Eli joo, firmat kyllä kovasti tukevat toimintaa ja usein sponssipalkintojen arvo on ollut paljon suurempi kuin ne mitä oltaisiin pelaajilta rahat nyhtämällä saatu kustannettua. Tästä suurkiitokset niin Sotataidolle, Taistelutarvikkeelle, Asmodée:lle kuin Gamers Questillekin. Sponsoreiden palkintotuki motivoi huomattavan paljon turnauksien järjestämistä, vaikkei siitä itselle mitään käteen jääkään (I/X turnauksissa kun on ollut käytäntönä, ettei turnausjärjestäjät voi pokata palkintoja itselleen).Silveri pari viestiä aikaisemmin kirjoitti:Omissa turnauksissamme palkinnot ollaan käytännössä aina saatu sponsseina ja tilat ollaan saatu ilmaiseksi, joten ne lähinnä nimelliset 5 € osallistumismaksut on ennen kaikkea olleet sitä varten, että maksaneet oikeasti tulisivatkin paikalle. Niillä ollaan Confrontationin osalta saatu ehkä noin puolet maastorakennuskuluista katettua ja sekin lähinnä sen takia, että parhaimmillaan Confroturnauksia järjestimme kerran kuukaudessa ja osallistujat olivat aktiivisia.
Kotimaiset alan liikkeet - Liian hyviä ollakseen totta?
Re: Kotimaiset alan liikkeet - Liian hyviä ollakseen totta?
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
Onko se vain minä vai osoitatko hiukan heikkoa luetun ymmärtämistä viestissäsi? Ok, siis oletko eri mieltä, vai etkö vain lukenut paskaa jonka kirjoitin. Kumpikin optio on ok.tneva82 kirjoitti:Miksi maksaisin ylimmääräistä figuista "turnausten takia" jos sitten tuota ylimmääräistä summaa ei sitten käytetä turnauksiin?MakeH kirjoitti:Kuinka köysissä pitää olla, jos vihjaa, että osa siitä euromäärästä ei siirtyisi turnauksiin ja pelaajille takaisin?
Jos maksan ylimmääräistä siitä ilosta että saan tukea turnauksia niin odotan että se ylimmääräinen myös TUKISI turnauksia. Muuten voin ostaa yhtähyvin sieltä mistä halvemmalla saa koska se ei vaikuta turnauksiin mitenkään.
Mutta jos asenne on, että maksamalla enemmän, ei saa mitää irti... niin älä maksa enempää. Jos sanot, että firmat eivät tue tapahtumia ja turnauksia, olet väärässä... please discuss.
"Embrace the filth" -Voices in Oggy's head
Joka ikistä turnausta, jota olen ollut järjestämässä on tukenut joku liike. Joten jos väittää, etteivät liikkeet tue turnauksia, on väärässä. Jos kokee etteivät ne kaupan palvelut hyödytä millään lailla, niin ei sieltä hyövää ostaa. Mutta käytännössä tilanne on se, että ne paikkakunnat joilla kauppa on, pitävät sisällään yleensä virkeämmän skenen, kuin ne joissa liikettä ei ole. Olenpa vielä ollut huomaavinani, että se kuinka paljon kauppa toimintaan panostaa vaikuttaa myös harrastuksen virkeyteen. Jos kaikki ostavat pikku-ukkonsa suuresta maailmasta on täysin varma, että suuremmassa mittakaavassa pelitoiminta nyykähtää muutamisssa vuosissa paikkakunnalla, koska uusia harrastajia ei tule tyhjästä. Siitä lörpöttelystä kaupassa kannattaa maksaa, vaikkei sitä itse kovin paljoa harrastaisikaan.
"Concrete is heavy ; iron is hard - but the grass will prevail."
-Edward Abbey
-Edward Abbey
Ne kotipuodin turnaukset ei ihan tosiaan ole niin kalliita järjestää. Entisessä Ulappatorin Pelimestassa taisi olla aika minimaalinen budjetti yhteen Apoc-peliin, ja koko hommahan tapahtui ihan normilla työajalla, joten ei ne myyjien palkat (käsittääkseni) pitäisi sen suurempia olla päivänä X.
