"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Warmachinea ison veden takana

Palsta, jossa on tarkoitus keskustella kaikista niistä aiheista, jotka eivät sovellu muihin otsikoihin.
Celebdae

Warmachinea ison veden takana

Viesti Kirjoittaja Celebdae »

Pitkähkö matka- ja pelikertomus USA:sta. Ehkä joku jaksaa loppuun asti =)

Meikäläinen oli muutaman viime viikon aikana käymässä Pohjois-Amerikassa opiskelijayhdistyksen reissussa. Vähän ennen lähtöä äkkäsin, että satumme olemaan Seattlessa juuri samaan aikaan kun siellä järjestetään Penny Arcade Expo (PAX), joka on ensisijaisesti todella suuri tietokone- ja konsolipelitapahtuma (kävijöitä yhteensä luokkaa 45.000), mutta johon kuuluu myös varsin laaja lauta-, kortti- ja figupeliosuus. Ja kuinkas ollakaan, tapahtumassa pelattiin myös Warmachinea.

Etukäteen juuri muuta tietoa kuin että Privateer Pressillä on tapahtuman messuhallissa ständi ja että figupuolella on jotain Warmachinen/Hordesin turnauksia ei ollut. Päätin kuitenkin käyttää loistavan tilaisuuden hyväkseni ja pakkasin matkalaukkuuni pelikelpoisen kasan figuja. Onnistuin jopa pakkaamaan ne sen verran hyvin, että selvisivät pääosin ehjänä viidestä lennosta ja muusta matkustuksesta. Paluumatkalla tosin jenkkilän turvallisuuspalvelu oli kiinnostunut laukustani sen verran, että olivat avanneet sen ja onnistuneet avaamaan/rikkomaan pakkausta puoliksi katkenneen Ironcladin käden arvoisesti.

PAX

Perjantaina muun reissumme ohjelman jälkeen selvisin Seattlen aivan ydinkeskustassa sijaitsevaan jättimäiseen Washingtonin osavaltion tapahtuma-&kongressikeskukseen, jossa PAX järjestettiin. Kolmen päivän lipun hinta oli paikan päältä ostettuna (ennakkomyynti oli loppunut ennen kuin tajusin koko tapahtumaa olevan) suht suolainen 50 taalaa, eli rapiat 30 euroa, mutta saahan sitä lomalla tuhlata roponsa! Hetken päästä selvisi, että itse asiassa kaikki lauta- ja figupelit olikin sijoitettu vielä toiseen rakennukseen pääareenan vieressä, mikä olikin oikein mukava ratkaisu. Kiertelin kuitenkin päärakennuksen messuhallissa kojuja läpi ja löysin myös Privateer Pressin ständin. Ständillä oli hieno Cygnar vs. Menoth dioraama Legendsin hengessä sekä ihan riittävästi asiakkaita! Myynnissä oli ennakkoon luultavasti sama setti mitä oli ollut GenConissa pari viikkoa aiemmin ja itselle mukaan tarttui uusi warcasterimme Jeremiah Kraye. Warmachinen ohella kova juttu tuntui olevan PP:n uusi julkaisu MonsterPocalypse, jota demotettiin huolella (ja jonka aloitusboksit mm. myytiin loppuun jo lauantaina, joten en joutunut harkitsemaankaan niiden rahtaamista Suomeen myöhemmin sunnuntaina).

Working man's tourney perjantaina

Selvisin sitten itse figupuolelle PP:n peleille varattuun tilaan. Illan ohjelmana piti olla hieman mystinen Working man's tourney, 500 pojoa SR4 säännöillä. Paikan päällä asia myös varmistui ja ilmoitin itseni mukaan. Illan mittaan selvisi, että tämä Working man's tourney on itse asiassa Seattlen pelaajiston keskuudessa suht säännöllinen tapahtuma aina töiden jälkeen perjantai-iltaisin. Ihan täysin tämä ei ollut auennut kaikille muillekaan ulkopaikkakuntalaisille =) Joka tapauksessa nyt PAXin yhteydessä turneella oli enemmän panosta, sillä kolme parasta selviäisi sunnuntain kutsuturnaukseen, johon paikan oli voinut lunastaa aiemmin vain(?) voittamalla jonkun karsintaturnauksen lähialueiden figukaupoissa kesän mittaan.

