Poranterien käyttäminen käsipelillä figuihin
-
Junkerdale
Poranterien käyttäminen käsipelillä figuihin
Ostin poranteräsarjan ja yhdellä 4mm teristä pyörittelin nyt käsipelillä sopivan reiän muoviseen figuun, jonne magneetti kivasti humpsahti. Tein reiän ihan vaan ottamalla pelkän poranterän käteen ja pyörittämällä, joka tietty on vähän tuskaista sormien iholle etenkin. Onko teillä suosituksia jostain kahvantynkäisestä tuolle poranterälle? Samaan tyyliin kun on ruuvareita vaihtoterillä niin olettaisin että löytyy myös poranterälle vastaavia tällaiseen hellyyttä vaativaan poraukseen? En vaan tiedä millä nimellä niitä kutsutaan niin google ei anna tuloksia. Army Painterillahan jonkinlainen tällainen härpäke on mutta ei sovellu näin isoille terille. Any ideas?
Re: Poranterien käyttäminen käsipelillä figuihin
Drilliporiksi niitä kutsuttiin mun nuoruudessani. Drill tai hand drill taitaa olla nykyenglannin termi.
Ostin gntoolsilta netistä kiinalaisen käsiporan, jossa on kolme erilaista vaihdettavaa sydäntä/istukkaa eripaksuisille terille. Alle millistä johonkin 4-5 milliin.
Kannattaa ehkä tarkastaa noilta Suomesta saatavilta valmistajilta (GW ja ArmyPainter), minkä kokoisia teriä niiden käsiporat nielevät. Tuotteita on viime vuosina uusittu, ja voihan olla, että uusissa porissa on enemmän mukautuvuutta kuin vanhemmissa. Tosin epäilen, ettei ainakaan GW:n tuotetta kannata ostaa GW:n hinnalla, ellei sitten ole aivan jumalaton kiirus. Sillä hinnalla tilaa jo hyvän ja hienon ulkomaan laajemmista valikoimista.
-ile
Ostin gntoolsilta netistä kiinalaisen käsiporan, jossa on kolme erilaista vaihdettavaa sydäntä/istukkaa eripaksuisille terille. Alle millistä johonkin 4-5 milliin.
Kannattaa ehkä tarkastaa noilta Suomesta saatavilta valmistajilta (GW ja ArmyPainter), minkä kokoisia teriä niiden käsiporat nielevät. Tuotteita on viime vuosina uusittu, ja voihan olla, että uusissa porissa on enemmän mukautuvuutta kuin vanhemmissa. Tosin epäilen, ettei ainakaan GW:n tuotetta kannata ostaa GW:n hinnalla, ellei sitten ole aivan jumalaton kiirus. Sillä hinnalla tilaa jo hyvän ja hienon ulkomaan laajemmista valikoimista.
-ile
- Meganiikko
Fantasiapeleistä löytyy, jos haluaa tukea paikallista kauppaa.
Hinta on ihan kilpailukykyinen, ja paketissa tulee poranteriäkin. Sormin on aika ikävä porata, käsin käy kätevämmin. Itse olen käyttänyt just tuota poraa, tähän mennessä vähän yli vuoden, ja hyvin on toiminut (eikä terätkään ole katkeilleet, mikä on plussa- ne sen mukana tulevat terät on ihan kestäviä olkoonkin että niitä ei kannata hirveästi hakata tai vääntää sivuttain)
Tavallisimmin tuota poraa löytyy ihan hyllystä. Citadel-nimistä poraa ei kannata hommata, maksaa yli tuplat ja lisähinta tulee hienosta pakkauksesta, muuten ihan sama tuote.
Hinta on ihan kilpailukykyinen, ja paketissa tulee poranteriäkin. Sormin on aika ikävä porata, käsin käy kätevämmin. Itse olen käyttänyt just tuota poraa, tähän mennessä vähän yli vuoden, ja hyvin on toiminut (eikä terätkään ole katkeilleet, mikä on plussa- ne sen mukana tulevat terät on ihan kestäviä olkoonkin että niitä ei kannata hirveästi hakata tai vääntää sivuttain)
Tavallisimmin tuota poraa löytyy ihan hyllystä. Citadel-nimistä poraa ei kannata hommata, maksaa yli tuplat ja lisähinta tulee hienosta pakkauksesta, muuten ihan sama tuote.