Espoon PKP taas myy parhaat tarvikkeet, ja rope-vehkeet, joten tulee sitä sillä tavoin tuettua. Itsellä ei vaan tosiaan satu olemaan yhtä ainutta turnauskelpoista armeijaa (laiska maalaaja), joten niin kauan kun en kyseistä palvelua käytä niin en ole myöskään halukas siitä maksamaan.
Pakko myöntää se asia, että se "kivijalka" on pikaostoksissa kätevämpi, mutta ei se mikään paras vaihtoehto ole. Varsinkin jos on jaksanut vaivautua ja koota oman pöydän. Jää nuo kivijalan muut edut muuten saamatta, paitsi että figuista on aina kiva turista ja maalata figupöydällä joskus harvoin (tosin käytän omia maaleja - kaupasta on aina juuri SE maali kuivunut/loppunut, mitä minä tarvitsisin.)
Taloutta lukeneena ja tutkineena on valitettavasti todettava se tosiseikka, että figuharrastuksen osalta putiikkien tukeminen ja viisas varojen käyttö eivät ole sama asia (ainakaan omalta osalta). Kotimainen maksaa pirusti enemmän, ja tuote ON sama. Figuista voi turista ilmaiseksi vaikka sotussa, jos se itselle on niin tärkeätä. Pelaaminen on sitten eri asia, mutta se on (siis ihan oikeasti) tapa saada teidät pikku kuluttajat koukkuun kyseiseen liikkeeseen. Ei sitä terrainia tee, jos ilmaiseksi saa, joten kaupassa tulee käytettyä pelipöytää ja samalla ostettua silloin tällöin joku paikallinen tuote. Se pöytä myy yhtä paljon figuja kuin myyjien ovelat puheet!
Niin ja BTW, jos teillä olisi 6 40K-armeijaa(Eldar, Necrons, IG, Chaos, GK ja Tau), joista kolme Apocalypse-tasoa, kaks Fabaa (Helffit ja Delffit) ja kaks LotRia (myyn ne tosin pois jossain välissä), voisitte ehkä itsekin miettiä sitä rahankäyttöänne tarkemmin.
-T
Espoon PKP taas myy parhaat tarvikkeet, ja rope-vehkeet, joten tulee sitä sillä tavoin tuettua. Itsellä ei vaan tosiaan satu olemaan yhtä ainutta turnauskelpoista armeijaa (laiska maalaaja), joten niin kauan kun en kyseistä palvelua käytä niin en ole myöskään halukas siitä maksamaan.
Tuo "oveluus" on puhtaan taloudellisesta näkökulmasta varsin fiksua, koska saa ilmaisia palveluita. Saanen kuitenkin tässä vaiheessa huomauttaa, että tuskin kukaan koko tällä foorumilla on hankkinut koko varuste/figukalustonsa ulkomailta. Toki täytyy tukea kotimaista, mutta tässä tapauksessa rahat päätyvät valitettavasti ahneen GW:n kasvavaan aarreholviin (tästä syystä en käytä hesan GW:n palveluita boikottina - menee edes ne pari senttiä tukku- ja myyntihinnan erotuksessa Espooseen).Mikke kirjoitti:Nettikauppa EI myy prikulleen samaa tuotetta halvemmalla. Nettikauppa myy pelkkiä pikku-ukkoja. Asiantuntevassa kivijalkakaupassa pikku-ukkojen lisäksi saa mm. käydä pelaamassa, lörpötellä toisten harrastajien kannsa, käydä turnailemassa ja tuotteen saa nopeammin. Jos kuvittelee, että asiakkaana on ovelakin kun tilaa muualta halvalla ja hyödyntää siitä huolimatta näitä kivijalkakaupan lisäominaisuuksia, on pitkällä tähtäimellä hölmö. Tosiasia on että sillä toiminnalla kaivaa maata kivijalkakaupan alta, mikä johtaa ennen pitkää joko kaupan nurin menemiseen tai toiminnan supistamiseen. Kannattaakin miettiä tarkkaan hyötyykö niistä paikallisen liikkeen palveluista ja jos vastaus on kyllä kannattaa myös asiointia suunnata sinne päin. Karu tosiasia on, että harrastajien löytäminen paikkakunnilta joissa ei ole omaa jälleen myyjää on aika haastavaa.
