"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

GW yrittää sulkea fumbbl.com-sivuston

Keskustelut, jotka liittyvät miniatyyripeleihin mutta jotka eivät sovi muihin keskustelun alueisiin.
TheEmu

GW yrittää sulkea fumbbl.com-sivuston

Viesti Kirjoittaja TheEmu »

Tämmönen uutinen oli tullu fumbbl.comiin:
I just received a letter from Games Workshop Group PLC. I will copy the letter here for you to read (note that there may be spelling errors made by me here as I had to type it in by hand):

29 October 2009

Dear Sirs

Infringement of Games Workshop Limited's Intellectual Property Rights

Games Workshop Limited has for some time been engaged in the business of designing, manufacturing and marketing: hobby board games; war games; models; miniatures; and associated products and in the course of this business has acquired and registered a large number of copyrights and other intellectual property rights.

It has recently come to our attention that much of the information hosted on your website, http://www.fumbbl.com (the "Website"), provides us with cause for concern as it conflicts with our intellectual property rights. Although we are confident that the Website is a well-intentioned resource, we are acutely aware of the need to assert our intellectual property rights. Specifically, our causes for concern are that:

* the Website contains copies of Blood Bowl statistics and rules;
* tje Java Bowl programme contains various pieces of GW Blood Bowl art including the Blood Bowl pitch and Blood Bowl logo; and
* the Java Bowl programme uses all the Blood Bowl rules and statistics for each model.

As you may appreciate, GW has a strict policy of protecting all of its intellectual property rights. To this end, we must insist that these materials are removed from the Website.

By way of background to our concerns, copyright is a right that vests in the creator as soon as the material in question is created, in this case the Blood Bowl game. Therefore having created the game and accomapnying rules/statistics GW owns the copyright in them making it an offence for others to cause them, or products substantially based on them, to be published.

Similarly it is an offence to trade off registered trademarks belonging to others, in this case `Blood Bowl´. This is of particular concern to GW as fiven the content of your website, and the numerous and explicit references to Blood Bowl, there is a very real possibility that people could assume there to be some connection between your site and GW. Despite the presence of a modest disclaimer that GW is unable to accept as not only does it pose a financial risk, but there is the potential for harm to be caused to the GW brand.

It is the usual policy of GW to always enforce its rights against any party infringing its intellectual property rights by means of appropriate legal proceedings. However in the present circumstances we will be willing to refrain from such action should you agree to remove the aforementioned items from the Website.

Therefore, we would be grateful if within fourteen days of the date of this letter you would procide written undertakings, in a form acceptable to us, that you:

1. have received and understood the contents of this letter:
2. will cease and desist from any activities which infringes GW's intellectual property rights;
3. remove the Java Bowl link, and any materials subject to GW's copyright, from your site; and
4. confirm by return that you will not infringe GW's intellectual property rights at any time in the future.

If you are in any doubt as to the contents of this letter we suggest that you seek independant legal advice, or alternatively should you need clarification as to what you can and cannot do with GW's intellectual policy we refer you to out Intellectual Property Policy (http://legal.games-workshop.com).

We duly look forward to your anticipated compliance without recourse to more formal methods of enforcement.

Yours faithfully

Games Workshop
http://fumbbl.com/modules.php?op=modloa ... =0&thold=0

Eli GW yrittää ajaa ko. sivua alas, koska rikkoo heidän mielestään kopiosuojaansa. En ihan viimeisiä tietoja tiedä, esim. Christer (sivuston ylläpitäjä) ei ole kommentoinut tuota vielä missään (hänen laittama uutinen sivulle tosin).

FUMBBL:hän on javapohjaisen Blood Bowl -softan ympärille kehittynyt (kehitetty?) sivusto, jossa järjestetään erilaisia turnauksia, cuppeja, matseja sun muuta javabowliin. Nyt GW näkee sivuston uhkana ja mahdollisesti haitallisena heidän brändilleen.

Ei tässä taas oikein tiedä itkeäkö vai nauraako GW:lle.
"Dear Game Designer. Rock is cheese. Paper is fine.

