Örkkejä kuin tatteja sateella
- Slim Cognito
Örkkejä kuin tatteja sateella
Tarvitsisin hiukan taktista apua Eldareilla pelaamiseen kokeneemmilta Eldar pelaajilta.
Olen vasta vähän aikaa sitten saanut Eldar armeijaani joten kuten kasaan ja kaveripeliporukkaamme on liittynyt uusi örkki pelaaja, eikä itselläni ole vielä paljoa kokemusta Eldareista.
Tilanne on seuraava:
Olen pelannut 3 kertaa uutta pelikaveriamme vastaan Eldareilla hänen örkkejä vastaan ja hävinnyt kaikki :/. Hän pelaa yleensä örkkejä kuin tatteja sateella, 1-2 isoa slugga ryhmää, 1-2 isoa shoota ryhmää ja buffattu nobi jengi trukilla, sekä painboy (ja Warboss). Loppu armeija yleensä vaihtelee hiukan stormboyzien, killakanien ja bikejen välillä riippuen pelin pistemäärästä.
Itseltäni löytyy Farseer, 3 Warlockia, 2x 10guardianin ryhmää support platilla, 1x 10Dire Avenger ryhmä + kyyti, 13 Striking Scorpionia + 2 Exarchia, 4 Howlingia + Exarch, 1 Falcon, 1 Viper ja 3x Warwalker. Millaista taktiikkaa/varustusta näillä voisi käyttää tuota tatti massaa vastaan ja mitä suosittelisitte hankkimaan seuraavaksi Eldarieni joukkoon?
Olen vasta vähän aikaa sitten saanut Eldar armeijaani joten kuten kasaan ja kaveripeliporukkaamme on liittynyt uusi örkki pelaaja, eikä itselläni ole vielä paljoa kokemusta Eldareista.
Tilanne on seuraava:
Olen pelannut 3 kertaa uutta pelikaveriamme vastaan Eldareilla hänen örkkejä vastaan ja hävinnyt kaikki :/. Hän pelaa yleensä örkkejä kuin tatteja sateella, 1-2 isoa slugga ryhmää, 1-2 isoa shoota ryhmää ja buffattu nobi jengi trukilla, sekä painboy (ja Warboss). Loppu armeija yleensä vaihtelee hiukan stormboyzien, killakanien ja bikejen välillä riippuen pelin pistemäärästä.
Itseltäni löytyy Farseer, 3 Warlockia, 2x 10guardianin ryhmää support platilla, 1x 10Dire Avenger ryhmä + kyyti, 13 Striking Scorpionia + 2 Exarchia, 4 Howlingia + Exarch, 1 Falcon, 1 Viper ja 3x Warwalker. Millaista taktiikkaa/varustusta näillä voisi käyttää tuota tatti massaa vastaan ja mitä suosittelisitte hankkimaan seuraavaksi Eldarieni joukkoon?
Kyllä, näin se on.
Re: Örkkejä kuin tatteja sateella
Rekan jos saat jäädytettyä vuorolla yksi jollain sopivalla ison rangen pyssyllä, niin örkkiarmeija hidastuu kivasti, kerran troopit liikkuu jalan. Sitten vaan harventamaan jollain lättyjä ampuvilla isoilla pyssyillä. Wraithlord esim. on kova sana myös meleessä, sitä kun perusörkki ei pysty meleessä naarmuttamaan ollenkaan.
Aseista War Walkerit Scatter Lasereilla, jolloin jokainen ampuu 8 laukausta vuorossa. Jaat nämä kahteen tai kolmeen erilliseen ryhmään riippuen siitä käytätkö Falconia vai et. Tämä vaikeuttaa talsijoiden tuhoamista ja saat enemmän valita mihin ammut.
Farseerin homma on heittää Doom niille yksiköille, joita joko Dire Avengerit ampuvat (Bladestormilla) tai joiden kimppuun Howling Bansheet chargaavat. Jos kohteena on Nobijyrä, niin niitä kehtaa hyvin ampua ensin Avengereilla ja sitten iskeä Bansheet niskaan. Farseerille voi myös harkita Mind Waria (painboyn metsästämiseen), Eldrich Stormia (massaan) tai Guidea (Walkereille).