Pakko myöntää se asia, että se "kivijalka" on pikaostoksissa kätevämpi, mutta ei se mikään paras vaihtoehto ole. Varsinkin jos on jaksanut vaivautua ja koota oman pöydän. Jää nuo kivijalan muut edut muuten saamatta, paitsi että figuista on aina kiva turista ja maalata figupöydällä joskus harvoin (tosin käytän omia maaleja - kaupasta on aina juuri SE maali kuivunut/loppunut, mitä minä tarvitsisin.)
Taloutta lukeneena ja tutkineena on valitettavasti todettava se tosiseikka, että figuharrastuksen osalta putiikkien tukeminen ja viisas varojen käyttö eivät ole sama asia (ainakaan omalta osalta). Kotimainen maksaa pirusti enemmän, ja tuote ON sama. Figuista voi turista ilmaiseksi vaikka sotussa, jos se itselle on niin tärkeätä. Pelaaminen on sitten eri asia, mutta se on (siis ihan oikeasti) tapa saada teidät pikku kuluttajat koukkuun kyseiseen liikkeeseen. Ei sitä terrainia tee, jos ilmaiseksi saa, joten kaupassa tulee käytettyä pelipöytää ja samalla ostettua silloin tällöin joku paikallinen tuote. Se pöytä myy yhtä paljon figuja kuin myyjien ovelat puheet!
Niin ja BTW, jos teillä olisi 6 40K-armeijaa(Eldar, Necrons, IG, Chaos, GK ja Tau), joista kolme Apocalypse-tasoa, kaks Fabaa (Helffit ja Delffit) ja kaks LotRia (myyn ne tosin pois jossain välissä), voisitte ehkä itsekin miettiä sitä rahankäyttöänne tarkemmin.
-T
Idleness is the pathway to damnation.
Turnaukset muuten eivät ole riippuvaisia sponsoroinnista. Turnausjärjestäjät ne turnaukset järjestävät. Maksan mieluummin HEILLE koska ilman heitä ei turnauksia ole. Kauppojen tarjoamia palkintojakin ilman turnauksia on(ja voisi jopa olla parempiakin turnauksia. Kummasti mitä enemmän palkintoja turnauksissa on sitä enemmän saan vastaani sääntöhuijareita...).
Mieluummin siis maksan vaikka tuplahinnan turnausmaksuina ilman palkintoja turnauksissa siten että ylimmääräinen osa menee suoraan järjestäjien omaan taskuun kuin maksan enemmän figuista sillä perusteella että kaupat sponsoroivat turnauksia. Ainakin rahat menisi sitten heille jotka tekevät sen todellisen työn turnausten suhteen ja joita ilman turnauksia ei myöskään olisi.
Mieluummin siis maksan vaikka tuplahinnan turnausmaksuina ilman palkintoja turnauksissa siten että ylimmääräinen osa menee suoraan järjestäjien omaan taskuun kuin maksan enemmän figuista sillä perusteella että kaupat sponsoroivat turnauksia. Ainakin rahat menisi sitten heille jotka tekevät sen todellisen työn turnausten suhteen ja joita ilman turnauksia ei myöskään olisi.
