No kun tästä edes kerrottaisiin koulussa. Minun historiankirjassani asiasta ei mainittu mitään, kuten ei myöskään myöhemmistä Suomessa asuville saksalaisille tarkoitetuista leireistä. Joille muuten tungettiin pikkulapsiakin.Häkä-Ässä kirjoitti:Minä en suoraan sanoen tiedä rikkoivatko nämä leirit jo olemassaolollaan perusteellisesti jotain kieroa sopimusta, mutta sinänsä tämä internointi on tilanteen vaatiessa hyväksyttävä keino, kunhan se toteutetaan ihmisarvoperiaatteiden mukaan, kuten suomalaisittain Karjalassa. Ravitsemustilanne joka oli yleisesti huono, johti kuolemiin, mutta pahimmin tämäkin koetteli yllättävän suurilukuiseksi muodostunutta sotavankien joukkoa.
Totta, kyllähän tsaarin nyt piti sivistää suomalaisia ja kohottaa elintasoamme raahaamalla meidät suomalaiskasvatuksen saaneet väkisin koulunpenkille.Häkä-Ässä kirjoitti:Ja koska se suomalaistaminen tarkoitti em. sivistystä ja elintason kohentumista, en näe sitä rikoksena ihmisyyttä vastaan vaikka joku neuvostokasvatuksen saanut täytyikin ehkä raahata väkisin mm. koulunpenkille.
Kaikkihan noita leirejä pystyttivät, ja osasivat muutkin sivistää uutta väestöään. Mutta silti suomalaiset nähdään puhtaina pulmusina, jotka eivät koskaan kenellekkään mitään pahaa tehneet vaikka muut tekivätkin. Olen isänmaallinen, arvostan veteraanien panosta enkä näe Jatkosotaakaan itsessään pahana, mutta salailusta ja valehtelusta en pidä. Pitäisi sitä jo vähitellen hyväksyä, että omatkin kädet ovat likaantuneet.