"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

40K Syksyllä

Joensuun peliporukka

Valvoja: Peliporukkavalvojat

Koukku

Re: 40K Syksyllä

Viesti Kirjoittaja Koukku »

Ihan näin tulevia liigoja ajatellen, muutama kysymys ja omia mielipiteitäni tämänhetkisestä parituksesta ja pisteytyksestä.

Tässä liigassahan meillä on käytössä 0-20 pisteytys ja random- paritus, yhdistelmä joka ei omasta mielestäni ole se tasapuolisin. Kaikista codekseista ei ole helppoa, eikä välttämättä edes realistisesti mahdollista kasata listoja joilla saadaan 20 pisteen voittoja. Kun tämän yhdistää random-paritukseen, on mahdollista että joku voittaa kaikki pelinsä eikä siltikään voita, eikä välttämättä sijoitu edes kolmen parhaan joukkoon ( Toki suht epätodennäköistä, mutta silti mahdollista. )

Mielestäni tähän olisi tarjolla pari helppoa ratkaisua, joko ryhdytään käyttämään ns. sveitsiläistä paritusta ( vastustaja määräytyy sen hetkisen sijoituksen mukaan. ) tai sitten muutetaan pisteytystä. Sveitsiläistä paritustahan meillä on ennen käytetty joissain liigoissa ja se ainakin omasta mielestäni toimi paremmin, mutta jos halutaan käyttä random-paritusta niin silloin olisi parempi antaa voitosta standardi pistemäärä ( esim 2-3 pistettä voitosta ja 1 piste tasurista. ).

Toki pääasia näissä liigoissa on se itse pelaamaan pääseminen ja näitä hulvattomia skenaarioita on hauska pelata, mutta kun mukana liikkuu myös rahaa niin ainakin itse toivoisin että taidolla olisi hiukan suurempi painoarvo tässä jo muutenkin niin paljon tuuriin nojaavassa pelissä. Yksi vaihtoehto on toki myös osallistumismaksun tiputtaminen tai jopa kokonaan poistaminen.

Haluaisin kuulla teiltä muilta mielipiteitä asiasta, koska jokaisella varmasti moinen on?
...And walls close in...
Entrooppi

Viesti Kirjoittaja Entrooppi »

Kiitos kommentaarista.

Totta, pisteytys luo tietynlaisille armeijoille etua. Joskaan se ei välttämättä muutu, vaikka parituksen vaihtaisi sveitsiläiseksi, vai muuttuuko? Itse olen tykännyt sattumanvaraisista vastustajista enemmän kuin sveitsiläisestä parituksesta, ei pääse laskemaan niin helposti, että ketä vastaan joutuu.

Pisteytyksen muuttaminen voisi olla toimiva ratkaisu, vaikka ei sveitsiläisissä parituksissakaan suurta vikaa mielestäni ole. Se on kyllä ihan totta, että tämänkertainen paritus/pistesysteemi antaa toisille armeijoille melko suuren edun toisiin nähden, esim. Demoneilla on niin raskas tuhovoima, että 20-0 pelien pelaaminen on huikean paljon helpompaa, kuin vaikkapa Eldareilla.

Pelimaksujen poistamista en sen sijaan kannata. On hauskaa, että voittaja saa jotain, eikä 5 € mielestäni ole kovin suuri summa.

Kertokaa muutkin mielipiteitänne, niin otetaan huomioon mahdollisissa tulevissa liigoissa. Demokratia on pop, kun se kaikkien viihdyttäminen on kuitenkin pääasiallisena tarkoituksena.

Lisäksi, tarkennan tuolla 4. kierroksen skenaariossa hieman Harhakranaattien sääntöjä, pankaa merkille.
"Payment accepted in radioactive matter, esoteric tomes or human souls."
Timmon

Viesti Kirjoittaja Timmon »

Rahasta: 5 tai vaikka 10e liigamaksu on kohtuullinen, eikä minusta tarkoita sitä että olisi "rahaa pelissä". Tässä harrastuksessa tuo 10e ei ole edes käsiraha, vitosesta puhumattakaan.

