"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

IG heavyweapon base

Warhammer 40.000 -pelin säännöt ovat yleensä enemmän tai vähemmän tulkinnanvaraiset. Tällä palstalla keskustellaan eri sääntöjen toteutuksesta, tulkinnoista sekä mahdollisista ongelmatilanteista.
Master Calgar

IG heavyweapon base

Viesti Kirjoittaja Master Calgar »

Tässä pohdin seuraavaa: Kun nyt sääntö kuuluu, että figulla pitää olla vähintään sen kokoinen base, kuin mitä paketissa tulee, niin: Ostin cadian heavyweapon boxin (sen version, missä niitä tulee 3kpl) ja kas kummaa, isot baset olikin unohdettu ja tilalla oli 8(!)kpl normaaleja pikkubaseja. Tarkoituksenani oli tehdä mortar squadeja (älkää kysykö miksi ;) ). Miten siis esim turnauksissa suhtaudutaan, jos laitan ukot omille pikku baseilleen ja mortarin omalleen, tai ilman? Tarkoitus tietysti olisi, että ukot säilyttäisivät coherensyn keskenään, eikä esim siten, että ukko 2tuuman päässä mortarista ja seuraava vastakkaisella puolella mortaria taas 2tuuman päässä, tiedätte mitä tarkoitan.

Eli, tuomittaisiinko tämä heti esim turnauksissa ja heittäisivätkö tuomarit minut heti pois? ;)

Ja ei, en ajatellut tehdä näille isoa basea tai ostaa niitä irtonaisina. Huomasin ukkoja kootessani, että ovat ihan tyylikkäitä pikkubaseillaankin mortarin ollessa ilman basea pöydällä. Eli sinänsä kysymykseni saattaa jostakin tuntua turhalta, kunhan nyt haluan varmistua turnausten yleisestä kannanotosta, etten turhaan juuri näitä nappeja kanna mukaani.
RC helikopteri myynnissä: viewtopic.php?f=99&t=105910
Matti N
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Matti N »

Minun tekisi mieli hirttää munaskuista kattoon semmoset tyypit jotka väittävät ettei HW tiimiä voisi toteuttaa yhdellä aivan tavallisella mutta merkityllä (esim. lataajaksi) Lasgun miehellä, yhdellä selvästi ampujaksi merkityllä figulla, sekä lisäksi vielä aseen omalla modelilla omalla basellaan.

Se iso HW tiimi pläty on yksi typerimmistä ideoista mitä GW:ltä on mielestäni tullut. Onhan se toisaalta kivan näköinen jos sen basen rakentaa hyvin. Muuta iloa siitä ei ole.
Garoth
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Garoth »

Itse olen ainakin pelannut noiden kanssa niin, että kuvittelen crewin alle 25 mm pikkubaset ja unohdan sen ison kun hittejä jne. tutkitaan. Tuo ei taida olla se virallinen tapa hoitaa asiaa, mutta tuolla tavalla kaikki mahdolliset base-tyylit toimivat kuitenkin sääntöteknisesti samalla tavalla. '

Kuitenkin jos teet ne pikku-baseille, en usko että kukaan käy niistä tarnauksessa avautumaan. Ennen vanhaanhan nuo weapon tiimit tulivat juuri niin, että aseella ei ollut alustaa ja crewillä oli omat 25mm baset. Veikkaisin, että turnauksissa käy edelleen ihmisiä, jotka käyttävät heavy weapon tiimejään tuollaisilla baseilla.
Amazing Slug

Viesti Kirjoittaja Amazing Slug »

Kukaan ei tiedä mille baselle IG:n heavy weaponit pitäisi ihan oikeesti asettaa. Kysy turnauksen järjestäjältä etukäteen. Toinen hyvä vaihtoehto on, että ET kysy turnauksen järjestältä etukäteen. Hetkellisessä mielenhäiriössä hän nimittäin saattaisi määrätä, että kaartin raskailla aseilla on pakko olla iso base. Mutta jos jätät kysymättä, ei järjestäjäkään tajua niihin mitään huomiota kiinnittää.