https://middleagedstrategybattlegamers.home.blog/ <- Turun suunnan LOTR pelaajien blogi
Tämä kuulostaa jo joteensakin oudolta - miten hemmetissä ne minun Privateer Pressin (+satunnaisesti muiden valmistajen) figuihin laittamani punnat GW:lle päätyvät? ;-)Tylran kirjoitti:Toki täytyy tukea kotimaista, mutta tässä tapauksessa rahat päätyvät valitettavasti ahneen GW:n kasvavaan aarreholviin
Muutenkin tässä ketjussa tunnutaan olevan linjalla figupelaaminen=gw:n pelit. Toki näin pääsääntöisesti onkin pelaajamäärällisesti, me vaihtoehtofiguilijat ollaankin sitten keskimääin kovempaa sakkia ostovoiman puolesta ;-).
joo, senkus maksat, kysehän ei ole aivan täysin siitä.Maksan mieluummin HEILLE koska ilman heitä ei turnauksia ole.
Jos et anna arvoa palvelulle jota tarjotaan, älä maksa siitä... älä myöskään ihan vaan huviksesi väitä, että palvelua ei olisi olemassa. Palvelun tiedostaminen on ensimäinen asia, sen jälkeen pystyy päättämään käyttääkö sitä vai ei. Kivijalkaliikkeethän tarjoavat asiakkaille jotain jota verkkokaupat eivät kykene tarjoamaan, harrastukselle ne tarjoavat sitten sitäkin enemmän.
Mutta tarjoavatko 40% hinnankorotuksen arvosta? Turnauksille ei ole välttämättömiä(voisi suorastaan sanoa että ovat paremminkin haitaksi). Harrastuksesta voi jutella myös muuallakin. Pelitila on about ainut mutta eipä kaikki kivijalkakaupat noitakaan tarjoa. Turun fantsun luola sulkeutui jo vuosia sitten. Helsingin fantsun pelihuonekkin taidettiin sulkea jokinaika sitten. Eli se siitä edusta.MakeH kirjoitti: Kivijalkaliikkeethän tarjoavat asiakkaille jotain jota verkkokaupat eivät kykene tarjoamaan, harrastukselle ne tarjoavat sitten sitäkin enemmän.
Aika vähän tarjoavat vastineeksi 40% kalliimmista hinnoista.
https://middleagedstrategybattlegamers.home.blog/ <- Turun suunnan LOTR pelaajien blogi
Eikö kuitenkin tullut ensisijaisesti esille, että kyse on ensisijaisesti GW:n omista hinnoitteluongelmista, joista ei suoranaisesti voi kivijalkaliikkeitä syyttää. Toki kivijalkaliikkeet vetävät katteitakin, mutta pitäähän heidänkin tilavuokra kattaa jostakin ja kun kysyntä on mitä on, niin tuottoakin pitää tehdä.
Jos sitten verrataan kotimaisia verkkokauppoja, niin hämmästykseni huomasin, että Maelstromissa Hell Dorado -figut ovat jopa kalliimpia kuin Taistelutarvikkeessa. Sama koskee Malifauxia, mutta Malifaux-tarjous tosin piti loppua 10 päivää sitten (mutta hinnat edelleen Maelstromia halvempia).
Toisaalta boostepissa Khador Battlegroup maksaa 49.99 €, kun taas Maelstromissa hinta on 32.21 €. Warmachine Privates of the Broken Coast-sääntökirja on Fantasiapeleissä 22 € (en tiedä onko kovakantinen vaiko ei), Maelstromissa (kovakantinen) 20.16 € ja boostepissa (pehmeäkantinen) 12 € (normihinta 19.99 €).
Flames of Warin suhteen Maelstromissa saksalaisten panzer iv g maksaa 6.50 €, kun taas PKP:ssa sama tuote maksaa 8 €.
Ei nyt voi ihan 40% hintaerosta jokikisen tuotteen kohdalla puhua, eikä Maelstrom ole aina edes se halvin vaihtoehto. Merkittävä osa hintaedusta tulee muissakin tuotteissa puntakurssista, mutta jos GW-muovi on kallista, se ei ole kotimaisten kivijalkojen syytä.
