"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Mistä Base?

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
tirehtööri

Mistä Base?

Viesti Kirjoittaja tirehtööri »

Mistä tekisin baset yksiköille? Olen ratkaissut ongelman väliaikaisesti, tekemällä baset sprue-osista ja pahvista.
rampale

Viesti Kirjoittaja rampale »

Siis liikutusalustat?
Spruen palasista on helpointa tehdä reunat, ja jotain kovaa pahvia tai vaneria kannattaa käyttää pohjan tekemiseen.
Spears shall be shaken, shields shall be splintered. It is a sword-day; a red day, ere the sun rises.
jullevi
Valvoja

Viesti Kirjoittaja jullevi »

Ei ole oikeaa tai väärää tapaa, kokeile eri metodeja ja materiaaleja.

Movement tray:yn tarvitset pohjan ja reunat. Pohjaksi sopivia materiaaleja ovat ainakin muovilevy ja tukeva pahvi (esim konepahvi?). Reunat voi tehdä spruesta, mäntyrimasta, balsasta tai vaikka askartelumassasta. Hakusanalla tray löytyy muutama vanhempi ketju, mistä voi myös hakea inspiraatiota.

Itse olen tehnyt liikutusalustoja viime vuosien aikana useammallakin eri metodilla, mutta nykyään käytän pohjaksi tukevaa pahvia helpon saatavuuden takia ja reunoiksi balsalevystä leikattuja noin puolen sentin levyisiä suikaleita. Aikaisemmin käytin reunoiksi sprueja, mutta totesin että balsaan on helpompi liimata päälle hiekkaa ja ruohoa. Balsasta on myös nopeampi leikata sopivankokoisia paloja kuin spruesta.
"It's a great excuse to start collecting ANOTHER army. One can never have enough armies and starting a new one is always exciting."
tirehtööri

Viesti Kirjoittaja tirehtööri »

Kiitos! Ei tarvitse lähettää enempää viestejä.
maxxon
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maxxon »

Rautakaupasta saat kovalevyä vitosella enemmän kuin koskaan pystyt käyttämään. Kestää paremmin kuin pahvi.

Sitä voi leikata mattoveitsellä tai sitten sahata.

Reunat ei minun mielestäni ole ehdottoman välttämättömiä, vaikka saahan niillä siistimmän yleisvaikutelman.
//Mx
Shadowberry

Viesti Kirjoittaja Shadowberry »

Mitäs tuo kovalevy on mitä ainetta ja kuinka paksua?
OHI ON!!!! -Reservi tj 13900
Nostra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nostra »

Kovalevy on jonkinlaista liima/puristelevyä, jota näkee usein esim. kaappien takaseinissä ja laatikoiden pohjissa. Oma levyni on 4mm paksua, joten siitä en ole liikutusalustoja tehnyt, mutta erilaisiin showcase- ja displaybaseihin se sopii erinomaisesti. Levy on tässä tarkoituksessa varsin kestävää, eikä maksakaan kovin paljoa, kuten Maxxon sanoi. Toinen pinta on lisäksi karhea, joten se pysyy melko hyvin esim. kaltevilla pinnoilla, eikä liu alas. Itse ostin tosin pleksiä, ja 1mm paksu levy (55*70cm) maksoikin vain noin 5€. Tämäkin on saksilla leikattavaa ja helppotyöstöistä, eikä takoolla warppaile.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”