"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Kovat kompit

Warhammer Fantasy Battles -pelin palsta, jossa on tarkoitus keskustella kaikista niistä aiheista, jotka eivät sovellu muihin otsikoihin. Kysymyksiinkin vastataan, mutta käytä kuitenkin ensin hakua.
Risto.Salonen

Re: Kovat kompit

Viesti Kirjoittaja Risto.Salonen »

Juhaaha kirjoitti:Kerro mulle kuinka 50 letterin horde on vielä siedettävän kokoinen? Noita saa demppa armeijaan mahtumaan ainakin 2, 3 ei ole mahdottomuus.

Puhut että tää peli tarttee vaan "kevyet kompit", silti alkaa noi sunkin kompit tuovan aika suuria muutoksia.
sääntöteknisestihän ei juurikaan muutoksia ole. Ihmiset vain jostain syystä kiipeä katoille ja seinille, kun kuulee sanan "power scroll", tai "Folding fortress", joten niiden kohdalla on järkevää yrittää tehdä jotain, jos ei itse sääntökohtien, niin omien hermojensa takia.

Erikoishamojen rajoittaminen on niin vanha perinne, ettei sitä voi jättää pois.

Pisterajat yksikön suuruudelle on siis pakko olla tämä "suuri muutos", sillä eihän se voi mitenkään olla armeija koon eri koon ehdotus, eihän? ...

Pisteraja ei Core yksiköiden kohdalla ole kovinkaan rajoittava, koska 2000 pisteen pelissä yhden yksikön ei voi oikein odottaakaan maksavan enempää kuin 30+% koko armeijasta. Aika harva nykyisten super massatuholoitsujen aikana edes laittaa 600 pistettä coreihin 2000 pisteen listalla, saati yhteen yksikköön.
Specialin 450 pistettä on sama kuin ETC komppien ehdottama pisteraja. Alkaa siis olemaan melko rajua.
Raren 300 on jo tosi raju, kun enää 60% kaikista rare pisteistään saa käyttää yhteen yksikköön.

Mutta, ehkä viestiäsi voisi hieman avata, ja kertoa, mikä ylittää tämän rajan, jossa menee ylitse? ... Mitä ei enää voi laskea vähäiseksi rajoittamiseksi? Kysyn, koska minua kiinnostaa.
Juhaaha

Viesti Kirjoittaja Juhaaha »

Lähinnä vaan se että kun kritisoit ETC komppeja siitä että ne "on liian rajut, ts. rajoittaa liikaa"

sanoppas mikä järki tossa 300pts rare rajotuksessa on, minkä yksikön se sulkee pois?

Lisäksi miksei Power scrollia voi kieltää jos sitä meinaa tuollaisena pelata (=tuollaisena sitä ei juuri pelata)
Jara- kirjoitti:
amis kirjoitti:... Onko se sitten "taidoistani" (vai nopistani :D) vai aivan jostain muusta kiinni?.
Se, että pärjäät pelimestan turnauksissa johtuu siitä, että ne ovat pelimestan turnauksia :)
Rune
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Rune »

On se dwelleri silti ihan perseestä, jos yksiköstäni voi tippua (ja on useasti tippunut) joko kenraali tai BSB ihan noin vain. Kuuden nopan tuplakutoset ja 5+ heitto on jo todennäköisyyksienkin mukaan aika mahdollinen diili.

Minua kiinnostaa henkilökohtaisesti miten paljon Risto pelaa Fabaa tätä nykyä aktiivisesti, ja kuinka usein käyt turnauksissa? Jotkut väitteesi ovat hieman ontuvia.

Lisäksi en ymmärrä miten tämä kaikki liittyy enää koviin komppeihin. Molempien osapuolten mielipiteet on käyty jo läpi aikaa sitten, ja jos niihin haluaisi palata pitäisi tiputtaa pois kaikki keskustelu siitä, miten tankkeja saa hengiltä ja onko Elon Tietotaito turhan tiukkaa tavaraa verrattuna Tulitemppuihin. Jo kokonainen sivu tekstiä, mikä ei liity mitenkään itse komppien tarpeeseen - perustakaa oma ketju.

