Mitä pesuainetta figuille?
Mitä pesuainetta figuille?
Kuten me kaikki tiedämme, niin figu pestään kuumalla vedellä ja pesuaineella ennen pohjamaalaamista.
Itse olen alkanut tätä käytäntöä vasta tuoreeltaan harjoittamaan, ja kyllähän se pohjamaalaamista helpottaa.
Mutta nyt heräili mielessä kysymys, että millaista pesuainetta tässä puuhassa kannattaisi käyttää parhaan tuloksen saavuttamiseksi?
Entä onko tämän toimenpiteen suorittamisessa eroja metalli- ja muovifiguja käsiteltäessä?
Itse olen alkanut tätä käytäntöä vasta tuoreeltaan harjoittamaan, ja kyllähän se pohjamaalaamista helpottaa.
Mutta nyt heräili mielessä kysymys, että millaista pesuainetta tässä puuhassa kannattaisi käyttää parhaan tuloksen saavuttamiseksi?
Entä onko tämän toimenpiteen suorittamisessa eroja metalli- ja muovifiguja käsiteltäessä?
Re: Mitä pesuainetta figuille?
Mitä pyrit tällä pesulla saamaan aikaan, vaikuttaa aika lailla siihen mitä pesuainetta kannattaa käyttää. itse en ole tästä kuullutkaan joten en sitä enempää osaa sanoa.
The oldes and strongest emotion of mankind is fear. And the oldest and the strongest kind of fear is the fear on unknown.
-H.P. Lovecraft
http://www.takomoalkutuli.fi/
-H.P. Lovecraft
Pieni sivukysymys tähän: miten ja miksi figujen peseminen parantaa pohjamaalauksen tulosta? En ole itse kokeillut ja olen vasta hiljattain asiasta kuullut, joten tahtoisin kuulla hieman muiden kokemuksia/näkemyksiä. Peseminen vaan kuulostaa osittain niin oudolta ajatukselta...
Creeser kirjoitti:Mitä pyrit tällä pesulla saamaan aikaan, vaikuttaa aika lailla siihen mitä pesuainetta kannattaa käyttää. itse en ole tästä kuullutkaan joten en sitä enempää osaa sanoa.
Tarkoitus on saada miniatyyrin muotista irroittamisessa käytetty muottirasva (tai puuteri) pois figuurin pinnasta, koska se estää maalia tarttumasta ja johtaa hyvin helposti maalien irtoamiseen tai pohjamaalin epätasaisuuteen.Alacryst kirjoitti:Pieni sivukysymys tähän: miten ja miksi figujen peseminen parantaa pohjamaalauksen tulosta? En ole itse kokeillut ja olen vasta hiljattain asiasta kuullut, joten tahtoisin kuulla hieman muiden kokemuksia/näkemyksiä. Peseminen vaan kuulostaa osittain niin oudolta ajatukselta...
Itse olen käyttänyt ihan tavallista käsisaippuaa taikka Fairya ja hammasharjalla hinkannut. Ei ole ollut ongelmaa maalien hylkimisen taikka muovin sulamisen taikka muiden ilmiöiden kanssa.
Järjenkäyttö sallittu!
Ja jos figua on pyöritelty paljon käsissä (valujälkiä poistaessa ja konvertoidessa), niin sormistakin on todennäköisimmin jäänyt pieniä määriä rasvaa figun pintaan.Fae kirjoitti:Tarkoitus on saada miniatyyrin muotista irroittamisessa käytetty muottirasva (tai puuteri) pois figuurin pinnasta, koska se estää maalia tarttumasta ja johtaa hyvin helposti maalien irtoamiseen tai pohjamaalin epätasaisuuteen.Alacryst kirjoitti:Pieni sivukysymys tähän: miten ja miksi figujen peseminen parantaa pohjamaalauksen tulosta? En ole itse kokeillut ja olen vasta hiljattain asiasta kuullut, joten tahtoisin kuulla hieman muiden kokemuksia/näkemyksiä. Peseminen vaan kuulostaa osittain niin oudolta ajatukselta...
Kyseiseen hommaan kelpaa oikeastaan mikä tahansa normipesuaine, mikä on tarkoitettu lian ja rasvan poistoon. Tosin en lähtisi kokeilemaan mitään lattianpesuaineita tai muita voimakkaampia sörsseleitä, kerran sama homma luonnistuu yhtä hyvin miedommillakin aineilla.
Itselläni ei kyllä koskaan ole vastaan tullut mitään ongelmaa pohjamaalin tarttumisess aja tasaisuudessa. (Paitsi kerran kun pohjamaalasin puolet armeijasta akrylimaaleja hylkivällä spraymaalilla)
The oldes and strongest emotion of mankind is fear. And the oldest and the strongest kind of fear is the fear on unknown.
-H.P. Lovecraft
-H.P. Lovecraft
Niinfän sitä voisi luulla. Jos ei ole koskaan kokeillut, ei välttämättä tiedä eroa. Itse pesen lähinnä metallifigut (jotka pesenkin nykyään aina) ennen pohjamaalausta. Pesemiseen on riittänyt ihan käsisaippua ja hammasharja, pääasia, että rasva rtoaa. Jos haluaa hifistellä, niin ennen pesua figu on hyvä vielä siistiä valusaumoista ja hioa sen pinta koneella. Hiomisen tarpeellisuus vaihtelee figusta ja valujäljestä riippuen. Joskus silepintaiseksi tarkoitetun figuurin pinta on aika röpelöä, kun läheltä katsoo.Creeser kirjoitti:Itselläni ei kyllä koskaan ole vastaan tullut mitään ongelmaa pohjamaalin tarttumisess aja tasaisuudessa. (Paitsi kerran kun pohjamaalasin puolet armeijasta akrylimaaleja hylkivällä spraymaalilla)
Mutta joo. Ensimmäisen kerran kun pesin metallifigun, niin maalipinta oli ihailtavan tasainen ja soleä verrattuna edellisiin kokemuksiin.
Kiitti vastauksista, pitäydyn siis jatkossakin ihan tavan pesuaineissa.
Tosiaan kyllä itsekin kun ensimmäisen kerran jostakin luin figujen pesemisestä, niin kyllähän se vaikutti liioittelulta. Mutta varsinkin metallifigujen kanssa parantaa kyllä selvästi lopputulosta.
Tosiaan kyllä itsekin kun ensimmäisen kerran jostakin luin figujen pesemisestä, niin kyllähän se vaikutti liioittelulta. Mutta varsinkin metallifigujen kanssa parantaa kyllä selvästi lopputulosta.
Jaah ja minä kun luulin että ainoastaan Fowin kaltaisia Resiinifiguja ja pieniä sellaisia kannattaa pestä. Pitääkin kokeilla veljen fountainGuardiin. Laitan yhden pesuun ja yhtä en, voisin yrittää järkätä kuvaa.