"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Maalinpoistoa?

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
flinkkuman

Maalinpoistoa?

Viesti Kirjoittaja flinkkuman »

>Eli huomasin että maalinpoistokeskustelu-ilmoitus oli poistettu joten joudun siitä näin kysymään.

>Kuinka poistan maalin muovi-figuista, niin, että käykö jarruneste niihin vai sulavatko ne jotenkin. Ja onko tuo jarruneste parhain mahdollinen maalinpoistaja myös metalli-figuille.

>Kiitos jo etukäteen
gawd

Viesti Kirjoittaja gawd »

hakuun kun laitat sanan maalinpoisto...niin löydät vastaukset kysymyksiisi....
big or small,we loot it all.hmph..
puolisukeltaja

Viesti Kirjoittaja puolisukeltaja »

Jarrunesteellä olen ainakin itse sanut maalit pois sekä muovi- että metallifiguista.
Matti
Valvoja

Re: Maalinpoistoa?

Viesti Kirjoittaja Matti »

flinkkuman kirjoitti:>Eli huomasin että maalinpoistokeskustelu-ilmoitus oli poistettu joten joudun siitä näin kysymään.
Se poistettiin, koska se oli paisunut käyttökelvottoman kokoiseksi turhasta keskustelusta ja toisaalta kun artikkelista löytyy varsin kattavasti vastaus.
“When you aim for perfection, you discover it’s a moving target.” – George Fischer
Master Calgar

Viesti Kirjoittaja Master Calgar »

Ja tinneri sopii metallifiguille omasta mielestäni parhaiten. Muovia luonnollisesti sulattaa, mutta metallista lähtee kyllä kaikki pois.
RC helikopteri myynnissä: viewtopic.php?f=99&t=105910
Nostra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nostra »

Itse pyrin ostamaan muovifigut mieluiten maalaamattomina, ja en päällemaalaustakaan harrasta, sillä mielestäni jarrunesteen tehot ovat kerrassaan viemäristä. Kyllä jarrunesteellä maalit saa pois, mutta täydellinen maalinpoisto ei kunnolla onnistu. Omissa figuissani huomasin myös pientä pinnan karheutta, toisin sanoen hammasharja siis vei hieman muovia mukanaan. Pelifiguissa ei haittaa, mutta showcaseissa kylläkin. Jotkut käyttävät myös mäntysuopaa, joka kuulemma aivan pätevä väline. Itse en tosin ole kokeillut, joten omakohtaisia kokemuksia ei löydy.
hyytelöperuna

Viesti Kirjoittaja hyytelöperuna »

Nostradamus kirjoitti:Itse pyrin ostamaan muovifigut mieluiten maalaamattomina, ja en päällemaalaustakaan harrasta, sillä mielestäni jarrunesteen tehot ovat kerrassaan viemäristä. Kyllä jarrunesteellä maalit saa pois, mutta täydellinen maalinpoisto ei kunnolla onnistu. Omissa figuissani huomasin myös pientä pinnan karheutta, toisin sanoen hammasharja siis vei hieman muovia mukanaan. Pelifiguissa ei haittaa, mutta showcaseissa kylläkin. Jotkut käyttävät myös mäntysuopaa, joka kuulemma aivan pätevä väline. Itse en tosin ole kokeillut, joten omakohtaisia kokemuksia ei löydy.
Riippuu ihan itsestään millaista jälkeä saat aikaan jarrunesteellä. Itse poistanut muovifiguista maaleja vaikka kuinka eikä yhdessäkään karheata pintaa. Joskus olen jopa unohtanut jonkun pikkusen figun aineeseen viikoiksi, eikä mitään pahaa ole tapahtunut. Onhan sinulla oikean merkkistä ainetta?

Mut joo, maalinpoistoon on yhtä paljo tapoja kuin käyttäjiä, ainakin melkein. Mäntysuopaa en käytä, kaiken kaikkiaan surkeata. Tai en osaa. Mutta jossain on vika kun kolmessa viikossa ei lähde kuin pieni ohut kerros maalia. Jarruneste irrottaa nopeammin.

Metalleihin sopii lähes mikä tahansa aine, kunhan on oiekin voimakasta. Metalli ei nimitääin sula, paitsi jos jotain uraania alkaa tunkemaan sekaan. Eli vahvoja kemikaaleja sekaan, niin kyllä lähtee maalit! Varokaa sitten käsiänne.
Moukku

Viesti Kirjoittaja Moukku »

Sinol - nimisellä polttonesteellä voi poistaa maaleja muovifiguista. Puoli tuntia Sinolissa likoamassa ja maali lähtee eikä muovi sula. Sinolia saa kaikista rauta-, partio-, tavara-, ja autoliikkeistä. Noin 4€/litra. Sinol ei ärsytä ihoa, eli et tarvitse kumihanskoja kun poistat maaleja hammasharjalla.

Ja aivan kuten hyytelöperuna sanoi, metallifiguihin sopii lähes mikä tahansa kemikaali, mitä vahvempi sen parempi. Suosittelen asetonia.
Siis käytä KUUKELIA äläkä kysele tyhmiä kysymyksiä.
Ville.Vehmasaho

Viesti Kirjoittaja Ville.Vehmasaho »

metalli figusta lähtee parhaiten nitromorssilla (mehevintä myrkkyä mitä tiedän)
...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”