Jos sitten verrataan kotimaisia verkkokauppoja, niin hämmästykseni huomasin, että Maelstromissa Hell Dorado -figut ovat jopa kalliimpia kuin Taistelutarvikkeessa. Sama koskee Malifauxia, mutta Malifaux-tarjous tosin piti loppua 10 päivää sitten (mutta hinnat edelleen Maelstromia halvempia).
Toisaalta boostepissa Khador Battlegroup maksaa 49.99 €, kun taas Maelstromissa hinta on 32.21 €. Warmachine Privates of the Broken Coast-sääntökirja on Fantasiapeleissä 22 € (en tiedä onko kovakantinen vaiko ei), Maelstromissa (kovakantinen) 20.16 € ja boostepissa (pehmeäkantinen) 12 € (normihinta 19.99 €).
Flames of Warin suhteen Maelstromissa saksalaisten panzer iv g maksaa 6.50 €, kun taas PKP:ssa sama tuote maksaa 8 €.
Ei nyt voi ihan 40% hintaerosta jokikisen tuotteen kohdalla puhua, eikä Maelstrom ole aina edes se halvin vaihtoehto. Merkittävä osa hintaedusta tulee muissakin tuotteissa puntakurssista, mutta jos GW-muovi on kallista, se ei ole kotimaisten kivijalkojen syytä.
Ehkä mutta jos kivijalkakaupat myyvät reippaasti kalliimmalla hinnalla kuin nettikaupat niin ei ole ihme jos asiakkaat jättävät kivijalkakaupat. Herääkin epäillys että kivijalkakaupat ovatkin kuolemassa sukupuuttoon tarpeettomina. Tai jos aikovat selvitä niin heidän pitää keksiä jotain vastineeksi. Kalliimmalla myynti ja "ostakaa meiltä tai turnaukset loppuu" motto ei oikein riitä(varsinkin kun turnausten säilyminen ei riipu laisinkaan kivijalka kaupoista).Silveri kirjoitti:Eikö kuitenkin tullut ensisijaisesti esille, että kyse on ensisijaisesti GW:n omista hinnoitteluongelmista, joista ei suoranaisesti voi kivijalkaliikkeitä syyttää. Toki kivijalkaliikkeet vetävät katteitakin, mutta pitäähän heidänkin tilavuokra kattaa jostakin ja kun kysyntä on mitä on, niin tuottoakin pitää tehdä.
Taistelutarvike onkin suomen ehkä paras figukauppa ;-) Tarjoavat myös jotain muutakin kuin vain GW-tuotteita reippaasti kalliimmalla kuin mitä muualta saa. Tosin tuo hell dorado halpuus tuntuisi koskevan paljolti starttiboksia. Pikainen testi muissa näytti maelstromin eduksi+taistelutarvike kärsii postikuluista(mistä puheenollen suomalaiset liikeet kärsivät pahasti suomen posti monopolista).Jos sitten verrataan kotimaisia verkkokauppoja, niin hämmästykseni huomasin, että Maelstromissa Hell Dorado -figut ovat jopa kalliimpia kuin Taistelutarvikkeessa. Sama koskee Malifauxia, mutta Malifaux-tarjous tosin piti loppua 10 päivää sitten (mutta hinnat edelleen Maelstromia halvempia).
Vähemmän yllättäen taistelutarvike onkin ainut suomalainen liike josta ostan yhtikäs mitään...He kun tarjoavat rahalleni vastiketta. Figujen suhteen tosin hiljaista koska eivät myy oikeastaan mitään historiallisiin peleihin. Ei cowboy figuja, ei 1:1200 laivoja, ei 6mm figuja. Nothing. Mutta eipä kyllä myy fantsukaan yms mitään tuollaista minulle. Sotataito oli tuolla saralla ainut jolla oli toivoa paitsi että sekin on lopettamassa kauppaansa. Mutta toisaalta valmistajalta ne tuppaa saamaan helpoiten jokatapauksessa.