Working man's tournamentin piti käynnistyä klo 19. No hieman ennen seitsemää paikalla oli kuitenkin jo väkeä varsin runsaanlaisesti, joista suurin osa oli vieläpä saapunut hyvin viime tinkaan. Yhä seitsemän jälkeenkin väkeä saapui vain lisää ja lisää, kunnes kasassa oli yli 30 pelaajaa. Tämä oli selkeästi enemmän kuin oltiin kaavailtu, joskin pelipöytiä oli kyllä riittävästi. Kaikenmoisen listojen tarkistuksen ja muun säätämisen jälkeen ensimmäinen kierros pääsi alkamaan noin puoli yhdeksän maissa, ei ainakaan aiemmin. Tässä vaiheessa lienee syytä huomauttaa, että SR4-formaatti pelataan "voittajan selviämiseen asti", eli periaatteessa edessä olisi saattanut olla 5-6 kierrosta =)

Pieni yleissilmäys itse turnaukseen tässä välissä, koska USAn turnausskene ei ehkä kaikille ole täysin tuttu. Ihmisillä oli pääosin kokonaan tai melkein kokonaan maalattuja armeijoita, mutta myös jonkun verran lähes maalaamattomia tai jopa pohjamaalaamattomia armeijoita näkyi. Proxyjä ei juuri näkynyt muiden valmistajien figuista, mutta esimerkiksi mä sain käyttää eeppistä Cainea normaalina 500 pojon turnauksessa ja vastaavia turnausjärjestäjä (Smedley PP:n foorumilla) kuulemma hyväksyisi muutenkin. Turnee vedettiin läpi SR4:n mukaan, eli pöydissä oli kellot vuorojen kellottamiseen ja myös koko pelikierroksella oli aikaraja. Tätä kierroksen perusaikarajaa kuitenkin heti alkuun lyhennettiin 85 minuutista 70 minuutista myöhäisen aloittamisen ja myös "SR4:n aikarajat ovat turhan pitkiä" takia. Lisäsatunnaisaika D6*2min jäi voimaan. Aika mitattiin siitä hetkestä, kun kaikilla pöydillä oli suoritettu deployment. Lisäksi steam rollerin karttoja ei käytetty, vaan maasto oli epäsymmetrinen ja sitä oli kohtalaisesti.

Working man's tourney - pelit

Mä pelasin turneessa itselleni suht hyvin tutulla Cainen poppoolla, jossa oli lisäksi centurion, junnu, hunter, alexia, sword knightit, bokur, a&h ja stormsmith. Kakkoslistana itsellä oli Haley, mutta koska ko. casterilla oon tainnu pelata kerran elämässäni, pidin listaa lähinnä hämäyksenä roikkumassa. Turneen aikana pelien jälkeen vastustajani kommentoivat etupäässä listaani mukavaksi, mutta ihmettelivät jopa kahta jaakkoa ja myös alexian hyödyllisyyttä 500p pelissä.

Avauspelissä vastaan asettui cryx dennyn komennossa ja skenaariona mosh pit. Sain aloituksen ja uskoin saaneeni edun toisella vuorolla cainen ammuttua featilla puolet vastustajan armeijasta säpäleiksi. Toisin kuitenkin kävi, kun en flashannut tarpeeksi pitkälle karkuun. Yksi eloonjäänyt kana onnistui kuin onnistuikin kipittämään tarpeeksi pitkälle (ihan by the book ei tosin olisi päässyt, mutta annoin vastustajan palata takaisin ja taikoa skarlockilla ghost walkin kanaan että se pääsi vaikean maaston läpi). Kana oli niin lähellä, että sen läpi arcattu Scourge juuri ja juuri deviaation jälkeenkin osui Caineen ja maassamakaava Caine onkin sama kuin kuollut Caine - game over. Pelin jälkeen vastustaja kommentoi itse asiassa yrittäneen uhraamalla joukkojaan houkuttelevan Cainen liian lähelle ja se myös onnistui, joskin olisin luultavasti pystynyt välttämään sen flashaamalla riittävän kauas.

