Highlightien järkevyydestä
-
hurmelapsi
- Valvoja
Highlightien järkevyydestä
Tulipa tässä todella harhaoppinen ajatus kun maalasin Kaëlis the silentin hametta harmaaksi.
Mitä pointtia on oikeastaan maalata vaikeita ja aikaavieviä highlighttejä figuuriin. Valo tuntuu kuitenkin hoitavan homman täysin oikein ja vaivattomasti puolestani ja realismin puutteestakin on turha valittaa. Ainahan ei voi tietenkään antaa valon hoitaa hommaa jos kyseessä on esimerkiksi korostus mustasta siniseen tai vastaavaa.
Pelilaudalla tapittavien figujen tilanteessa taitaa olla niin, että kauempaa tuommoiset eivät erotu, jonka takia vahvempia(?) korostuksia sitten tehdään, jotta näyttäisi kivemmalta. Tai joidenkin tyyleihin tietysti kuuluu sarjakuvamaisuus tai muuten tavallisesta poikkeava värienkäyttö, mutta niihin ei tarvitse tässä topikissa mennä.
Mutta antakaapa ajatuksia asiasta tai jatkakaa omilla aiheeseenliittyvillä kysymyksillä, joita en nyt itse jaXanut alkaa järkeilemään enään tässä herkässä tilassa.
Mitä pointtia on oikeastaan maalata vaikeita ja aikaavieviä highlighttejä figuuriin. Valo tuntuu kuitenkin hoitavan homman täysin oikein ja vaivattomasti puolestani ja realismin puutteestakin on turha valittaa. Ainahan ei voi tietenkään antaa valon hoitaa hommaa jos kyseessä on esimerkiksi korostus mustasta siniseen tai vastaavaa.
Pelilaudalla tapittavien figujen tilanteessa taitaa olla niin, että kauempaa tuommoiset eivät erotu, jonka takia vahvempia(?) korostuksia sitten tehdään, jotta näyttäisi kivemmalta. Tai joidenkin tyyleihin tietysti kuuluu sarjakuvamaisuus tai muuten tavallisesta poikkeava värienkäyttö, mutta niihin ei tarvitse tässä topikissa mennä.
Mutta antakaapa ajatuksia asiasta tai jatkakaa omilla aiheeseenliittyvillä kysymyksillä, joita en nyt itse jaXanut alkaa järkeilemään enään tässä herkässä tilassa.
Confrontationia tai Rag'narokia pelailevat ihmiset kanavalle !confrontation, olkaa hyvät.
Pelifiguissa highlightien tärkein tehtävä ei ole realismi.. Highlightit tuovat figun muotoja esiin samaan tapaan kuin mustat rajauksetkin. Vertaa korostamatonta figua hyvin korostettuun. Kumpi näyttää hienommalta? Kummasta ylipäätään pystyy erottamaan parin metrin päästä mikä se on?
And they wonder how he dealt with stress so well..
-
baretul
Siis ei maalattu metalli heijjasta valoa samallalailla kuin joku oikea materiali, sen takia pitää varjostukset ja muut efektit tehä itse maalaamalla. Sitä paitsi kuka idiootti haluaa mahd realistisia figuja, silloinhan noista katoaa kaikki kiva. Kuka loppujenlopuksi pitää mistään fotorealismista mun mielestä se on äärettömän tylsää, kun koitetaan vaan matkia sellasta mitä on oikeassa elämässä, mun mielestä figujen maalaus on taidetta siinä missä muutkin ja siihen pätee samat säännöt.
Minä ainakin haluan, että figuurini näyttävät hyvältä sekä läheltä että kaukaa. Ilman highlightejä figut näyttävät ihan kivoilta pelipöydällä himmeässä valossa, mutta liian pelkistetyiltä kädessä katsottuna.
Ja edelleenkin. Minä henkilökohtaisesti pidän maalaamisesta, joten miksen maalaisi hyvin? Ja mikäänhän ei ole sen mukavempaa, kuin pelata ensimmäistä kertaa tuntemattoman ihmisen kanssa, joka kehuu armeijan ulkoasua.
Ja edelleenkin. Minä henkilökohtaisesti pidän maalaamisesta, joten miksen maalaisi hyvin? Ja mikäänhän ei ole sen mukavempaa, kuin pelata ensimmäistä kertaa tuntemattoman ihmisen kanssa, joka kehuu armeijan ulkoasua.
Haltiajalkaväen wannabe Jeanne d'Arc on jälleen täällä...
