"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Yksinkertainen stupidity-kysymys

Warhammer FB -pelin säännöt ovat yleensä hieman tulkinnanvaraiset. Tällä palstalla keskustellaan eri sääntöjen toteutuksesta, tulkinnoista sekä mahdollisista ongelmatilanteista.
bluebluesky

Yksinkertainen stupidity-kysymys

Viesti Kirjoittaja bluebluesky »

Other psychology:

Creatures affected by stupidity...Until they are no longer stupid, these units are immune to psychology.

Eli ovatko kaikki stupidity-unitit passiivisesti immuuneja psykologialle, vai ovatko ne immuuneja vain vuoron jolla failaavat stupidity checkin?
jullevi
Valvoja

Re: Yksinkertainen stupidity-kysymys

Viesti Kirjoittaja jullevi »

Itse ymmärrän tuon niin, että yksikkö on Tyhmä vasta kun se epäonnistuu Stupidity-testissä ja Tyhmä yksikkö on Immuuni Psykologialle siihen asti kunnes se seuraavan kerran onnistuu testissä. Pitää kuitenkin tarkistaa illemmalla miten koko lainaus menee, siihen asti vastaukseni perustuu antamaasi lainaukseen.

(Tarpeettomien sivuhaarojen estämiseksi muistutetaan vielä, että psykologialle immuuni yksikkökin voi kärsiä tyhmyydestä. Tämä aiheuttaa usein hämmennystä, koska moni olettaa tietävänsä miten Immune to Psychology toimii, mutta olettaa väärin.)
"It's a great excuse to start collecting ANOTHER army. One can never have enough armies and starting a new one is always exciting."
aatami

Viesti Kirjoittaja aatami »

Sääntiksessä ainakin lukee, että jos figun profiilissa lukee että se on tyhmä, se on tyhmä. (Stupidity test on vain testi, jonka stupid yksiköt ottavat compulsory movement phasessa.)

Täten siis stupidity säännön omaavat yksiköt ovat ITP, riippumatta minkä tuloksen pelaaja saa stupidity testistä.

En valitettavasti muista tekstiä sana sanalta, mutta voin sen kirjoittaa tänne päästyäni sääntiksen lähistölle, jos tarvis.
Oberon kirjoitti:Mä syytän aatamia
'10-'11-'12 WDL
(FB)WAAAGH! Zombie slaya' 10 3 11
(40 Kimble)Set-Harah Tomb world 5 2 6
(LOTR) Shadow Sun Tribe (Rhûn&Harad) 1 1 3
halko

Viesti Kirjoittaja halko »

Itse pelaisin niin, että vasta kun testi on feilattu niin ollaan Immuuni. "These rules apply until the start of creatures' followinf turn, when they must test once more to see whetever they are affected by Stupidity. The effect of..." (s 52, Other Psychology tekstin yllä oleva kappale) ja sitten Other Psychology kohdasta: "Creatures affected by Stupidity are..."

Joten kaipa ollaan ITP vasta testein epäonnistuttua.
I have a mind for simple things but things are not of mine to simplify
HE-man

Viesti Kirjoittaja HE-man »

halko kirjoitti:Itse pelaisin niin, että vasta kun testi on feilattu niin ollaan Immuuni. "These rules apply until the start of creatures' followinf turn, when they must test once more to see whetever they are affected by Stupidity. The effect of..." (s 52, Other Psychology tekstin yllä oleva kappale) ja sitten Other Psychology kohdasta: "Creatures affected by Stupidity are..."

