"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Pelaaminen kellon kanssa

Palsta, jossa on tarkoitus keskustella kaikista niistä aiheista, jotka eivät sovellu muihin otsikoihin.
Celebdae

Pelaaminen kellon kanssa

Viesti Kirjoittaja Celebdae »

Ne muutamat jotka ehkä jaksoivat lukea ton mun matkakertomukseni läpi tietävätkin, että mulla on nyt vajaan kymmenen pelin kokemus rajoitetun peliajan kanssa pelaamisesta. Täällä Suomessa ajatus ei ole lyönyt ainakaan toistaiseksi läpi, vaikka periaatteessa Ropeconissa sitä vähän yritettiinkin.

Rajoitetulla peliajalla on muutamia varsin selkeitä hyötyjä. Ensinnäkin pelistä tulee huomattavasti nopeatempoisempaa ja turhaa vastustajan odottelua ei tule niin paljoa. Myös ajanpeluu (jos sitä nyt jossain tarkoituksella ilmenee) on vaikeampaa. Pelit myös päättyvät nopeammin ja päivässä ehtii pelata enemmän kierroksia.

Sekä positiiviseksi että negatiiviseksi voi nähdä nopeamman pelaamisen aiheuttamat kämmäilyt. Virheliike saattaa maksaa pelin nopeastikin. Toisaalta kun kierrosaikakin on rajattu, ei nopeata tappiota tarvitse niin kauaa murehtia kun tulee jo seuraava peli.

Selkeästi huono puoli on ainakin se, että kello pelottaa varmasti jossain määrin aloittelevia pelaajia. Normaalissa SR4-vuoroajassa kyllä ehtii liikuttaa äijiä hitaampikin pelaaja (kuten vaikka mä), ainakin jos ei pelaa sadan ukon infantry-laumalla, jotka kaikki ampuvat, mutta kyse on myös psykologisista tekijöistä. Kynnys osallistua voi olla korkeampi.

Oleellista kellon käyttämisessä kuitenkin on se, että pelipöydällä on jokin tarkoitukseen sopiva kello. Digitaalinäytön tulisi olla helposti koko ajan pelaajan nähtävillä, jotta tämä voi tarkistaa miten paljon aikaa on jäljellä. Tällaisia suurinäyttöisiä kelloja toki saa ilman suurta vaivaa tai rahaa kaupoista. Myös SR4:n 5 minuutin extra-aika kerran pelissä auttaa ja sen kanssa featti-vuoronkin pelaa ilman aikaongelmia.

Mitäs väki on mieltä kellon käyttämisestä? Ja milloin Suomessa nähdään ensimmäinen "oikea" SR4-turnee?
Nothing is forgotten. Nothing is forgiven.

Ja älkää pliis lähettäkö mulle yksityisviestejä, jos tiedätte jonkun muun yhteystiedon. Me hates 'em.
Huru-ukko

Re: Pelaaminen kellon kanssa

Viesti Kirjoittaja Huru-ukko »

No jaajaa...

Tuossa on sellainen homma, että hitaammilla pelaajilla jäisi vain peli kesken. Kun ukkojen ja aseiden statteja pitää tarkistaa kirjasta, niin pelaaminen vain tapahtuu hitaammin. Osa yksiköistä jää toimimatta joka kierros ja se rankaisee aloittelijoita vielä vähäisen pelikokemuksen lisäksi. Jos molemmat pelaajat osaavat säännöt kohtalaisesti, niin peli sujuu muutenkin nopeasti. Aikaraja on kyllä muuten hyvä ajatus, ettei koko porukan tarvi odottaa yhtä paria tolkuttomia aikoja. Toisaalta shakkikellon kaltainen systeemi voi johtaa uuteen väärinkäytökseen. Joku voi aina vastapelaajan vuorolla ruveta huomauttelemaan säännöistä, jotta tällä jäisi jokin yksikkö liikuttamatta. Toiset saavat mielihyvää pelin ulkopuolisesta epäpelaamisesta :)
Luumumehu on soturien juomaa
Pariah

Viesti Kirjoittaja Pariah »

Huru-ukko kirjoitti:No jaajaa...

