"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Tarinakisa-ketju 09-10

Onko kynä (tai näppäimistö) miekkaa mahtavampi? Tule ja todista, että näin on - muuten emme usko.
El Capitan
Peliporukkavalvoja

Re: Tarinakisa-ketju 09-10

Viesti Kirjoittaja El Capitan »

Kyllä minusta tuolla oli kaksi tarinaa, jotka olivat selvät ykkönen ja kakkonen ilman sen kummempaa tappelua keskenään. Pronssista oli kovaa tappelua, tuolle vai tälle.
Soturin ei tarvitse vuodattaa verta voittaakseen taistelun.
- Sinitähti
Kolmastoista
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Kolmastoista »

El Capitan kirjoitti:Kyllä minusta tuolla oli kaksi tarinaa, jotka olivat selvät ykkönen ja kakkonen ilman sen kummempaa tappelua keskenään. Pronssista oli kovaa tappelua, tuolle vai tälle.
Mitkäs noista niin selkeästi ylivoimaisesti parhaat mielestäsi olivat? Kerrotko, vai aiotko pitää meitä jännityksessä ensi viikkoon? :P
Itselleni oli ainakin hiukan vaikea päättää, mille tarinoille ääneni antaa. Ykkönen oli vielä suhteellisen selvä valinta, mutta kakkosta ja kolmosta sai arpoa pidempäänkin, enkä vieläkään ole täysin varma päätökseni järkevyydestä. Yllättävän tasaväkistä oli siis.

Jatketaanpas taideasiasta tällaisissa pienissä pätkissä nyt vaikka, niin ei tarvitse yksinäistä mammuttiviestiä kirjoittaa.
Ennen kuin voidaan oikeastaan taiteesta yhtään lisää puhuakaan, lienee parasta miettiä hieman, mikä on sitten se taiteen määritelmä, jonka jokainen meistä jollain tasolla hyväksyisi yhtenäiseksi lähtökohdaksi. Kovinkin paljon tuntuvat nimittäin nämä käsitykset vaihtelevan riippuen katsojasta. Esim DBB aiemmin totesi seuraavaa:
Syvällisempiä tarkoituksia ja viestejä sisältävät kuvat ovat sitten niitä, joita harvoin näkee minkään taiteen muodossa.
Ainakin omalta kannaltani tämä näyttää hyvin mielenkiintoiselta ajatukselta, koska ilmaisua ilman minkäänlaista syvällisempää tarkoitusta ja viestiä en näe edes taiteeksi. Pohjimmiltaan taide kuitenkin lähtee taiteilijan halusta ilmaista jotain, mitä hän on mielessään kokenut ja jonka haluaa kenties jakaa muille tai vain purkaa teokseensa - tai näin ainakin minä ajattelen.
Siksipä kysynkin tässä alkuun vastakysymyksen, ainakin El Capitanille, miksei muillekin: Mitä taide on, ja mistä se syntyy? Tämän kysymyksen pohjalta lienee helpointa lähteä sitä alkuperäistä elokuva-aihettakin lähestymään.
Da Big Boss

Viesti Kirjoittaja Da Big Boss »

Kolmastoista kirjoitti:Mitä taide on, ja mistä se syntyy? Tämän kysymyksen pohjalta lienee helpointa lähteä sitä alkuperäistä elokuva-aihettakin lähestymään.
Mie olen mieltänyt taiteeksi sen, mikä kertoo itse taiteiljan kannalta jonkinlaisen sanoman, oli se abstraktissa muodossa tai konkreettisesti esitetty. Sillä ei periaatteessa ole väliä, kunhan se vain näyttää mahdollisen tunteen taikka ajatuksen.

Kuvat, jossa on kolme täplää valkoisella taustalla menee nekin helposti taiteeksi luokiteltujen joukkoon, sillä nekin voivat helposti kuvata jonkin yksinäisyyttä tyhjyyden keskellä.