Scorpioneilla saa kivasti örkkejä lakoon lähitaistelussakin, kunhan pitää huolen, että tekee itse aloitteen. Tosin Nobeja kannattaa yleensä vältellä kaikilla yksiköillä.
Guardianit istuvat omalla kohteella, jos sellainen on ja pyrkivät ampumaan Missilellä tai Scatter Laserilla erityisesti vihollisen ajoneuvoja. Myös Falcon ja etenkin Vyper kannattaa ensisijaisesti pistää tuhoamaan ajoneuvoja. Jos vahvempia örkkiajoneuvoja ei ole vastassa, niin Vyperin voi aseistaa kustannustehokkaasti kahdella Shuriken Cannonilla, jolloin sillä on kiva louskuttaa myös massaa.
Seuraavaksi hankkisin ehkä ryhmän Fire Dragoneja, jotka voi Falconilla viedä Nobien viereen ja alkaa grillata. Scorpioneja voisit hankkia sen verran, että saisit kasvatettua ryhmien kokoa hieman. Toiset Dire Avengerit olisivat myös varmasti hyvä valinta. Wraithlord on tosiaan myös aivan loistava valinta (kahdella liekinheittimellä tietenkin).
Farseerin homma on heittää Doom niille yksiköille, joita joko Dire Avengerit ampuvat (Bladestormilla) tai joiden kimppuun Howling Bansheet chargaavat. Jos kohteena on Nobijyrä, niin niitä kehtaa hyvin ampua ensin Avengereilla ja sitten iskeä Bansheet niskaan. Farseerille voi myös harkita Mind Waria (painboyn metsästämiseen), Eldrich Stormia (massaan) tai Guidea (Walkereille).
Scorpioneilla saa kivasti örkkejä lakoon lähitaistelussakin, kunhan pitää huolen, että tekee itse aloitteen. Tosin Nobeja kannattaa yleensä vältellä kaikilla yksiköillä.
Guardianit istuvat omalla kohteella, jos sellainen on ja pyrkivät ampumaan Missilellä tai Scatter Laserilla erityisesti vihollisen ajoneuvoja. Myös Falcon ja etenkin Vyper kannattaa ensisijaisesti pistää tuhoamaan ajoneuvoja. Jos vahvempia örkkiajoneuvoja ei ole vastassa, niin Vyperin voi aseistaa kustannustehokkaasti kahdella Shuriken Cannonilla, jolloin sillä on kiva louskuttaa myös massaa.
Seuraavaksi hankkisin ehkä ryhmän Fire Dragoneja, jotka voi Falconilla viedä Nobien viereen ja alkaa grillata. Scorpioneja voisit hankkia sen verran, että saisit kasvatettua ryhmien kokoa hieman. Toiset Dire Avengerit olisivat myös varmasti hyvä valinta. Wraithlord on tosiaan myös aivan loistava valinta (kahdella liekinheittimellä tietenkin).
- Half-breed
Ongelmana on nyt se että joukoiltasi ei löydy kunnolla tulivoimaa, tai lukumäärää tuollaisen massan pysäyttämiseen, mutta kikkailemalla noiden voittamisen pitäisi olla mahdollista. Ensinnäkin pyri jakamaan örkit mahdollisimman laajalle alueelle, jolloin he eivät voi tukea toisiaan. Tällöin örkkiyksiköiden tuhoaminen on huomattavasti helpompaa. Tähän örkkien hajottamiseen on ryhdyttävä, sillä et voi voittaa yhtenäistä örkkirintamaa.
Kun olet saanut örkit jaettua pyri tuhoamaan ne yksikkö kerrallaan aloittaen sillähetkellä vaarallisimmasta. Muista myös että yksittäinen örkkijengi on harvinaisen haavoittuva, joten pyri aina tuhoamaan yksittäiset yksiköt. Tällaiset yksittäiset yksiköt ovat myös hyviä kohteita lähitaistelujoukoillesi, kunhan tietty mietit milloin ne lähikseen lähetät. Muista myös käyttää mobiliteettiäsi hyväksi. Jos örkit tulevat päälle kovalla voimalla, niin älä jää tuleen makaamaan. Vetäydy parempiin asemiin. Örkkejä vastaan typerintä on vain muodostaa tulilinja, ja yrittää ampua ne pois ennen kuin ne pääsevät iholle.
