"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Ilmaisia print and play dungeon crawleja netissä

Kaikki ne eksoottisemmat tinan ja muovin siirtelytavat, jotka eivät löytäneet paikkaansa ylempää.
Gamecynic

Ilmaisia print and play dungeon crawleja netissä

Viesti Kirjoittaja Gamecynic »

Vuosien saatossa olen huomannut miten aina joku sivuaa Space Crusaden, Hero Questin ja Warhammer Questin kaltaisia vanhoja lautapelejä täällä sotussa. Nyt kun GW uudelleenjulkaisi Space Hulkin ja figu-lautapelit-aihe on ajankohtainen ajattelin kantaa korteni kekoon ja linkittää tänne ilmaisia lautapelejä, joihin voi oman mielikuvituksen sallimissa rajoissa yhdistää figuja.

Kyseessä on Board Game Geekin "list o' print-n-play dungeon-crawls to check out":
http://www.boardgamegeek.com/geeklist/41697

Tässä toinen paikka, joka kannattaa tsekata:
http://www.oversoul-games.com/oversoul_download.html

Jos et ole aiemmin BBG (Board Game Geek) sivuilla vieraillut voi sivurakenne olla hieman hämmentävä, mutta siihen tottuu pian. Yleensä näiden ilmaisten pelien säännöt ja matskut löytyvät "Description" tai "Files" osiosta.

Jos omistat printterin ja hieman kärsivällisyyttä voi luvassa olla hauskoja hetkiä lautapelaamisen parissa - ja ilman satojen eurojen panostusta, jonka tietyt valtavirran figupelit vaativat toimiakseen.

Käykää tsekkaamassa ja laittakaa palautetta!
Viimeksi muokannut Gamecynic, Su 20.09.2009 17:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Silveri

Re: Ilmaisia print and play dungeon crawleja netissä

Viesti Kirjoittaja Silveri »

Okei, tämä ei ihan suoranaisesti liity aiheeseen, eikä kyse ole ilmaisesta tuotteesta, mutta on silti ihan pakko linkittää, kun dungeon crawlereista kerran puhutaan: http://www.pendraken.co.uk/sub%20page/dungeon.htm
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
Joonatin

Viesti Kirjoittaja Joonatin »

Magic Realm on nykyisellään saatavilla enemmän tai vähemmän laillisesti ilmaiseksi. Kaikki pelin komponentit löytyvät netistä, pelistä ei todennäköisesti ole uusia painoksia tulossa ikinä, pelin kehittäjä on kai antanut myöntymyksensä sille että ihmiset voivat tehdä pelistä omia versioitaan, mutta en ole ihan varma siitä kuka pelin oikeudet oikeasti omistaa.

Askartelinpaskartelin omani kolmisen vuotta sitten pahville ja kapalevylle. Hommaan kului puolikas iso kapalevy, hyvin monta arkkia pahvia, pari kasetillista mustesuihkuprintterin värimustetta ja purkillinen 3M:n spray-valokuvaliimaa. Kaikki komponentit ovat kaksipuoleisia ja kohdistaminen otti myös vähän aikaa, mutta lopputulos oli ihan hieno. Leikkelyyn meni myös aikaa paljon, koska pelissä on yhteensä saman verran pieniä pahvilappuja kuin FFG:n peleissä (500-600 erilaista korttia, hirviötä ja muuta silppua).

Sääntökirja on myös suurehko, 122 sivua, mikä on paljon lautapelille ja melko suuri osa siitä pitäisi vielä muistaa ulkoakin. Pelistä on valitettu että se on liian roolipelimäinen lautapelaajille ja liian lautapelimäinen roolipelaajille. Hauska peli kuitenkin. Jokainen pelaaja valitsee toimintonsa ennen vuoron alkua, sen jälkeen katsotaan mitä tapahtuu. Jokainen vuoro vastaa yhtä päivää ja tavoitteena on selvitä maailmassa 30 päivää, lisäksi jokainen pelaaja valitsee pelin alussa itselleen henkilökohtaiset tavoitteet, joista saa lopussa lisäpisteitä. Hirviöitä ilmestyy kartalle joka vuoro ja ne seuraavat pelaajia tiettyjen sääntöjen mukaan. Taistelut sisältävät väistöjä ja iskuja, nopeudet ja suunnat molemmille mainituista ja loppuvat kun toinen osapuoli kuolee. Pelissä voi myös palkata itselleen apureita, ostaa tavaraa ja hevosia jne.

Peliä voi myös testata omalla koneellaan java-pohjaisen RealmSpeakin avulla, johon löytyy linkit tuolta BGG:ltä. Peli on oikeasti melko vaikea, mutta sopivalla hahmolla ja pienellä määrällä kokemusta peli muuttuu hiljalleen helpoksi.
Painting miniatures is like making love to a beautiful woman... It doesn't happen in real life.
Oi, maalattuja figuja, kuinka söpöä

Öljyväri-tutoriaali
Mysterous

Viesti Kirjoittaja Mysterous »

GW julkaisi vuosituhannen vaihteessa kaksi lautapeliä, ilmeisesti oli tarkoitus laittaa oikein sarjatuotantoa tulemaan mutta jäi vain "pilottituotteisiin". Eniwei, Lost Patrol on näistä kahdesta se space crusade/hulk/tyranid attack jälkikasvulainen. Yksinkertainen systeemi joka kertoo siitä, kuinka viisi space marsu scouttia yrittää löytää tiensä pelastuskapselille viidakkoplaneetalla, vaarana tottakai genes... eikus lurkerit.

Kuten BGG sivuilta voi huomata, on peli innoittanut ihmisiä enemmän scratch buildailemaan ja vähemmän ostamaan (itse tosin onnekkaana sain ostettua vaasasta oman kappaleeni, pitkäkiekko seinäjoki taitaa myös omistaa näitä vieläkin). Ulkoasuvariantteja on ainakin aliens elokuvan ja tyypillisen kaupunkisodan pohjalta tehty. Itse peli on mielestäni oikein mukava, nopea ja jännittävä, mutta lurkerit kaipaavat mielestäni hieman muokkausta. On ok että mokomat voittavat valtaosan ajasta (hei, pelin pitää ollakin epäreilu selviytymistaistelu marsupelaajalle), mutta mielestäni tuntuu tyhmältä että nipsnaps marsun viereen hyppää tyhjästä lauma otuksia jotka voi voittaa vain nopanheitolla kuusi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut miniatyyripelit”