Itse olen sillä kannalla, ehkä optimistisestikin, että Warhammerin fantasiapuoleen saa enemmän mieltä rennommalla asenteella ja hyvällä hengellä - myös sen kokoisilla armeijoilla tai monen ihmisen kampanjoilla, joissa yhden pelaajan taipumus powerpelaamiseen ja ylivertaiseen osaamiseen ja listanrakennukseen muihin nähden ei pääse vaikuttamaan liikaa. Yksi esimerkki tulevaisuuden turnauspelaamisesta, nimenomaan tiimipuolella, on faktiojaottelun rakentaminen ja kampanjamainen turnauspelaaminen. Tässä ETC on hyvillä linjoilla - tiimin yhteen pelaaminen on hieno idea antaa vaihtoehto listanrakennustaidoille - mutta ETC:n kilpailuhenkisyys ei taas henkilökohtaisesti ole minulle mieleen, ja sen luomat rajoitteet, jotka ovat aina subjektiivisia; eivät välttämättä subjektiivisia yhden henkilön, vaan yhdenlaisen ryhmän näkökulmasta.

Itse tyhjällä ajallani pohdinkin ja väkerränkin (jos joku ei vielä ole huomannut että minulla on tyhjää aikaa, kun olen kerta kirjoittanut Sotuun viestejä viikon sisään enemmän kuin puolen vuoden aikana) jotain turnaus/kampanjasääntöjen yhteisviritelmää, jolla voitaisiin saada Suomen kilpailuhenkeen kalkkiutuneet matikkamiehet sorvin ääreen ja innostumaan Fabasta uusin näkökulmin. On jo selvää, että kompittomana se ei sovi turnauspeleihin, jotenka itse turnauspelaamista ja formaattia pitää ilmeisesti katsella laatikon joka kulmasta, ja siitä heijastuvista pinnoista.

Olen juonut puoli pulloa viiniä.
#Ostium
http://cabal-ostium.blogspot.fi/

For a Pessimist, I'm pretty Optimistic
Risto.Salonen

K: On se dwelleri silti ihan perseestä, jos yksiköstäni voi tippua (ja on useasti tippunut) joko kenraali tai BSB ihan noin vain. Kuuden nopan tuplakutoset ja 5+ heitto on jo todennäköisyyksienkin mukaan aika mahdollinen diili.

V: onhan se toki selvää, että kenraali ja BSB on ensimmäisenä loitsun tulen alla riippumatta siitä missä yksikössä ne ovat. Monilla armeijoilla toki on hyviä yksiköitä joihin suojata mokomat, esim wood elfeillä tree kinit, jolloin vain 6 epäonnistuu.

Ja sitten itse loitsusta. Siinä sanotaan, jotta jokainen malli ottaa testin ja epäonnistuessaan kuolee. OK, tämän useimmat ymmärtää siten, että jokaista mallia nyt käsitellään yksittäisenä mallina, ja jotkut jopa väittää ettei s.10 säännöt pätisi, koska loitsu on advanced sääntö ja siksi menee ohitse tästä säännöstä joka sanoo, että käytetään korkeinta arvoa yksikössä.
Kuitenkin, olettakaamme, että tätäkin yksikköä käsitellään yksikkönä, jolloin heitämme siis yhtä monta noppaa, kuin yksikössä on malleja ja jokainen epäonnistuminen katsotaan korkeinta voima arvoa vastaan. (uusin FAQ on samaa mieltä, mutta sääntökirja ei ota kantaa siihen, missä vaiheessa arvojärjestyksessä FAQ on).

Miten nyt tiedän, mikä näistä epäonnistumisistani oli kenraalini noppa? Eli minun pitäisi heittää sitä noppaa sille kenraalille erikseen? Niinhän sitä yleensä sanotaan, mutta nyt lyhyesti ihan muuten vain tätä asiaa kaivelen tikulla. Ajatuksena ei ole trollata, mutta saahan sitä provoutua, jos haluaa.

Mitenkä taikuus hyökkäykset osuu? Tieto tästä annetaan Shootin sääntöjen alla, Hit osion kohdalla, Automaattiset osumat osuu automaattisesti, heittoa ei tarvita. Entä mitenkä testit haavoittaa? tämä kerrotaan shooting säännöissä wounding osiossa. Ja samoin löytyy "unusual attacks" kohta, jossa kehotetaan shoottingista poikkeavaa käsiteltävän shootting sääntöjen kaltaisesti. Onko taikuus siis ampumista?

