of the biggest miscommunications during 30th millennium.
Silveri

En nyt tiedä onko netistä leakatuilla codexeilla pelaaminen nyt ihan normcorea. Tosin... mikä tässä skenessä on?

Mutta herätetään nyt tätä ketjua sitten normcoreteemalla henkiin... mikä oikeasti sitten on normcorein 40k -armeija? Avaruusmarsut joo, mutta vaikka ultramariinit olisi se eka vastaus, niin onko ne nyt oikeasti kuitenkaan niin suosittuja? Olisiko Dark Angelit kuitenkin semmoinen normcoraajan valinta?

Maalaamattomana totta kai, osalla figuista puuttuu aseistusta, osa on pelkkiä torsoja.
NorjanPaavi

Viesti Kirjoittaja NorjanPaavi »

Silveri kirjoitti:En nyt tiedä onko netistä leakatuilla codexeilla pelaaminen nyt ihan normcorea. Tosin... mikä tässä skenessä on?

Mutta herätetään nyt tätä ketjua sitten normcoreteemalla henkiin... mikä oikeasti sitten on normcorein 40k -armeija? Avaruusmarsut joo, mutta vaikka ultramariinit olisi se eka vastaus, niin onko ne nyt oikeasti kuitenkaan niin suosittuja? Olisiko Dark Angelit kuitenkin semmoinen normcoraajan valinta?

Maalaamattomana totta kai, osalla figuista puuttuu aseistusta, osa on pelkkiä torsoja.
Normcorea on pelata CSM ja valittaa kuinka huono armeija se on. Tämä perustuu ihan perus käyttäjä/luku tutkimukseen Sotavasara foorumilla. Jos katsoo yli puolia keskuteluista niin ainakin yksi tai usein jopa useampi toteaa kuinka huono CSM on ja kuinka iso armeija hyllyllä pölyttyy tai menossa pölyttymään.

Nimimerkillä CSM armeija varastossa....
Meganiikko

Viesti Kirjoittaja Meganiikko »

NorjanPaavi kirjoitti: Normcorea on pelata CSM ja valittaa kuinka huono armeija se on. Tämä perustuu ihan perus käyttäjä/luku tutkimukseen Sotavasara foorumilla. Jos katsoo yli puolia keskuteluista niin ainakin yksi tai usein jopa useampi toteaa kuinka huono CSM on ja kuinka iso armeija hyllyllä pölyttyy tai menossa pölyttymään.

Nimimerkillä CSM armeija varastossa....
+10 internet pistettä.
"Ferrus, your beard needs a shave." -Fulgrim
"Ok, hit me up fam." -Ferrus Manus
-One of the biggest miscommunications during 30th millennium.
jamovoima
Valvoja

Viesti Kirjoittaja jamovoima »

Kaaosmarinet oli vieläpä suuruutensa päivinä)(ja senkin jälkeen) yleisin armeija Suomen turnauskentillä.

Nimim. "ihan hitosti kaaosmarineita varastoituna joka paikkaan kotona"

Topicciin liittyen, olen pelannut menneen viikon aikana neljää eri figupeliä (joista kahta ekaa kertaa), saako pisteen?
Morze

Viesti Kirjoittaja Morze »

jamovoima kirjoitti: Topicciin liittyen, olen pelannut menneen viikon aikana neljää eri figupeliä (joista kahta ekaa kertaa), saako pisteen?
Normcoret pelaa vain muovinharmailla spesh muhreeneilla nelkkarin uusinta rääkäisyä ja hipsterien pelejä ei pelaa kukaan. Olet liian keskellä.
mentor888

Viesti Kirjoittaja mentor888 »

Kas tässäpä mielenkiintoinen keskustelu menossa... ei vaan jaksa oikein roikkua täällä sotussa ;) (Hipsteriyttä!). En muuten oikein tiedä miten sellainen tosielämän hipsteri oikein määritellää, mutta mulle tulee mieleen sellainen partasuinen pöyräilevä nulikka (siis alle nelikymppinen). Jollain tavoin miniatyyripelihipsteriä itsessänikin tunnistan, ja nuo ihan alussa olleet kuvaukset sopivat jokseenkin.

Tosin ajan myötä itselläni koko pelaaminen, ja etenkin säännöt, ovat muuttuneet aika lailla triviaaleiksi. Tässä hommassa on paljon tärkeämpää upeasti maalatut figut ja komeat pelipöydät, siis visuaalisuus ja fiilis. Säännöiksi riittää sellaiset suoraviivaiset ja simppleit setit, joista sitten vielä peliporukassa riisutaan kaikki tarpeeton kikkailu pois.

Mistä toki herääkin kysymys, olenko PELIhipsteri ollenkaan?

Mutta, kuulkaa 1810 Ranskan armeijan taskuliinan väristä ja taittamistavasta, ja sen maalaamisesta minun kanssa ei kannata aloittaa ;)
Nopat ja taktiikka Fellow
Nopat ja Taktiikka ry
http://www.nopat.fi
http://mentor888.blogspot.fi
NorjanPaavi

Viesti Kirjoittaja NorjanPaavi »

mentor888 kirjoitti:Mutta, kuulkaa 1810 Ranskan armeijan taskuliinan väristä ja taittamistavasta, ja sen maalaamisesta minun kanssa ei kannata aloittaa ;)
Ai miks? Etkä sä tiedä kuinka se tehdään? ;)

Aika vaikee sitä hipsteriyttä on määritellä, vähän niin punkkarit jotka yrittää organisoitua?

Kyl mä sanoisin että Silverin pelasin jo ennen kickstarteria on aika hyvä veto...
Silveri

Oi niitä aikoja, kun vielä Hell Doradoa pelattiin Lassen käännöksillä alkuperäisistä ranskalaislähteistä ja pelattiin turnauksissa Chronicles of Zaebas -skenuja, jotka olin kääntänyt google translatella myös alkuperäisistä ranskalaislähteistä. Sitten se peli myytiin jenkkeihin ja kaikki on ollut alamäkeä sen jälkeen. Kickstarterinkin oli ainakin vuoden myöhässä toimituksissa ja nyt vielä lopettivat maahantuonnin Eurooppaan... Figut ovat edelleen kuitenkin reippaasti hienompia kuin useimmat mainstream-tuotokset.

Ylläoleva on siis protoesimerkki pelihipsterivuodatuksesta, eikä se edes sisällä (tarkoituksellista) sarkasmia.
Vonrichthofen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vonrichthofen »

Väittäisin että 'rivet counter' ja Hipsteri on kuitenkin syytä erottaa toisistaan. Ja allekirjoitan Smaxxin ajatuksen yli 36-vuotiaan mielenkiinnosta hipsteriyteen noin yleensä.

Mainos: 70-80 luvun pipoja löysin lapsuudenkodistani äskettäin läjäpäin. ;)
Nopat & Taktiikka Ry

"Stuff breaks, people die"
-CP2020-

VonRichthofen's Lounge
SirKaarlo

Viesti Kirjoittaja SirKaarlo »

Onko mikä sitten jonnein armeija? Tyranidit?

"Nää alienit vaa pärisee pitkin kenttää :---DDDDDDDDD"
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleiset miniatyyrikeskustelut”