Minä pelaan toisilla aseilla isoja baseja ja toisilla pieniä. Isoja siksi, että niiden kanssa tiimin muodostus on selkeämpää eikä tarvitse alkaa merkitä toisia figuja, tai kuunnella vastustajan marmatusta siitä, että aseen toinen mies on toisella puolella ryhmää. Pieniä siksi, että isot loppuivat kesken.

Minulle on ihan sama, miten vastustaja pelaa raskaat aseensa kunhan se on selkeä tapa.

Garoth, sanoisitko jotain, jos vastaasi tulisi kult of speed pelaaja, joka osoittaisi tavallisia buggyjaan ja sanoisi, että "nää buggyt on oikeesti convattu 30 metriä korkeiksi ni sä et nää ees monoliittia näiden takaa"?
Garoth
Valvoja

Tietty sanoisin buggyistä vastaan. Pointti oli...?
The Captain
Valvoja

Viesti Kirjoittaja The Captain »

Garoth kirjoitti:Tietty sanoisin buggyistä vastaan. Pointti oli...?
Geri Halliwell kirjoitti:(tai oikeastaan lauloi) what you see ain't what you are gettin'
eli samalla tavoin kuin yksi 60 mm base ei ole kaksi 25 mm basea, yksi 25 mm korkea buggy ei ole yksi 250 mm korkea buggy.

Helpoimmalla pääsee, kun ei laita kahta modelia samalle baselle. Silloin ei tule epäselvyyksiä siitä, onko "tuolta baselta kuollut lataaja" eikä siitä, vaikuttaako "sen lataajan" kuolema coherencyyn.
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
-Niillä on suvussa halogeenejä.
Agamemnon2

Viesti Kirjoittaja Agamemnon2 »

Juuri tuosta syystä sinkomieheni ovat ihan perusbaseilla. pari Lascannonia ja yksi HB tuli sitten laitettua isolätyille, kuitenkin siten että "lataaja" ei ole siinä mukana, vaan vapaa tila on käytetty maastolle.

Viimeiselle lascille tuli sitten askarteltua tommonen 40 x 60 ovaali, eli tavallisesta faban isosta neliöstä kaksi reunaa pois, yksi 40mm pylpyrä keskeltä halki ja liimataan neliön sivuihin. Samallalailla miten FW pykäsi omansa. Sille mahtuu jotensakin mukavasti tykki ja ampuja (tosin sitä voimakaapelia pitää vähän uudelleensuunnitella).
Garoth
Valvoja

Itse asiassa löysinkin syyn, mistä olen saanut päähäni pelata heavy weapon tiimeillä niin kuin pelaan. Tämä on viimeisimmästä Kaartin FAQ:sta ennen PDF-aikakautta:
Q. Could you explain the right interpretation of the big base for the HW team guys? Can the second guy in the team fire his lasrifle when the other fires his heavy weapon? Do you count all the big base for the purpose of the team being hit by templates, or do you have to mount your guards on standard small bases to be sure who is in harm? If the "base" containing the two guys is killed once, do you remove the two guards?

A. Treat them as two separate models that are based together for convenience of movement.
Siitä voidaan olla montaan mieltä mitä tuolla itse asiassa tarkoitetaan ja onko tällä vanhalla FAQ:lla mitään virallisuusarvoa. Mutta tuon perusteella itselleni on jäänyt sellainen käsitys, että pelataan niin kuin isoa basea ei olisikaan.
Amazing Slug

Viesti Kirjoittaja Amazing Slug »

Garoth kirjoitti: Siitä voidaan olla montaan mieltä mitä tuolla itse asiassa tarkoitetaan ja onko tällä vanhalla FAQ:lla mitään virallisuusarvoa. Mutta tuon perusteella itselleni on jäänyt sellainen käsitys, että pelataan niin kuin isoa basea ei olisikaan.
Jos siinä jotain sanottaisiin, kyllä minä sitä voisin uskoa. Mutta ei se tyypilliseen faq tapaan taas vastaa mihinkään, mitä kysytään. Ei se poista baseilta mitään basejen normaaleja funktioita. Mutta pelatkaa miten lystäätte, ei kukaan kumminkaan välitä. Niin minäkin teen.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “40k: Säännöt”