Toisessa pelissä vastaan asettui menoth ja kreoss. Vastustajan armeija ei vaikuttanut mitenkään kovin power play -listalta ja se sisälsi jopa yhden ison jaakon. Cygnarilla oli mies- ja tuliylivoima ja caine ammuskeli kaiken rikki pakoillen samalla kreosia. Lopulta casteri joutui käyttämään feattinsa ja vähän sen jälkeen imi pistoolia oltuaan viimeinen eloonjäänyt. Omia tappioita ei paljon ollut.

Kolmannessa pelissä pienen säätämisen jälkeen vastaan tuli se ainoa factio, jota en todella olisi halunnut - circle. Vähemmän yllättävästi johdossa keikkui Krueger, lista tappavan tehokkaasti rakennettu ja olin 99,9% varma, että takkiin tulee. Vastustaja sai vielä aloituksen ja ekan vuoron jälkeen viholliset olivat erittäin hyvissä asemissa. Skenuna oli destruction, joka jo sinänsä vaikutti toivottomalta tiedossaolleen salamasateen ansiosta. Ampuminen ei saanut oikeastaan mitään aikaan defence- ja armorbuffien takia ja jäin odottamaan armonlaukausta. Se tosiaan tulikin, sillä vaikka yritin kaikkeni suojautuakseni featilta, kolme lättyä ja pari salamaa kuitenkin riitti puhdistamaan toisen kohteen ympäristön kaikista omista ukoistani. Sen jälkeen seuraava salama kohteen kautta liian lähellä piilotelleeseen caineen ja se olikin taas siinä. Tähän peliin en kyllä osaa keksiä mitä olisin voinut tehdä toisin, koska vaikka caine olisikin jollain takalaitapiilottelulla selvinnyt, ei tehoja olisi riittänyt mitenkään vastustajan tulivoiman pudottamiseen.

Working mans - aftermatch

Kolmansien pelien päättymisen jälkeen kello oli noin puoli kaksi yöllä, koska kierrosten välissäkin oli mennyt kaikenmoiseen säätämiseen aikaa. Järjestäjiä kun oli tasan yksi, käytössä ei esim. läppäriä ja samaan aikaan pyöri myös Tour of Duty (josta myöhemmin). Tilanne oli tässä vaiheessa se, että olisi tarvittu vielä kaksi tai peräti kolme kierrosta voittajan selviämiseksi. Usea pelaaja oli häipynyt jo kotiinsa hävittyään ensimmäisen kerran, mutta toki etenkin voittamattomat olivat vielä paikalla. Lopputulos oli sinänsä käytännöllinen, mutta toki hieman absurdi. Koska yksi (tai kaksi, en muista varmasti) voittamattomista oli jo aiemmin saanut paikan kutsuturneeseen ja yksi ei sitä edes halunnut, saivat kaksi jäljellejäänyttä paikan. Kolmas paikka ratkesi fair play -äänestyksellä, joka kyllä vaikutti rehellisesti suht kaverivaalilta ottaen huomioon sen, että tässä vaiheessa suurin osa väestä oli jo häipynyt nukkumaan. No kolmaskin paikka selvisi näin, joten ainakin suurin osa varmaan oli tyytyväisiä lopettamiseen =)

Omat pelit nyt eivät kovin vahvasti menneet. Hauskaa sinänsä, että en oikeasti muista hävinneeni koskaan aiemmin yhtään peliä edes kolmannella vuorolla. Nyt takkiin tuli tokalla vuorolla kahdesti. Molemmissa oli toki omaa varomattomuutta mukana, mutta vastustajat pelasivat assasinaatiot selkeän tarkoituksellisesti ja tehokkaasti. Heillä oli myös selkeän aggressiivinen pelitapa heti alusta lähtien, mikä samalla ohjaa nopeaan ratkaisuun. Omaksi puolustukseksi voisi keksiä kaikkea ensimmäisistä koskaan pelaamistani kellotetuista peleistä 10 tunnin aikaeroon (klo 22 illalla jenkkien länsirannikolla = klo 8 aamulla Suomessa), mutta ei mikään poista sitä, että verrattuna suomalaiseen oli jonkun verran eroa. Vastustajat tiesivät erittäin hyvin niin omien kuin munkin ukkojen säännöt ja osasivat pelata suuremmin miettimättä ratkaisuja. Toisaalta vaikka mäkin olen suht hidas pelaaja, ei aikaraja ollut varsinaisesti ongelma. Joka tapauksessa aika "lyöty" olotila oli lopulta päästessäni hostelliin nukkumaan.