Mutta ei-figu alueella taistelutarvike tarjoaa kaikenlaista kivaa.
En nyt tiedä onko jokin kauppa varsinaisesti tällaisella uhkaillut. Jos nyt kuitenkin vielä mietitään GW-maailmaa, niin muistaakseni jälleenmyyjät saivat tuotteista noin 40% katteen, joten kivijalkapuodin on tällä hinnottelulla kuta kuinkin mahdotonta kilpailla puljun kanssa, jonka hinnoittelu perustuu puntahintoihin ja realistiseen eurokonversioon ja joka puskee katteensa vielä alhaiseksi.tneva82 kirjoitti:Ehkä mutta jos kivijalkakaupat myyvät reippaasti kalliimmalla hinnalla kuin nettikaupat niin ei ole ihme jos asiakkaat jättävät kivijalkakaupat. Herääkin epäillys että kivijalkakaupat ovatkin kuolemassa sukupuuttoon tarpeettomina. Tai jos aikovat selvitä niin heidän pitää keksiä jotain vastineeksi. Kalliimmalla myynti ja "ostakaa meiltä tai turnaukset loppuu" motto ei oikein riitä(varsinkin kun turnausten säilyminen ei riipu laisinkaan kivijalka kaupoista).
Maelstromilla on hyvin laaja asiakaskunta jo kotimaassaan ja Suomen kokoisessa maassa pitää toisaalta kivijalkapuodin pitää melko hyvää valikoimaa yllä myös tuotteista, jotka todennäköisesti eivät välttämättä mene ollenkaan kaupaksi, joka taas johtaa persneton tekemiseen. Isot nettipuodit pystyvät pitämään isoa varastoa ja kohtaamaan kysynnän ja tarjonnan huomattavasti helpommin, kun taas pienempi puoti millä on pienempi asiakaskunta joutuu joko ylitarjoamaan tai pitämään puolet tuotteistaan tilaustuotteina (jolloin asiakaskunta helposti karkaa nettikauppoihin). Isot ketjut (Fantasiapelit ja PKP) ne jyräävät Suomessakin, jossa varasto voidaan pitää keskitetysti ja sitä kautta valikoima laajempana.
... sitäpaitsi on hankala uskoa, että kivijalkapuodit olisivat kuolemassa, kun PKP on lyhyen ajan sisään levittänyt lonkeroitaan kohtalaisen laajalti ja ilmeisesti vielä melko menestyksekkäästikin
Niitä kaatua kupsahtaa ympäri maailmaa britanniasta lähtien. Vaikea uskoa että suomalaiset kaupat olisi pidemmän päälle sen kestävämpiä kun huomioi eurohinta ja postimonopoli haitan...Silveri kirjoitti:... sitäpaitsi on hankala uskoa, että kivijalkapuodit olisivat kuolemassa, kun PKP on lyhyen ajan sisään levittänyt lonkeroitaan kohtalaisen laajalti ja ilmeisesti vielä melko menestyksekkäästikin
Tosin PkP:ta auttaa kummasti se ettei se taida ihan keskittyä figuihin vaan myy vähän kaikkea tietokonetuotteistakin alkaen. Olisikin kiva tietää mikä osa tuotteista tuottaa heille eniten. Veikkaan ettei ainakaan figut.
Figukauppoja, kuten liikkeitä yleensäkin auttaa riittävä profiloituminen ja selkeät toimintalinjat kilpailun selkeyttämiseksi. Veikkaisin, ettei taistelutarvikekaan porskuttaisi yhtä hyvin kuin nyt, jos olisi jatkanut GW-tuotteiden varastossa pitämistä. Profiloituminen maastopuoleen ja figutarvikkeisiin ym. lienee ollut selvä markkinavaltti, koska en tiedä mitään muuta liikettä Suomessa, joka yhtä laaja-alaisesti näitä asioita myisi.
