Sprayaus paikka?
Sprayaus paikka?
No kysyisin millaisissa paikoissa sotun väki sprayaa figunsa?
Sitten lisä kysymykset:
Miten esim. 20 kääpiöitä kannattaa pohjamaalata? Siis montako kerralla jne.
Ja kannattaako tehdä pahvista tai jostain "laatikko" missä maalaus tapahtuu?
Sitten lisä kysymykset:
Miten esim. 20 kääpiöitä kannattaa pohjamaalata? Siis montako kerralla jne.
Ja kannattaako tehdä pahvista tai jostain "laatikko" missä maalaus tapahtuu?
Ent. Imperial General
- Half-breed
Re: Sprayaus paikka?
Hyvin tuuletetussa paikassa kannattaa spreijaus suorittaa, kun spreit tapaa olla aika kovaa haisevia. Tietty paikan pitää olla myös suojaisa, tai talvella etenkin saattaa figuille käydä ikävästi. Se laatikon hankkiminen auttaa myös todella hyvin spreijaamisessa, kun voi turvallisesti vedellä sprayllä.
Itse spreijaisin kaikki 20 kerralla.
2014 bänniä jo yhteensä ~3,5 kuukautta. Yrittäkää pistää paremmaksi.
Varmaan ulkona onnistuuu...Half-breed kirjoitti:Hyvin tuuletetussa paikassa kannattaa spreijaus suorittaa, kun spreit tapaa olla aika kovaa haisevia. Tietty paikan pitää olla myös suojaisa, tai talvella etenkin saattaa figuille käydä ikävästi. Se laatikon hankkiminen auttaa myös todella hyvin spreijaamisessa, kun voi turvallisesti vedellä sprayllä.
Ent. Imperial General
Yksittäisiä ukkoja on helpointa varmaan maalata laittamalla ukon sinitarralla kiinni tikun päähän ja sitten sohottamalla ulkona. Itse olen hoitanut maalaamisen huonommilla ja paremmillakin keleillä ulkorakennuksessa, niin ei tule niitä hajuhaittoja..
Mitä on rakkaus?
santso kirjoitti:sitä kun on päästetty menemään ja satsit ladattu koneeseen ja kone käy kuumana, nesteet virtaa ja tahti on kova :D
- Kaapelikala
Partsilla spreijauslaatikkoa avuksi käyttäen. Tökkii figut teipillä pienemmän laatikon päälle ja pienemmän laatikon isompaan, mulla tulostimen laatikko. Saa käänneltyä pienempää laatikkoa.
Ei ne hajut ole se ongelma, roiskeet ovat.
Ei ne hajut ole se ongelma, roiskeet ovat.
- Viikatemies Jr
Tyhjässä kukkapenkissä mahdollisimman kaukana rakennuksista. Aurinkoisena päivänä kuivatan viemällä aurinkoiselle katolle. Laita ison laatikon päälle teippiä liimapuoli ylöspäin laita figuja siihen. omassa laatikossa varmaan menisi ainakin 50 kerrasta. Kaikkea ei saa spreijattua joten viimeistely penselillä.
The war never changes.
Sellaista kyselisin, että pystyykö enää(+5 astetta) sprayaamaan pihalla, vai meneekö figut pilalle? Kaupassa sanottiin, että vaikuttaa vaan kuivumis aikaan ja pullossa suositellaan lämpötilaksi 15-25 astetta.
Ihan hyvin voi sprayata. Kannattaa tosin ehkä nostaa sisälle kuivumaan, niin ei mene koko vuotta odotellessa.oderfa kirjoitti:Sellaista kyselisin, että pystyykö enää(+5 astetta) sprayaamaan pihalla, vai meneekö figut pilalle? Kaupassa sanottiin, että vaikuttaa vaan kuivumis aikaan ja pullossa suositellaan lämpötilaksi 15-25 astetta.
