"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Sääntömainintoja GWn sivuilla?

Warhammer FB -pelin säännöt ovat yleensä hieman tulkinnanvaraiset. Tällä palstalla keskustellaan eri sääntöjen toteutuksesta, tulkinnoista sekä mahdollisista ongelmatilanteista.
flagu

Sääntömainintoja GWn sivuilla?

Viesti Kirjoittaja flagu »

BRB, s21-22 kirjoitti:A confusing situation may arise when interposing terrain or models make it impossible to align the whole unit, for example.Rather than clutter the rules with endless clarifications, we have included futher examples on our website.
Mitä tuo käytännössä tarkoittaa?
"Internet on paikka, jossa miehet ovat miehiä, naiset ovat miehiä ja lapset ovat FBIn agentteja"
Black scars

Re: Sääntömainintoja GWn sivuilla?

Viesti Kirjoittaja Black scars »

Sääntöjä ei ole pystytty kirjoittamaan siten, ettei niihin jäisi aukkoja. GW on julkaissut esimerkkejä siitä, miten heidän näkemyksensä mukaan noissa tilanteissa tulisi toimia. Esimerkiksi joissakin tapauksissa taistelulinjaa ei pysty muodostamaan pelkästään hyökkäävää yksikköä liikuttamalla, sillä impassable maastokappale on align moven tiellä. Silloin pitää soveltaa sääntökirjan "The most important rule" kohtaa.

Ellei GW:n julkaisemasta materiaalista löydy vastausta, niin sitten ratkaisu pitää keksiä itse. Mikäli pelaajilla on erimielisyyttä siitä, miten tilanne tulisi pelata, niin pitää heittää 4+ ratkaisu kumman näkemyksen mukaan pelataan. Tuo "The most important rule" on tulkinnanvarainen, joten siihen löytyy todella monia näkemyksiä. Usein kaveripeleissä asiat ratkaistaan niin sanotuilla house ruleilla, joilla kyseinen porukka tilanteet pelaa. Toinen yleinen ratkaisu on käyttää GW:n julkaisemia esimerkkejä. Ne eivät kuitenkaan ole 100% ratkaisu, sillä tiukkapipoisimmat pelaajat eivät niitä hyväksy, koska ne eivät ole "sääntöjä" vaan "ohjeita".

Mikäli pelaat vain kaveriesi kanssa, niin etsi GW:n sivuilta noita esimerkkejä ja sitten miettikää keksittekö paremman ratkaisun tilanteeseen. Mikäli haluat pelata turnauksissa ja vastustajasi ei halua käyttää ns. "designer's intent" osiota pelistä, eli GW:n ohjeita. Silloin kannattaa kysyä tapahtuman järjestäjältä ratkaisua, yleensä heillä on kokemusta ongelmatilanteista.
*Hu*
era_mur

Viesti Kirjoittaja era_mur »

Eikös silti olisi suotavinta käyttää gw:n "ohjetta", koska sehän tämänn pelin on tehnyt.
Rakastan mun ernuja, karkuun juoksevia kääpiöitä -.-
Black scars

Eikös silti olisi suotavinta käyttää gw:n "ohjetta", koska sehän tämänn pelin on tehnyt.
Tuosta aiheesta voi tehdä oman pitkäksi venyvän keskustelunsa.

GW:n ohjeet ovat hyviä, mutta eivät kuitenkaan ongelmattomia, juuri siksi ne eivät ole pelin sääntöosiossa. Nuo GW:n malliesimerkit mahdollistavat joitakin hyvin epämääräisiä taktiikoita, vaikka se ei niiden tarkoitus olekkaan. Mikäli ne olisivat sääntöjä, olisi noiden porsaanreikien käyttö täysin sallittua joidenkin pelaajien mielestä. GW on tavallaan varustanut ohjeet "palomuurilla". Ohjeiden avulla ei voi sikailla, koska niitä ei ole pakko käyttää. Siitähän he juuri kirjoittavat, että ohjeet kattavat niitä osa-alueita pelistä, joista joutuisi kirjoittamaan sivukaupalla "poikkeuksen poikkeus" -sääntöjä.

Itse olen noiden ohjeiden käytön kannalla ja niitä on kaveriporukoissa käytetty. Laajemman osallistujakunnan tapahtumissa (turnauksissa) on kuitenkin hyvä kunnioittaa myös vastustajan näkemystä ja hänellä on täysi oikeus kieltäytyä ohjeellisten osioiden käytöstä. Edellä mainituista syistä johtuen ei noita ohjeita voi sanoa 100% ratkaisuksi.
*Hu*
Mayhemia

Viesti Kirjoittaja Mayhemia »

