Kompit nelkkari turnauksissa?
Kompit nelkkari turnauksissa?
Noniin nyt aion pyytää ihmisiä kertomaan komppauksista suomenmaan nelkkari turnauksista ja lisäämään oman mielipiteensä niiden toimivuudesta ja tietysti plussat ja miinukset olisi hyvä listata myös.
Itseäni wanhemman kodexin pelaajana ihmetyttään nuo ihme ''rajoitus kompit'' , jotka jostain puskan takaa pääsivät luikertelemaan yleiseksi ''normiksi'' isompiin turnauksiin.
Perusteena olen kuullut lähinnä valitusta, että se on tylsää katsoa kun spämmätään samaa asiaa slotit täyteen, eikä niinkään tasapainottavana tekijänä. Nelkkarihan on kompittomanakin todella tasapainoinen.
Onhan se kiva että kielletään pelaajilta oblis spämmit, täydet nobi ryhmät ja max lantikat, mutta samalla sorsitaan wanhempia codexeja joilla NYKYÄÄN pelattavia vaihtoehtoja on juuri se 1 jokaisessa osiossa(HQ,fast,elite,heavy), jolloin tulee tilanne että marsupelaaja saa sen 4 lantikkaa joka tapauksessa, örkkipelaaja 4(3 jos se special charru warbossi lasketaan warbossiksi kanssa) nobiryhmää, kaaos 2 lashia...
Kun taas Dark eldar pelaaja tulee wychien ja mandrakeiden kanssa vastapuolelle, haemonculus ja scourget nostettuna pöydälle(toivottavastu uusi codexi tuo muutoksen tähän).
Tasapainoa?
Itseäni wanhemman kodexin pelaajana ihmetyttään nuo ihme ''rajoitus kompit'' , jotka jostain puskan takaa pääsivät luikertelemaan yleiseksi ''normiksi'' isompiin turnauksiin.
Perusteena olen kuullut lähinnä valitusta, että se on tylsää katsoa kun spämmätään samaa asiaa slotit täyteen, eikä niinkään tasapainottavana tekijänä. Nelkkarihan on kompittomanakin todella tasapainoinen.
Onhan se kiva että kielletään pelaajilta oblis spämmit, täydet nobi ryhmät ja max lantikat, mutta samalla sorsitaan wanhempia codexeja joilla NYKYÄÄN pelattavia vaihtoehtoja on juuri se 1 jokaisessa osiossa(HQ,fast,elite,heavy), jolloin tulee tilanne että marsupelaaja saa sen 4 lantikkaa joka tapauksessa, örkkipelaaja 4(3 jos se special charru warbossi lasketaan warbossiksi kanssa) nobiryhmää, kaaos 2 lashia...
Kun taas Dark eldar pelaaja tulee wychien ja mandrakeiden kanssa vastapuolelle, haemonculus ja scourget nostettuna pöydälle(toivottavastu uusi codexi tuo muutoksen tähän).
Tasapainoa?
Omenapiirakka on tietäjien ruokaa.
Re: Kompit nelkkari turnauksissa?
Dark eldarit nyt ovat aikalailla altavastaajina lähestulkoon riippumatta kompeista, jollei niitä ruveta armeijakohtaisesti virittämään.
Ihme vinkumista, kun herralla kuitenkin on 4-1-1 tilastot päällä ;) Dark eldareita pelaa noin kolme ihmistä, turnauksissa näkyy kerran vuoteen yks DE armeija eikä välttämättä edes maalattuna->kellä on aikaa ja kiinnostusta erikseen kirjoittaa auki kaikki mahdolliset spämmit mitä pitäisi rajoittaa, kun saman ajaa kaiken kattavat rajoitukset jotka siinä sivussa vähän sorsii delffejä. Onko ne mandraket niin hyviä että niitä pitäisi se kolmaskin ryhmä saada?
Meillä ollut noiden tuplien lisäksi käytössä rajoitus noille autoille mitä saapi sekä ded.transportteina että hevisupporttina, käytännössä rajoittaa immolaattorit, lantikat ja battlewagonit kahteen, itekkin kerran kokeilin ennen noita komppeja viiden lantikan listalla turnauksessa eikä se niin herkkua ole. Neljää lantikkaa näkee sitäkin harvemmin, ylireagointia?