Ainakin noilla tempuilla olen itse pärjännyt hyvin örkkejä vastaan.
Kun olet saanut örkit jaettua pyri tuhoamaan ne yksikkö kerrallaan aloittaen sillähetkellä vaarallisimmasta. Muista myös että yksittäinen örkkijengi on harvinaisen haavoittuva, joten pyri aina tuhoamaan yksittäiset yksiköt. Tällaiset yksittäiset yksiköt ovat myös hyviä kohteita lähitaistelujoukoillesi, kunhan tietty mietit milloin ne lähikseen lähetät. Muista myös käyttää mobiliteettiäsi hyväksi. Jos örkit tulevat päälle kovalla voimalla, niin älä jää tuleen makaamaan. Vetäydy parempiin asemiin. Örkkejä vastaan typerintä on vain muodostaa tulilinja, ja yrittää ampua ne pois ennen kuin ne pääsevät iholle.
Ainakin noilla tempuilla olen itse pärjännyt hyvin örkkejä vastaan.
2014 bänniä jo yhteensä ~3,5 kuukautta. Yrittäkää pistää paremmaksi.
- Slim Cognito
Kiitoksia vastauksista.
Täytyy ruveta hiukan hiomaan taktiikoita ja hankkia lisää tulivoimaa. Mobiliteettia olen pyrkinyt kyllä hyödyntämään, kun Eldarit ovat mukavan nopeita.
Pidän enemmän jälkaväki painotteisesta armeijasta, kun Eldareilla yksiköitä riittää. (Walkerit lähinnä, kun ne ovat hienoja ja osoittautuneet ainakin marsuja vastaan hyviksi) Eldarien kerääminen vielä tosiaan alkuvaheessa, mutta eiköhän se tästä lähde.
Täytyy ruveta hiukan hiomaan taktiikoita ja hankkia lisää tulivoimaa. Mobiliteettia olen pyrkinyt kyllä hyödyntämään, kun Eldarit ovat mukavan nopeita.
Pidän enemmän jälkaväki painotteisesta armeijasta, kun Eldareilla yksiköitä riittää. (Walkerit lähinnä, kun ne ovat hienoja ja osoittautuneet ainakin marsuja vastaan hyviksi) Eldarien kerääminen vielä tosiaan alkuvaheessa, mutta eiköhän se tästä lähde.
Kyllä, näin se on.
- Half-breed
Itse olen kyllä havainnut jalkaväkilistan Eldareilla aika heikoksi. Ei Eldarit kestä yhtään mitään, niin olisi hyvä jos niitä saa suojattua jotenkin siihen asti että päästään iskemään. Muutenkin pystyt käyttämään sitä nopeutta vielä enemmän hyödyksi kun sinulla on taksit mukana.Slim Cognito kirjoitti:Pidän enemmän jälkaväki painotteisesta armeijasta, kun Eldareilla yksiköitä riittää. (Walkerit lähinnä, kun ne ovat hienoja ja osoittautuneet ainakin marsuja vastaan hyviksi) Eldarien kerääminen vielä tosiaan alkuvaheessa, mutta eiköhän se tästä lähde.
- Slim Cognito
Onhan se ihan totta, kun lukee Codexia, että Eldareilla ei montaa kestävää yksikköä ole. Näyttäisi lähinnä olevan nuo Wraithguardit ja pari 3+ savella, mutta ei pelkällä savalle tosiaan kauaa juhlita.
Tarkemmin kun katson koneita, niin Falconit ja Viperit näyttävät ihan mukavilta, ainakin kun laittaa uppia niille, niin paperilla näyttävät pystymään paljoonkin. Kannattaisiko esim hankkia pari Falconia lisää ja tehdä esim. 1500p peliin 3 Falconin taktiikkaa?
