"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Sääntökysymyksiä

Aloittelijoille ja vasta-alkajille tarkoitettu palsta, jossa uskaltaa kysyä vähän yksinkertaisempiakin asioita pelistä ja pelaamaan ryhtymisestä ilman tönimistä. Kokeneet vastaavat.
Kääpänä

Sääntökysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Kääpänä »

Taas on aika kokoontua tämän klassisen otsikon alla.
Olen nyt pari päivää kerinnyt tutkia tuota sääntökirjaa ja about puolet säännöistä olen todennäköisesti ymmärtänyt väärin.
Teidän onneksenne olen puolet kysymyksistä jo unohtanut, mutta älkää huoliko, palaan kyllä kyselemään kun muistan mitä minun piti kysyä.

Nyt siis kysymyksiin!

Movement kysymykset:

1. Olenko nyt ymmärtänyt oikein sen, että chargatessa yksikön pitää aina wheelata, jos se sillä tavalla pystyy kasvattamaan taistelevien yksiköiden määrää, paitsi jos se ei pystyisi chargaamaan ollenkaan wheelaamisen takia?
2. Kummalle puolelle hyökkäys alignimentataan? Sillekkö miltä zonelta hyökkäys tulee?
3. Ainako pitää wheelata jos sillä tavalla pystyy kasvattamaan taistelevien ukkojen määrää. Eihän siinä olisi mitään järkeä sillä flankien puolella on yleensä vähemmän jengiä kuin edessä, joten hyökkäys tulisi aina edestä?
4. Jos se yksikkö pakenee chargaavan yksikön tieltä, saako se rynnistää minkä tahansa line sightin sisällä olevan yksikön kimppuun, vai vaan suoraan edessä olevan yksikön kimppuun?
5. Stand & shootissa lukee jotain outoa siitä miten hyökkäys keskeytetään. Tarkoittaako tämä vain sitä, että ne ukot kävelevät kantavalle ammuttavaksi, jonka jälkeen vastustaja ampuu niitä, jonka jälkeen rynnistys jatkuu normaalisti vai tapahtuuko tässä jotain erikoisempaa?
EDIT: Muistin taas yhden kysymyksen:
Sääntökirjassa lukee typerästi ensin yhdellä sivulla, että paeneita yksiköitä liikuttellaan siinä järjestyksessä missä charget on julistettu ja pari sivua siitä eteenpäin niin sanotaan että pelaaja kenen vuoro on saa päättää liikutus järjestyksen.

Shooting kysymykset:

1. Ovatko tavalliset jouset, jalkajouset ja pyssyt guess-range aseita? Jos eivät pitääkö näillekin arvata range?
2. Tuo coveri kohta sai minut sen verran sekaisin, että varmistan niinkin typerän asian kuin että voiko modeli olla täysin coverissa niin, että sitä ei pysty ampumaan.

Psychology kysymykset:
1.Panicista sen verran, että milloin sen paniikki testin joutuu ottamaan heti tapahtuessa, eikä silloin kun se pitäisi ottaa normaalisti? En ymmärtänyt sitä kohtaa jossa se yritettiin selittää.
2. Oliko se terrori sillä tavalla, että se piti ottaa vain yhden kerran ja sen jälkeen se aiheuttaa vain pelkoa, vai?

Muita kysymyksiä:
Joutuvatko monsterit ottamaan panic tai break yms. testejä?
Skirmishereistä, että ne eivät wheelaa tms. Jos minulla kuitenkin on viiden skirmisherin lauma, joka kääntyy siten, että toiset ukot joutuvat kääntymään enemmän, niin väheneekö koko yksikön movement niin kuin wheelatessa normi yksiköllä, vai väheneekö jokaiselta yksiköltä niin paljon kuin se on kääntynyt movementia, vai väheneekö sitä ensinkään? Muutenkin skirmareiden taisteluun ryhmittyminen on tuottanut vähän ongelmia.
Kun maagi ampuu vaikka fireballin niin saako itse valita mitkä ukot kuolevat valitusta yksiköstä.

Hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta kaikille. :)

PS. toivottavasti en rikkonut mitään copyrightia kovin pahasti ;) .
Jackal

Re: Sääntökysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Jackal »

kääpänä kirjoitti: Movement kysymykset:

1. Olenko nyt ymmärtänyt oikein sen, että chargatessa yksikön pitää aina wheelata, jos se sillä tavalla pystyy kasvattamaan taistelevien yksiköiden määrää, paitsi jos se ei pystyisi chargaamaan ollenkaan wheelaamisen takia?
2. Kummalle puolelle hyökkäys alignimentataan? Sillekkö miltä zonelta hyökkäys tulee?
3. Ainako pitää wheelata jos sillä tavalla pystyy kasvattamaan taistelevien ukkojen määrää. Eihän siinä olisi mitään järkeä sillä flankien puolella on yleensä vähemmän jengiä kuin edessä, joten hyökkäys tulisi aina edestä?
4. Jos se yksikkö pakenee chargaavan yksikön tieltä, saako se rynnistää minkä tahansa line sightin sisällä olevan yksikön kimppuun, vai vaan suoraan edessä olevan yksikön kimppuun?
5. Stand & shootissa lukee jotain outoa siitä miten hyökkäys keskeytetään. Tarkoittaako tämä vain sitä, että ne ukot kävelevät kantavalle ammuttavaksi, jonka jälkeen vastustaja ampuu niitä, jonka jälkeen rynnistys jatkuu normaalisti vai tapahtuuko tässä jotain erikoisempaa?
EDIT: Muistin taas yhden kysymyksen:
Sääntökirjassa lukee typerästi ensin yhdellä sivulla, että paeneita yksiköitä liikuttellaan siinä järjestyksessä missä charget on julistettu ja pari sivua siitä eteenpäin niin sanotaan että pelaaja kenen vuoro on saa päättää liikutus järjestyksen.

Shooting kysymykset:

1. Ovatko tavalliset jouset, jalkajouset ja pyssyt guess-range aseita? Jos eivät pitääkö näillekin arvata range?
2. Tuo coveri kohta sai minut sen verran sekaisin, että varmistan niinkin typerän asian kuin että voiko modeli olla täysin coverissa niin, että sitä ei pysty ampumaan.

Psychology kysymykset:
1.Panicista sen verran, että milloin sen paniikki testin joutuu ottamaan heti tapahtuessa, eikä silloin kun se pitäisi ottaa normaalisti? En ymmärtänyt sitä kohtaa jossa se yritettiin selittää.
2. Oliko se terrori sillä tavalla, että se piti ottaa vain yhden kerran ja sen jälkeen se aiheuttaa vain pelkoa, vai?

Muita kysymyksiä:
Skirmishereistä, että ne eivät wheelaa tms. Jos minulla kuitenkin on viiden skirmisherin lauma, joka kääntyy siten, että toiset ukot joutuvat kääntymään enemmän, niin väheneekö koko yksikön movement niin kuin wheelatessa normi yksiköllä, vai väheneekö jokaiselta yksiköltä niin paljon kuin se on kääntynyt movementia, vai väheneekö sitä ensinkään? Muutenkin skirmareiden taisteluun ryhmittyminen on tuottanut vähän ongelmia.
Kun maagi ampuu vaikka fireballin niin saako itse valita mitkä ukot kuolevat valitusta yksiköstä.

Hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta kaikille. :)

PS. toivottavasti en rikkonut mitään copyrightia kovin pahasti ;) .
2. Jos nyt ymmärsin oikein mitä ajat takaa (eli siis sitä tuleeko charge flankkiin/reariin/edestä) niin kyllä

3.Kyllä on wheelattavat jos siten pystyy kasvattamaan taiselijoiden määrää, mutta chargen on aina oltava suorin mahdollinen

4. Pitää olla suoralla alkupereiäsen charge kohteen kanssa, sikäli kun minä olen ymmärtänyt

5. Elikkäs tämää menee kaiketikin näin (voin olla väärässä): eli mikäli stand&shoot saa vihollisessa aikaan paniikki testin charge epäonnistuu

Shoottaamisesta:

1. Eivät näiden aseiden range on ilmoittu sääntö kirjassa

Psyykestä:

1. Paniikki testi otetaan kyseisen vaiheen jälkeen -> ampumisesta tulleet kun ampuminen on loppunut, pakenijoiden aiheuttamat paniikit kun valmiit pakenijat ovat jo jousseet

2. Juurikin näin

Muut:
kyllä mosterit ottaa ihan normaalisti (muista että jos sillä on ratsastaja se saa käyttää sen LD arvoa)

Jokainen poistaa itse tappionsa kentältä

viisaamat korjailkaa jos olin väärässä ja täyttäkää mitä en jaksanut kirjoittaa
Nothing to see here move along noob.
Kääpänä

[quote="Bagemono]

3.Kyllä on wheelattavat jos siten pystyy kasvattamaan taiselijoiden määrää, mutta chargen on aina oltava suorin mahdollinen

1. Paniikki testi otetaan kyseisen vaiheen jälkeen -> ampumisesta tulleet kun ampuminen on loppunut, pakenijoiden aiheuttamat paniikit kun valmiit pakenijat ovat jo jousseet

[/quote] 3. En nyt ihan ymmärtänyt mitä tarkoitat. Lähinnä kysyisin sitä, että jos minulla on viisi ritaria jotka chargaavat flankista suoraan kohti vihollista. Vihollinen on kahdessa rivissä, joten edessä on enemmän vihollisia. Pitääkö minun wheelata eteen jotta useampi ukoistani pääsee taistelemaan?
1. Ja tuolla ihan ensimmäisellä kysymykselläni tarkoitin sitä, että onko pakko wheelata jos ukkoni eivät pääsisi taisteluun jos wheelaan?
3. Paniikki testillä tarkoitin sitä kun panic kohdassa lukee, että tämä testi pitää myös ottaa jos se tulee sattumanvaraiselta tekijältä ja sitten jotain selitystä, jonka jälkeen tulee hyvänä esimerkkinä pölötystä goblin fanatikoista.
Jokainen poistaa itse tappionsa kentältä
Taisit mennä sekaisin kun sanoin näin:
" Muutenkin skirmareiden taisteluun ryhmittyminen on tuottanut vähän ongelmia". Tarkoitin tällä sitä, että kuinka paljon movementti vähentyy, en tarkoita casualtseja. Pahoitteluni heikosta kieliasusta, en ole hyvä selittämään.
Muuten vastauksesi selvensivät minulle hyvin paljon asioita. Kiitokset sinulle siitä. :)
The Captain
Valvoja

Viesti Kirjoittaja The Captain »