Pisteytyksessä sen sijaan olen myös sitä mieltä, että voittoasteikkoja on ehkä liian paljon: tyrmäysvoittojen pisteytys kasaa tosiaan parilla megavoitolla enemmän kuin kolmella tai neljällikin nippa-nappa-voitolla. Tosin tätä vartenhan voi jo metagamettaa: tekee tarkoituksella listan, jolla voi uskoa hyvin voittavansa tietynlaiset vastustajat 20-0, ja ottaa riskin että hankalampia tulee myös vastaan.

Kuudelle kierrokselle hauskanpitoa random-paritus on paras (varsinkin kun kaksi ekaa peliä olivat maalausmotivaatiokamaa eli listat elivät). Jos olisi joku tiukka lauantaiturnaus jossa pelattaisiin neljä kierrosta a 3h, siihen olettaisin tuota sweitsinparitusta.

Joka tapauksessa kustom-skenaariot ovat mukavia, joutuu ajattelemaan hiukan "out of the box". Ja hienoa on että joku taho ylipäätään tällaista liigaa järjestää.

Timo
Koukku

Entrooppi kirjoitti:
Totta, pisteytys luo tietynlaisille armeijoille etua. Joskaan se ei välttämättä muutu, vaikka parituksen vaihtaisi sveitsiläiseksi, vai muuttuuko? Itse olen tykännyt sattumanvaraisista vastustajista enemmän kuin sveitsiläisestä parituksesta, ei pääse laskemaan niin helposti, että ketä vastaan joutuu.
Lähinnä swissaaminen muuttaisi asetelmaa niin että jos näitä 20 pojon voittajia on useampia, niin he joutuisivat todennäköisemmin vastakkain. Ja muutenkin kärjessä olisi kovempi taso kun voittajat kohtaisivat toisiaan. Tällöin kärkeen olisi myös mahdollista nousta alempaa kun kärjessä pelattaisiin todennäköisemmin ristiin. On random-parituksessa toki omat puolensa, mutta silloin mielestäni pisteytystä täytyy muuttaa. Jos siirrytään sveitsiläiseen paritukseen niin pisteytystä ei välttämättä tarvitse muuttaa ainakaan radikaalisti.
...And walls close in...
Koukku

Timmon kirjoitti:Rahasta: 5 tai vaikka 10e liigamaksu on kohtuullinen, eikä minusta tarkoita sitä että olisi "rahaa pelissä". Tässä harrastuksessa tuo 10e ei ole edes käsiraha, vitosesta puhumattakaan.
Toin tuo raha-aspektin mukaan oikeastaan vain sen takia, että jos todellakin on mahdollista voittaa jotain konkreettista ja osallistua voiton tavoitteluun konkreettisella summalla niin silloin myös lähtökohtien olisi hyvä olla mahdollisimman tasaiset. On totta etteivät ne koskaan tule sitä täysin olemaan, sillä uudet codeksit tuntuvat aina olevan parempia kuin vanhat enkä todellakaan halua nähdä kaikkien pelaavaan samalla listalla. Liigassa olevat kompit tasoittavat toki tilannetta, mutta lisäksi olisi hyvä saada muutos paritukseen tai pisteytykseen. Tai miksei vaikka molempiin.
Tosin tätä vartenhan voi jo metagamettaa: tekee tarkoituksella listan, jolla voi uskoa hyvin voittavansa tietynlaiset vastustajat 20-0, ja ottaa riskin että hankalampia tulee myös vastaan.
Tätä en myöskään haluaisi nähdä, mieluummin tasaisia all-around turnauslistoja kuin siihen wipe-outiin tähtääviä listoja objektiivit täysin unohtaen.
...And walls close in...
Entrooppi

Joo, onhan se noinkin. Se vaan ei kyllä poista sitä ongelmaa, että toisilla armeijoilla on suurempi pisteiden keräyspotentiaali kuin toisilla. Eli siis toisilla armeijoilla on helpompi saada 20-0 voittoja kuin toisilla, vaikka armeijoiden voittopotentiaali sinänsä olisi sama. Ehkä siis pisteytyksen korjaus olisi se parempi suunnitelma? Enkä pidä kovasti metagamettamisen ajatuksesta...