"Ferrus, your beard needs a shave." -Fulgrim
"Ok, hit me up fam." -Ferrus Manus
-One of the biggest miscommunications during 30th millennium.
- Gene Steeler
Toi "pin vice" ei kyllä veny 4mm terille. Varmaan joku 2 mm on maksimi.
Ei nyt tule mitään hyvää ratkaisua mieleen, mutta kävisin läpi motonetin tai halpahallien työkaluhyllyjä, kyllä sieltä voisi jonkinlainen kahva löytyä.
Itse olen magneetteja istutellut ihan dremelillä, tietty saa olla tarkkana kun terä kuitenkin pyörii aika vauhdilla. Max 3mm magneetteja tosin. Hitaampaan pyöritykseen sopisi akkuruuvinväännin joissa on hitaampi pyörimisnopeus kuin akkuporakoneissa, mutta sitten tulee ongelmaksi poranterän sovittaminen hexa-istukkaan. Luulisin että tuurilla voisi löytyä siihenkin sopivia teriä tai jopa adapteri. Itse tein sorvilla adapterin dremel-tyyppiselle istukalle mutta siinä ei tietty riitä säätövara kuin n. 3mm.
Ei nyt tule mitään hyvää ratkaisua mieleen, mutta kävisin läpi motonetin tai halpahallien työkaluhyllyjä, kyllä sieltä voisi jonkinlainen kahva löytyä.
Itse olen magneetteja istutellut ihan dremelillä, tietty saa olla tarkkana kun terä kuitenkin pyörii aika vauhdilla. Max 3mm magneetteja tosin. Hitaampaan pyöritykseen sopisi akkuruuvinväännin joissa on hitaampi pyörimisnopeus kuin akkuporakoneissa, mutta sitten tulee ongelmaksi poranterän sovittaminen hexa-istukkaan. Luulisin että tuurilla voisi löytyä siihenkin sopivia teriä tai jopa adapteri. Itse tein sorvilla adapterin dremel-tyyppiselle istukalle mutta siinä ei tietty riitä säätövara kuin n. 3mm.
Pikaistukka, tosta saa ihan hyvin kiinni, ja tarvittaessa mihin vaan ruuvinvääntimeen/-kahvaan. Jos oikein hifistelee niin vaikka tälläiseen.
-
Junkerdale
Pikaistukka voisi ollakin kohtuu hyvä ratkaisu, eilen sitä Bilteman hyllyssä katselin mutta ei sytyttänyt että "hei, tuohan voisi toimia kahvana!". Pitää tehdä uusi visiitti Motonetiin ja kopata jompi kumpi ehdotetuista mukaan. Dremeliä tai muita sähkökäyttöisiä vääntimiä en omista tällä hetkellä niin taidan vielä mennä tällaisella lihasvoimalla toimivalla ratkaisulla. Kiitos vinkeistä!
- Scumboogie
Itse vääntelin kans joskus pelkällä terällä, tarpeeksi pieniä teriä käyttäessä GW:n kahva toimi. Nykyään pärräilen akkuporakoneella kaiken, esim metallin poraaminen on tosi tuskaista hommaa käsin. Joku kevyempi dremell tjms olisi optimaalinen, mut hoitaa se maitopurkin kokonen vekotinkin homman.
- Meganiikko
Ottaen huomioon että "dremel" on sen ~40€ niin se ei sinänsä ole hirveän kova hinta.
"Ferrus, your beard needs a shave." -Fulgrim
Miten olisi pelkkä irtoistukka jota voi pyöritellä normaalilla vaihtokärkiruuvarilla tai ruuvivääntimellä.
esim. http://www.ebay.co.uk/itm/151509450726
esim. http://www.ebay.co.uk/itm/151509450726