Meillä ollut noiden tuplien lisäksi käytössä rajoitus noille autoille mitä saapi sekä ded.transportteina että hevisupporttina, käytännössä rajoittaa immolaattorit, lantikat ja battlewagonit kahteen, itekkin kerran kokeilin ennen noita komppeja viiden lantikan listalla turnauksessa eikä se niin herkkua ole. Neljää lantikkaa näkee sitäkin harvemmin, ylireagointia?
Ainakin mun kokemuksen mukaan kompittomia turnauksia on noin yhtä paljon kuin kompillisia - vaihtelu virkistää. Esimerkiksi reilun viikon päästä Espoossa on turnaus, jossa kieltolistalla on special characterit ja DH/WH liittolaiset, "normaaleissa" yksiköissä ei ole rajoituksia. Täältä lisätietoa: http://www.sotavasara.net/keskustelu/vi ... 11&t=91722
Wychit ja Haemonculukset on muuten ihan hyviä, Scourget ja Mandraket kuulunee romukoppaan.
Wychit ja Haemonculukset on muuten ihan hyviä, Scourget ja Mandraket kuulunee romukoppaan.
Oberon kirjoitti:On ne RF-tiimin pojat kovia kyllä
juu kyllä nuo etc kompit nelkkarissa ovat ihan kohtuulliset ehkä voisin tuonne ilmoittautua ellei ole liian myöhäistä jo?
oberon valinankin nyt sen takia että tuo armeija jolla tuo tulos on saatu ei läpäise noita rajoitus komppeja :D(joojoo on oma lehmä ojassa...)
muutenkin incubi retinue draconia on vähän huono verrata tehoiltaan haemonculukseen(joka on kyllä ihan ok charru, mutta ei se fleimeri niin kova ole)
oberon valinankin nyt sen takia että tuo armeija jolla tuo tulos on saatu ei läpäise noita rajoitus komppeja :D(joojoo on oma lehmä ojassa...)
muutenkin incubi retinue draconia on vähän huono verrata tehoiltaan haemonculukseen(joka on kyllä ihan ok charru, mutta ei se fleimeri niin kova ole)
Mun mielestä kompit tuo vähintäänkin mukavaa vaihtelua ja pakottaa ihmiset miettimään ja priorisoimaan sitä, mitä armeijaansa ottavat. Liaan monessa dexissä on liikaa itsestään selviä valintoja, eikä porukka edes uskalla kokeilla vähän huonompia vaihtoehtoja, koska näin eivät ilman komppeja välttämättä muutkaan tee. Tiukat kompit pakottavat pelaajat miettimään tarkasti mihin he haluavat pisteensä sijoittaa. Jos otetaan esimerkiksi se klassinen obli,lash,plague armeija, niin kuinka paljon miettimistä tälläisellä armeijalla pelaaminen oikeasti vaatii, onko se edes mitenkään hauskaa tai haastavaa?
Varsinkin netti-aikakaudella sitä tehokasta turnausjyrää ei tarvitse itse edes keksiä, vaan ne parhaat listat löytyy helposti verkosta. Sitten kun porukka spämmii samanlaisia listoja vuodesta toiseen, niin ei ihmekään, että motivaatio katoaa ja ihmiset siirtyvät muiden pelien pariin. Oikeasti suurin vika 40K:ssa taitaa olla se, että eliteä, fastia ja heavyä saa aivan liikaa perus jalkaväkeen nähden, vaikka viides editio korjasikin peliä parempaan suuntaan.
Itse muuten pelaan ihän törkeää daemonzillaa ja tupla lasheja oblien kera aina kun komppeja ei oo käytössä, koska voittaminenkin on kivaa, mutta olis kyl kiva tuoda pöydälle kaikkee härömpää.