- Half-breed
Kyllä sitä ulkona edelleen voi spreijata, mutta kannattaa varautua siihen että värit saattavat haaleta. Lisäksi lakkaa ei kannata spreijata ulkona kylmällä, sillä se kuivuu kylmässä huonoksi.oderfa kirjoitti:Sellaista kyselisin, että pystyykö enää(+5 astetta) sprayaamaan pihalla, vai meneekö figut pilalle? Kaupassa sanottiin, että vaikuttaa vaan kuivumis aikaan ja pullossa suositellaan lämpötilaksi 15-25 astetta.
2014 bänniä jo yhteensä ~3,5 kuukautta. Yrittäkää pistää paremmaksi.
Itse olen maalaillut -10C keleillä paukkupullolla ja hyvä jälki on tullut. Ennen kylmässä maalaamista olen lämmittänyt pulloa lämpimässä vedessä vähintään puoli tuntia. Maalauksen jälkeen olen jättänyt figut ulos kuivumaan pariksi tunniksi ettei kondensaatiovesi vahingossakaan pääse pilaamaan pintaa.
- Dark Elf69
Teippaa vaikka figut pahvin palaseen siten että kuitenkin saa kaikki maalattua joka paikasta ja maalailee ulkona ja antaa minuutin pari olla ja laittaa pahvi levyn pahvi laatikon pohjalle ja laittaa pahvilaatikon "kannen" kiinni. Ja sitten kantaa tupaan. Tuolla lailla minä olen talvisin suihkinut sprayt päälle ja hyvin on toiminut.
Lepakko siipiä maalarin teipistä ja rautalangasta, DE69:n Blogi
Through Hatred All Things Are Possible!
kynthuithalkein!
Through Hatred All Things Are Possible!
kynthuithalkein!
Pari pointteria:
-Kiinnitä figut alustaan. Sinitarra on tähän tarkoitukseen edukasta ja hyvää. Erityisesti muovifigut eivät lentele sprayn voimasta.
-Jätä figujen väliin tilaa, jotta spray pääsee tasaisesti, eikä figuihin jää 'varjoja'.
-Älä säästele, elä lotraa. Liian vähäinen pohjamaalaus jättää figun näkyviin kun taas liian paksu kerros tuhoaa detaalit. Kokemus juttu. Voit aivan hyvin pohjamaalata pariin otteeseen jos ole epävarma.
-Valitse lämpötila oikein. Pakkasella maalaaminen on haasteellista. Maalaa nopeasti ennenkuin maali tai figut pääsevät jäähtymään. Mallilla: Ulos ja samantien maali päälle.
-Huomioi ympäristö. Spray leviää vaikka mitä tekisit. Alusta, jolla figusi lepäävät värjäytyy vääjäämättä ja yleensä myös ympäristö. Itse olen suosinut kertaköyttölautasta, jota pidän kädessä. Käsi toki värjääntyy, mutta kuluu puhtaaksi. Lumipenkka on erinomainen paikka myös.
-Kuivumispaikka. Lumisade ei ole paras paikka. Huoneesi ei myöskään, koska haisevat "¤"¤" pahalta. Eteinen, vessa joku muu tila, kunhan ei vesisateessa.
Ja vielä bonus:
-Koota ennekuin pohjamaalta? Tässä on kaksi koulukuntaa. Toiset kokoavat ennen maalausta toiset eivät. Kokeile ja päätä itse. Itse suosin kokoamista, saumojen stuffaamista ja sitten vasta maalausta.
-Kiinnitä figut alustaan. Sinitarra on tähän tarkoitukseen edukasta ja hyvää. Erityisesti muovifigut eivät lentele sprayn voimasta.
-Jätä figujen väliin tilaa, jotta spray pääsee tasaisesti, eikä figuihin jää 'varjoja'.
-Älä säästele, elä lotraa. Liian vähäinen pohjamaalaus jättää figun näkyviin kun taas liian paksu kerros tuhoaa detaalit. Kokemus juttu. Voit aivan hyvin pohjamaalata pariin otteeseen jos ole epävarma.