Lopulta päästään siihen tilanteeseen, että periaatteessa kaiken voi mieltää taiteeksi, oli se mitä tahansa. Jos joku onnistuu todistamaan minulle ettei näin ole, niin olkaa hyvä vain.
Viimeksi muokannut Da Big Boss, La 14.08.2010 15:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
The voice actor of Gordon Freeman sadly passed away during the games development.
Wow I can't believe I actually went to wikipedia to look up gordon freeman's voice actor...
Gilaelin
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Gilaelin »

Ehkä tässä vaiheessa voisi jo vapaan keskustelun tarinoista ja siitä mitä mieltä kukin oli mistäkin? Itse voin aloittaa kertomalla, että mielestäni tarinoiden jakauma seikkaili suurimmaksi osaksi parhaassa keskiluokassa, jossa oltiin tehty melko varmoja valintoja, jotka toimivat vaihtelevalla menestyksellä, riippuen siitä kuinka hyvin kirjoittaja oli handlannut maneerit. Tarina, jolle annoin kolme pistettä, eli Silmät oli niitä harvoja, jotka yrittivät reilusti tuoda jotain, jos ei nyt aivan uutta, niin ainakin maneereita rikkovaa peliin. Itsekin yritin kokeilla lievää vieraannuttamista omassa tarinassani, eli Unelmien lopussa, mutta Silmät teki sen ehkä selvemmin ja eri kontekstissa.
Eyes that fire and sword have seen
And horror in the halls of stone
Look at last on meadows green
And trees and hills they long have known.
halko

Viesti Kirjoittaja halko »

Miten mä on voinu laittaa tähän ketjuun 100 viestii vaikka tää onki n+1 kertaa tylsempi kuin viime/toissa vuonna?
I have a mind for simple things but things are not of mine to simplify
Da Big Boss

Mullapas on lähelle 300 viestiä tässä ketjussa, joita on sitten noin 15 prosenttia kaikista viesteistäni. :3
The voice actor of Gordon Freeman sadly passed away during the games development.
Wow I can't believe I actually went to wikipedia to look up gordon freeman's voice actor...
Kakapo

Viesti Kirjoittaja Kakapo »

Taide syntyy tekijänsä sisäisestä ilmaisun tarpeesta. Ei tulta ilman kipinää. Ei taide tarkoita sitä, että se pitää oletusarvona sisällään syvällistä sanomaa. Sanoman ilmaisemisen tarve on oleellista. Oli sanoma sitten syvällinen tai ei.

Periaatteessahan kaiken voi toki mieltää taiteeksi. Tämä kysyy kuitenkin ihmisen sisäistä yksilöllisen merkityksen luomista. Ihminen siis luo asialle merkityksen, periaatteessahan objekti (tjms.) Jonka merkityksen/sanoman ihminen luo ei välttämättä ole tekijänsä taidetta vaan ihmisen mielen luomaa merkitystä. Nimenomaan yksilö siis luo mielessään objektin taiteen, ei sen tekijä.

Objekti joka selkeästi tuotetaan ihmisen ilmaisun tarpeesta on mielestäni sitä "oikeaa" taidetta. Kokemuspohjaista taidetta taas on olemassaolevan "ei taiteellisen" (lue EI ilmaisun tarpeesta tehdyn) objektin kokemista taiteeksi. Kokemuksesta voi myös syntyä kokijan tekemää ilmaisutarvetta välittävää taidetta.