Black scars kirjoitti: Itse olen noiden ohjeiden käytön kannalla ja niitä on kaveriporukoissa käytetty. Laajemman osallistujakunnan tapahtumissa (turnauksissa) on kuitenkin hyvä kunnioittaa myös vastustajan näkemystä ja hänellä on täysi oikeus kieltäytyä ohjeellisten osioiden käytöstä. Edellä mainituista syistä johtuen ei noita ohjeita voi sanoa 100% ratkaisuksi.
Mjoo, vähän semmosta 50/50 tavaraa, mielestäni olisi vielä kohtuullista selittää minkälaisia tilanteita tietyt lähestymistavat luovat ennen peliä, jos aikoo tehdä jotain hämärää. Kesken pelin, jos joku alkaa vetämään jotain aivan omaa porsaanreikää pitkin, niin herrasmiespeli päättyy saunan takana. ;)
Black scars

Mjoo, vähän semmosta 50/50 tavaraa
Niinhän koko peli on, vanhan sanonna mukaan "jos on puoli hammeria".
mielestäni olisi vielä kohtuullista selittää minkälaisia tilanteita tietyt lähestymistavat luovat ennen peliä, jos aikoo tehdä jotain hämärää.
Määrittele mikä on hämärää, Oulussa, Kajaanissa, Turussa, jne. Paikkakuntien ja peliporukoiden välillä on huimaa eroa sen suhteen, mikä on hämärää. Olen joskus törmännyt pelaajaan, joka heitteli nopalla taikaesineiden toimintoja pelin alussa, kertomatta mitä ja kenellä esine on. Oman peliporukan kulttuurissa jos jotakin heittää, niin on pidetty kohteliaana kertoa mitä, missä ja miksi. Hammeri on peli, jota pelataan yhteistyössä vastustajan kanssa, siis parhaimmillaan.
*Hu*
flagu

Viesti Kirjoittaja flagu »

Black scars kirjoitti:GW on julkaissut esimerkkejä...Ellei GW:n julkaisemasta materiaalista löydy vastausta... Toinen yleinen ratkaisu on käyttää GW:n julkaisemia esimerkkejä...etsi GW:n sivuilta noita esimerkkejä...GW:n ohjeita.
Oletkos itse käynyt niillä sivulla? Viestin sävystä päätellen näitä esimerkkejä on olemassa jossain bitti avaruudessa, mutta ihtellä ei ole mokomia sattunut silmään yhtään. FAQ ja errata on kyllä tiedossa ja joskus sivuilta löytyi näitä muita hyödyllisiä juttuja (Base chart ja sitten se yksi artikkeli, jossa puhuttiin ainakin kanuunan pompuista jne.) mutta äskeisen sivustomuutoksen jälkeen mokomien uudelleen löytämiseen pitää palkata varmaan yksityisetsivä (Indiana Jones ja kadonneet artikkelit ;))

Kysymyksellä lähinnä hain sitä, että onko olemassa konkreettisia esimerkkejä noista "linjauksista" joita GWn sivuilla pitäisi löytyä. Näköjään niitä on, mutta missä helkkarissa ne lymyilee. Ja jos/kun niitä löytyy, niin onko teksti edes lukemisen arvoista vai onko kyseessä taattua GW laatua? (Nämä GWn artikkelit kun tuppaavat välillä käyttämään aivan eri sääntöjä, kuin kirjoista löytyy)

Mutta niin, jos jonkun esimerkin lykkäisit...
"Internet on paikka, jossa miehet ovat miehiä, naiset ovat miehiä ja lapset ovat FBIn agentteja"
Cactuscheff

Viesti Kirjoittaja Cactuscheff »

Linkki GW:n errata dokumentteihin. Ekassa viestissäsi kyselemäsi lainaus viittaa itse sääntökirjan erratan lopusta löytyvään appendice kohtaan jossa esitellään ohjeita monimutkaisten rynnäköiden toteuttamiseen.
Mikään ei motivoi niin kuin vittuilu.
Mayhemia

Viesti Kirjoittaja Mayhemia »

Black scars kirjoitti: Määrittele mikä on hämärää, Oulussa, Kajaanissa, Turussa, jne. Paikkakuntien ja peliporukoiden välillä on huimaa eroa sen suhteen, mikä on hämärää. Olen joskus törmännyt pelaajaan, joka heitteli nopalla taikaesineiden toimintoja pelin alussa, kertomatta mitä ja kenellä esine on. Oman peliporukan kulttuurissa jos jotakin heittää, niin on pidetty kohteliaana kertoa mitä, missä ja miksi. Hammeri on peli, jota pelataan yhteistyössä vastustajan kanssa, siis parhaimmillaan.
Emt. oisko vaik' sun maksimointi säännöt aik' hämäriä? =)

Fanatic nelosessa kaverin Tomb Kingejä vastaan teit jotain ihan omaa, kait ne oli sit Turkulaisia sääntöjä. :D
Black scars

Nazreg kirjoitti:Fanatic nelosessa kaverin Tomb Kingejä vastaan teit jotain ihan omaa, kait ne oli sit Turkulaisia sääntöjä. :D
Varmasti, muutamia kertoja olen koomaillut sääntöjen kanssa, kunnes joku on oikaissut. Se hyvä puoli turnauksissa on, että saa otetta oman peliringin ulkopuolelta.
*Hu*
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “FB: Säännöt”