OK, ei ehkä ampumista, mutta käyttää ampu-osion sääntöjä kohdat 4,5 ja 6.

Removing casualties säännöt antaa kaikille tuttua tietoa, ensin R&F malleja, sitten musician, sitten standard sitten champion, ja charruja ei voi näin osua, ellei niitä poimita yksiköstä, ja niihin ei jaada woundeja ellei malleja yksikössä ole 5 tai vähemmän tms vaikka osumia tulisikin tarpeeksi jokaiselle mallille yksikössä. (ja Dwellerhän aiheuttaa yhden osuman kullekin mallille yksikössä).

Template ja characterit sanoo jotta LoS saisi käyttää "unusual" ampumista vastaan. OK, siis meillä on nyt Unusual ampumista, kts yllä, joka aiheuttaa yhtä monta hittiä, kuin mitä yksikössäni malleja on. Jees, siis jos malleja on yhteensä kenraali, bsb, champpa ja 8 muuta. Miksi en saisi noudattaa näitä kaikkia sääntöjä, ja heittää champalle ja charactereille LoS? Lossin jälkeen sitten jos vielä joku tärkeä on saamassa osumaa, heittää sen erikseen ja muut yhtenä nippuna.

Jos nyt sitten vaikka onnistun kolmessa 2+ heitossa, niin heitän 12 noppaa R&F malleihin, ja vaikka epäonnistuisin kaikki, ei champpa ja characterit voi kuolla, koska ne tuupattiin pois alta.

K: Minua kiinnostaa henkilökohtaisesti miten paljon Risto pelaa Fabaa tätä nykyä aktiivisesti, ja kuinka usein käyt turnauksissa? Jotkut väitteesi ovat hieman ontuvia.

V: Onnun muutoinkin, joten ei ihme jos ajatuksenikin. Monestikin ajattelen asioita erilailla kuin toiset, ja sitten taas tulee vastaan kyvyttömyyteni matemaattiseen ajatteluun, kuten oberon tuossa jo mainitsikin.

Pelaan 1-10 kertaa kuukaudessa, ja 8 edikan aikana noin 20 peliä takana. 7. laitoksessa pelasin alle 10 peliä, 6. laitoksessa alle 5 peliä ja 5. laitoksella alle 300 peliä. Nelosella en muistaakseni ehtinyt pelaamaan, ja kakkoslaitoksen "nyt pelataan kakkoslaitosta" peli jäi armeijalistan teko vaiheeseen, ja siihen ettei löydetty mistään kulmaviivainta.

Turnauksissa... Olen käynyt kahdessa turnauksessa elämäni aikana, ja ollut osallisena tavalla tai toisella 5 järjestetyn turnauksen järjestämisessä. Niistä yksikään ei ole ollut FaBa.

K: Itse tyhjällä ajallani pohdinkin ja väkerränkin (jos joku ei vielä ole huomannut että minulla on tyhjää aikaa, kun olen kerta kirjoittanut Sotuun viestejä viikon sisään enemmän kuin puolen vuoden aikana) jotain turnaus/kampanjasääntöjen yhteisviritelmää, jolla voitaisiin saada Suomen kilpailuhenkeen kalkkiutuneet matikkamiehet sorvin ääreen ja innostumaan Fabasta uusin näkökulmin. On jo selvää, että kompittomana se ei sovi turnauspeleihin, jotenka itse turnauspelaamista ja formaattia pitää ilmeisesti katsella laatikon joka kulmasta, ja siitä heijastuvista pinnoista.

V: Kampanjaformaatti on mielenkiintoinen, tosin vaikeasti toteutettavissa, ainakin jos katsoo GW:N kampanja pelejä (BB, Gorka Morga, necromunda ja mordheim) Kaikki kärsii samasta ongelmasta. Pärjääjät pärjää paremmin ja hävinneet häviää rajummin.
Jos joskus kiinnostaa, voin laittaa lyhyen omaviritelmäni luettavaksesi. Sen oikoluku on vähintään yhtä kamalaa, kuin tänne kirjoittamieni tekstien, ja sisältö yhtä turhaa.

