"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Pehmytmuovi figuurin pesu, pohjustus ja pinnoitus?

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
Paqu

Pehmytmuovi figuurin pesu, pohjustus ja pinnoitus?

Viesti Kirjoittaja Paqu »

Tervehdys

Olen ottanut taakakseni miltein sadan 1/72 Zvezda figuurin maalamisen peli käyttöön.
Koska ukkelit joutuvat näpräämisen ja muun lääppimisen kohteeksi peli tuoksinnassa, olisin todella kiitollinen jos jollakulla olisi tietoa ja kokemusta miten pehmytmuovi figuuri kannattaisi pestä/alkukäsitellä, millainen pohjustus olisi paras ja kuinka koko komeus kannattaisi lopuksi lakata ettei maali rapise het kun nostaa pöydälle.

Figuurejen lilluttamista vesi-valkaisuine-lattiavahanpoistoaineessa-kuukausi-kaupalla tyylisiin ratkaisuihin ei minulla olisi halua, aikaa eikä pitkäjännitteisyyttä.

Kiitokset jo näin etukäteen.
Kaapelikala

Re: Pehmytmuovi figuurin pesu, pohjustus ja pinnoitus?

Viesti Kirjoittaja Kaapelikala »

Onko kyseessä siis ns. "lelumuovi"? Semmoista sinistä, punaista, keltaista, you name it, pehmeää muovia, joka venyy ja paukkuu? Samanlaista kuin kauppojen lelupossut ja timosaurukset?

Jos kyllä, niin tiskiaine+lämmin vesi pesu ja pohjalle spray-lakkaa pari kerrosta ennen spray-pohjamaalia piisaa ihan kivasti. Ainakaan Grindin lelumuovijaskoissa on maalit pysyneet ihan nätisti.
Paqu

Viesti Kirjoittaja Paqu »

Kyseinen muovi ei niinkään veny, se ei ole kumia vaan samanlaista kun muoviämpäri. Eri väreissä tosiaan. Pinnassa on jotain muotista irtoamista helpoittavaa öljyä minkä pois saminen tuntuu hankalalta. Tämä öljy vaikeuttaa värin pysymistä figun pinnassa.
Kaapelikala

Viesti Kirjoittaja Kaapelikala »

Paqu kirjoitti:Kyseinen muovi ei niinkään veny, se ei ole kumia vaan samanlaista kun muoviämpäri. Eri väreissä tosiaan. Pinnassa on jotain muotista irtoamista helpoittavaa öljyä minkä pois saminen tuntuu hankalalta. Tämä öljy vaikeuttaa värin pysymistä figun pinnassa.
PVC(ko?)-lelumuovia siis. Hammasharja + reippaasti astianpesuainetta pesuveteen auttaa. Ja se spraylakkakerros ennen pohjaväriä.
Dru Perim

Viesti Kirjoittaja Dru Perim »

Itse olen nämä myös ensin pessyt, mutta lakan sijaan olen sutinut kaikki ohuella kerroksella yleisliimaa. On tähän asti toiminut ja maali on pysynyt - toisin kuin konversioiden liimaukset.
"Now it's time to choose
Shooting here, or hanging there
And either way, I lose"

- The Buoys: "Give Up Your Guns" -
Anaheim

Viesti Kirjoittaja Anaheim »

En ole käsitellyt mitenkään. Revellin lakkapaskamuovin olen pessyt hieman kättä lämpimämässä vedessä pehmeällä hammasharjalla,itse en ole mitään mössöjä käyttänyt, mutta jotkut suosittelevat fairya. Kyllä itsellä on ihan mastonin musta spray pinnassa pysynyt sotapelikäytössäkin.

Eikös tästä hetki sitten ketju ollut? 0.o Hmm. En kyllä löytänyt.
Day
Valvoja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Day »

Anaheim kirjoitti:Eikös tästä hetki sitten ketju ollut? 0.o Hmm. En kyllä löytänyt.
Muistelet varmaan tätä samaa ketjua. Ketjut liikkuvat täällä varsin hitaasti, luulen että Dru Perim ei edes huomannut, että edellinen viesti oli tullut kaksi kuukautta sitten.

Joka tapauksessa, olen itse kuullut samoja vinkkejä: alle joko lakkaa tai yleisliimaa.
Le coeur a ses raisons que la raison ne connaît point. - Blaise Pascal, Pensées, 277
Anaheim

Viesti Kirjoittaja Anaheim »

Day kirjoitti: Muistelet varmaan tätä samaa ketjua. Ketjut liikkuvat täällä varsin hitaasti, luulen että Dru Perim ei edes huomannut, että edellinen viesti oli tullut kaksi kuukautta sitten.
Heh, voi toki olla, itse muistin kyllä kirjoittaneenikin kyseiseen ketjuun.. :D No, muisti tehnyt tepposet, en ainakaan omasta historiastani moista ketjua löydä, enkä viitsi mitään moderaatio-illuminati-GW-salaliittoteoriaa alkaa vääntämään maagisen ketjun katoamisesta maagisesti ;D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”