"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Paperhammer

Keskustelut, jotka liittyvät miniatyyripeleihin mutta jotka eivät sovi muihin keskustelun alueisiin.
Silveri

Re: Paperhammer

Viesti Kirjoittaja Silveri »

Kaveripeleissä tutun kaverin kanssa voi pelata vaikka pikkusiskon hello-kitty -figuureilla, jos se kaverillesi sopii. Kaupassa tai muussa kerhotyyppisessä tilanteessa jonkun puolitutun tai tuntemattoman kanssa pelatessa en lähtisi paperiproxyillä leikkimään - turnauksista nyt puhumattakaan.
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
Yögobbo

Viesti Kirjoittaja Yögobbo »

Joskus tuli leikiteltyä ajatuksella mennä FB-turnaukseen pahvisella petomiesten kärryarmeijalla (eihän kukaan oikeasti lähde ostamaan 15 kärryä). Selitystä paperifiguille oli mietitty armeijan fluffina: joukko petomiehiä on kaaoksen vaikutuksesta muuttunut kaksiulotteisiksi. Mutta tosiaan lähinnä vitsinä tuota ajatusta kavereiden kanssa pyöriteltiin.

40k:n kolmosedikan alkuaikoina tuli tehtyä mariineilla pari tankkia pahvista, joihin sitten lisäilin detaileja muoviosista. Näistä tuli ihan hyvännäköisiä, mutta kuten täällä on sanottukin, hyvännäköisen pahvitankin tekemiseen menee enemmän aikaa ja vaivaa kuin muovisen ostamiseen kaupasta. FB:hen tuli rakennettua goblineille Doom Diver, joka oli katapultin sijaan ilmapallo, josta gobbot hyppäävät alas. Tämä ei nyt varsinaisesti ollut pahvia, mutta siis askartelukaupasta ostettu styroksipallo toimi kuumailmapallona, ja puutikuista tehty hyppylava oli kiinitetty palloon rautalankaköydellä. Koko hökötys pysyi ilmassa kolmen rautalankaköyden varassa (kiinnitysköysi ja köysitikkaat). Noiden 40k:n tankkien rakentamisen syynä oli ajatus rahansäästöstä (kun vielä sattui löytymään netistä kaavaskannit), mutta Doom Diverin rakensin sitten n. 10 vuotta myöhemmin puhtaasti tyylisyistä, tarkoituksena saada aikaan hieno ja persoonallinen figuuri.
Pyöveli kirjoitti:Sanoisin että jos Rhinon/Chimeran tms rakentaa kunnolla pahvista tai plasticardista niin aikaa menee ja jos omalle vapaa-ajalleen laskee yhtään hintaa, niin halvemmaksi tulee hakea se kaupasta.
Toisaalta joku voi olla tilanteessa, jossa rahaa ei ole, mutta aikaa sitäkin enemmän (esim. työtön).

Lisätään keskusteluun vielä uusi pointti tai näkökulma:
Millaista maastoa ihmiset käyttävät? Onko monella käytössä esim. pahvista tehtyjä taloja ja miten niihin suhtaudutaan. Jos kerran syy pelata figuuripeliä on figut ja visuaalisuus, niin onko useimmilla myös käytössä kunnolla tehty maasto?
NorjanPaavi

Viesti Kirjoittaja NorjanPaavi »

Mirrori kirjoitti:Äskön kun ei ollut muutakaan tekemistä rakensin paperista (tulostin paperille osat) suht hienon rhinon.
Oletan että suht hieno on jokin liukuva käsite? En oikein henk. koht. välitä pahvi ja paperi kasoista. Pahvista saadaan aikaiseksi parhaimmilaan loistavavia ja näyttävia Scratchbuilt, mutta suurinmassa osa vain ei koskaan päästä pahvikaa kummempaan suoritukseen. Onneksi aina voi valita vastustajansa ja valita pelaako vai ei. Count as on asia erikseen, mutta koko armeija jos on paperista niin kyllä peli jää pelaamatta. Ei 40K säännöiltään niin hyvä ole että sitä jaksaisi ilma niitä figuja pelat. Kyllä osa tämän pelin viehätyksessä vaan on noissa muovikasoissa.
Murhe
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Murhe »

Yögobbo kirjoitti:
Pyöveli kirjoitti:Sanoisin että jos Rhinon/Chimeran tms rakentaa kunnolla pahvista tai plasticardista niin aikaa menee ja jos omalle vapaa-ajalleen laskee yhtään hintaa, niin halvemmaksi tulee hakea se kaupasta.
Toisaalta joku voi olla tilanteessa, jossa rahaa ei ole, mutta aikaa sitäkin enemmän (esim. työtön).
Itse sain hiljattain valmiiksi scratch build land raider projektin, jonka tulokseen olen vallan tyytyväinen vaikka aikaa kului toista vuotta. Oikeastaan olen niin tyytyväinen, että aion vielä kasata kaksi uutta yksilöllistä land raideria.

