Tälläisenä sivuhuomautuksena sanon, että peli oli bugiton ja melkoisen kauniissa tasapainossa pelin tullessa ulos. Ensimmäinen laajennuskaan ei kaavaa huomattavasti muuttanut. Mutta seuraavat kirjat sitten alkoivat nakertaa peliä soolo ja jalkaväki painotteisemmaksi yhä enemmän.Hammerheart kirjoitti:Warmachinea en ole pelannut, mutta ymmärtääkseni edellinen edikka ei vissiin hirveän tasapainossa ollut - tämä uusi vissiin (ainakin vielä) suht hyvin. Yllättynyt kyllä olen, jos tuo tosiaan on niin täydellisessä tasapainossa kuin jotkut väittävät, mutta ei sitä itse pelaamatta tietenkään oikein kieltääkään voi.
Faktioiden (armeijoiden) keskinäinen tasapaino ei ymmärtääkseni ole missään vaiheessa ole ollut kovasti vinksallaan, kun kaikilta on löytynyt niitä kovia juttuja. Sen sijaan olen ollut ajoittain hieman huolestunut tasapäistymisestä, kun nykyään kaikkea kivaa löytyy kaikilta. Ennen faktiot olivat karikatyyrimäisempiä. Pelin nimikko-otukset warjackit kokivat kuitenkin kovinta inflaatiota ja MK2 suurin tehtävä olikin päivittää jaakoista taas sotateknologian huippuluomuksia.
Masiina on oikeastaan kaikista peleistä parhaiten antanut kuvaa pelissä tapahtuvaan kehitykseen, sillä Warmachinessa kehitys on tapahtunut nopeaa tahtia ja olen päässyt seuraamaan sitä melkein alusta alkaen. Saman tyyppistä elämää ne muutkin pelit tuntuvat elämään, vain syklit tapahtuvat hieman eri tahtiin.
Warmachinessa jokainen faktio on uudistunut samaa tahtia muiden kanssa. Uutta tavaraa on tyrkätty ulos kaikille melkein peräkanaa ennen ja jälkeen uuden kirjan julkaisun. Täysin tyhjästä sitten nyhjäistiin Hordes, piraatit ja haltiat. Tosin piraatit olivat palkkasoturien ala-faktio jollaisia oli jo ennestään. Haltiat ovat siis ainoa täysin uusi faktio, johon minun ei ole vielä tarvinnut edes tutustua. Mk2 laitttoi kaiken uusiksi kaikilta ja Hordes on tulossa perässä. Saa nähdä tuleeko faktiokirjojen myötä tähän tahtiin muutosta.
Spartan Gamesin Uncharted Seas näyttää Privateer Pressin (Warmachine & Hordesin valmistajan) tapaan luottavan siihen, että kaikille tuodaan liki samaan aikaan herkkua ulos. Pari ylimääräistä laivastoa on tuotu erikseen pihalle ja pari on tuloillaan.
Warhammerit uudistuvat armeijakirjojen myötä tapahtuvissa sykleissä ja harvemmin tapahtuvina laitoksen vaihtumisena. Mitään ei oikeastaan tapahdu päällekkäin. Tämä on ainakin myynnillisesti hyvä ratkaisu, koska huomio kohdistuu aina johonkin. Toisaalta taustaa ja sääntöjä on ulkona ihan toinen volyymi kuin minun pelaamillani vaihtoehtoisilla peleillä.
Mutta taitaa tämä kumpi on taktisempi keskustelu olla päättynyt ja vaihtunut aivan muuksi.