Regards, Scissors. "
Dolmot
Valvoja

Re: GW yrittää sulkea fumbbl.com-sivuston

Viesti Kirjoittaja Dolmot »

Kyllähän esimerkiksi suoraan skannatun pelikentän kieltäminen on ihan perusteltua tekijänoikeuslain nojalla. Se puolestaan pistää pohtimaan, miksi asia tuli mieleen vasta nyt, eikä esimerkiksi viitisen vuotta sitten. Koko BB on pyörinyt käytännössä kahdeksan vuotta puhtaasti fanipohjalta. Suosiota on ylläpidetty ja laajennettu ilmaistyönä. Nyt GWn mielenkiinto onkin palannut ihan yllättäen ja kaikki muut toimijat halutaan pois apajilta uhkailun keinoin.

Vielä hämmentävämpi on kyllä tämän päivän älähdys. "Korvaavista figuista keskustelu kielletty tai myö ei julkaista sääntöjä"? Reilu meininki, etenkin kun viimeinen GWn itse tuottama laitos vuodelta 2001 oli pelikelvottoman kehno. Nykyään säännötkin ovat pelaajayhteisöjen työtä.

Mutta kyllähän tällaista bisneksentekoa saa edelleen tukea rahoillaan, jos katsoo sen olevan hyväksi.
Peikkojen äly on hitaanlainen ja ne epäilevät kovasti kaikkea mikä on niille uutta.
Kaapelikala

Viesti Kirjoittaja Kaapelikala »

Kaksi sanaa:

HAH!

Edit: Vähän sisältöäkin:

Eipä ole tuota koskaan tullut kokeiltua, mutta lienee nyt itsestään selvää, että Christer (ja muut administraattorit siellä ja muualla) laittavat systeemin jollakin lailla "piiloon". Onko olemassa paikkaa, missä tekijänoikeuslait eivät ole noin natseja?

Löytyihän sieltä taikasana "Jervis Johnsonkin".

Edit2: Onko kellään tuota clienttiä/clienttejä & patcheja/updateja?
Da Big Boss

Viesti Kirjoittaja Da Big Boss »

Onhan tuo harmilloista, mutta mie mietin että kuinka harmilloista on se, että he sulkevat suuren faniporukan foorumin, jonka pelille ei tulevaisuutta ole luvattu muuta kuin fanien voimalla, jos sääntöjä ja muita ei uudisteta. Oivoivoi.

Kyllä tämänkin jotenkin voi ymmärtää, mutta aika natsia meininkiä tämäkin.
The voice actor of Gordon Freeman sadly passed away during the games development.
Wow I can't believe I actually went to wikipedia to look up gordon freeman's voice actor...
Mikki N

Viesti Kirjoittaja Mikki N »

GW yrittää sulkea fumbbl.com-sivuston?
Minusta vaikutti GW:n kirjeen perusteella siltä, että GW haluaa vain sivuston poistavan sitä loukkaavat materiaalit.
Hyvän analogian löytäminen on yhtä hankalaa kuin...yhtä hankalaa kuin...
Celebdae

Viesti Kirjoittaja Celebdae »

Mikki N kirjoitti:GW yrittää sulkea fumbbl.com-sivuston?
Minusta vaikutti GW:n kirjeen perusteella siltä, että GW haluaa vain sivuston poistavan sitä loukkaavat materiaalit.
Tuo tarkoittaa sitä, että javaBB-client täytyisi lopettaa. Ja tämä taas nyt sitten tarkoittaa, että fumbbl.com on aika hyödytön kellekään.

Mutta tosiaan pystyn periaatteessa näkemään mitä GW tällä tavoittelee. Heitä ei BB ole napannut kymmeneen vuoteen, mutta nyt kun Cyanide julkaisi lisenssillä oman BB-tietokonepelinsä, niin onhan tuo javaBB sille kilpailija. Ja ainakin mitä olen lukenut, niin ilmeisesti aika monin puolin parempi...

Se merkittävämpi lähiajan BB-uutisista on kuitenkin tuo Dolmotin jo mainitsema GW:n uhkaus vesittää LRB6:n julkaisu. On aivan uskomatonta pelleilyä firmalta vaatia ihmisiä lopettamaan keskustelu(?!) muiden valmistajien korvaavista figuista, kun heillä ei tunnu olevan mitään aikeita tehdä figuja itse - edes niistä, joille on olemassa vanhat muotit! Hieno periaate uhata julkaista säännöt raiskattuna versiona, jos maailma ei tanssi heidän pillinsä mukaan. Ja puhutaan siis säännöistä, joita GW itse ei ole kymmeneen vuoteen enää kehittänyt, vaan se on jäänyt BB-yhteisölle. No toisaalta ilmankos peli onkin toimiva...
Nothing is forgotten. Nothing is forgiven.