Ensinnäkin ajoneuvon rakentaminen ei ole erityisen vaikeaa, kallista tai edes hidasta, jos sille pystyy omistautumaan. Se on kuitenkin ennen kaikkea hyvin opettavaista. Land raider projekti poiki myös keskeneräisen ajoneuvon, jonka suunnittelin Patria AMV:n pohjalta ja jota aion käyttää Chimerana. Daemonhunttereillani olen pelannut parin vuoden aikana ehkä neljä peliä, joten prioriteetti ei ole ollut kovin korkealla, mutta toisaalta välillä on mielenkiintoista päästä villin konversioprojektin pariin.

Sarjatuotannolla pystyisi mekanisoidun armeijan ajoneuvot rakentamaan muutamassa viikossa. Ahkerampi ne maalaisi samalla. Kysymys ei myöskään ole templaateista, sillä sellaisten tekeminen ei ole vaikeaa - kuten sain huomata Patria AMV projektin kohdalla. Hankalinta on mittasuhteiden kohdistaminen sopiviksi, jos lähistöllä ei ole verrokkia.

Aikaa lähinnä kuluu prototyyppi-vaiheessa ja viimeistelyssä. Rungon osien valmistaminen ja kokoaminen on hyvin nopeata puuhaa vaikka käytin itse huonosti leikattavaa pleksimuovia plasticardin sijasta. Myös huolitellun lopputuloksen saaminen on aluksi vaikeaa. Scratch build vehkeet ovat tunnetusti taisteluja nähneitä vehkeitä, koska silloin on helpointa piilottaa virheitä. Erityisesti IG ja örkkivehkeet ovat semmoisia rakenneltavia. Taun ja Eldarien laitteiden tekeminen vaatisi joko toisenlaista materiaalia tai hienostuneempaa jälkeä. Olen nähnyt hyviä finnfoam pohjia Tau vehkeistä.

Kuitenkin kunnollisen scratch build projektin ja paperi/pahvi kyhäelmän välissä on selvä ero - viimeistely. Minun paperiset prototyyppini olivat sellaisia halpoja ruutupaperista teipillä koottuja kyhäelmiä ilman yksityiskohtia. Tärkeintä oli katsoa syntyykö templaatista oikea muoto. Sen sijaan valmis viimeistelty projekti on rakkaampi kuin kaupasta ostettu ja maalilla sutaistu vehje. Uskon, että myös muut ymmärtävät eron vaikka euroja ei olekaan siihen kulutettu.
Myyra

Viesti Kirjoittaja Myyra »

Murhe kirjoitti: Itse sain hiljattain valmiiksi scratch build land raider projektin, jonka tulokseen olen vallan tyytyväinen vaikka aikaa kului toista vuotta. Oikeastaan olen niin tyytyväinen, että aion vielä kasata kaksi uutta yksilöllistä land raideria.
Pics or didn't happen.
Murhe
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Murhe »

Myyra kirjoitti:
Murhe kirjoitti: Itse sain hiljattain valmiiksi scratch build land raider projektin, jonka tulokseen olen vallan tyytyväinen vaikka aikaa kului toista vuotta. Oikeastaan olen niin tyytyväinen, että aion vielä kasata kaksi uutta yksilöllistä land raideria.
Pics or didn't happen.
Pitää varmaan kuvia jossain välissä katsoa. Ensiviikolla luulisi olevan sopivaa aikaa.
Snafu

Viesti Kirjoittaja Snafu »

Proxyttaminen ei ole sallittavaa missään muussa paitsi MTG:ssä.