Tunteen palokin pohjaa omakohtaiseen kokemukseen. Omakohtainen kokeminen on ihmisen suurin, ellei ainoakin, oikea vaikuttaja. Mielenkiintoista onkin, miten eri tavoin yksilöt voivat kokea saman asian. Tämä pätee myös taiteeseen. Onhan taide joskus jopa tekijänsä terapiaa.
El Capitan
Peliporukkavalvoja

Kyllä muuten nyt kun on hetken aikaa miettinyt, miten sitä itse lähtisi määrittelemään taiteen, menee kyllä sormi suuhun. Vaikka miten työtään selittelisi, en suostu myöntämään, miten hyvä selitys tahansa olikaan olemassa, että joku täysin valkoinen taulu olisi taidetta. Saatika kaksi pyöreää keltaista pistettä jne. Ehkä vitsinä jossain leffa (Gremlins 2) sellainen menee vitsistä, mutta jos joku minulle tulee kertomaan, miten nuo laatikot ja pallot ovat upeaa taidetta, en minä kyllä ymmärrä yhtään, miten joku niin voi ajatella.

Sinänsä täällä on tullut jo hyviä määritelmiä siihen, joiden kanssa olen samaa mieltä, mutta toisaaltaan, noiden selitysten mukaan mikä vain voi periaatteessa olla taidetta ja siitä minä en oikein pidä.

Jotenkin tulee tässä mieleen joku 60-l:n Bätmänin jakso, jossa Bätmän maalaa hienon taulun ja Jokeri saapuu paikalle vetämään pensselillään vain ilmaa taulun jäädessä täysin koskemattomaksi ja kaikkien tultua katsomaan hänen aikaan saannoksiaan, kuunneltuaan selitykset, ovat ihan myytyjä ja innoissaan puhuvat, miten loistava työstä lopulta tulikin.

Ei valkoinen taulu ole taidetta. Tai sellaiset, joissa on muutama laatikko ja pallo.
- Sinitähti
Da Big Boss

Pitkästä aikaa jaksoin koulun ohella tarttua kynään ja piirtää jotain. Pitkästä aikaa olen semityytyväinen myös lopputulokseen, enää vain pitää päättää viimeistelläkkö liioitelluilla varjoilla tehden sarjakuvamaisen fiiliksen, vai sitten propagandamaisesti.

Cutteria on hauska piirtää kunhan ei piirrä koko TAG:ia. Muuten ei riitä kärsivällisyys kunnolliseen lopputulokseen iltapäivän tylsistymisen vallitessa.
Kakapo

Viesti Kirjoittaja Kakapo »

Illan elokuvanautintona saa toimia tänään Sin City. Pahus. Pitäisi varmaan käydä vuokraamassa.. Ja leffaevästä. Ehdotuksia otetaan vastaan. Katsoiko kukaan/onko aiemmin nähnyt Brianin Elämän? Tuli eilen Teemalta. Hulvaton leffa, erityisen hartaasti tapoin itseäni nauramalla kun Brian syöksähtää keskeneräisestä tornista ilmaan ja tippuessaan avaruusalus sieppaa hänet kyytiinsä. Tätä seuraa tietysti eeppinen avaruustaistelu tulevaisuuden lateksiufojen ja jonkin muun lentävän kulhon kanssa.

Mä en kyllä ole jaksanut lukea kuin Unelmien Lopun ja Silmät vasta. Voisi ehkä lueskella muutkin tarinat jossain vaiheessa. Pisteitä en tietenkään enää pysty edes antamaan, mutta ainahan voin vätistä tänne foorumeille miten joku juttu kusi ja miten joku loisti. Syväanalyysia en viitsi ruveta heittämään, mutta ehkä jonkin mielipiteen kuitenkin.

"Silmät" oli kokonaisvaltaisesti oikein hieno tarina. Niinkuin Gila sanoikin; Maneereita rikkovaa. Kuitenkin ehkä hivenen tasainen, olisin toivonut jotain vielä räväyttävämpää, mutta toimi se näinkin oikein hyvin. Unelmien loppua lukiessani tarinan ensimmäinen puolikas iski kuin halko, jotain magiaa siinä kyllä oli. Hienon mysteeristä luettavaa. Kuitenkaan taika ei pitänyt loppuun asti. Loppu ei toiminut, ei ollut tarpeeksi erilainen. Aika tavallinen suorastaan. Olisin toivonut hienolle setille arvoisensa lopun.