Ja älkää pliis lähettäkö mulle yksityisviestejä, jos tiedätte jonkun muun yhteystiedon. Me hates 'em.
Kaapelikala

Celebdae kirjoitti: Mutta tosiaan pystyn periaatteessa näkemään mitä GW tällä tavoittelee. Heitä ei BB ole napannut kymmeneen vuoteen, mutta nyt kun Cyanide julkaisi lisenssillä oman BB-tietokonepelinsä, niin onhan tuo javaBB sille kilpailija. Ja ainakin mitä olen lukenut, niin ilmeisesti aika monin puolin parempi...

Se merkittävämpi lähiajan BB-uutisista on kuitenkin tuo Dolmotin jo mainitsema GW:n uhkaus vesittää LRB6:n julkaisu. On aivan uskomatonta pelleilyä firmalta vaatia ihmisiä lopettamaan keskustelu(?!) muiden valmistajien korvaavista figuista, kun heillä ei tunnu olevan mitään aikeita tehdä figuja itse - edes niistä, joille on olemassa vanhat muotit! Hieno periaate uhata julkaista säännöt raiskattuna versiona, jos maailma ei tanssi heidän pillinsä mukaan. Ja puhutaan siis säännöistä, joita GW itse ei ole kymmeneen vuoteen enää kehittänyt, vaan se on jäänyt BB-yhteisölle. No toisaalta ilmankos peli onkin toimiva...
Taitaapi lähinnä tämä GW:n puuha olla BloobBowl TM -tavaramerkin uusimisen takia. Aika kulunut umpeen (jo about vuosi sitten, jos olen oikeassa) ja nyt heidän täytyy osoittaa, että pitävät kiinni tavaramerkistään.
Jodi91

Viesti Kirjoittaja Jodi91 »

Itse en näe tässä mitään ongelmaa, materiaalit rikkovat tekijänoikeutta ja ne on näinollen poistettava ja yksinoikeus valmistaa tietyn brändin figuja on selkeääkin selkeämpi. Tietysti voidaan keskustella siitä, onko näistä oikeasti mitään haittaa, mutta laittomia ne ovat joka tapauksessa.
Silveri

Viesti Kirjoittaja Silveri »

Omituista kyllä on, kun mielestäni javaBB on Blood Bowlin jatkuvan suosion kulmakivi. Uskoisin, että juuri sillä rekrytoidaan uusia pelaajia. GW on muutenkin turhan tiukka tavaramerkkiensä kanssa ja usein se tulee esiin tällaisena itseään jalkaan ampuvana toimintana. Kieltämättä ajankohta pistää miettimään, kun sivuston olemassaolo on ollut pitkään tiedossa.
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
finmirage

Viesti Kirjoittaja finmirage »

Liittyisiköhän sivuston sulkemishalut jotenkin tähän lisenssipeliin:
http://www.bloodbowl-game.com/

Kuulin, että näillä on jotain ongelmia.
Hena
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hena »

GW on siis lähetellyt noita cease and desist juttuja muillekin. Muunmuassa TalkBloodBowl.com vaihtoi nimensä TalkFantasyFootball.org. Tässä hiukan listaa:

GW legal threats close Talkbloodbowl.com -> TalkFantasyFootball.org
Blood-Bowl.net closed
GW Legal drops another C&D bomb on a fan site - Dark Reign
Librarium Online
Prkl

Viesti Kirjoittaja Prkl »

Toisaalta en usko, että GW vie asiaa oikeuteen joka tapauksessa. Oikeusprosessissa GW:lle huonoja tekijöitä ovat mm.:

-Mahdollinen tekijänoikeuden vanheneminen (Fumbbl käyttää vanhantuneen laitoksen sääntöjä).
-Fumbblia on vaikea todistaa haitalliseksi GW:n toiminnalle
-Tekijänoikeuden "laimeneminen". Eli GW ei ole aktiivisesti käyttänyt tekijänoikeuksiaan tai sen alla olevia tuotteitaan.
-Fumbbl on ei-kaupallinen toimija

Lisäksi mahdollisen oikeusvoiton tuomat korvaukset ovat aika lähelle 0 euroa, koska Fumbbl ei ole toimillaan vienyt GW:ltä rahaa, saati tehnyt sitä itse.