Pari taksia pitää tietenkin hankkia lisää, eteenkin kun hankkii toisen Dire ryhmän, kun eivät oikein mitään saa aikaiseksi, jos ei pääse tarpeeksi lähelle tai hyvään suojaan objektiiville istumaan.
Viperiä olen käyttänyt vasta kerran, ja kuten aikaisemmin mainittu, näyttävät kyvykkäiltä (nopeus ja pisteksutannukset) ainakin paperilla. Voisiko, esim. 3 Viperin linjalla tehdä mitään?
Tarkemmin kun katson koneita, niin Falconit ja Viperit näyttävät ihan mukavilta, ainakin kun laittaa uppia niille, niin paperilla näyttävät pystymään paljoonkin. Kannattaisiko esim hankkia pari Falconia lisää ja tehdä esim. 1500p peliin 3 Falconin taktiikkaa?
Pari taksia pitää tietenkin hankkia lisää, eteenkin kun hankkii toisen Dire ryhmän, kun eivät oikein mitään saa aikaiseksi, jos ei pääse tarpeeksi lähelle tai hyvään suojaan objektiiville istumaan.
Viperiä olen käyttänyt vasta kerran, ja kuten aikaisemmin mainittu, näyttävät kyvykkäiltä (nopeus ja pisteksutannukset) ainakin paperilla. Voisiko, esim. 3 Viperin linjalla tehdä mitään?
Kyllä, näin se on.
Itse pelaan tuollaisella vähän samantyyppisellä örkkilistalla (80-100 boyziä 1500 pisteen pelissä). Eldareita vastaan olen suurimman osan peleistä voittanut, vaikka vastustajan armeija on omaani huomattavasti nopeampi. Harlekiinitaksit, mopoguardianit, snakesonplanesit ja vastaavat eivät yksinkertaisesti omaa tarpeeksi noppia örkkilaumojen kuriin saamiseksi. Pahimmiksi yksiköiksi ovat osoittautuneet ne raivostuttavat dire avengerit wave serpentissä ja paljon ampuvat warwalkkerit tai muut sopivasti aseistautuneet ajoneuvot. Voisi myös kuvitella warp spydereiden pystyvän harventamaan footsloggaa ja pitämään riittävän etäisyyden.
Eldareiden erikoistuneet yksiköt eivät ole parhaimmillaan ylivoiman edessä. Tällöin pitää keskittyä yhteen vihollisryhmään kerrallaan. Tarpeeksi harvennetut mobit voi sitten käydä viimeistelemässä jollain enemmän iskevällä closisryhmällä kunhan katsoo ettei jää seuraavalla kierroksella itse ylijuostuksi.
Eldareiden erikoistuneet yksiköt eivät ole parhaimmillaan ylivoiman edessä. Tällöin pitää keskittyä yhteen vihollisryhmään kerrallaan. Tarpeeksi harvennetut mobit voi sitten käydä viimeistelemässä jollain enemmän iskevällä closisryhmällä kunhan katsoo ettei jää seuraavalla kierroksella itse ylijuostuksi.
Turun huonoimmaksi rankattu 40k-pelaaja 2012!
Tiistaisin 40k:ta Turun Fantasiapeleissä!
Tiistaisin 40k:ta Turun Fantasiapeleissä!
itse sain pataan kerran Eldareilta (pelasin örkeillä). Mieleen jäi ikävästi Falconit (vai oliko ne prismoja) jotka ampuivat insta killaavia pikkulättyjä (en tiedä mikä ase, mutta varmaan joku Str 8 pikkulätty). Näillä multa tuhottiin trukki jossa Nobit ja sitten ammuttiin nopit aika hajalle myöskin.
Muutenkin vihu käytti mobiilia jengiä jotka mm. liikkuivat, ampuivat ja liikkuivat taas jonnekin piiloon.
Muutenkin vihu käytti mobiilia jengiä jotka mm. liikkuivat, ampuivat ja liikkuivat taas jonnekin piiloon.