Kustom-skenuja on kyllä luvassa jatkossakin, jos minä olen puikoissa. Ja järjestäjänä toivoisin mahdollisimman palautetta, esimerkiksi tämän keskustelun kaltaista, että saan näkökantaa siihen, mistä pelaajakanta nauttii.

Ja taas lisäys, Timmonin pisteet olivat väärin, niitä piti olla 45 eikä 35. Asia korjattu.
Dark Servant

Viesti Kirjoittaja Dark Servant »

Minun mielestäni osallistumismaksu on hyvä, jotta pelaamisessa olisi jotain konkreettista voittajalle (muutakin kuin galaksin leveydeltä kunniaa, joka sekin on tietenkin mukava ja tavoiteltavan arvoinen juttu).

Pisteytykseen otan vain sen verran kantaa, että pidän tästä nykyisestä systeemistä, missä on erilaisia voittoasteikkoja. Tuo mielestäni mukavasti hajontaa pisteissä.

Parituksesta en myöskään ota sen enempää kantaa kuin, että pidän tästä satunnaisuudesta itse hyvin paljon.

Seuraavaan liigaan toivoisin näitä Laurin spessu-talosääntöjä. Eli ei niitä spessuja pelikentälle, mutta mahdollisuus ostaa upgradena jotain vinkeää ja jännää tuomaan vivahteikkuutta armeijoihin. Ja tietenkin jänniä skenaarioita fluffitaustalla.
"Victory or Death! Or if we're lucky, both."
Sami Jumppanen

Viesti Kirjoittaja Sami Jumppanen »

Minun aikaisempi viesti on oudosti kadonnut, mutta koetetaan uudestaan:

Eli minua kyllä kiinnostaisi haastaa tuon kärkiryhmän pelaajat ja heittää hiekkaa rattaisiin (tai saada sitä omaan niskaan), mutta toisaalta taas on todella kivaa kohdata niitäkin vastustajia joita ei normaalisti pääsisi kohtamaan.

Toki jos vaikka viimeiset 2 kierrosta olisivat sveitsiläisellä parituksella, niin sekin kelpaisi minulle.
DraSa

Viesti Kirjoittaja DraSa »

Parituksista: Pidän enemmän tästä täysin Random parituksista, koska minun mielestäni tämä on reilumpaa niille, jotka ovat siellä alempana pisteissä.
Swiss tyylissä jompikumpi korkean pistemäärän omaava pysyy silti korkealla, vaikka pelaisisivat ristiin, eikä sinne sitten pohjalta millään haastamaan pääse.

Pisteytyksistä: Tuo pienemmillä pisteillä pelaaminen voisi tosiaankin toimia. Hyviä pointteja tulikin juuri siitä, miten joillakin armeijoilla on vaikea hakea massiivista voittoa, mutta pienen voiton voisi saadakkin.
Ja vaikka häviäisi, niin silti olisi mahkuja, ainakin parempia [luultavasti] nousta korkeammalle sialle vielä.

Toki totaalisesta voitosta voisi palkita. Pisteet voisivat mennä esim. Häviö 0, tasuri 1, voitto 2 ja totaali voitto 3. tai jotain siihen tyyliin.