Parhaiten fumbbl tekisi tässä tilanteessa, kun lähtisi kompromissiin, eli:

*poistaisi GW:n säännöt / statistiikat sivuiltaan TAI siirtäisi ne jonkin muun sivun alle TAI ilmoittaisi selkeästi että säännöt ovat vanhentuneita eivätkä liity mitenkään mihinkään markkinoilla olevaan peliin
*Korvaisi Blood Bowlista otetun kuvamateriaalin (esim. pelikenttä) itse tehdyllä kuvamateriaalilla
*Vähät välittäisi GW:n vaatimuksista pelimoottorin suhteen TAI kertoisi vain moottorin pohjautuvan ikivanhaan markkinoilta poistuneeseen peliin
“The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid.”

― Terry Pratchett, Monstrous Regiment
Joonatin

Viesti Kirjoittaja Joonatin »

Jep, kaapelikala osui kai oikeaan. Ainakin samaa pohdittiin fumbblin foorumeilla ja joku oli nuo tiedot kaivanut esiinkin. Eivät halua menettää oikeuksiaan peliin, samasta syystä varmaan julkaisivat aiemmin tänä vuonna sen Space Hulkinkin. Fumbbl-sivusto tuskin on häviämässä minnekään, jos muista ongelmista selvitään. Kuvat on jo poistettu, samoin säännöt, jotka kai korvataan linkeillä GW:n omille sivuille. Ongelmana tällä hetkellä on lähinnä tuo edellä mainittu JavaBBowl-softa, joka ei kai saisi sisältää pelin sääntöjä, termejä jne. Sillä ei ole niin väliä, että säännöt ovat vanhemmasta versiosta. Eipä muidenkaan pelien vanhempia sääntöversioita saa levittää vapaasti.

Kierrettävissä tämä tietysti on jo nyt. Pelit saa sovittua irkissä tahi fumbblin sivuilla. Sivut toiminevat vielä jonkin aikaa normaalisti, mutta ilman sivuston apuakin pelaamaan pääsee manuaalisesti. Tulokset sivuille voi lähettää myös omin pikku kätösin, kunhan molemmilta pelaajilta tulee samat tiedot. JavaBBowl taasen säilyy netin syövereissä, jolloin sen voi jokainen itse metsästää käsiinsä. Ei niin aloittelijaystävällistä, mutta toimii nykyisille jäsenille.
Painting miniatures is like making love to a beautiful woman... It doesn't happen in real life.
Oi, maalattuja figuja, kuinka söpöä

Öljyväri-tutoriaali
laticus

Viesti Kirjoittaja laticus »

Silveri kirjoitti:Omituista kyllä on, kun mielestäni javaBB on Blood Bowlin jatkuvan suosion kulmakivi. Uskoisin, että juuri sillä rekrytoidaan uusia pelaajia. GW on muutenkin turhan tiukka tavaramerkkiensä kanssa ja usein se tulee esiin tällaisena itseään jalkaan ampuvana toimintana. Kieltämättä ajankohta pistää miettimään, kun sivuston olemassaolo on ollut pitkään tiedossa.
Aivan samaa mieltä. Ilman javaBB:tä BloodBowl olisi jo kuollut ja kuopattu ajat sitten. Vaikka en ole ehtinyt pelailemaan piitkään niin kyllä pistää vihaksi... GW:llä on näköjään liikaa lakimiehiä ja niillä on liian vähän töitä.
Kaapelikala

laticus kirjoitti:Ilman javaBB:tä BloodBowl olisi jo kuollut ja kuopattu ajat sitten.
Mitäs moinen pikkujuttu gaywayta kiinnostaisi? Sitähän minäkin.
laticus kirjoitti:GW:llä on näköjään liikaa lakimiehiä
Väärin. Koskaan ei ole liikaa lakimiehiä. :D
laticus kirjoitti:niillä on liian vähän töitä.
Eips. Jos ei olisi töitä, olisi GW:llä liikaa lakimiehiä. Todistin muuten äsken maailmankaikkeuden oravanpyörän. :D
Myyra

Viesti Kirjoittaja Myyra »