Pelätkää, se saattaa purra... tai itkeä...
Pelätkää, se saattaa purra... tai itkeä...
Realismikin on taiteensuuntaus. Mulle tietty realismi figuissa toimii.. Silloin kun se on tehty hyvin, se tuo figuun sellaista sielua mistä perus jenkkiCMONNMMhilipatipippanit näkee vaan märkiä unia. Eipä sillä, nää termit on tosi häilyviä.. Mikä on toiselle realismia on toiselle jotain ihan muuta.baretul kirjoitti:Siis ei maalattu metalli heijjasta valoa samallalailla kuin joku oikea materiali, sen takia pitää varjostukset ja muut efektit tehä itse maalaamalla. Sitä paitsi kuka idiootti haluaa mahd realistisia figuja, silloinhan noista katoaa kaikki kiva. Kuka loppujenlopuksi pitää mistään fotorealismista mun mielestä se on äärettömän tylsää, kun koitetaan vaan matkia sellasta mitä on oikeassa elämässä, mun mielestä figujen maalaus on taidetta siinä missä muutkin ja siihen pätee samat säännöt.
And they wonder how he dealt with stress so well..
Re: Highlightien järkevyydestä
Koska ne näyttävät silloin hienommilta ja suurelle osalle maalaus on suuri nautinto?hurmelapsi kirjoitti:Mitä pointtia on oikeastaan maalata vaikeita ja aikaavieviä highlighttejä figuuriin.
Oikein, mikäli haluat varjot 25mm väritetylle pikku-ukolle, väärin jos haluat sen näyttävän missään määrin realistiselta ja elävältä. Ensinnäkin normaalit valot&varjot ovat nyt 1:1een skaalassa, ei siis todellakaan samassa missä figut ovat. Toisekseen ihmissilmä varmaankin havaitsee myös mm. syvyyden 1:1 skaalassa, joten figuissa tulee sitäkin korostaa, muuten se tosiaan näyttää siltä 25mm (lelu)ukolta, eikä pienoismallilta...Valo tuntuu kuitenkin hoitavan homman täysin oikein ja vaivattomasti puolestani ja realismin puutteestakin on turha valittaa.
Täten minusta on olemassa 2:en laisia korostuksia: Valojen & Varjojen, sekä syvyyden. Nuo molemmat auttavat tuomaan figun muotoja esiin, antamaan sille sielua ja tekemään siitä huomattavasti paremman näköisen.
Lisäksi vielä muistaa sopii, että valot käyttäytyvät monissa materiaaleissa aivan eritavalla kuin akryylimaaleissa, mikä lisää hitusen maalauksen haastavuutta kun korostuksilla tehdään ero, että onko se mustaa nahkaa vai samettia. Enkä kyllä ole nähnyt vielä sinäänsä yhtään ihmistä, jolla esim. iho olisi täysin tasainen väritykseltään (kuten figulla, jonka naamaan oot viskannu kerroksen ihonväriä).
“When you aim for perfection, you discover it’s a moving target.” – George Fischer
-
hurmelapsi
- Valvoja
Selvyyden vuoksi mainittakoon nyt että itse en pidä turhana hailaittien tekemistä. Ymmärrän kyllä niiden merkityksen ja pistän itsekin niihin paljon vaivaa; topikin alkuperäinen idea oli herättää keskustelua aiheesta ja saada monia erilaisia näkökantoja asiaan.
Osittainhan tämä on onnistunutkin, mutta jotkut tuntuvat nyt ottavan sen kannan että tottakaisenytkannattaaidiootit, joka ei henkisesti kehitä suuntaan eikä toiseen. Ainakaan sinne minne haluaisi.
Osittainhan tämä on onnistunutkin, mutta jotkut tuntuvat nyt ottavan sen kannan että tottakaisenytkannattaaidiootit, joka ei henkisesti kehitä suuntaan eikä toiseen. Ainakaan sinne minne haluaisi.
Confrontationia tai Rag'narokia pelailevat ihmiset kanavalle !confrontation, olkaa hyvät.
Minä tässä maalailen nurgle armeijaani ja jokaiseen ukkoon 7 high lightia ja voisin sanoa sen näyttävän suhteellisen kivalta. Jos kuitenkin maalaa 300 päistä night goblin armeijaa niin ymmärrän jos maalaa kaapuhin vain jonkun vähän vaaleamman kerroksen tai ei mitään mutta olen yllättäen myös sitä mieltä että kyllä korostaminen kannattaa...
