"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Foamin ohentaminen kotikonstein?

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
ohris

Foamin ohentaminen kotikonstein?

Viesti Kirjoittaja ohris »

Netistä näkyy kuinka monet tekevät rakennuksia/raunioita styrofoamista, mutta ainakin rautakaupasta ostamani foam (se ohuempi vaihtoehto) on minusta edelleen liian paksua että siitä voisi tehdä suoraan seiniä. Jos sitä rupean halkaisemaan/ohentamaan mattoveitsellä, niin ei takuulla tule suoraa viiltoa.

Onko jotain hyvää kotikonstia halkaista styrofoamia eli tehdä siitä esim puolet vielä ohuempaa jolloin sen paksuus olisi varmaan jotain tuuman luokkaa. Vai pitäisikö päästä jonnekin vannesahan ääreen tms (tiedä häntä olisiko ees turvallista leikata foamia jollain sahalla... repisi varmaaan sen riekaleiksi)?

Ehkä rautakaupassa halkaistaan se foamilevy jos pyytää?
Pyöveli
Kirjoitti miljoonannen viestin

Re: Foamin ohentaminen kotikonstein?

Viesti Kirjoittaja Pyöveli »

Ohris kirjoitti:Netistä näkyy kuinka monet tekevät rakennuksia/raunioita styrofoamista, mutta ainakin rautakaupasta ostamani foam (se ohuempi vaihtoehto) on minusta edelleen liian paksua että siitä voisi tehdä suoraan seiniä. Jos sitä rupean halkaisemaan/ohentamaan mattoveitsellä, niin ei takuulla tule suoraa viiltoa.
Vaikea kuvitella että isoa levyä saa halki siististi millään tavalla ellei omista kunnollista kuumalankaleikkuria - ja siitäkin sellaista pöytämallia jolla lanka on kiinteästi pystysuorassa. Finnfoamia taitaa saada ohuimmillaan 20mm paksuna, 30mm on se johon olen törmännyt useimmiten rautakaupassa. Joskus olen itse halkaissut tuollaista 100mm soiroa ihan tuollaisella käsikäyttöisellä kuumalankaleikkurilla kahtia kun on pitänyt saada tuollaista 15mm levyä. Toinen puoli siinä sitten menee hieman epämääräiseksi, mutta ainakin tehdassivut on OK.
Ohris kirjoitti:Onko jotain hyvää kotikonstia halkaista styrofoamia
Tämän jos joku tietää niin minäkin kuulen mieluusti - kallista ja isoa pöytämallista kuumalankaleikkuria kun ei kiinnosta hankkia - tyo käsikäyttöinen saa riittää.
Ohris kirjoitti:Ehkä rautakaupassa halkaistaan se foamilevy jos pyytää?
Luultavasti ei.
Careful what you wish - You just might get it...

Blogia miniatyyrimaastojen ja figujen tuskaisesta valmistumisesta...
Xenon
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Xenon »

No varmaan kaikkein helpoin on kun teet ne seinät jostain muusta kuin siitä finnfoamista jos et löydä ohuempaa. Pahvista saa pienellä väkertelyllä ihan meneviä taloja ja sitten kapalevyä olen kuullut käytettävän mutta itse en ole kyseiseen materiaalin perehtynyt kovin tarkasti ja se on vaikeampaa hankkia ja hieman kalliimpaakin kuin nuo edellä mainitut.
Kaapelikala

Viesti Kirjoittaja Kaapelikala »

Pahvi on halvinta, kapalevy parasta. Jossakussa topicissa oli heitelty muutamat linkit kapalevyä varten.

Itse en kauheasti rupeaisi mösölevyjä ohentelemaan itse ainakaan ilman sirkkeliä, isoa kuumalankaleikkuria ja ohjausvempeleitä.
ohris

Viesti Kirjoittaja ohris »

Mulla on kapalevyä ja sillä tulee ihan hyvää. Mut aattelin että oisin voinut kokeilla myös foamilla tehdä.
Kaapelikala

Ohris kirjoitti:Mulla on kapalevyä ja sillä tulee ihan hyvää. Mut aattelin että oisin voinut kokeilla myös foamilla tehdä.
Iso kuumalankaleikkuri tai sirkkeli. Voit myös ohentaa osan kerrallaan.
Sanctus Sanctorum

Viesti Kirjoittaja Sanctus Sanctorum »

Eipä taida olla järkevää ja kunnolla toimivaa kotitarpeiksi luokiteltavaa foaminohennuskonstia. Kunnollista jälkeä saa 3.0cm paksusta täysikokoisesta levystä omatekoisella kuumalankaleikkurilla jolla leikkaa 2.0-3.0 mm, 4.0-5.0 mm, 6.0-7.0 mm, 10.0 mm ja 12.0 mm paksuisia levyjä. Näitä paksuuksia ei taida saada Suomen kamaralta muutoin kuin näin itse leikkelemällä. Leikkuujälki on yllättävän hyvää mutta foamilevyjen pinnasta on hiottava kuumalankaleikkauksen jälkeen jättämä "haituva" pois. Ei ole iso homma ja lähtee karkeahkolla hiomapaperilla helposti, vielä kun levyt imuroi huonekalusuulakkeella on jälki aikalailla kaupallista tasoa.