Joten kaipa ollaan ITP vasta testein epäonnistuttua.
Samalla kannalla ollaan ja samoin on myös pelattu. Järkikin sen sanoo vaikka se on huonosti tuossa kirjassa sanottu. Silloin kun peikko jää tuijottamaan lasisin silmin edessä jököttävää kiveä, niin eipä silloin vieressä karjuva lohikäärme olekaan niin pelottava.
"Katso sääntiksestä, lol. Oot muuten myös ruma."
Half-breed

Viesti Kirjoittaja Half-breed »

Ihan selväsanaisestihan tuossa on sanottu että jos jantteri on tyhmyyden vaikutuksen alaisena on hän ItP. Se että sääntörivillä lukee että jantterilla on erikoissääntönä tyhmyys ei meinaa että tyhmyys vaikuttaisi häneen koko aikaa, vaan se vaikuttaa vain silloin kun mokataan testi ollaanko tyhmiä.
2014 bänniä jo yhteensä ~3,5 kuukautta. Yrittäkää pistää paremmaksi.
aatami

Noh, täällä Kuopiossa ei olla ainakaan tuolla tavalla pelattu. Pitääpä kysyä ropekerholaisilta...

Tosin tuon järjen mukaan minun ÄÖ:ni voisi olla 500, mutta se voisi välillä satunnaisesti laskea nollaan...
'10-'11-'12 WDL
Half-breed

Viesti Kirjoittaja Half-breed »

aatami kirjoitti:Noh, täällä Kuopiossa ei olla ainakaan tuolla tavalla pelattu. Pitääpä kysyä ropekerholaisilta...

Tosin tuon järjen mukaan minun ÄÖ:ni voisi olla 500, mutta se voisi välillä satunnaisesti laskea nollaan...
Mitä ihmettelemistä tuossa on, kun sääntö on ihan selvä.
Lisäksi on ihan mahdollista että kesken taistelun menee pakka sekaisin, ja tuota tyhmyys juuri kuvaa. Hetken sekoilu, tai epäröinti taistelussa voi olla aika kriittistä.
2014 bänniä jo yhteensä ~3,5 kuukautta. Yrittäkää pistää paremmaksi.
aatami

Half-breed kirjoitti:
aatami kirjoitti:Noh, täällä Kuopiossa ei olla ainakaan tuolla tavalla pelattu. Pitääpä kysyä ropekerholaisilta...

Mitä ihmettelemistä tuossa on, kun sääntö on ihan selvä.
Lisäksi on ihan mahdollista että kesken taistelun menee pakka sekaisin, ja tuota tyhmyys juuri kuvaa. Hetken sekoilu, tai epäröinti taistelussa voi olla aika kriittistä.
Sehän kävisi järkeen, jos suurimmalla osalla modeleista olisi stupidity, mutta kun ei. Jos noin ajateltaisiin niin silloinhan vaikkapa esim. normaalille empiren jalkaväelle pitäisi antaa stupidity sääntö, koska kyllähän taistelu olisi heidänkin silmissään yhtä sekamelskaa ja he voivat ihan hyvin mennä joskus sekaisin missä mennään, vai..?

Modelit joilla on stupidity ovat tyhmiä. Yleisesti tyhmiä, eivät satunnaisesti joskus harvoin tyhmiä (Elleivät ole jonkun oudon magian vaikutuksen alaisena). Stupidity testillä vain testataan vaikkapa sitä, meneekö välillä jokin kenraalin käskyistä yhdestä korvasta sisään ja toisesta ulos kun vaikka trolli keskittyy nenänkaivuuhun.

Noh, jos sääntö menee noin, niin voimme vain syyttää GW:tä.

Make any sense?
'10-'11-'12 WDL
jullevi
Valvoja

Viesti Kirjoittaja jullevi »

aatami kirjoitti: Noh, jos sääntö menee noin, niin voimme vain syyttää GW:tä.
Vika voi olla myös Kuopion juomavedessä.
"It's a great excuse to start collecting ANOTHER army. One can never have enough armies and starting a new one is always exciting."
Mithrandir

Viesti Kirjoittaja Mithrandir »

Ei, kyllä se on niissä kalakukoissa tämän kaiken alku ja juuri, se on vissi.

