Nimittäin vielä tänäkin päivänä minulle on suuri mysteeri että mistä tuo moinen ilmiö voi johtua. Siis suihkutanko liian läheltä, vai mitä? Tosin olen yrittänyt parhaani mukaan noudattaa niitä spray purkkien mukana tulleita ohjeita ja pitää etäisyyden vähintään siinä 20-30 sentissä. Tosin huomasin että jos gw:n sprayllä ruikkii liian pitkältä, niin pinnasta jää liian karhea. Eikä siinä nyt ole muutenkaan ideaa sumuttaa jostain metrin päästä.Meikäläisellä on ainakin joka pirun ukossa jotka on gw:n purity sealilla lakattu, tai mitä se spray onkaan, sellaisia pieniä hiushalkeamia täynnä se lakkapinta. Vanhimmat on jotain 5 vuoden takaa, mutta ilmeisesti se itse maalipinta ei ole halkeillut mutta se varsinainen lakkapinta on. Eli siinä mielessä ne ukot ei kuitenkaan ole "tuhoutuneet". Tätä ei kylläkään huomaa tummissa väreissä, mutta vaaleissa pinnoissa kylläkin. Tosin erittäin hyvässä valaistuksessa. En tiedä mistä moinen johtuu, kun lakkapurkkeja on ostettu eri paikoista ja eri aikaan, jolloin olisi aika epätodennököistä että mulla olisi kaikki maanantai kappaleet.
Ja ennen kuin joku ehtii huomauttaa että olen varmaan tehnyt jotain väärin, niin voin kertoa että olen kokeillut vaikka mitä ja silti lakatusta pinnasta tulee ennen pitkään samanlainen. On ravisteltu 5+ min. suihkutettu eri etäisyyksiltä ja eri ilmanaloissa, eri vuoden aikaan jne. Ja lopuksi on uhrattu saakuli, mutta turhaan. Oma valintani on siksi nykyään vallejo ja showcase ukkoja en lakkaa.
Toki saa ne ukot lakat edelleen GW:n sprayllä jos siltä tuntuu, mutta aika mystiseltä tuo ongelma tuntuu. Kun ei ole mikään muu lakka tehny tollasta. Et en sit tiedä että mitä siinä enää voisi muuta tehdä kun kaikkea on kokeiltu, siksi jätin itse tuon lakan rauhaan.
Grand Admiral Prawn on kokenut jotain samaa gw:n lakkojen kanssa, joten toivoisin että kyse olisi lähinnä juuri siitä lakkamerkistä eikä lakkaajasta, jotta voisin turvallisin mielin kokeilla muitakin spray lakkoja.
Huomauttaisin vielä että sivellinlakkojen kanssa vastaavaa ei ole tähän päivään mennessä sattunut. Ei Miniature paintsin eikä Vallejon lakkojen kanssa. Spraylakan käyttöönotto olisi kuitenkin siksi mielekästä, kun joidenkin about dreadin kokeisten figujen lakkaus siveltimellä on aika puuduttavaa puuhaa, ja sellasista isoista&tasaisista pinnoista tulisi muutenkin parempia sprayn avulla. 28-30mm nappia nyt lakkaa siveltimellä ihan hyvin.
Tämä voisi toki kuulua tonne lakkaus osioon, mutta kun idea olisi lähinnä keskittyä tuohon talensin lakkaan ja samalla sivuta tätä aikaisempaa ongelmaani. Lakka keskustelun kun on jo muutenkin paisunut muodottomaksi hirmuksi.
PS. Tuo GW-sprayn ongelman kuvaus on ehkä hieman ongelmallinen, koska sen esittäminen kuvina ei onnistu, mutta sanotaan nyt että joka tapauksessa lakattu pinta näyttää joka tapauksessa "oudolta". Ikäänkuin se pinta vähän eläisi, ja siksi aiheuttaisi pienimuotoista halkeamista tai hienoisia murtumia.