Games Workshopin rautainen sensuuri iskenyt taas?
Re: Games Workshopin rautainen sensuuri iskenyt taas?
Tuo on kyllä niin totta. GW tekee tuon juurikin sen takia, että se taitaa figuvalmistajana olla niitä harvoja, joka pystyy siihen. Melkoinen monopoliasema takaa sen, että he määrittelevät ne ehdot.
Kumma juttu kun ketään ei harmita nettikauppojen pitäjien laiskuus linkittää kuvia gw:n sivuille tai hankkia omia kuvia joita laittaa nettiin. Toisaalta sopii hyvin suomalaiseen yhteiskuntaan valittaa isosta pahasta yrityksestä joka ei hoidakkaan kaikkea valmiina kaikille eikä edes ilmaiseksi. Kakka juttu mutta ei tämä ole mikään mailmaa kaatava tapahtuma. Varsinkin jos nettikaupat ottaisivat enemmän vastuuta tavaroidensa "esillepanosta".
Pahoittelen huono kieliasua ja painovirhe paholaisia.
- Kaapelikala
Valitettavasti kyseessä ei ole verkkokauppojen ongelma. Yksikään pelkkä verkkokauppa ei saa myydä yhtään mitään GW:n tuotteita verkkokauppansa ostoskorin kautta. Kun Jorma haluaa ostaa jotakin Helsingin reissullaan kuultuaan Fantsulan alennusmyynnistä, haluaisi hän nähdä kuviakin. Jorman äiti nyt ei suostu menemään Fantsuun, ilman tietoa haluttavista tavaroista, joten rahat jäävät kukkaroon, lelut kauppaan ja Jormalle itku silmään.
Semmoinen tarina. Joissakin maissa myöskin lainsäädäntö (esim. tekijänoikeuslaki) on sen verran rankkaa natsismia, etteivät kauppojen pitäjät (ks. yllämainittu Fantsula) saa skannata paketteja ja laittaa näitä skanneja verkkoon - kopioita kun ei saa käyttää rahan tuottamiseen (ks. kaupallinen tarkoitus, sis. mainonta). Myöskään ns. hotlinking ei ole ainakaan "moraalisesti" suotavaa.
Korjatkaa, jos olen väärässä tuon lainsäädännön kanssa.
Semmoinen tarina. Joissakin maissa myöskin lainsäädäntö (esim. tekijänoikeuslaki) on sen verran rankkaa natsismia, etteivät kauppojen pitäjät (ks. yllämainittu Fantsula) saa skannata paketteja ja laittaa näitä skanneja verkkoon - kopioita kun ei saa käyttää rahan tuottamiseen (ks. kaupallinen tarkoitus, sis. mainonta). Myöskään ns. hotlinking ei ole ainakaan "moraalisesti" suotavaa.
Korjatkaa, jos olen väärässä tuon lainsäädännön kanssa.
Tuotekuvat lienevät juttu erikseen? Jos tuolle linjalle lähdetään, ei tuotteista saisi ottaa mitään kuvia ja pistää esim. paperikatalogeihin.
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
Mutta tällähän GW tappaisi tehokkaasti käytettyjen miniatyyrien kaupan. Kukaan tuskin suostuu ostamaan "ei niin hyvin maalattua ja pikkuisen konffattua" näkemättä sitä etukäteen. Ja kaikki raha menisi tietenkin automaattisesti lyhentämättömänä uusien figujen myyntiin.Silveri kirjoitti:Tuotekuvat lienevät juttu erikseen? Jos tuolle linjalle lähdetään, ei tuotteista saisi ottaa mitään kuvia ja pistää esim. paperikatalogeihin.
Turun huonoimmaksi rankattu 40k-pelaaja 2012!
Tiistaisin 40k:ta Turun Fantasiapeleissä!
Tiistaisin 40k:ta Turun Fantasiapeleissä!
Kuvien ottaminen tuotteista ei ole laitonta, mutta toki GW voi kieltäytyä tekemästä yhteistyötä ao jälleenmyyjän kanssa.
Itseasiassa GW ei voi tehdä noin, EU-lainsäädännöstä johtuen heidän on myytävä tuotteitaan ilmoittamillaan kauppaehdoilla kenelle tahansa jälleenmyyjälle. Eli GW ei voi valikoida jälleenmyyjiään. Kauppaehtojen noudattamatta jättämisen lisäksi ei ole kovin montaa syytä, jolla yhteisteistyöstä voi kieltäytyä, ja "myö ei tykätä noista" ei kuulu niiden syiden joukkoon.
Toki oletan, että kuvan ottaminen tuotteista ei ole kielletty siellä kauppaehdoissa.
Toki oletan, että kuvan ottaminen tuotteista ei ole kielletty siellä kauppaehdoissa.
Phil Kelly says "No!"
GW:llä siis lienee oikeus kieltää omien markkinointikuviensa käyttäminen kauppaehdoissa. Toki varmaan voivat tuotekuvat yleensäkin kieltää, mutta tämä karkoittaisi varmaan aika monta jälleenmyyjää, kun ei saisi tuotekuvia missään julkaisussa käyttää.
Näppärä nettikauppias ottaa siis kameran kauniiseen käteen ja ottaa kuvat tuotteistaan itse.
Käytettyjen figujen kauppaanhan tämä ei vaikuta, koska tällöin myyjä ei ole tehnyt GW:n kanssa minkäänlaista sopimusta. GW:n virallisia tuotekuviahan ei edelleenkään saa käyttää, mutta mikään ei estä ottamasta tuotteesta valokuvaa ja sitä julkaisemasta myynti-ilmoituksessaan.
Näppärä nettikauppias ottaa siis kameran kauniiseen käteen ja ottaa kuvat tuotteistaan itse.
Käytettyjen figujen kauppaanhan tämä ei vaikuta, koska tällöin myyjä ei ole tehnyt GW:n kanssa minkäänlaista sopimusta. GW:n virallisia tuotekuviahan ei edelleenkään saa käyttää, mutta mikään ei estä ottamasta tuotteesta valokuvaa ja sitä julkaisemasta myynti-ilmoituksessaan.