PKP taas palvelee laaja-alaisesti nörttikansaa ja sama figupelaaja voi ostaa sieltä lautapelejä tai tietokonepelejäkin. Jos puokki keskittyisi pelkästään figupeleihin, ei se varmaankaan pystyisi menestymään vastaavalla tavalla ja toisaalta tuotevalikoima on taas erilainen kuin Fantasiapeleillä (jolla puolestaan se toinen puoli myynnistä on ropeltajat ja animefriikit) tai Safe Hav... eikun Lautapelit.fi:llä, joka taas on enemmän yhden asian liike, mutta asiakaskunta onkin toisaalta taas laaja-alaisempi kuin Fantasiapeleillä (tätä auttaa toki aktiivinen tuotteiden suomentaminen ja markkinointi).
Kyseessä on kuitenkin harrastelijapuoti. Selvästi figuskene on kuitenkin aina suurempi sellaisessa kaupungissa missä myydään liikkeestä figuja kuin sellaisessa missä tällaista kauppaa ei ole, vai onko jollakulla tarjota eriävää esimerkkiä?
PKP taas palvelee laaja-alaisesti nörttikansaa ja sama figupelaaja voi ostaa sieltä lautapelejä tai tietokonepelejäkin. Jos puokki keskittyisi pelkästään figupeleihin, ei se varmaankaan pystyisi menestymään vastaavalla tavalla ja toisaalta tuotevalikoima on taas erilainen kuin Fantasiapeleillä (jolla puolestaan se toinen puoli myynnistä on ropeltajat ja animefriikit) tai Safe Hav... eikun Lautapelit.fi:llä, joka taas on enemmän yhden asian liike, mutta asiakaskunta onkin toisaalta taas laaja-alaisempi kuin Fantasiapeleillä (tätä auttaa toki aktiivinen tuotteiden suomentaminen ja markkinointi).
Kyseessä on kuitenkin harrastelijapuoti. Selvästi figuskene on kuitenkin aina suurempi sellaisessa kaupungissa missä myydään liikkeestä figuja kuin sellaisessa missä tällaista kauppaa ei ole, vai onko jollakulla tarjota eriävää esimerkkiä?
Preciis. Samojen tuotteiden myymisen reippaasti kalliimmalla hinnalla sijasta tulisi keksiä parempi idea miten saada asiakkaita kauppaan. Taistelutarvike keksi. Ja onkin tuon ansiosta vallan mainio suomalainen liike.Silveri kirjoitti:Figukauppoja, kuten liikkeitä yleensäkin auttaa riittävä profiloituminen ja selkeät toimintalinjat kilpailun selkeyttämiseksi. Veikkaisin, ettei taistelutarvikekaan porskuttaisi yhtä hyvin kuin nyt, jos olisi jatkanut GW-tuotteiden varastossa pitämistä. Profiloituminen maastopuoleen ja figutarvikkeisiin ym. lienee ollut selvä markkinavaltti, koska en tiedä mitään muuta liikettä Suomessa, joka yhtä laaja-alaisesti näitä asioita myisi.
Jep, jotenkin minäkin kuvittelisin pelaamisen erikoisliikkeen olevan parempi konsepti kuin figupelaamisen erikoisliike.tneva82 kirjoitti:Silveri kirjoitti:Tosin PkP:ta auttaa kummasti se ettei se taida ihan keskittyä figuihin vaan myy vähän kaikkea tietokonetuotteistakin alkaen. Olisikin kiva tietää mikä osa tuotteista tuottaa heille eniten. Veikkaan ettei ainakaan figut.
Oikeastaan jokaisella ulospäin kohtuudella menystyvältä vaikuttavalla figukaupalla näyttäisi olevan suurin osa bisneksestä jossain muualla pelaamisen ja vapaa-ajanvieton saralla:
Fantasiapelit myy pelien ohella japanipoppia, pkp myy elektroniikkapelien nykyversioita ja varmaan paljon muutakin, boostep myy kaikkea pelaamiseen ja vapaa-ajanviettoon liittyvää.