Mustat kaavut kyllä esimerkiksi näyttävät HUOMATTAVASTI paremmilta alkeellisenkin hailaitin kanssa. Ja muutenkin olen henk.koht. highlightin kannalla, koska figut yksinkertaisesti näyttävät hienommilta sen kanssa kuin ilman. Piste. Varsinkin konffatut figut menevät aivan harakoille jos niitä ei maalaa hyvin.
Miksi, voi miksi, ei 'omata' -verbiä ole laissa kielletty?
Itekkin mietin että eihän niitä kannata niin paljoa tehdä, jos realismiin pyrkii.
Otetaan nyt vaikka oikean kokoinen BA: http://www.nimbacreations.com/Library/captain.jpg
Ja sitten figuversio: http://www.coolminiornot.com/pics/img3cb0a2e622845.jpg
Tuossa figussa on aika korkeat kontrastit valon ja varjon välillä verrattuna 1:1 kokoiseen.
Mutta toisaalta se näyttääkin paljon kivemmalta kun tuo oikean kokoinen marine.
Päädyin siis lopputulokseen: Highlighteja kannattaa tehdä a) koska ne saa figun näyttämään paremmalta b) niitten tekeminen on kivaa c) Mitä haastavaa maalauksessa olis ilman niitä?
VJ: wtf?
Otetaan nyt vaikka oikean kokoinen BA: http://www.nimbacreations.com/Library/captain.jpg
Ja sitten figuversio: http://www.coolminiornot.com/pics/img3cb0a2e622845.jpg
Tuossa figussa on aika korkeat kontrastit valon ja varjon välillä verrattuna 1:1 kokoiseen.
Mutta toisaalta se näyttääkin paljon kivemmalta kun tuo oikean kokoinen marine.
Päädyin siis lopputulokseen: Highlighteja kannattaa tehdä a) koska ne saa figun näyttämään paremmalta b) niitten tekeminen on kivaa c) Mitä haastavaa maalauksessa olis ilman niitä?
VJ: wtf?
Se on kuva oikeankokoisista norjalaisista "turska on hyvää" kirkonpolttajista. Eli niissä ei ole hailaitteja kun valo tekee ne.Plague Zombie kirjoitti: P.S. ton alemman äijän naaman mustissa kohdissa ON highlightit.
Sen sijaan VJn postaus vaatisi kyllä hieman selvennystä. Tuollaisenaan se näyttää: "Ottakaa rennosti, ei niitä hailaitteja pidä käyttää" jutulta.
Kyllä minä nyt tuon ymmärsin, kun valo koskee johonkin, siitä syntyy "highlightit" joten tuon kaverin naamassa ON highlightit. Enkä minä nyt niin tyhmä ole että olisin luullut noita figuiksi. Mutta ääh, ehkä ymmärsit ehkä et.Wirne kirjoitti:Se on kuva oikeankokoisista norjalaisista "turska on hyvää" kirkonpolttajista. Eli niissä ei ole hailaitteja kun valo tekee ne.
Minkäsnäköinen eläin tuo lateksi muuten on? -TietoPredator
Miksi ihmeessä pitää tulla tänne tappelemaan siitä, kannattaako highlighteja käyttää? Jos topicin aloittaja ei halua käyttää hightlighteja, niin älköön sitten käyttäkö. Se on hänen tyylinsä. Jos joku haluaa käyttää highlighteja, niin se on hänen asiansa. Tämä on makuasia, joista ei tunnetusti voi kiistellä.
Oma mielipiteeni: Jos aiot valokuvata figusi niin, että valo tulee tasaisesti joka suunnasta, niin kyllä varjostettu ja highlightattu figu näyttää huomattavasti paremmalta, kuin pelkillä paljailla väreillä maalattu figu. Lisäksi miniatyyrit ovat niin pieniä, että niissä erottaa yksityiskohdat, reunat, muodot ja varjot paremmin, jos niitä liioittelee ja korostaa.
Oma mielipiteeni: Jos aiot valokuvata figusi niin, että valo tulee tasaisesti joka suunnasta, niin kyllä varjostettu ja highlightattu figu näyttää huomattavasti paremmalta, kuin pelkillä paljailla väreillä maalattu figu. Lisäksi miniatyyrit ovat niin pieniä, että niissä erottaa yksityiskohdat, reunat, muodot ja varjot paremmin, jos niitä liioittelee ja korostaa.