Katsokaapa muuten tuota ketjua, siellä yksi ehdotus 40k-kompeista:
http://www.sotavasara.net/keskustelu/vi ... 1#p1047011
PROVO: ehkä kokeneemmat pelaajat ei kestä ajatusta kompeista sen takia, että silloin saattaavat saada selkäänsä random n00beilta, joilla on listoissa just sitä mitä hyllystä löytyy. :P
Varsinkin netti-aikakaudella sitä tehokasta turnausjyrää ei tarvitse itse edes keksiä, vaan ne parhaat listat löytyy helposti verkosta. Sitten kun porukka spämmii samanlaisia listoja vuodesta toiseen, niin ei ihmekään, että motivaatio katoaa ja ihmiset siirtyvät muiden pelien pariin. Oikeasti suurin vika 40K:ssa taitaa olla se, että eliteä, fastia ja heavyä saa aivan liikaa perus jalkaväkeen nähden, vaikka viides editio korjasikin peliä parempaan suuntaan.
Itse muuten pelaan ihän törkeää daemonzillaa ja tupla lasheja oblien kera aina kun komppeja ei oo käytössä, koska voittaminenkin on kivaa, mutta olis kyl kiva tuoda pöydälle kaikkee härömpää.
Katsokaapa muuten tuota ketjua, siellä yksi ehdotus 40k-kompeista:
http://www.sotavasara.net/keskustelu/vi ... 1#p1047011
PROVO: ehkä kokeneemmat pelaajat ei kestä ajatusta kompeista sen takia, että silloin saattaavat saada selkäänsä random n00beilta, joilla on listoissa just sitä mitä hyllystä löytyy. :P
First law: You can't win
Secod law: You can only lose
Third Law: You can't get out of the game
- The Captain
- Valvoja
En nyt ihan tarkkaan ymmärrä, miten kompeilla on mitään tekemistä pelitaidon merkittävyyden kanssa. Samoilla rajoituksilla kai ne kokeneet ja random n00bit pelaavat kumminkin, oli komppeja eli ei. Jos taas tarkoitat, että ilman komppeja kokeneet pelaajat osaavat tehdä kovemmat listat kuin random n00bit, niin kyllä ne random n00bitkin osaavat nykyään copy-pasteta Sotusta sen GT-voittajalistanOskari kirjoitti:PROVO: ehkä kokeneemmat pelaajat ei kestä ajatusta kompeista sen takia, että silloin saattaavat saada selkäänsä random n00beilta, joilla on listoissa just sitä mitä hyllystä löytyy. :P
Oma vastahakoisuuteni komppeja kohtaan johtuu etupäässä siitä, että olisi ensisijaisesti pelisuunnittelijan eikä pelaajien vastuulla tehdä armeijoista keskenään riittävän kilpailukykyisiä JA armeijoista sisäisestikin niin tasapainoisia, että komppeja ei tarvittaisi. Jotkut kaksi edikkaa vanhat codexit vaan eivät kuulu enää edes samaan peliin, koska peli on metatasolla (esim. objektiivipainotteisuus VP:iden sijaan) muuttunut niin paljon, että kolmos- ja neloslaitosten codexit, jotka oli tarkoitettukin pelattavaksi "minimi-troopit + loppupisteillä eliteä ja Heavyä", eivät pysty mukautumaan nykyvaatimuksiin ampumatta itseään jalkaan. Uudemmista codexeista löytyy jo Troop-puolelta niin hyvää kamaa, että maksimi-trooppien ottaminen ei mitenkään haittaa optimaalista suorituskykyä.
Vastaavasti codexit nyt ovat aina sisältäneet sisäistä epätasapainottomuutta. Yksikkö A:n ei tarvitse edes olla huono yleisellä mittapuulla, mutta jos yksikkö B tekee saman paremmin tai kustannustehokkaammin, yksikkö A on "turha". Yksikkö C taas saattaa olla huono jo yleiselläkin mittapuulla, jolloin kilpailuhenkisellä pelaajalla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin pinota listoihinsa sylillinen yksikkö B:tä. Seuraavassa codexissa sitten yksikkö B onkin taas muuttunut sekundavaihtoehdoksi. Veikkaan, että aika moni Carnifex toimittaa tätä nykyä puutarhatontun virkaa nautittuaan nelosedikassa paikasta huomion keskipisteenä.
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
-Niillä on suvussa halogeenejä.
Ei ole myöhäistä, sen kun ilmoittautumaan vaan.santso kirjoitti:juu kyllä nuo etc kompit nelkkarissa ovat ihan kohtuulliset ehkä voisin tuonne ilmoittautua ellei ole liian myöhäistä jo?