Noh, sattuuhan sitä aina tämmöistä, toisissa porukoissa tulkitaan asioita toisin. Minäkin olen tämän ilmiön ansiosta muutaman massacre-voiton turnauksissa saanut napattua kun vastapelaaja rakentelee jotain ihme ansakuviota shakkipelaajan taidokkuudella, vain kuullakseen liian myöhään että eihän se ratkaiseva sääntö tosiaan ihan niin menekään mitä tuli luultua. Ja siinäpä sitten ovat joukkonsa silkkaa sörsseliä nurmen päällä minun ihmetellessä että miten tässä nyt taas kävi näin. :/

Jotenkin siitä tulee vaan hassu olo, kun tajuaa voiton olevan enempi kiinni siitä kumpi tekee enemmän typeriä virheitä kuin mistään muusta. Siinä on saavuttanut sellaisen zen-tason, jotta miniatyyrimetsässä puu kaatuu eikä muuta kuulu kuin noppien rapina niiden lennellessä apaattisesti edestakaisin lerppuavasta kädestä ympäri pöytää. :(
aatami

Noniin, nyt olen sääntiksestä tuon kohdan katsonut, ja jos sääntiksen mukaan pelataan niin minä olen oikeassa.
Ettei menisi egotukseksi niin perustelen väitteeni, toivottavasti en riko sääntöjä:

"Creatures that are stupid are indicated as such in the Warhammer Armies books and include bla bla bla..."
Eli "Olennot, jotka ovat tyhmiä on merkitty sellaisiksi Warhammer Armies kirjoissa".

"Stupid creatures that are not engaged in combat must take a test at the start of their turn to see whether they overcome their stupidity. Make a test for each unit of stupid troops. If they pass the test, all is well and good - the creatures behave reasonably intelligent and can move as normal. Nothing untoward has occurred beyond a bit of drooling and the odd spontaneous cackle.
If the test is failed, all is not well and the unit momentarily forgets what it is doing. (Ja sitten selitetään se stupidity movement, jonka jätin pois koska en halunnut rikkoa sotavasaran sääntöjä)"

Missään kohdassa ei tässä stupidity kohdassa sanota, että yksikkö menettäisi stupiditynsä missään vaiheessa paitsi lähitaistelun ajaksi. Tietääkseni missään ei lue "If the stupidity test is failed the unit is subject to stupidity" tai vastaavaa, vaan että stupidity testissä epäonnistuneet liikkuvat puolet liikkeestään eteenpäin eivätkä voi liikkua enempää sinä vuorona.
Tuo other psychology kohta "Creatures affected by Stupidity are ... Until they are no longer Stupid, these units are ITP" luultavasti viittaa lähinnä close combattiin, sekä magiaan, koska eikös Demoneilla ainakin ole se stupidityn antava loitsu (Taisi olla slaanesh magiaa)...

Lainatakseni itseäni:
aatami kirjoitti:Sääntiksessä ainakin lukee, että jos figun profiilissa lukee että se on tyhmä, se on tyhmä. (Stupidity test on vain testi, jonka stupid yksiköt ottavat compulsory movement phasessa.)
Täten siis stupidity säännön omaavat yksiköt ovat ITP, riippumatta minkä tuloksen pelaaja saa stupidity testistä.
'10-'11-'12 WDL
Pecu

Viesti Kirjoittaja Pecu »

aatami kirjoitti:..

Jos stupidity-säännöstä kärsivät joukot ovat automaattisesti ItP, miksi niiden kuitenkin tarvitsee testata esim. terrorin takia kuten sääntökirjassa sivulla 48 lukee?