750p turnaus lauantaina

Lauantaina selvisin turnauspaikalle aamupäivästä ja ohjelmassa oli 750 pisteen Rage and Rivets -turnaus. Edellisiltana tulleen infon mukaan turneuksen piti olla vain casteri + warjackeja, mutta lopulta se muuttui vain "normaaliksi" 750 pojon SR4-turneeksi. Nyt pelaajia olikin paljon vähemmän - monet varmaan kiertelivät messuja - ja turnee saatiin reilulla kymmenellä pelaajalla hyvin käyntiin. Itse olin mobilisoinut eeppisen Caineni aisapariksi uuden casterin Krayen, koska sain lainaksi muutaman warjackin yhdeltä kanssapelaajalta.

Avausvastustajani pelasi legioonalla ja saerynilla. Ohjelmassa oli skenuna Contested ground ja peli tiukkaa vääntöä alusta asti. Onnistuin kuitenkin vähitellen saamaan etulyöntiasemaa pitämällä oikeammanpuolista aluetta vuoro toisensa perään ja myös ampumalla petoja rikki. Lopulta caine pääsi jopa ampumaan featilla saeryniä, mutta en uskaltanut ampua kolmea viimeistä laukausta, koska olin niin paljon voitolla ja gate grashasin pois. Seuraavalla omalla vuorollani kuitenkin varomattomuuteni kostautui ja caine jäi liian lähelle. Saeryn pystyi taikomaan cainen hautaan kun kierrosaika oli lähes loppu. Jos olisin vain juossut Cainella karkuun olisin varmasti voittanut objektiivilla tai sitten omalla seuraavalla vuorolla omien joukkojeni avulla. Hyvä peli, jota ei oikein lopulta voinut uskoa että olin hävinnyt =)

Toisessa pelissä vastaan tuli toinen cygnar, komentajana eStryker ja mukavasti jalkaväkeä muutamalla jaakolla. Mulla vaikutti olevan aika hyvä etulyöntiasema, mutta jotenkin vastustajan jalkaväki pääsi melkein iholle asti. Lopulta kuitenkin long gunnerit rei'ittivät jalkaväkiläjää oikein kunnolla ja Cainelle avautui reikä featata - kuollut eStryker.

Kolmannessa pelissä vastaan tulikin sitten taas circle, joskin eri pelaajalla. Itse asiassa kaveri oli sama, joka oli lainannut mulle jaakot ja saikin ne nyt vastaansa, sillä Cygnarilla onkin nyt uusi ässä hihassaan - Kraye. En ollut pelannut yhtään peliä miekkosella aiemmin, mutta jo eka peli sai suupielet hymyyn. Light cavalry hunterit - nice! Skenuna oli Break the Line, jossa alkuun kumpikin piti hyvin oman puolensa. Myöhemmin circlen tehokkuus pääsi jonkun verran edelle ja mun pikaiseen kasatusta listasta puuttui kyky poistaa jalkaväkeä, kuten druideja. Kun vielä tein kohtalaisen pahan kämmäyksen Strangewaysilla, kun en antanut defenderille free strike -vapaata tramplea kuten olin suunnitellut vuoron alussa, oli circle hyvin lähellä voittoa. Kuitenkaan buustattu salama ei osunut def 16 journeymaniin ja peli jatkui vielä ja sain aikaa uudelleenorganisointiin omille alueille. Sitten lopussa vihainen Krueger totesi kaikki muut temppunsa käytetyksi ja chargasi Krayen - joka jäi eloon. Juuri kun olin aloittanut oman vuoroni kuulin "Dice down" -peli loppu. Että näin... Lopputuloksena oli kuin olikin uudessa steam rollerissa suht harvinainen tasapeli, koska molemmilla oli vain yksi oma alue ja muut kontestoituna. Sivuhuomautuksena olisin voittanut myös jos olisin siirtänyt yhden ukkoni vuorolla vastustajan alueelle (tai sitten tappanut Kruegerin =)