Menisiköhän näitä levypaksuuksia täällä kaupaksi?
De gustibus non est disputandum.
Myyra

Viesti Kirjoittaja Myyra »

Varmaan menis, mutta ei noista kyllä rupea sikakaan maksamaan mitään postitusmaksuja, joten pitäisi keksiä joku fiksu toimitussysteemi lähinnä. Ei kuullosta vaivan arvoiselta.
Kaapelikala

Myyra kirjoitti:Varmaan menis, mutta ei noista kyllä rupea sikakaan maksamaan mitään postitusmaksuja
Varsinkaan, kun Itella on tunnettu Hellävaraisesta Käsittelystä TM. Tommoset 2cm paksuiset jöötit menevät melko herkkään poikki varsinkin, jos siellä on minkäänlaista alkurikkoa.

Isot määrät bussin perässä ehkä?
Ilfierno

Viesti Kirjoittaja Ilfierno »

Kaapelikala kirjoitti:
Myyra kirjoitti:Varmaan menis, mutta ei noista kyllä rupea sikakaan maksamaan mitään postitusmaksuja
Varsinkaan, kun Itella on tunnettu Hellävaraisesta Käsittelystä TM. Tommoset 2cm paksuiset jöötit menevät melko herkkään poikki varsinkin, jos siellä on minkäänlaista alkurikkoa.

Isot määrät bussin perässä ehkä?
Tosi hyvä idea, mut mun tuurilla siinä kävi niin, että bussi veti ojaan ja mun paketti hajos. Sain uuden ilman postikuluja. Kuukauden myöhässä luvatusta. :))
Terminator Sergeant

Viesti Kirjoittaja Terminator Sergeant »

Ite olen terävällä puukolla halkonut, periaate on sama kuin missä tahansa paksussa kappaleessa puukolla: piirrät keskelle joka puolelle viivan ja hiljalleen kierrät kaikkialta ympäri kunnes palat irtoavat toisistaan. Ihan hyvin on ainakin 30 mm muuttunut 15 mm:seksi eikä tule purua/höyryjä.
Tämä vain vaatii kärsivällisyyttä ja käsivoimaa, koska siinä pitää painaa kohtuullisen kovaa ilman että vetää itseään mihinkään, koska kuten sanottu, ei toimi tylsällä puukolla ja terävä tekee tuhoa luisuessaan.
Think of the rivers of blood spilled by all those generals and emperors so that, in glory and triumph, they could become the momentary masters of a fraction of a dot.
- Carl Sagan
ampusiili

Viesti Kirjoittaja ampusiili »

Terminator Sergeant kirjoitti:Ite olen terävällä puukolla halkonut, periaate on sama kuin missä tahansa paksussa kappaleessa puukolla: piirrät keskelle joka puolelle viivan ja hiljalleen kierrät kaikkialta ympäri kunnes palat irtoavat toisistaan. Ihan hyvin on ainakin 30 mm muuttunut 15 mm:seksi eikä tule purua/höyryjä.
Tämä vain vaatii kärsivällisyyttä ja käsivoimaa, koska siinä pitää painaa kohtuullisen kovaa ilman että vetää itseään mihinkään, koska kuten sanottu, ei toimi tylsällä puukolla ja terävä tekee tuhoa luisuessaan.
Varmaan haettiin jotain konstia jolla saa isompiakin levyjä halkaistua. Minusta paras voisi olla jokin pöytä, johon on viritetty kuuma lanka sopivalla korkeudelle. Siitä voi sitten työntää pöytää vasten suoraan ja varmasti.
92% ihmisistä vetää tilastoja hatusta
Sanctus Sanctorum

Viesti Kirjoittaja Sanctus Sanctorum »

ampusiili kirjoitti:Varmaan haettiin jotain konstia jolla saa isompiakin levyjä halkaistua. Minusta paras voisi olla jokin pöytä, johon on viritetty kuuma lanka sopivalla korkeudelle. Siitä voi sitten työntää pöytää vasten suoraan ja varmasti.
Juuri tuollainen perusidea on täysikokoisten foamilevyjen laikkaamiseen rakennetussa vanerisessa kuumalankaleikkurikaukalossani. Vanerisen kaukalon reunoihin on asennettu alumiinilatakat joihin on tarkkuussahattu vaakaurat määrätyille korkeuksille joihin pokasahamallisen kuumalnakaleikkurin leikkauslanka laitetaan ennen leikkauksen aloittamista. Itse leikkuri nojaa molemmin puolin kaukaloa asennettuihin tukiin, joten se pysyy itsestään paikoillaan. Kokonaisen foamilevyn pystyy siivuttelemaan vaivatta vähän samalla tavalla kuin tekisi hommia oikohöylällä, tosin siivua ei saa leikkurista ihan yhtä äkkiä kuin oikohöylällä. Tai itse asiassa saa virran määrää lisäämällä, mutta silloin leikkausjälki on huono, rosoiseksi ja kovaksi palanut

Mutta jos pienempiä foamilevyn kappaleita ohentaisin kotikonstein, kokeilisin esim. pitkäteräistä leipäveistä. A4 kokoluokkaa olevia paloja saisi varmaankin leikattua kohtuu helposti, jos vielä käyttäisi ohjureina kahta puurimaa tms. Täytyy vaan muistaa että foami tylsyttää terät kuin terät uskomattoman nopeasti.
De gustibus non est disputandum.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”