Älkää nyt mun lätisemistä kuunnelko. Kirjoittajilla oli totisesti sana hallussaan ja molemmat tarinat olivat oikein hyviä ja niitä luki mielellään. Pitää kuitenkin jotain järkevää "kritiikkiä" aina vähän heittää, oli sitten pieni tai iso asia kyseessä.

Neljä kuukautta seuraavaan ropeconiin!! ..Kyllä! (Vai onko..? :>)

Hauskaa, että olet bossi jaksanut jotain tehdä. Itse olen lähinnä laiskotellut, vaikka tekemistä olisi. Pitäisi vähitellen ruveta oikeasti suunnittelemaan sitä mouseguard kampanjani juonta. 5 PC:tä odottaa jo. ;) Onneksi Rogue Traderista ja Fantasy Flightin hienosta Chaos in the old world- lautapelistä riittää vielä tekemistä.

Muuten hyvää Pääsiäistä jengille! Mä lähden sinne filmtowniin illanpiristystä hakemaan.

Papukaijaedit: Ootko sä muuten El Capu tosissaan ruvennut kasvattamaan perunaa? :)
Nummi

Viesti Kirjoittaja Nummi »

Brianin Elämä = Monty Python = olen nähnyt kaikki leffat. Mainioita ja hulvattomia kaikki. Biggus Diccus.
Da Big Boss

Ghillie pukuista Ariadnan scouttia on oikeasti ihan saamarin vaikea piirtää. Epistä.

Tuli todettua yksi toinenkin asia: Hyla maito ( Valion, Ingmanin tukeminen on kerettiläisyyttä) on Kokis zeroa paljon parempaa. Toivon että tämä mielipide saa kannattajia.
Skidi

Viesti Kirjoittaja Skidi »

Yhden asian olen todennut, maidossa pitää olla edes vähän rasvaa. Toisenkin asian olen todennut, Zero on karmeaa. Hylasta en sitten tiedä, varmaan karmeaa sekin.
Drakojan

Viesti Kirjoittaja Drakojan »

Year One oli kyllä aika hulppea leffa. Parissa kohtaa tuli revettyä ihan totaalisesti, ja koska en leffalta odottanut mitään, se yllätti positiivisesti. Ei tietenkään mikään District 9 mutta ihan hauskaa hömppää silti. Ja tietenkin Juno Templen hahmo. <3

Jeah, viikko Ylläksellä enkä edes pahasti rikkonut itseäni... Eikö kukaan muu todellakaan laskettele tai harrasta mitään muuta talviurheilulajia? Ihan tyhmää pitää monologia. :< Ja vielä maanantai vapaata... Oh yeah.

Ja voi miksi, miksi Mass Effectin täytyy olla K18??? Ehkä herkullisimman näköinen peli ikinä mutta pitäisi vielä jaksaa odottaa vähän alle kaksi vuotta. Voi juma. Vähän alle kaksi vuotta ja meikä saa ajaa autoa, ostaa alkomahoolia ja tehdä kaikkea muutakin kivaa. Ehkä se ei olekkaan niin pitkä aika.
El Capitan
Peliporukkavalvoja

Kakapo kirjoitti:Papukaijaedit: Ootko sä muuten El Capu tosissaan ruvennut kasvattamaan perunaa? :)
Perunani lähti itämään tuossa joskus helmikuussa. Tai silloin huomasin niiden itämisen ensi kerran, joka oli alkanut jo kauan sitten varmaan. Sen verta oli juurilla kokoa. Jos keksit parempaa tekemistä usean sentin juurien omaavilla perunoilla kuin multaan laittaminen, kerro toki.

Itsellä on kanssa elokuvailtoja menossa. Eilen katsoin Full Metal Jacketin, joka oli... vähän kuten muistinkin sen olevan. Paras sotaleffa, jonka olen nähnyt. Mutta se ei tosin kerro kaikkea. Paska leffa se on.