No tästä turnauksesta jäi huomattavasti parempi maku ja olin selkeästi pystynyt parantamaan edellisillasta. Tän päätöstasapelin takia ei tarvittu kuin kolme kierrosta voittajan löytämiseksi. Eka vastustajani muuten loppujen lopuksi voitti koko turneen ja tämä kolmas tuli kolmanneksi. Itse olin ilmeisesti neljäs tai viides. Seuraava SR-turnauslistakin on helppo rakentaa tältä pohjalta: lista1: caine, lista2: kraye (esim. thunderheadilla hieman paranneltuna!). Imekää sykkivää circlet =)

Tour of Duty

Lauantain pelit eivät toki tähän loppuneet, vaan siirryin pelaamaan naapuripöydille Tour of Dutyä. Kyseessä on koko PAXin ajan pyörinyt factioiden välinen taisto, jossa aina kerrallaan neljä pelaajaa pelaa tunnin pituisen pelin 350 pisteen listoilla ja viiden minuutin vuoroilla. Pelaajat saavat pisteita pöydän keskiobjektiivin hallinnasta ja muiden teilaamisesta ja pelaajien pisteet lasketaan yhteen kullekin factiolle. Paras factio turneen lopulla sai vielä palkinnon (tai kaikki ko. factiolla pelanneet).

Pisteytyssysteemi ei ehkä kaikin puolin paras ollut, sillä objektiivin pitämisestä sai 10 pistettä aina oman vuoronsa lopussa. Käytännössä tämä tarkoitti sitä, että melkein aina pelin aloittanut sai ilmaisesti pojot kun pääsi ekana rynnimään objektiiville. Joka tapauksessa mukavia pelejä saatiin pelattua ja erilaisia vastustajia vastaan. Huomattua tuli ainakin, että cryxille saa aika jäätävän 350 pojon listan deathjackin, bane knightien, kanojen ja dennyn kera. Mutta on se Kraye ihan kiva tässäkin, kun iso jaakko kipittää 20" kierroksessa =)

Sunnuntai ja Masters invitational

Sunnuntainakin pelasin vielä pari peliä Tour of Dutyä ja yhden haastepelin. Samaan aikaan pyöri tämä kutsuturnee, jossa mukana oli 14 peluria. Harmittavasti jäi voittajan armeija selviämättä, kun oli oma peli kriittiseen paikkaan kesken ja mitään tuloksia mistään turneesta ei ole jälkikäteenkään näkynyt. Tässä turneessa oli kuitenkin pelaajilla käytännössä kaikilla maalatut armeijat ja pelaajat kaikesta päätellen oikeasti hyviä. Mieleen jäi perjantailta sellainen kommentti ekalta vastustajaltani, että tuntee nämä kutsuturneen pelaajat niin hyvin, että ei halua välttämättä osallistua kun tulee takkiin kuitenkin. No oli siellä sitten mukana kuitenkin tää mun lauantain kolmas vastustajani, joten ehkä jotain toivoa pysyä jenkkilän kelkassa silti on =)
Nothing is forgotten. Nothing is forgiven.

Ja älkää pliis lähettäkö mulle yksityisviestejä, jos tiedätte jonkun muun yhteystiedon. Me hates 'em.
Pseudok
Viesti:

Re: Warmachinea ison veden takana

Viesti Kirjoittaja Pseudok »

Aika huikeaa että noinkin extempore-lähdön PAXiin teit. Ja mukavan raportin olit kirjoitellut, pituus ja sisällön taso oli mitoitettu juuri oikein :)

Ja kaipa jenkkilässä on paljon enemmän oikein tosissaan pelaavia masinisteja, mietiskelytauot hioutuvat varmaan parinsadan läpikäydyn pelin tuoksinassa, täällä meillähän ei kunnolla moista mahdollisuutta ole kun harrastajakunta niin ympäri maata (ja lukumääräisesti vähäistäkin vielä kaiken lisäksi).