Tuossa on sellainen homma, että hitaammilla pelaajilla jäisi vain peli kesken. Kun ukkojen ja aseiden statteja pitää tarkistaa kirjasta, niin pelaaminen vain tapahtuu hitaammin. Osa yksiköistä jää toimimatta joka kierros ja se rankaisee aloittelijoita vielä vähäisen pelikokemuksen lisäksi. Jos molemmat pelaajat osaavat säännöt kohtalaisesti, niin peli sujuu muutenkin nopeasti. Aikaraja on kyllä muuten hyvä ajatus, ettei koko porukan tarvi odottaa yhtä paria tolkuttomia aikoja. Toisaalta shakkikellon kaltainen systeemi voi johtaa uuteen väärinkäytökseen. Joku voi aina vastapelaajan vuorolla ruveta huomauttelemaan säännöistä, jotta tällä jäisi jokin yksikkö liikuttamatta. Toiset saavat mielihyvää pelin ulkopuolisesta epäpelaamisesta :)
Siksi aikarajoituksilla pelaaminen vaatiikin hieman totuttelua ja tarkempaa kirjojen lukemista ennen peliä, jotta oppii tuntemaan vihollistenkin yksiköitä. Onneksi WM/H peleissä yksiköiden statit ja asetiedot jne. ovat korteissa, kuten myös erikoissäännöt kokonaisuudessaan (yleensä) jolloin ei tule turhaa kirjojen selailua. Tietenkin sen verran tuota saattaa aloittelijat vierastaa jos perussäännöt eivät ole vielä tuttuja että niitä joutuu kirjasta selaamaan. Ajan kanssa pelatessa myös erilaisten selkeiden tokenien jne. läsnäolo helpottaa asiaa ettei tartte esim. nopilla miettiä fury/focus/sielumääriä jne.
Give a warjack coal and you warm him for a day. Give a warjack an axe, and you warm him for his whole life... with coal ripped from the cold dead boilers of his enemies.
Datsi

Viesti Kirjoittaja Datsi »

Itse ollaan Guruhoron kanssa käytetty 14+1min aikarajaa 750p peleissä, kun muuten menee turhaksi jaaritteluksi. Jonkinnäköinen aikaraja kiristää tempoa huomattavasti ja tekee matsista heti jännemmän. Vartissa ehtii ajatella loppuun asti, eikä toistaiseksi ole jäänyt yhtään yksikköä liikuttamatta. Toisaalta aikarajaton peli on yleensä seurallisempi, kun ehtii puhua turhia välissä. Miten ite tykkää ;)

Aikarajan kanssa ei ole vaikeaa oppia pelaamaan, kunhan muistaa olla ottamatta mitään kaameita infantryspam listoja.
"Kun netti on poissa, figut tanssivat pöydällä."
Diogenes

Viesti Kirjoittaja Diogenes »

Huru-ukko kirjoitti:No jaajaa...

Tuossa on sellainen homma, että hitaammilla pelaajilla jäisi vain peli kesken. Kun ukkojen ja aseiden statteja pitää tarkistaa kirjasta, niin pelaaminen vain tapahtuu hitaammin. Osa yksiköistä jää toimimatta joka kierros ja se rankaisee aloittelijoita vielä vähäisen pelikokemuksen lisäksi.
Jos oman armeijansa statteja ja sääntöjä ei pysty muistamaan ulkoa, voi kysyä itseltään kannattaako turnaukseen ylipäätään lähteä. Ei minua ainakaan huvittaisi turnauksessa pelata sellaista vastustajaa vastaan, jolle joutuu selittämään hänen oman armeijansa toiminnan. Demo- ja harjoituspelit ovat sitä varten.
The Captain
Valvoja

Viesti Kirjoittaja The Captain »

Diogenes kirjoitti:Jos oman armeijansa statteja ja sääntöjä ei pysty muistamaan ulkoa, voi kysyä itseltään kannattaako turnaukseen ylipäätään lähteä. Ei minua ainakaan huvittaisi turnauksessa pelata sellaista vastustajaa vastaan, jolle joutuu selittämään hänen oman armeijansa toiminnan. Demo- ja harjoituspelit ovat sitä varten.
Naapurin ukkojen aseet+statit minua enemmän huolettavatkin. Vaikka kaikki kirjat omistan ja olen lukenutkin, en kaikkia kumminkaan vielä ulkoa osaa, ja tuo Legendskin on vasta kerran selattu, paitsi kotimainen osasto pariin otteeseen.
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
-Niillä on suvussa halogeenejä.
Diogenes

Viesti Kirjoittaja Diogenes »

The Captain kirjoitti:Naapurin ukkojen aseet+statit minua enemmän huolettavatkin. Vaikka kaikki kirjat omistan ja olen lukenutkin, en kaikkia kumminkaan vielä ulkoa osaa, ja tuo Legendskin on vasta kerran selattu, paitsi kotimainen osasto pariin otteeseen.
No ne voinee kysyä naapurilta, ei siihen kirjoja kai tarvitse - kyllä minä ainakin omat turnauslistani sen verran ulkoa osaan että pystyn ilman referenssejä esittelemään minkä tahansa napin säännöt. Tosin jokaista inhottavaa komboa en välttämättä ala vastustajalle selvittämään ennen peliä ;).
Der Dexter

Viesti Kirjoittaja Der Dexter »

eikä pidäkään, parhaitenhan ne oppii kantapään kautta, eikös juu.
oikeasti

tämähän se on, mikä niin sanotusti erottelee jyvät akanoista, tai jotain.
Aliquando Insanire Iucundum Est
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “PP: Yleiset keskustelut”