El Capitan kirjoitti:
Gunlinellä kuitenkin pärjää ihan hyvin kuitenkin. Oli siellä vihun puolella yksi tai kaksi objektiivia, pidät vain huolen, että kosautat kaikki troopit sieltä. Ei sinun omalta puoleltasi mihinkään tarvi lähteä. Otat vaan sen yhden haltuun ja pidät huolen kovalla tykityksellä, että vihu ei saa omalla puolelle olevia. Jos objektiivi on suojassa tai yksikkö, joka pitää sitä on suojassa, niin Falconilla vain 24" buustilla kontestoimaan tai kuskataan jollain muulla turbobuustilla ne 3+ invuiset Assault Termokset sinne kättelemään piilossa olevilta viimeisellä vuorolla.
Mutta mihin perustuu theoryhammer ja metapelaaminen? Siihen että kaikki omat suunnitelmat aina onnistuu, ja oletetaan että vihollinen tekee juuri näin ja näin, ja että heidän suunnitelmansa eivät koskaan tietenkään toimi. ;)
LAV-Kitsune- kirjoitti:Olen kyllä yhtä mieltä siinä, että näissä kahdessa pelissä painopisteet ovat hyvin erilaiset ja ehkä juuri senkin vuoksi moni pelaaja jakautuu täällä kahteen leiriin sen pelin puolelle, minkä ominaisuuksista pitää itse enemmän. Vähänkuin kiistelisi irtokarkkien mausta, että mikä maistuu parhaimmalta. Makuja on erilaisia eikä sillä lopputuloksella niin ole lopulta merkitystä, syö niitä mistä pitää.
Ihan hyvin sanottu. Itsehän olen kytkoota pelannut kutakuinkin 7 vuotta, Fabaa vasta pari vuotta. Nykyään pelaan enemmän fabaa, koska huomasin sen olevan paljon mielenkiintoisempi peli, ainakin noin sääntöjen ja pelimekaniikan kannalta. Nelkytkoon 5-edikka lähestulkoon pilasi kiinnostukseni peliin, lähinnä juuri siksi ettei victory pointteja ole ja pelin lopputulokseen ei vaikuta mikään muu millään tavalla kun että sulla on ne objectiivit. Ja se killpoint-hommeli suosii tietynlaisia armeijoita, eikä rohkaise pelaajia luomaan innovatiivisia listoja.
Murhe kirjoitti:
Oikeastaan etäisyyksien arvioiminen korostuu juuri 40K:n lyhyen liikkeen ympäristössä. Fabassa matkan arvioiminen on kantomatkan ja chargematkan etäisyyden arviointia. 40K:ssa se on liikkeen ja assaultin arviointia. Jos mukana on fleettaavaa sakkia tai pitää päästä maaston yli, niin mukaan tulee vielä epävarmuustekijä. Gunline todella haluaa maksimoida vuorot ennen lähitaistelua.
40K:ssa ei voi yhtään enempää laskea onnen varaan kuin örkkiarmeijallakaan, jota aina aloittelijoille tyrkytetään (ainakin faban puolella). Itse olen sitä sorttia, joka aloitti pelin suurhaltoilla ja joutui opettelemaan pelaamista anteeksi antamattomalla armeijalla. Kyllä Slaughter Masterin mainitsemalla huolettomalla pelitavalla voi ja saa pelata, mutta erityisen gamistinen nautinto se ei ole. Etenkin, kun pelin voittaminen on muuttunut objektiivi-vetoiseksi.
Niin kuin fabaa, myös 40K:ta pelataan tilastollisessa ympäristössä. Ei kummassakaan noppatuuriin nojaamalla päästä kovin hyvään lopputulokseen.
Huom, voi pelata theoryhammeria ken haluaa tai ottaa riskejä ja laskea onnen varaan jolloin mun mielestä ainakin pelistä tulee hemmetin paljon hauskempaa. Ja en mä siitä mitään pelillistä nautintoa saa kun pidän enemmän objektiiveja kun vastustaja, vaan siitä kun ottaa valtavia riskejä. Ja jos onnistuu, sitä tunnetta ei vaihtaisi mihinkään, eikä sitä ilmettä vastustajan kasvoilla. :D Tiedän ihan kokemuksesta että harvemmin mitkään älyttömät yritykset onnistuu, eikä aina tarvikaan, silti suosin "huolettomampaa" pelityyliä. Ja täytyy kyllä sanoa, että enemmän kicksejä saan tasapelistä, kun että tuhoan järjestelmällisesti vihollisen alkaen vuorolta 1.
Murhe kirjoitti:Fabassa saa tai ainakin sai rakennettua ihan mukavat gunlinet. Siinähän on peräti kaksi ampumisvuoroa, joista toista vain kutsutaan magia-vuoroksi, kuten mainitsin keskustelun 1. sivulla. Fabassa tiedät yhtä hyvin kuin 40K:ssa millä vuorolla mikäkin yksikkö voi odottaa pääsyään lähitaisteluun. Ratsuväkiarmeija voi olettaa olevansa lähitaistelun suojassa 2. vuorollaan - viimeistään 3. vuorolla.
40K voi pelata earth armynä - viittaan taas Silent Requemin tacticaan Bolter and Chainswordissa (lue se 1. sivun postaukseni). Se on ainoastaan yksi neljästä arkkityypistä. Vaihtoehtoisesti tosiaan sinne lähitaisteluun voi kulkea powermiekat, fistit, rending clawit, you name it, tanassa. Se nyt vain riippuu siitä miten rakennat pelisi.
Ja tosiaan siihen varsinaiseen viestin ytimeen: en pidä kumpaakaan edelleenkään toistaan taktisempana, vain taktiselta painotukseltaan erilaisina. 40K:ssa taktinen osuus on piilotettu armeijoiden eroihin ja pelimekaniikkaan. Fabassa se tulee esiin ilmeisempänä. Olisin itsekin huutanut Faban puolesta, jos en olisi tutustunut Daemonhunttereihin. Menestys kourallisessa pelejä pelejä on ollut yksi tasuri.
No joo, magiassa vaan on hitosti enemmän muuttujia, joka tarkoittaa että siinä on laskettava enemmän sen noppaonnen varaan. Ja Demoninmetsästäjillä olen itsekin pelannut, löytyy hyllystä vielä n. 2-3 kiloa.