kääpänä kirjoitti: 1. Olenko nyt ymmärtänyt oikein sen, että chargatessa yksikön pitää aina wheelata, jos se sillä tavalla pystyy kasvattamaan taistelevien yksiköiden määrää, paitsi jos se ei pystyisi chargaamaan ollenkaan wheelaamisen takia?
Wheelaat niin, että pysyt sillä sektorilla (flank, front tai rear), jossa olit chargen julistaessasi. Chargatessasi edestä et wheelaa kylkeen, vaikka saisit sieltä enemmän modeleita kontaktiin, vaan wheelaat niin, että siitä eturankista mahdollisimman moni pääsee hutkimaan.
Vain sillä linjalla olevan kimppuun, jota pitkin olit menossa päin vihollista.
Just sitä. Eli jos ammuttava sakki esim. panikoi stand&shootista, ne pakenevat siitä kohdasta, jossa aseet alkoivat kantaa niihin.
Eivät ole guess-aseita. Vain ne, joissa erikseen käsketään arvata matka, ovat guess-aseita. Kaikki muu ampuminen toimii ilman matkan arvausta, mutta saat mitata kantaman kohteeseen vasta, kun olet julistanut ampuvasi sitä kohdetta. Jos tällöin kohde ei ole aseiden maksimikantaman sisällä, laukauksesi menevät ohi.
Voi. Tällöin kyse ei ole enää coverista vaan line of sightin estävästä kappaleesta.
Psychology kysymykset:
Panic-otsikon alla on neljä erillistä kohtaa, joista jokaisessa yksilöidään, milloin tarkalleen testi heitetään.
Kyllä - siis jokainen yksikkö joutuu heittämää vain yhden Terror-testin pelin aikana, jonka jälkeen kaikki Terroria aiheuttavat mömmelöt aiheuttavat jo testanneelle yksikölle vain Fearia. Eli jos esim. lohikäärme lentää keihäsmiesten viereen, keihäsmiehet testaavat vuorollaan Terroria. Jos tämän jälkeen niiden kimppuun käy demoniprinssi, ne testaavat vain Fearia. Viereiselle miekkamiesyksikölle sekä lohikäärme että demoniprinssi aiheuttavat yhä Terroria (tai siis se niistä, joka ensiksi ehtii).

Muita kysymyksiä:
Kyllä, jolleivät ole erikseen Immune to panic tai unbreakable tms.
Skirmisherit eivät käänny, vaan jokaista ukkoa liikutetaan erikseen tarvittava matka. Yksikön katsotaan liikkuneen niin paljon kuin pisimmän matkan liikkunut modeli on liikkunut. Taisteluun ryhmittyminen käy siten, että lähimmät skirmaajat asetellaan riviin niin, että mahdollisimman moni pääsee hutkimaan. Ne, joiden movement ei riitä eturiviin asti tai jotka eivät enää mahdu kontaktiin vihollisen kanssa, asetellaan takariveihin.
Yksikön omistaja valitsee aina, ketkä kuolevat. Käytännössä siis kaatuneet poistetaan aina takarivistä.
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
-Niillä on suvussa halogeenejä.
Kääpänä

Kiitokset. Nyt tuli selville kokonaisuudessaan. :)
Kääpänä

Yksikön omistaja valitsee aina, ketkä kuolevat. Käytännössä siis kaatuneet poistetaan aina takarivistä.
Mutta jos yksikössä on hero voinko silloin ampua sitä?
opootti
Paikkakunta: Helsingin Jollas (kaupungin vuokrakämppä porhojen keskellä)

Viesti Kirjoittaja opootti »

Vastaus kysymykseesi sankareiden ammunnasta löytyy sääntökirjan Character osan Shooting otsikon kappaleista. Muistaakseni kaikki säännöt jotka liittyvät sankareiden ampumiseen ovat siinä. Lisätköön muut jos olen erehtynyt.
...ja sit siel oli muitakin ja mä ajattelin...
flagu

Viesti Kirjoittaja flagu »

kääpänä kirjoitti:
Mutta jos yksikössä on hero voinko silloin ampua sitä?

Riippuu millä ammut ja minkä kokoisessa yksikössä sankari hilluu. Jos yksikössä on 5 tai enemmän "tavallisia mosuja" et voi ampua sankaria yksiköstä vaikka sinulla olisi kuinka monta jousimiestä.
Jos taas käytät templatti asetta (=osumat katsotaan sen perusteella, ketkä ovat läpyskän alla. Esim. Kanuuna, kivenheitin, lohikäärmeen liekki) ja templaatti peittää vastustajan sankarin kokonaan voi jätkä kokeilla pelastautua "look out sir" heiton avulla. Tämän säännöt mainitaan "characters" osion loppu puolella.
"Internet on paikka, jossa miehet ovat miehiä, naiset ovat miehiä ja lapset ovat FBIn agentteja"
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “FB: Perusteet”