"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Lord/Heron deployaaminen ja rivin leveys

Aloittelijoille ja vasta-alkajille tarkoitettu palsta, jossa uskaltaa kysyä vähän yksinkertaisempiakin asioita pelistä ja pelaamaan ryhtymisestä ilman tönimistä. Kokeneet vastaavat.
ohris

Lord/Heron deployaaminen ja rivin leveys

Viesti Kirjoittaja ohris »

Moi,

elikä jos mulla on vaikka viisi ratsastavaa ukkoa yksikkönä ja sitten lopuksi deployaan siihen vaikka yhden heron niin voinko päättää että yksikön rivi muuttuu viiden ukon leveydestä kuuden ukon leveyteen vai pitääkö minun laittaa yksi ratsu toiseen riviin jolloin mulla on viisi ukkoa eturivissä ja yksi ukko takarivissä.

Kuinkas on?
Yögobbo

Re: Lord/Heron deployaaminen ja rivin leveys

Viesti Kirjoittaja Yögobbo »

Tähän ei taida sääntökirja ottaa kantaa, mutta yleinen käytäntö lienee se, että tässä tapauksessa saa leventää yksikköä, kun on vain yksi rivi. Tietysti sitten voi miettiä, päteekö sama muodostelman leventämisen salliminen myös yksikköihin, joissa on useampia rivejä.
Myyra

Viesti Kirjoittaja Myyra »

Voisi hyvin ajatella, että tähän pätee samat säännöt kuin figujen poistamiseenkin, eli ainoastaan viimeisen rivin leveys voi muuttua, eikä sekään suuremmaksi kuin muut rivit. Tällöin yhdessä rivissä kulkevia figuja ei tarvitse laittaa kahteen riviin.
LAV-Kitsune-

Viesti Kirjoittaja LAV-Kitsune- »

Koska oma sääntökirjani on nyt lainassa, niin esittäisin kysymyksen joka on hyvin lähellä aloittajan kysymystä. Eli jos yksikköön liittyy isolla 40x40 basella kulkeva sankari, riittääkö kolme figua ensimmäisessä ja toisessa rivissä antamaan +1 rank bonuksen, vai vaaditaanko tähän 4 figua molempiin riveihin? Itse olen pelannut aina 4 figua +1 iso base, jolloin kolmannessa rivissä joutuu olemaan 6 figua, mutta viime pelissä minulle vakuutettiin, että 3 olisi tarpeeksi, koska se vie tarvittavan tilan. Muistelisin kuitenkin että sääntökirjassa olisi mainittu jotain, että rivissä pitää olla nimenomaan 5 modelia, eikä näinollen 3 perus figua riittäisi rankin antamiseen.
Half-breed

Viesti Kirjoittaja Half-breed »

LAV-Kitsune- kirjoitti:Koska oma sääntökirjani on nyt lainassa, niin esittäisin kysymyksen joka on hyvin lähellä aloittajan kysymystä. Eli jos yksikköön liittyy isolla 40x40 basella kulkeva sankari, riittääkö kolme figua ensimmäisessä ja toisessa rivissä antamaan +1 rank bonuksen, vai vaaditaanko tähän 4 figua molempiin riveihin? Itse olen pelannut aina 4 figua +1 iso base, jolloin kolmannessa rivissä joutuu olemaan 6 figua, mutta viime pelissä minulle vakuutettiin, että 3 olisi tarpeeksi, koska se vie tarvittavan tilan. Muistelisin kuitenkin että sääntökirjassa olisi mainittu jotain, että rivissä pitää olla nimenomaan 5 modelia, eikä näinollen 3 perus figua riittäisi rankin antamiseen.
Juu sääntiksessä sanotaan että rivin saadakseen on rivissä oltava viisi figua, joten isompi base ei tässä auta yhtään.
2014 bänniä jo yhteensä ~3,5 kuukautta. Yrittäkää pistää paremmaksi.
Myyra

Viesti Kirjoittaja Myyra »

Mutta jos yksikössä on 11 20mm basella olevaa jätkää kolmessa rivissä ja sinne joinaa 40mm base, se 40mm base lasketaankin rivien kannalta yhtäkkiä neljäksi figuksi. Jännää on tämä kovin.
LAV-Kitsune-