Se on muuten jännää, miten puhtaasti sotaleffa, on tähän asti ollut poikkeuksetta paska, mutta leffa, jossa vieraillaan armeijassa jonkun ajan leffaa, hoitaa armeijakohtauksen oikein mainiosti. Hyvänä esimerkkinä vaikkapa Forrest Gump.

Tällä hetkellä pyörii Jack Nicholsson leffa, jossa hän saa tosiaan näytellä hullua kaveria. Yksi lensi yli käenpesän.

Ai niin joo. Stargate Atlantis. MacGyverin jättämä aukko on viimeinkin täytetty. Michell oli ihan tylsä heppu, mutta onneksi Sheeppi on hauskempi hemmo. Pitkästä aikaa saa nauraa samalla tapaa kuin Edna Simpsoneissa.
- Sinitähti
Da Big Boss

Forrest gump on kyllä hyvä.

Nyt rupesi himottamaan nähdä The Pacific. Vertailussa taistelutovereita pidettiin lähes kansallisromantiikkana. Saa sen perusteella nähdä sitten kuinka raakaa menoa on, mutta ei tässä voi kuin odotella, että sen pääsee näkemään.

Gilaelin
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Gilaelin »

Drakojan kirjoitti: Ja voi miksi, miksi Mass Effectin täytyy olla K18??? Ehkä herkullisimman näköinen peli ikinä mutta pitäisi vielä jaksaa odottaa vähän alle kaksi vuotta. Voi juma. Vähän alle kaksi vuotta ja meikä saa ajaa autoa, ostaa alkomahoolia ja tehdä kaikkea muutakin kivaa. Ehkä se ei olekkaan niin pitkä aika.
Ei se kyllä loppujen lopuksi ole niin siistiä, usko huviksesi. Vastapainoksi pääsee hoitamaan laskuja, tappelemaan KELA:n ja työkkärin kanssa, ynnä muuta kivaa.
Eyes that fire and sword have seen
And horror in the halls of stone
Look at last on meadows green
And trees and hills they long have known.
halko

Viesti Kirjoittaja halko »

Drakojan kirjoitti: Jeah, viikko Ylläksellä enkä edes pahasti rikkonut itseäni... Eikö kukaan muu todellakaan laskettele tai harrasta mitään muuta talviurheilulajia? Ihan tyhmää pitää monologia. :< Ja vielä maanantai vapaata... Oh yeah.
Mä kävin pari viikkoo takaperin Tahkolla laskettelemassa :), ensi vuonna pitäisi aloittaa sitten laudalla, normirinteet (myös ne jyrkimmät/pahimmat) on vaa niin boring suksilla. Tosin nyt viimein lähdin niille merkattujen rinteiden ulkopuolelle niille kivoille metsä/maastoreiteille, ne on kivoja. Alku oli vähän hankalaa kun menin liian varovasti mutta kyllä se alkoi sujua kun muisti miten itsesuojeluvaisto heitettiinkään roskiin.

Ja minä suksin kuuseen, aivan kirjaimellisesti, oli kivaa :)
I have a mind for simple things but things are not of mine to simplify
Da Big Boss

Olen mie ollut laskettelemassa. Se taitavuus on taas eri asia. Ylläksellä meni keskikokoisessa mäessä melkein järki kun piti jarruttaa koko matka ja silti mentiin liian lujaa D:

Boratin alku on ihan erilainen verrattuna muihin. Heti intron aikana ennenkuin oli tullut Borat kehiin, niin tuli kokis suusta ulos. Loppu olikin sitten tasapaksua filmiä, joka kyllä minulle kelpasi.
Nummi

Viesti Kirjoittaja Nummi »

Hmm... I'm bored, do you have anything for me to do?

*blaah*'

DBB, sua ei ole näkynyt Mesessä tai Facebookissa ikuisuuteen, missä ketussa sie olet oleskellut?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tarinat ja novellit”