-Valitse lämpötila oikein. Pakkasella maalaaminen on haasteellista. Maalaa nopeasti ennenkuin maali tai figut pääsevät jäähtymään. Mallilla: Ulos ja samantien maali päälle.
-Huomioi ympäristö. Spray leviää vaikka mitä tekisit. Alusta, jolla figusi lepäävät värjäytyy vääjäämättä ja yleensä myös ympäristö. Itse olen suosinut kertaköyttölautasta, jota pidän kädessä. Käsi toki värjääntyy, mutta kuluu puhtaaksi. Lumipenkka on erinomainen paikka myös.
-Kuivumispaikka. Lumisade ei ole paras paikka. Huoneesi ei myöskään, koska haisevat "¤"¤" pahalta. Eteinen, vessa joku muu tila, kunhan ei vesisateessa.
Ja vielä bonus:
-Koota ennekuin pohjamaalta? Tässä on kaksi koulukuntaa. Toiset kokoavat ennen maalausta toiset eivät. Kokeile ja päätä itse. Itse suosin kokoamista, saumojen stuffaamista ja sitten vasta maalausta.
“Common sense is not so common.” -Voltaire
“Most people would sooner die than think; in fact, they do so.” ― Bertrand Russell
“Most people would sooner die than think; in fact, they do so.” ― Bertrand Russell
- Scumboogie
Itse tykkään maalata talvisin taloyhtiön väestönsuojassa (väestönsuoja on normaali hengauspaikka kun hätätilannetta ei ole). Siellä on lämmin ja ilmastointi toimii hyvin. Kesäisin sitten ihan oma takapiha riittää. Oikein hyviä vinkkejä muuten tällä, laitanpa vielä omat kokemukseni tänne.
1) Ota mieluusti kasattuja figuja pohjamaalattavaksi. Suuret ja monimutkaiset figut, kuten Doomwheelit tai Plague Furnancet kannattaa pohjamaalata ja maalata osissa homman helpottamiseksi. Kuten sanottu, saumat stuffataan kiinni ja baseen kannattaa laittaa hiekat ennen pohjamaalausta.
2) Hanki sopiva jalusta figuille. Jos maalaat yksittäistä modelia, homma hoituu kädessä pitäen. Jos maalaat useita, kannattaa kiinnittää figuja ~ 5 modelin erissä pahvinpalalle. Jätä sopivasti tilaa figujen väliin, kiinnitysaineena käy joko sinitarra tai vanha kunnon hifistelijän kaksipuolinen teippi (melko kallista tosin). Kiinnittäminen on tärkeää, sillä käännellessäsi pahvipalaa ja suihkutellessasi figuja nämä hyvin varmasti ryhtyvät tippumaan.
Toinen vaihtoehto tälle vaihelle on asetella figut tarpeeksi kauas toisistaan sanomalehdelle, ja varmistaa myös ympärillä olevan sanomalehtiä (tai muuta, mikä ei kaada maailmaa sotkeutuessaan). Figusanomalehtialustaa on helppo käännellä sitä mukaa kun maalaat figuja.
3) Anna kuivua muutama tunti. Yleensä figut ovat jo maalauskuntoisia parin tunnin odottelun jälkeen, mutta varmistaakseksi parhaan tuloksen pidempi aika voi olla tarpeen.
Pari muuta huomiota.
- Figut, varsinkin metalliset ja resiiniset, kannattaa pestä ennen spraymaalausta. Tämä parantaa maalintarttuvuuskykyä, uudet metalli- tai resiinifigut voivat hylkiä maalia. Peseminen onnistuu helposti vaikka tiskialtaan äärellä. Lämmintä vettä ja mietoa saippuaa hiukan jos haluaa. Peseminen onnistuu ihan sormilla tai vanhalla hammasharjalla yms.