Myyra kirjoitti:Mutta jos yksikössä on 11 20mm basella olevaa jätkää kolmessa rivissä ja sinne joinaa 40mm base, se 40mm base lasketaankin rivien kannalta yhtäkkiä neljäksi figuksi. Jännää on tämä kovin.
Kertoisitko vielä mistä löydän tämän kohdan sääntökirjassa / erratassa, sillä uskoisin että jos alan itse pelaamaan sankareita näin, niin minunkin pitää se näyttää todeksi jossain vaiheessa vastustajalleni.
Pecu

Viesti Kirjoittaja Pecu »

LAV-Kitsune- kirjoitti:
Myyra kirjoitti:Mutta jos yksikössä on 11 20mm basella olevaa jätkää kolmessa rivissä ja sinne joinaa 40mm base, se 40mm base lasketaankin rivien kannalta yhtäkkiä neljäksi figuksi. Jännää on tämä kovin.
Kertoisitko vielä mistä löydän tämän kohdan sääntökirjassa / erratassa, sillä uskoisin että jos alan itse pelaamaan sankareita näin, niin minunkin pitää se näyttää todeksi jossain vaiheessa vastustajalleni.

Warhammer rulebook FAQ part 2 2009 kirjoittaa näin:
1) Placing the character inside the unit. This
works best when the character’s base is larger than
those of the unit’s and is a multiple of them – for
example a model mounted on a 40mm square base
inside a unit of models with 20mm square bases, or
a character on a 50mm square base inside a unit of
models with 25mm square bases or a cavalry unit.
In these cases, the character will fit in snugly and
look and feel ‘right’. It will also displace a number
of models, which are placed in the rearmost rank as
normal.
When working out the unit’s rank bonus, the
character counts as the same number of models it
has displaced (normally four infantrymen or two
cavalrymen).

This can also be done if the character’s base is
smaller than those of the unit he’s joining or it does
not fit neatly with those of the unit he joins (the
most classic case being that of a character mounted
on a horse joining an infantry unit with 20mm
square bases).
In this case, however, you will have to slightly
‘fudge’ the unit’s formation (that’s a technical term,
honest!). In other words, just pretend the
character’s base is the same as the other models in
the unit (for foot characters), or equal to a multiple
of the bases of the other models in the unit (for
mounted or large models joining units of smaller
bases…). This will make the formation a little
messier, but it’s normally quite self-evident.
The plan required something that felt no pity. No pain. No fear. Something unstoppable.
LAV-Kitsune-

Selkeä ja hyvä vastaus. Kiitoksia. Pitää tulostaa vaikka tuo sivu FAQ:ista niin voi siitä epäileville näyttää. Yksi turnauskin tuli sitten pelattua ylisuurilla rankeilla kun en tuota tiennyt aiemmin *hehe*.
HerraMauno

Viesti Kirjoittaja HerraMauno »

Joku kysykin jo tällaista säännöt osiossa, että mites jos on poni mies röllienkanssa eli yht. 8rölliä (40mm) joihin joinaa ratsu sankari (50mm)?

edit. ei se corpsecart nekke niin honolta kuullosta ku 10 ghoulin kanssa täydet rankit (=
Oberon

Viesti Kirjoittaja Oberon »

HerraMauno kirjoitti:Joku kysykin jo tällaista säännöt osiossa, että mites jos on poni mies röllienkanssa eli yht. 8rölliä (40mm) joihin joinaa ratsu sankari (50mm)?

edit. ei se corpsecart nekke niin honolta kuullosta ku 10 ghoulin kanssa täydet rankit (=
Juu ei täytä 50mm base kahden 40mm basen matkaa, eli ei auta.

Halunnet myös miettiä tota corpse cart-hommaa uudestaan. Paljon ne ghoulit jotka cc+necro korvaa tossa ryhmässä, maksais? Varmaan vähemmän kuin se nekro ja kärri? Monta monta modelia T4 suojanaan ja lähiskyvyt päälle, vai se kärri? Neekerillä T3 eikä mitään suojaa, ja se kärrikin on vaan kasa zombeja lyömätehon suhteen. Neekeri sen 100 pinnaa, kärri saman verran, ne 10 ghoulia alle sen...
MYYN CSM&DA-armeijaa!

"Tervetuloa Orivedelle pelaamaan. Täällä sorsankin saa piiloon."
HerraMauno

Viesti Kirjoittaja HerraMauno »

No lähinnä oli tollanen pelleily juttu muutenkin, mutta kyllä se silti kivilta pöydällä näyttäisi.
Samsson
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Samsson »

Lukko.
Syy? Rasistinen sanoma.
Lukittu

Palaa sivulle “FB: Perusteet”