Oberon kirjoitti:On ne RF-tiimin pojat kovia kyllä
-
Sami Jumppanen
En oikein keksi miksi DH/WH porukkaa ei saisi ottaa liittolaiseksi? Siis, jos IG:n ottaminen WH armeijaan liittolaiseksi ei ole kiellettyä? WH pohja ja IG:tä lisukkeena on aika kova yhdistelmä.Ishmael kirjoitti:Ainakin mun kokemuksen mukaan kompittomia turnauksia on noin yhtä paljon kuin kompillisia - vaihtelu virkistää. Esimerkiksi reilun viikon päästä Espoossa on turnaus, jossa kieltolistalla on special characterit ja DH/WH liittolaiset, "normaaleissa" yksiköissä ei ole rajoituksia. Täältä lisätietoa: http://www.sotavasara.net/keskustelu/vi ... 11&t=91722
Ei silti yhtä kova kuin IG armeija missä on psychic hood, mysticit ja callidus assassin instakillaamassa weaken resolven jälkeen :)Sami Jumppanen kirjoitti:En oikein keksi miksi DH/WH porukkaa ei saisi ottaa liittolaiseksi? Siis, jos IG:n ottaminen WH armeijaan liittolaiseksi ei ole kiellettyä? WH pohja ja IG:tä lisukkeena on aika kova yhdistelmä.
Varmaankin tämä on ollut alkuperäisen sääntöpaketin logiikan takana.
"Minun hautaani vartioi tuulenhenkäys kevyt
minun hautaani vartioi pisara aamukastetta.
Minun hautaani vartioi satatuhatta tappajasatelliittia,
minun hautaani vartioi teratonni antimateriaa"
minun hautaani vartioi pisara aamukastetta.
Minun hautaani vartioi satatuhatta tappajasatelliittia,
minun hautaani vartioi teratonni antimateriaa"
Itse olen aika harvoin nähnyt uusien pelaajien käyttävän mitään erityisen tehokasta listaa, usein ne listat on tehty codexien esimerkin mukaisesti, eli vähän kaikkiea siellä sun täällä.The Captain kirjoitti: En nyt ihan tarkkaan ymmärrä, miten kompeilla on mitään tekemistä pelitaidon merkittävyyden kanssa. Samoilla rajoituksilla kai ne kokeneet ja random n00bit pelaavat kumminkin, oli komppeja eli ei. Jos taas tarkoitat, että ilman komppeja kokeneet pelaajat osaavat tehdä kovemmat listat kuin random n00bit, niin kyllä ne random n00bitkin osaavat nykyään copy-pasteta Sotusta sen GT-voittajalistan
First law: You can't win
-
Sami Jumppanen
Aika kallis kombo, joka luultavasti toimii sen yhden vuoron jonka Callidus on hengissä. Eli kaikki tuo vaiva yhden yksikön nistimiseen. Ja silloinkin vastustajalla oleva hoodi tms. voi pilata koko homman.Deetwo kirjoitti:Ei silti yhtä kova kuin IG armeija missä on psychic hood, mysticit ja callidus assassin instakillaamassa weaken resolven jälkeen :)Sami Jumppanen kirjoitti:En oikein keksi miksi DH/WH porukkaa ei saisi ottaa liittolaiseksi? Siis, jos IG:n ottaminen WH armeijaan liittolaiseksi ei ole kiellettyä? WH pohja ja IG:tä lisukkeena on aika kova yhdistelmä.
Varmaankin tämä on ollut alkuperäisen sääntöpaketin logiikan takana.
- The Captain
- Valvoja
Useammin minä olen nähnyt, kuinka ne aloittelijat tulevat aloittelijan ongelmineen Sotavasaraan, ja täällä sitten viisaat vanhat veteraanit teippaavat niille sen hetkisen metan kovimman turnausjyrälistan kouraan ja opastavat, että "pelaa tolla, sillä voittaa". Ainakin FaBa-puolella olen nähnyt turnauksissa hädin tuskin vyötärön korkeudelle kasvaneita naskaleita demoniarmeijoilla, joiden kokoonpanoa ne tuskin ovat itse keksineet, enkä usko tilanteen 40K-puolella olevan hirveästi valoisampi.Oskari kirjoitti:Itse olen aika harvoin nähnyt uusien pelaajien käyttävän mitään erityisen tehokasta listaa, usein ne listat on tehty codexien esimerkin mukaisesti, eli vähän kaikkiea siellä sun täällä.