Sivu 48 puhuu vuoron alussa otettavista testeistä jossa mainitaan terror ja stupidity, tässäpä quote:

[quote="Sääntökirja s.48 "Tests at the start of the turn":"]Some psychology tests are taken at the start of the turn phase. For example, Terror tests caused by terryfying creatures -- and stupidity tests are both taken at the start of the turn. -- When a player is callewd upon to take different tests at the start of the turn, then do them in the order they are listed here:

1)Terror
2)Stupidity
3)Other

So, if a unit is obliged to take a Terror test and stupidity test, take the terror test first, and only if this is passed will it be necessary to take the stupidity test.[/quote]

Eli jos feilaat terrorin, ei tarvitse ottaa stupidityä koska juokset jo karkuun. Tästä voisi päätellä, että vain jos stupidity-testin feilaa, alkaa yksikkö varsinaisesti kärsiä stupiditystä ja olemaan ItP.
The plan required something that felt no pity. No pain. No fear. Something unstoppable.
halko

aatami lueppa tuo minun viestini vielä kerran läpi ja puhutaan sitten lisää, jooko?

Tuopssa minun launauksessani sanotaan, että joka vuoro pitää testata joutuuko yksikkö Tyhmyyden vaikutuksen alaiseksi ja siinä ITP kohdassa sanotaan että Yksikkö joka on Tyhmyyden vaikutuksen alainen on Immuuni Psykologialle. Että näin

Eli kaikki Tyhmät ovat kyllä Tyhmiä, mutta sillä testillä testataan onko se haitaksi. Eli kun se onnistuu niin saatta olla joa yhtä viisaita kun vieressä olevat ei tyhmät kaverit kun ne sattu ymmrätämään ohjeet ja tilanteet. Sitten jos testi feilataa niin aletaankin kaivamaan sitä räkää nenästä ja kattomaan kuinka hyvältä maistuu. (Ja joo, tälle väitteelle ei ole sääntiksestä mitään, mutta tuo ylempi kohta on kyllä suoraan sääntiksestä)
Mithrandir

Viesti Kirjoittaja Mithrandir »

Perskuta, itsekin juuri tuon saman kohdan luin sääntiksestä, enpäs ehtinyt pätemään. :(

Noh, case closed.
aatami

Noh, eipä GWltä voinut odottaa muutakaan kuin failia... Tämä kai on yksi niistä päättymättömistä keskusteluista.
'10-'11-'12 WDL
halko

aatami kirjoitti:Noh, eipä GWltä voinut odottaa muutakaan kuin failia... Noh, tämä kai on yksi niistä päättymättömistä keskusteluista.
Joo, päättymätön, aivan, juuri, niin, tälle, keskustelulle, ei, ole, tulossa, mitään, loppua

Eiku siis mitä vit? Eka heitetään kivenkovia faktoja sääntiksestä että asia menee näin, ja sitten vastaukseksi tulee että "Lol GW failas, tää on päättymätön keskustelu"

Note to self: Jos menet Kuopioon, ota omat vedet mukaan
aatami

halko kirjoitti:Eiku siis mitä vit? Eka heitetään kivenkovia faktoja sääntiksestä että asia menee näin, ja sitten vastaukseksi tulee että "Lol GW failas, tää on päättymätön keskustelu"
Valitettavasti kaikilla osapuolilla on kivenkovia faktoja sääntiksestä.
'10-'11-'12 WDL
Kolmastoista
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Kolmastoista »

aatami kirjoitti:
halko kirjoitti:Eiku siis mitä vit? Eka heitetään kivenkovia faktoja sääntiksestä että asia menee näin, ja sitten vastaukseksi tulee että "Lol GW failas, tää on päättymätön keskustelu"
Valitettavasti kaikilla osapuolilla on kivenkovia faktoja sääntiksestä.
Kummallakin, paitsi toisella.

Stupid creatures that are not engaged in combat must take a test at the start of their turn to see whether they overcome their stupidity.

Eli onnistuessaan testissä otus voittaa tyhmyytensä/pääsee eroon tyhmyydestään/miten haluaakin sanasta sanaan suomentaa vuoron ajaksi, epäonnistuessaan pysyy vuoron ajan tyhmänä.

Väännelläänkö vielä vähän rautalankaa?
aatami

Ohhoh, no kai asia sitten noin on, eli olin väärässä.

Täytyypä muuten sanoa, että minusta tuo on kuitenkin aika outo sääntö...
'10-'11-'12 WDL
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “FB: Säännöt”