- Slim Cognito
En viitsinyt aloittaa uutta viestiketjua, kun asia liittyy tähän ketjuun.
Olettaen, että olen saanut hiukan hajoitettua örvelö ryhmiä ja laskettua niiden moraalia, niin olisivatko striking Scorpionit vai Howling Bansheet kätevämpiä loppu ryhmän kynimiseen?
Molemmilla on hyvät ja huonot puolensa, mutta itse mietin Scorpioneja. Mietin vain mitä hankin seuraavaksi lisää.
Olettaen, että olen saanut hiukan hajoitettua örvelö ryhmiä ja laskettua niiden moraalia, niin olisivatko striking Scorpionit vai Howling Bansheet kätevämpiä loppu ryhmän kynimiseen?
Molemmilla on hyvät ja huonot puolensa, mutta itse mietin Scorpioneja. Mietin vain mitä hankin seuraavaksi lisää.
Kyllä, näin se on.
- Z7-852
- Taisteluraporttikilpailun voittaja
Scorpion ehdottomasti.
Bansheetit sitten marineita tai meganobbeja vastaan, mutta poikia vastaan ehdottomasti skorpionit.
Bansheetit sitten marineita tai meganobbeja vastaan, mutta poikia vastaan ehdottomasti skorpionit.
Ja kyllähän ne skorpparitki mariineita sun muuta kaataa, varsinkin jos ottaa sen clawin.
olipa kerran mutta ei sitten ollu toista kertaa.
-
MaxPayneboy
Olen aika kokenut örkkipelaaja, tiedän että scorppareilla ja bansheeilla ei kannata silti yrittää tappaa mitävain. esim. Ei kannata hyökkiä isohin ryhmiin, Muista kysyä vastustajalta, mitä Nobeilla on, (jos on pelissä) pienikin Nobiryhmä Powerklawien kanssa pystyy leikkaa mitävain (but not your tanks!) mutta vain jos selviävät iskuistasi hyvin... Käytä scatter-lasereita, minun Poikaryhmät otti niiltä takkiin aika paljon. Dark Reapereita kannattaa olla, kun exarchilla on se (en muista nimee) joku Blast2 Ordnance pyssy, joka teki aukkoja armeijjaani. Jos objectiveja, paljon Guardijetbaikkeja ja transportteja..
C-C-C-Combo breaker!!
- Half-breed
Ai ei muka? Kummaltakin tulee sen verta hyökkäyksiä, että yleensä isonkin poikajengin pitäisi saada hakattua suht henkihieveriin suht pienin tappioin. Nuo kaksi yksikköä on juurikin parhaimpia Eldareilta tappamaan isoja määriä poikia lähiksessä.MaxPayneboy kirjoitti:Olen aika kokenut örkkipelaaja, tiedän että scorppareilla ja bansheeilla ei kannata silti yrittää tappaa mitävain. esim. Ei kannata hyökkiä isohin ryhmiin
Eivät ole tehokkaita örkkejä vastaan. Menettävät paljon tehojaan joista maksavat paljoa niitä vastaan ja yksikkökin on sen verta pieni, ettei se saa tarpeeksi tulivoimaa että örkkejä oikeasti kiinnostaisi. Heavyssä on parempiakin vaihtoehtoja.MaxPayneboy kirjoitti:Dark Reapereita kannattaa olla, kun exarchilla on se (en muista nimee) joku Blast2 Ordnance pyssy, joka teki aukkoja armeijjaani.
-
Telepfenion
Farseer + lauma destruction 'lockkeja? Siitä vain Falconiin (tai vaikkapa guardianeilta lainattuun Waveen jos kunnolla sakkia) ja sitten korventamaa. Tosin voisi toimia vielä paremmin jos leijujopojen päällä, mutta vaatisi jo kovasti pisteitä ja askartelua. Joka tapauksessa 5-10 raskaan liekkarin arvosta auto-hittaavaa lättyä sattuu, etenkin jos kirottu tuhoon (Doom). Ja jos jotai jäi silti jäljelle, witchbladed tekee ikävää jälkeä etenkin kevyesti panssaroiduissa örkeissä.