Totaalinen aloittelija on tuskin muutenkaan lähdössä pelaamaan jonnekin ETC-kompillisiin turnauksiin, kun taas kokematon mutta jo skenessä mukana oleva pelaaja saattaa kokea helposti kiusausta kompensoida omia pelitaidollisia puutteitaan internetistä saadulla viisaudella. Turnauksiinhan lähdetään voittamaan.
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
niin no kyllähän nelkkarissakin on muutamia copypaste listoja näkynyt, mutta ei niitä kuitenkaan siinä määrin ole ollut kuin fabassa( nelkkarissa onneksi kompittomuus on edelleen vissin yleisempää? tai ainakin näin olen vastauksista lukenut)
itse kun lähdin aloittelemaan pelaamista netistä löysin dark eldareille lähinnä lordin ''parhaan'' equipmentti setin, tosin ennen sitä olin pelannut pitkään jotain häröä hellmask, agoniser+pistol,shadowfield ja xenopasm yhdistelmää 7-8 incubin kanssa kunnes valotettiin että se ei ehkä olisikaan hyvä setti.
oma ''turnausjyräni'' sen sijaan on saatu ihan puhtaasti omien kokemusten ja pelitestailun kautta(nojoo kyllä kyselin myös toisten mielipiteitä yms, mutta en netistä lähtenyt hakemaan sitä ''parasta'' armeijaa) jolloin armeijalla on oppinut myöskin pelaamaan ja ymmärtää sen toiminnan(taidan olla silti vähemmistössä harrastuksen etenemisen suhteen?).
itse kun lähdin aloittelemaan pelaamista netistä löysin dark eldareille lähinnä lordin ''parhaan'' equipmentti setin, tosin ennen sitä olin pelannut pitkään jotain häröä hellmask, agoniser+pistol,shadowfield ja xenopasm yhdistelmää 7-8 incubin kanssa kunnes valotettiin että se ei ehkä olisikaan hyvä setti.
oma ''turnausjyräni'' sen sijaan on saatu ihan puhtaasti omien kokemusten ja pelitestailun kautta(nojoo kyllä kyselin myös toisten mielipiteitä yms, mutta en netistä lähtenyt hakemaan sitä ''parasta'' armeijaa) jolloin armeijalla on oppinut myöskin pelaamaan ja ymmärtää sen toiminnan(taidan olla silti vähemmistössä harrastuksen etenemisen suhteen?).
Viimeksi muokannut santso, Ma 29.03.2010 15:00. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Tämä rajoitus joka kieltää liitolaisten ottamisen on suoraan ETC:n säännöistä, ja siis kieltää edellämainittujen DH/WH -allyjen lisäksi myös Kroot mercit ja Death watchit. Pointtina näiden kieltämiseen ei varmaankaan ole minkään tietyn kombon insaneus, vaan se että hommat halutaan pitää simppelinä.Sami Jumppanen kirjoitti:En oikein keksi miksi DH/WH porukkaa ei saisi ottaa liittolaiseksi? Siis, jos IG:n ottaminen WH armeijaan liittolaiseksi ei ole kiellettyä? WH pohja ja IG:tä lisukkeena on aika kova yhdistelmä.Ishmael kirjoitti:Ainakin mun kokemuksen mukaan kompittomia turnauksia on noin yhtä paljon kuin kompillisia - vaihtelu virkistää. Esimerkiksi reilun viikon päästä Espoossa on turnaus, jossa kieltolistalla on special characterit ja DH/WH liittolaiset, "normaaleissa" yksiköissä ei ole rajoituksia. Täältä lisätietoa: http://www.sotavasara.net/keskustelu/vi ... 11&t=91722
Sexy and Inouj it.
http://www.sirlin.net/articles/playing-to-win
http://www.sirlin.net/articles/playing-to-win