- Aina kannattaa muistaa noudattaa spraymaalin käyttöohjeita... Eli aina ennen maalausta 2-3 minuutin ravistelu (mieluiten 3). Jos purkkia ei ravista tarpeeksi, maali voi valua syvennyksiin, samalla tavalla kuin figua ei olisi pesty. Maalauksen jälkeen lyhyt purkin suuttimen puhdistus pitää purkkia hengissä pidempään (maalauksen jälkeen käännä purkki ylösalaisin ja suihkuta, kunnes suuttimesta tulee vain ponneainetta).
- Ulkona ei kannata maalata jos on yli -10 astetta pakkasta, tai ei ainakaan kannata jättää kuivumaan. Maali voi muuttua koppuraisemmaksi, jopa halkeilevaksi, ja sen kuivuminen kestää pidempään. Joku mainitsikin jo tuon lakan, eli ei kannata lakata pakkasella ollenkaan. Olen minäkin yhden Rock Lobberin pilannut pakkasella lakkaamalla, eli nimimerkillä kokemusta on. ;)
1) Ota mieluusti kasattuja figuja pohjamaalattavaksi. Suuret ja monimutkaiset figut, kuten Doomwheelit tai Plague Furnancet kannattaa pohjamaalata ja maalata osissa homman helpottamiseksi. Kuten sanottu, saumat stuffataan kiinni ja baseen kannattaa laittaa hiekat ennen pohjamaalausta.
2) Hanki sopiva jalusta figuille. Jos maalaat yksittäistä modelia, homma hoituu kädessä pitäen. Jos maalaat useita, kannattaa kiinnittää figuja ~ 5 modelin erissä pahvinpalalle. Jätä sopivasti tilaa figujen väliin, kiinnitysaineena käy joko sinitarra tai vanha kunnon hifistelijän kaksipuolinen teippi (melko kallista tosin). Kiinnittäminen on tärkeää, sillä käännellessäsi pahvipalaa ja suihkutellessasi figuja nämä hyvin varmasti ryhtyvät tippumaan.
Toinen vaihtoehto tälle vaihelle on asetella figut tarpeeksi kauas toisistaan sanomalehdelle, ja varmistaa myös ympärillä olevan sanomalehtiä (tai muuta, mikä ei kaada maailmaa sotkeutuessaan). Figusanomalehtialustaa on helppo käännellä sitä mukaa kun maalaat figuja.
3) Anna kuivua muutama tunti. Yleensä figut ovat jo maalauskuntoisia parin tunnin odottelun jälkeen, mutta varmistaakseksi parhaan tuloksen pidempi aika voi olla tarpeen.
Pari muuta huomiota.
- Figut, varsinkin metalliset ja resiiniset, kannattaa pestä ennen spraymaalausta. Tämä parantaa maalintarttuvuuskykyä, uudet metalli- tai resiinifigut voivat hylkiä maalia. Peseminen onnistuu helposti vaikka tiskialtaan äärellä. Lämmintä vettä ja mietoa saippuaa hiukan jos haluaa. Peseminen onnistuu ihan sormilla tai vanhalla hammasharjalla yms.
- Aina kannattaa muistaa noudattaa spraymaalin käyttöohjeita... Eli aina ennen maalausta 2-3 minuutin ravistelu (mieluiten 3). Jos purkkia ei ravista tarpeeksi, maali voi valua syvennyksiin, samalla tavalla kuin figua ei olisi pesty. Maalauksen jälkeen lyhyt purkin suuttimen puhdistus pitää purkkia hengissä pidempään (maalauksen jälkeen käännä purkki ylösalaisin ja suihkuta, kunnes suuttimesta tulee vain ponneainetta).
- Ulkona ei kannata maalata jos on yli -10 astetta pakkasta, tai ei ainakaan kannata jättää kuivumaan. Maali voi muuttua koppuraisemmaksi, jopa halkeilevaksi, ja sen kuivuminen kestää pidempään. Joku mainitsikin jo tuon lakan, eli ei kannata lakata pakkasella ollenkaan. Olen minäkin yhden Rock Lobberin pilannut pakkasella lakkaamalla, eli nimimerkillä kokemusta on. ;)