Turnausmaksusta: 5euroa on mielestäni ihan sopiva summa. Ei kirpaise kukkarossa, mutta antaa mukavan ripuksen jännitystä.
Immune to illusions and scientifical blows.
Armed with black magic, spears and crossbows.

http://jonitanskanen.wix.com/dtd-design
Sami Jumppanen

DraSa kirjoitti:Swiss tyylissä jompikumpi korkean pistemäärän omaava pysyy silti korkealla, vaikka pelaisisivat ristiin, eikä sinne sitten pohjalta millään haastamaan pääse.
Nyt en ymmärtänyt? Siis idea swiss tyylissä on se, että heikommin aikaisemmin pelannu pelaaja paritetaan toisia yhtä heikosti pelanneita vastaan ja siten heillä on mahdollisuudet saavuttaa se 20-0 voitto, kun vastassa on joku muukin, jolla on vaikka vähemmän optimoitu lista.

Näistä peleistä muuten sellaista, että mitenkähän vaikeaa olisi organisoida pari turnaus? Siis vaikka niin, että osa peleistä olisi nelinpelejä, joissa otetaan vaikka listaykkönen ja listan pohjimmainen ja laitetaan heidät listakakkosta ja listan toisiksi viimeistä vastaan?
Entrooppi

Joni taisi nyt jotenkin väärin ymmärtää, tai sitten me ymmärsimme väärin hänen juttunsa, koska komppaan kyllä Samia tuossa.

Pariturnauksen, tai ainakin parikierroksen, järjestäminen ei varmaan ole kovinkaan monimutkainen juttu. Varsinaisia turnauksia, eli siis päivän pari kestäviä hässäkkä-pässäköitä en aio järjestää mutta voin seuraavaan liigaan harkita tuollaista parikierrosta. Olisihan se ihan lystiä.
Halevolm

Viesti Kirjoittaja Halevolm »

Joo, itsekkin olen sitä mieltä että 5e on juuri sopiva maksu tälläiseen turnaukseen niin on juuri jotain palkintoja tarjolla. Tuo juurikin vähän sitä jännitystä peliin mukaan.
Olen kyllä sillä kannalla myös että pisteytyksessä on aika kovat erot kun on 20 asti pisteet. Itsellä tuntuu tuolla pisteissä aika lailla se eka peli jonka hävisin 20-0, en ole tainnut hävitä sen jälkeen yhtään peliä mutta silti olen aika paljon takana kärjestä pisteissä. Ei se toki minua haittaa kun olen täällä pelaamassa huvin vuoksi. :D Saattaisi tosin tulla tiukempaa kamppailua voitosta pienemmillä pisteillä pelatessa.

Ja tuo pariturnaus idea saa ainakin täältä kovasti kannatusta! Kuulostaa tosi hauskalta itselleni ainakin koska voisi tulla aika vinkeitä parituksia.
messerah

Viesti Kirjoittaja messerah »

Joo täytynee itsekkin tähän kommenttia heittää. Itsekkin olisin swissaamisen kannalla, mutta koska suurin osa pelaajista näyttää olevan sitä vastaan voisinkin ehdottaa sitten sitä piste jaon muutosta 0-1-2 systeemiin jossa pisteiden lisäksi laskettaisiin nykyisen marginaalin mukainen voitto erotus, elikkä 0-20 voitto erotus pistettä joihin mentäisiin vasta silloin jos päädytään tasapisteisiin. Tällä saataisiin ratkaistua tasapiste tilanteet ilman ylimääräisiä matseja ja turnauksessa pystyisi menestymään irroittamalla niitä 1 objektiivin voittojakin, mikä omalla armeijallani näyttää olevan normi tilanne, mutta myös peleissä dominoinnista palkittaisiin. Toki tässä tuleekin juuri tämän pisteytyksen hienous sillä ei auta vaikka olisit voittanut 5 peliä 20-0 jos menet yhden pelin häviämään ja joku muu on vienyt omat matsinsa 13-7 mutta voittanut kaiken, niin et voi voittaa. Tämä avaa tosiaan mahdollisuuksia yrittää voittaa pelejä pienellä marginaalilla ja ilman painetta 20-0 voitosta.
Thalmar

Viesti Kirjoittaja Thalmar »

Pisteytyksen muuttaminen voisi olla ihan toimiva ratkaisu, onhan tuo mahdollisuus saada kierrokselta 20 pistettä tai ei yhtään mitään aika raju erotus. Toisaalta on myös mukavaa, että pisteet jakautuvat asteittain voiton/häviön totaalisuuden mukaan.