Toinen pää listalta on sitten esim. Pelimaa ja Taistelutarvike, jotka eivät ymmärtääkseni varsinaisesti voitoissa kieriskele, vaan homma on enempi harrastusta kuin oikeaa bisnestä. Erokin on helppo havaita, tiukasti tähän harrastukseen keskittyneet kaupat, kivijalalla tai ilman, näyttäisivät pysyvän pienenä.
Ehdottoman iso plussa suomalaisille figukauppialle kuitenkin siitä, että nykyään on taas rohkeutta (tai hulluutta) pitää valikoimissa muutakin kuin GW:n tuotteita, täytyy vain toivoa että se pysyisi edes marginaalisesti kannattavana puuhana. Jos tuota kotimaan tukea ei pelille ole, niin vaikea sitä on saada yleistymään minkään vertaa.
Eli suurin osa heistä, jotka vaikkapa Warmachinea ja Hordesia pelaavat, saavat luultavimmin kiittää Boostepiä ja myöhemmällä ajalla Pelimaata siitä, että kyseistä peliä voi melko aktiivisesti suomessa nykyään pelata. Boostepin kautta on yksi jos toinenkin startteri aikanaan myyty. Eikä edesmenneen Peliarkunkaan muistoa pidä väheksyä tässä.
PKP:llä on hieman muutakin liiketoimintaa, kuin figu myynti. Sama toki pätee fantasiapeleihinkin. *edit* Ois kai koko threadi pitänyt kahlaa loppuun asti, muutamakin kerkesi jo toteamaan saman ylempänä. :-pSilveri kirjoitti:... sitäpaitsi on hankala uskoa, että kivijalkapuodit olisivat kuolemassa, kun PKP on lyhyen ajan sisään levittänyt lonkeroitaan kohtalaisen laajalti ja ilmeisesti vielä melko menestyksekkäästikin
- Gorkiporki
- Sotavasaran Maalaajamestari 2008
Tulipa mieleen, että olen varmaan taas kuluneen vuoden aikana tilannut fantasiapeleistä eniten juuri sarjakuvia :D. Tai on sieltä kyllä muutama lautapelikin hankittu, mutta eniten varman sarjakuvia yms. krääsää. Eli ihan hyvä, että hekin ovat pitäneet valikomansa varsin laajana. PKP:stä on tullut taas hommattua jonkin verran figuja ja maaleja mutta eniten he ovat saaneet minulta rahaa xbox peleistä.
Modern cars - they all look like electric shavers.
Entäs uudet pelaajat?
Kertokaas kuinka monta pelaajaa tiedätte, jotka ovat aloittaneet pelaamisen 'out of blue'?
Itse muistelen pienempänä käyneeni monta kertaa ihmettelemässä ja hypistelemässä kaikkea hienoa. Vanhempana sitä toki osaa arvostaa harvinaisempia systeemejä, eikä pelin tarvitse tulla paketissa, mutta entä nuoret? Epäilempä. Väitän edelleen kotimaisten liikkeiden vahvistavan figuskeneä Suomessa.
Kertokaas kuinka monta pelaajaa tiedätte, jotka ovat aloittaneet pelaamisen 'out of blue'?
Itse muistelen pienempänä käyneeni monta kertaa ihmettelemässä ja hypistelemässä kaikkea hienoa. Vanhempana sitä toki osaa arvostaa harvinaisempia systeemejä, eikä pelin tarvitse tulla paketissa, mutta entä nuoret? Epäilempä. Väitän edelleen kotimaisten liikkeiden vahvistavan figuskeneä Suomessa.
“Common sense is not so common.” -Voltaire
“Most people would sooner die than think; in fact, they do so.” ― Bertrand Russell
“Most people would sooner die than think; in fact, they do so.” ― Bertrand Russell
juu, kyllä varsinkin tapahtumien vähyyden johdosta liikkeet ovat erittäin tärkeitä myös skenelle... puhumattakaan siitä, että virmat ovat iso osa tapahtumien järjestäjistä.