Ja vaikka vain tukemassa taka-alalla, voi olla ettei ihan heti halutakkaan tulla naamalle, etenkin jos välissä kevyt guardian yksikkö, sen kyllä varmasti pystyy pyyhkäsemään helposti mutta jos siinä menee ja onnistuu, sitä äkkiä on kasaantunut sumppuun ilman että on lähistelyn tuomaa suojaa ja aivan 'lokkien viereressä...
Ja vaikka vain tukemassa taka-alalla, voi olla ettei ihan heti halutakkaan tulla naamalle, etenkin jos välissä kevyt guardian yksikkö, sen kyllä varmasti pystyy pyyhkäsemään helposti mutta jos siinä menee ja onnistuu, sitä äkkiä on kasaantunut sumppuun ilman että on lähistelyn tuomaa suojaa ja aivan 'lokkien viereressä...
- Slim Cognito
Taitelut örkkejä vastaan ovat hiukan parantuneet saamieni taktiikkaneuvojen kera. Kiitoksia kaikille.
Lockeja hankin kyllä pari lisää, kun ovat osoittautuneet saavan jotain kivaa aina aikaiseksi. Mopejan kanssa tulevat kyllä hiukan kalliiksi, kun yleensä pelaan örkki kaverini kanssa 1000p - 1500p pelejä, mutta kun kerran olen mopoja ja Vipereitä kesäksi hankkimassa, niin voihan tuon tapaista toki testata.
Lockeja hankin kyllä pari lisää, kun ovat osoittautuneet saavan jotain kivaa aina aikaiseksi. Mopejan kanssa tulevat kyllä hiukan kalliiksi, kun yleensä pelaan örkki kaverini kanssa 1000p - 1500p pelejä, mutta kun kerran olen mopoja ja Vipereitä kesäksi hankkimassa, niin voihan tuon tapaista toki testata.
Kyllä, näin se on.
- Haltijajorma
Örmylöitä vastaan hommaat yhen fire prismuttimen. Large blasti ja S6 ja armour piercing 4 muistaakseni. Ja laita örmylöitä vastaan farseerille doomi ja Elditch storm. Large Blast ja jos doomaat ne ensin niin re-rollaat ei woundanneet. Tekee aika pahaa jälkeä. Sen tiedän (on tullu pari peliä pelattua örmylöitä vastaan (tosin vain 500 pointisia mutta Elditch teki aika pahaa jälkeä)). Suosittelen oma kokemus on hyvä ja vehiclet käntyy scatterin suuntaan jos osuu mysrskyyn niin hyvällä tuurilla k''ntyy taka pelti näkyviin ja helppo tuhota.
- Devastator
stormi on paskin skilli mikä seerille voi laittaa
muut voimat voittaa aina
muut voimat voittaa aina
mauno kirjoitti:....Sotavasara.netissä ei missään nimessä ole tarkoitus tappaa.
No minä en pidä toisista örkki pelaajista joten tässä vinkki jos parikin:
- Keskitä tuli yhteen ryhmään kerrallaan, kaikki alle ampuminen on vain tehotonta ja löydät itsesi pian vihreän meren alta.
- Nopeat yksiköt ensisijainen kohde.
- Älä tuhlaa pisteitä power weaponeihin, ne ei ole tehokkaita örkkeijä vastaan .
- Blastejä kuin sieniä sateella joten kyllä ehdotan että otat eldritch stormin seerille.
Nämä viisauden sanat sanoi Dakka; Master of Anti-Ork tactician.
- Keskitä tuli yhteen ryhmään kerrallaan, kaikki alle ampuminen on vain tehotonta ja löydät itsesi pian vihreän meren alta.
- Nopeat yksiköt ensisijainen kohde.
- Älä tuhlaa pisteitä power weaponeihin, ne ei ole tehokkaita örkkeijä vastaan .
- Blastejä kuin sieniä sateella joten kyllä ehdotan että otat eldritch stormin seerille.
Nämä viisauden sanat sanoi Dakka; Master of Anti-Ork tactician.
Nykyään suunnittelee Itä-Saksan johtamista.