Kaapelikala kirjoitti:
laticus kirjoitti:Ilman javaBB:tä BloodBowl olisi jo kuollut ja kuopattu ajat sitten.
Mitäs moinen pikkujuttu gaywayta kiinnostaisi? Sitähän minäkin.
laticus kirjoitti:GW:llä on näköjään liikaa lakimiehiä
Väärin. Koskaan ei ole liikaa lakimiehiä. :D
laticus kirjoitti:niillä on liian vähän töitä.
Eips. Jos ei olisi töitä, olisi GW:llä liikaa lakimiehiä. Todistin muuten äsken maailmankaikkeuden oravanpyörän. :D
Siispä laskemalla yhteen 1+1, on GW:n lakimiesten etujen mukaista pitää hirveätä älämöötä kaikesta, minkä voi edes väljästi tulkita sivuavan GW:n tekijänoikeuksien alaista materiaalia, täysin riippumatta siitä, mikä GW:n etu asiassa on.
Oskari

Viesti Kirjoittaja Oskari »

Jos GW olisi alusta asti katsonut kaikkia tekijänoikeus rikkomuksia läpi sormien, niin se ei välttämättä olisi tällä hetkellä alansa suurin yritys. En myöskään ymmärrä mitä ihmeellistä siinä on, jos GW ei halua antaa ilmaiseksi omaa tuotemerkkiään käyttöön, vaikka fumbbl.com ei hyötyisikään siitä rahallisesti. Onhan toi röyhkeetä fanien päälle sylkemistä, mutta sivuston perustaja osasi varmasti odottaa jotain tälläistä kun softansa loi, esimerkkejä tästä kun on useita.
First law: You can't win
Secod law: You can only lose
Third Law: You can't get out of the game
Silveri

Viesti Kirjoittaja Silveri »

Kuten sanoin, ei kyse ole niinkään siitä, että GW haluaisi suojella tavaramerkkiään, koska he ovat takuulla tienneet javaBB:n olemassaolosta jo pitkään ja fumbbl on myös takuulla ollut tiedossa. Kysymys onkin siitä miksi he ovat päästäneet lakimiehensä irti vasta tässä vaiheessa ja olisivat voineet myös epävirallisemman sähköpostin lähettää sivuston ylläpitäjille, jossa olisivat voineet selittää syyn tuohon tekijänoikeuksien suojeluun Cyaniden peliin liittyen. Takuulla myös Cyaniden tiimi on javaBB:stä tietoisia ja en yhtään ihmettelisi jos olisivat vielä aktiiveja javaBB:n käyttäjiä...

Asiat voidaan hoitaa kohteliaasti epävirallisia reittejä pitkin tai sitten päästää juristit irti. GW tuntuu suosivan jälkimmäistä vaihtoehtoa.
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
wolf-rider

Viesti Kirjoittaja wolf-rider »

GW ei ajattele kuin hyviä tuloja ja rahaa!
Ennen kirjatkin kesti mut nykyään niissäki lukee made in china suurin piirtein niin eihän ne kestä kun sen viikon kun sitten se räjähtää liitoksiltaan jo. Ja takasin ei voi palauttaa. Ja minusta on aika töykeää tulla väliin vaan survoutumaan jos fanit on hengissä pitäneet tämämn blood bowlin..
Nyky edikatkin on vaa sellasta et joku nörtti heittää noppa minkä rodun onaika loistaa ja siitä he tekevät über hyvän sit muille kirjoille vähän kansia vaihdetaan ja sisältöä...tää on kyll mun mielipide en tiedä sit...?
O&G=4k kasassa voi olla enemmä
WoC= 800pts
OK= kirja vain :D

W-D-L
4-4-7
Oskari

Viesti Kirjoittaja Oskari »

Menee nyt kyllä vähän ohi aiheesta, mutta en ymmärrä miten ihmiset saa kirjansa hajoamaan, kun ainakaan mun kirjoista ei ole ikinä lähtenyt ikinä yhtään sivua irti. No eihän noi gw:n kirjat koskaan mistään kauneimmasta ja laadukkaimmasta päästä ole ollutkaan, mutta ei ne järjettömästi maksakaan. Nykyedikassa ainakin 40K on imo muuttunut paljon hauskemmaksi ja rennomaksi peliksi kun kaikkea turhaa säätöä on karsittu ja älytön min/max juustotus tehty ainakin osittain hyödyttömäksi.

Fumbbl.comin ja vastaavien tapauksien kohdalla gw näyttäisi toimivan vasta sitten, kun ne alkavat näyttää heidän mielestään uhalta. Olisihan siinä melkoinen työ siivota netistä kaikki tekijänoikeuksia rikkovat fanisivustot.
First law: You can't win
Secod law: You can only lose
Third Law: You can't get out of the game
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleiset miniatyyrikeskustelut”