Yks kaverin pelikaveri aina proxytti MTG:ssä ja ounas aika kiitettävästi :D
No joo. Yleensä en hyväksy proxyttamista, ihan vain sen takia, että se näyttää rumalta, ja on veemäistä true-los peleissä, kuten LotRissa. Tietysti jos itsekkin proxyttaa niin vaikea sitä on sitten pelikaveriltakaan kieltää.
Opinions are like assholes: everyone has one and they usually stink.
notobi

Viesti Kirjoittaja notobi »

juu kyl noit tankkei saa tehä ja niil saa mun mielest myäs pelata mut sit nää paperist tehdyt 2d figut on ihan hirveetä fuskua
Nazgúl

Viesti Kirjoittaja Nazgúl »

notobi kirjoitti:mut sit nää paperist tehdyt 2d figut on ihan hirveetä fuskua
Meinaakko nyt fuskulla vain veren maku suussa pelaamista vai turhaa piheilyä vaikka olisi varaa oikeisiinkin ukkohin, vai toisin päin (ei rahaa nappeihin jne.)? IMO täysin suotavaa pelata papereilla jos ei sillä hetkellä ole varaa oikeisiin nappeihin, muttei toisin päin...
Jos on päätä myöten kusessa, kannattaa pitää suu kiinni

Minkä nuorena varastaa, sen vanhana omistaa

Hyvää yritetään, mutta priimaa pukkaa
El Capitan
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja El Capitan »

Nazgúl kirjoitti:... jos ei sillä hetkellä ole varaa oikeisiin nappeihin, muttei toisin päin...
Yksikköä testatessa kuitenkin varmaan siunkin mielestä on ihan hyväksyttyä tuota paperia muovien keskelle vaikka olisikin oikeisiin fikuihin varaa.
Soturin ei tarvitse vuodattaa verta voittaakseen taistelun.
- Sinitähti
Nazgúl

Viesti Kirjoittaja Nazgúl »

Tokitoki
Jos on päätä myöten kusessa, kannattaa pitää suu kiinni

Minkä nuorena varastaa, sen vanhana omistaa

Hyvää yritetään, mutta priimaa pukkaa
LAV-Kitsune-

Viesti Kirjoittaja LAV-Kitsune- »

En näe proxyissä ja korvikkeissa mitään vikaa. Pääasia että saa aikaan hyvän ja hauskan pelin mistä molemmat pitävät. Proxyt jotenin lämmittävät mieltä siinäkin määrin, että ensimmäisessä starter boxissa minkä ostin tuli 80 goblinia sekä pahvisina lätyskäproxeina wyvern, goblin chariot, bolt thrower ja griffon. Nämä gw:n omat huikean hienot pahvilätyskät oli sitten käytössä pitkään ja hartaasti kun ei muuten ollut varaa figuihin, mutta oli se sitten myös elämys kun sai sen oikean wyvernin (Azhag the slaughterer) peliin. Ah niitä aikoja.
Hengga

Viesti Kirjoittaja Hengga »

Itse olen pelannut montakin mökki-peliä origami ankoilla (nämä edustivat nidejä, mitä isompi sen monsumpi) ja origami kaloilla (necronit, lithi oli kylläkin puolikas A4). Templateina rälläkän katkaisu laikat isoa edusti käyttämätön ja pienempää täysin kulunut.
Ihan hauskoja ovat olleet ja jatkossakin tällaisia.

Mutta kyllä itse pidän enemmän oikeilla figuilla pelaamisesta, ellei sitten yhtä peliä kokeile onko joku yksikkö mukava käyttää (huvin vuoksi sitä pelataan eikä pää punaisena juustoteta).

Aloittelijoille hyvä ratkaisu.
No voi ristus tätä figujen määrää
Wompatti

Viesti Kirjoittaja Wompatti »

Täysin erityylistä figua esittävät muut nappulat/paperit/palikat kaverin kanssa ok, muuten ei. Ajatuksella toteutetut "counts as" säädöt ok aina.
Gilgameš

Viesti Kirjoittaja Gilgameš »

Riippuu mitä tällä tarkoin tarkoitetaan, jokuhan voisi väittää, että jos alkuperäisestä mallista on hiukankin poikettu, tai jos on vaikka scratchbuildattu, niin se ei kelpaa, vaikka kyllä se terve järki varmaan sen kertoisi että mikä kelpaa.

Omalla kohdalla sanottava että epäilen josko kukaan oikeasti haluaa pelata pahvinpalasilla jos on laadukkaampi vaihtoehto olemassa.

Ainakin omalle ylpeydelle se kävisi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleiset miniatyyrikeskustelut”