Yksi asia minua jäi kuitenkin askarruttamaan. Pelasit yhden pelin Krayella, kasasit hänet siis paikan päällä?
In the heat of the blight/
you lose your heart and sell your soul/
I lose control in the heat of the blight
Celebdae

Pseudok kirjoitti: Ja kaipa jenkkilässä on paljon enemmän oikein tosissaan pelaavia masinisteja, mietiskelytauot hioutuvat varmaan parinsadan läpikäydyn pelin tuoksinassa, täällä meillähän ei kunnolla moista mahdollisuutta ole kun harrastajakunta niin ympäri maata (ja lukumääräisesti vähäistäkin vielä kaiken lisäksi).
Joo siinä eron huomasi ehkä kaikista parhaiten, että itselle pelaajien (ja pelien) puutteesta johtuen tuttuja on ehkä puolet potentiaalisista vastaantulevista napeista, vastustajat taas tunsivat käytännössä kaiken. Myös kaikenmoisia pikku kikkoja oli takataskussa ja niitä helpompi käyttää, kun perusmekaniikka on hyvin hallussa.
Yksi asia minua jäi kuitenkin askarruttamaan. Pelasit yhden pelin Krayella, kasasit hänet siis paikan päällä?
Juu olihan mulla viila ja pikaliima mukana (ensisijaisesti tosin matkalla hajonneiden ukkojen korjaukseen), joten kasasin ukon siinä ennen turneeta. Pitihän sitä käyttämään päästä ja tosiaan tuli pari Tour of Dutyakin pelattua Krayella. Pieni ihme oli, että vaikka pakkaustilaa oli erittäin rajoitetusti, niin sain äijän jopa ehjänä takaisin himaan.

Ja älkää pliis lähettäkö mulle yksityisviestejä, jos tiedätte jonkun muun yhteystiedon. Me hates 'em.
Der Dexter

Viesti Kirjoittaja Der Dexter »

aistin selkeää vihamielisyyttä circleä vstaan?
ei kai minulla ole mitään tekemistä asian kanssa...
Aliquando Insanire Iucundum Est
Celebdae

Der Dexter kirjoitti:aistin selkeää vihamielisyyttä circleä vstaan?
No itse asiassa mulla ei sinänsä mitään Circleä vastaan ole. En vaan koskaan ole nähnyt kenenkään pelaavan millään muulla kuin Kruegerilla. Ehkä se kertoo jo jotain.

Tosin joku saattaa vastaisuudessa tuntea pientä vihamielisyyttä Krayea kohtaan =)

Hollo
Sotavasaran WHFB-tarinamestari

Viesti Kirjoittaja Hollo »

Celebdae kirjoitti:
Der Dexter kirjoitti:aistin selkeää vihamielisyyttä circleä vstaan?
No itse asiassa mulla ei sinänsä mitään Circleä vastaan ole. En vaan koskaan ole nähnyt kenenkään pelaavan millään muulla kuin Kruegerilla. Ehkä se kertoo jo jotain.

Tosin joku saattaa vastaisuudessa tuntea pientä vihamielisyyttä Krayea kohtaan
=)
Mie tunnen jo nyt, kun katselen sen sääntöjä... Hrrr...

Mutta mukavan raportin olit kirjoitellut. Kiva lukea Warmachineen liittyviä juttuja, kun niitä ei kuitenkaan aivan hirveästi täällä esiinny.
Der Dexter

Viesti Kirjoittaja Der Dexter »

noh, jaakkokulta, tänään kusti polki paikalle eeppisen kaijjakoon ja sen lemmikin, että pikuhiljaa saadaan opetella mihin täti tomera kykenee.

ja mieluusti olisin useasti kromaccia ulkoiluttanutkin, mutta ilman feattia on tylsä pelata....
Aliquando Insanire Iucundum Est
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “PP: Yleiset keskustelut”