5e maksu on minusta erittäin sopiva, se ei tunnu pahasti näin opiskelijankaan kukkarossa, ja ihan konkreettiset palkinnot tuovat touhuun tiettyä jännitystä.

Lisäksi nuo Laurin House Rulet vaikuttavat minusta hyvinkin kiinnostavilta ja ainakin kokeilemisen arvoisilta.
Sami Jumppanen

Tulikin mieleen sellainen juttu, että miten se nyt menee tuolla IG:llä se depo DoW scenussa. IG:llä 1 Troop voi siis tarkoittaa kokonaista platoonia, mutta entä jos sillä on transport(:eja)? Siis sikäli kun olen ymmärtänyt, niin kaikilla muilla trooppi transportilla lasketaan 2:ksi troopiksi ja jos siellä on kyydissä vielä HQ, niin siinäpä ne depotukset sitten onkin. Entä HQ:n transportti?
Entrooppi

Ymmärtäisin, että Chimerat ovat osa Platoonaa, joten se saisi Deplota sen mukana. Luulisin.

Edit. Muutin mieltäni.
Sami Jumppanen

Entrooppi kirjoitti:Ymmärtäisin, että Chimerat ovat osa Platoonaa, joten se saisi Deplota sen mukana. Luulisin.

Edit. Muutin mieltäni.
Siis koko homma lasketaan yhdeksi troopiksi? Ja siis sen lisäksi saisi ottaa vaikka veteraani ryhmän Chimeralla ja HQ:n jolla myöskin on Chimera?
messerah

Chimerat jotka otetaan platoonan transporteiksi ovat osa platoonaa, mutta siis dedicated trasportteja. Joten käsittääkseni dowissa niitä ei saa mukaan ilmaiseksi(eli 1 trasport on 1 valinta) ainakin näin olen tähän mennessä pelannut, (voihan siinä tietysti miettiä että onko kaikki paltoonan chimerat 1 dedicated transport valinta, mutta mielestäni näihinkin kyllä pitäisi päteä samat säännöt kun muihinkin takseihin), mutta sitten taas jos kyse on esim siitä outflankkaavasta platoonasta(commander ominaisuus) niin sillon ne chimerat on pakkokin ottaa mukaan(koska ovat osa platoonaa).
Entrooppi

IG-Codexissahan taitaa lukea vain, että Platoon on yksi FoC-valinta. Ei sitä silloin saisi suinkaan Deplota yhtenä, vaikka se heittääkin Reserviheiton yhtenä. Kyllä se lopullinen mielipiteeni taitaa olla tämä, eli Dawn of Warissa IG voi laittaa kaksi Infrantry-Squadia kentälle. Combined Squads on sitten sitä varten olemassa, jos tahtoo Deplota isoja kasoja jalkaväkeä. Reserviheittoon sitten Chimerat puolestaan kuuluvat.
messerah

Niin nyt kun ei sääntökirjaa ole mukana nii täytyy hieman mutuilla, mutta eikös siinä dow:in deplo rulessa sanota että kentälle laitetaan 2 troop choisea, joilla mielestäni tarkoitetaan kahta focin troop slotin täyttävää kokonaisuutta. Jollainen ig platoona kokonaisuudessaan on, voi kyllä olla että olen väärässä. En tiedä sitten onko asiaa selvennetty ig:n faqissa. Täytynee paneutua asiaan ja yleiseen keskusteluun netissä millainen konsesus asiasta on saavutettu muualla.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Joensuu”