Ja minua kiinnostaisi kyllä tutustua ajatuksiisi aiheesta.

Ja sitten itse komppipuheeseen:

K: Lähinnä vaan se että kun kritisoit ETC komppeja siitä että ne "on liian rajut, ts. rajoittaa liikaa"

V: Ja ymmärsin tämän, Siksi kysynkin, en äsken ehkä tarpeeksi selvästi, Mikä kirjoittamistani oli tätä "rajoittaa liikaa" kastia?

K: sanoppas mikä järki tossa 300pts rare rajotuksessa on, minkä yksikön se sulkee pois?

V: tämäkö se oli?
Mitä järkeä on missään rajoituksissa? Ei yleensä mitään, eikä ne yleensä perustu mihinkään erityisen järkevään logiikkaan. Tämä tosin on näistä rajoituksista vähiten järkevä, koska valtaosalla armeijoista ei ole Rare yksiköitä, tai yksikkö on maksimi koossaankin pienempi kuin 300, jolloin rajoitus jäisi hyvin keskitetysti rajoittamaan muutamaa armeijaa, jos nyt oikein muistan niin Bretonniaa, Demoneita, empireä, Ogre Kingdoms ja Vampire count. Näistä se vähiten kiinnostaa empireä, koska se estää flagelanttien maksimi koon ottamasta championia. Bretonniaa tuo syö melko paljon, kun armeijan tehokkain yksikkö rajoittuu max 7 malliin 12 sijasta, ja bannerin ottaminen tiputtaa mahdollisesti jo 6.
Demoneilla kaikki rare valinnat saa kattorajan, paitsi flamerit, joilla se muutenkin niin alhaalla ettei pisteet täyty. Ogre kingdomsilla rare valinnat melko huonosti pelikentällä muutoinkin, ja aika harvoin siinä koossa että rajoitus haittaisi. Mutta vampyyrit... Heillä nuo Wraithit on aika usein kentällä, mutta onko 6 mallia paha rajoitus, tiedä sitä sitten. Blood knightit tosin tippuu varmuudella pois käytettävien listalta.

Toki järkevämpää voisi olla sama 450 pisteen raja kuin specialilla, mutta tällöin se rajoittaisi vain demoeita, vampireita ja ogre kingdomsia. Vieläkin kohdennetumpi rajoite. Pois jättö, no miksi specialia rajoitetaan mutta rarea ei?... no jos specialia ei rajaa, niin miksi sitten corea......

K: Lisäksi miksei Power scrollia voi kieltää jos sitä meinaa tuollaisena pelata (=tuollaisena sitä ei juuri pelata)

V: niin no kaikille saatavilla oleva 35 pisteen book of hoeth, kertakäyttöinen tosin, mutta jotain huonoahan pitää joka esineessä olla.
Ei juuri pelata ei mielestäni ole sama, kuin että se pitäisi kieltää niiltäkin, jotka sitä haluaisi pelata.
Juhaaha

K: sanoppas mikä järki tossa 300pts rare rajotuksessa on, minkä yksikön se sulkee pois?

V: tämäkö se oli?
Mitä järkeä on missään rajoituksissa? Ei yleensä mitään, eikä ne yleensä perustu mihinkään erityisen järkevään logiikkaan. Tämä tosin on näistä rajoituksista vähiten järkevä, koska valtaosalla armeijoista ei ole Rare yksiköitä, tai yksikkö on maksimi koossaankin pienempi kuin 300, jolloin rajoitus jäisi hyvin keskitetysti rajoittamaan muutamaa armeijaa, jos nyt oikein muistan niin Bretonniaa, Demoneita, empireä, Ogre Kingdoms ja Vampire count. Näistä se vähiten kiinnostaa empireä, koska se estää flagelanttien maksimi koon ottamasta championia. Bretonniaa tuo syö melko paljon, kun armeijan tehokkain yksikkö rajoittuu max 7 malliin 12 sijasta, ja bannerin ottaminen tiputtaa mahdollisesti jo 6.
Demoneilla kaikki rare valinnat saa kattorajan, paitsi flamerit, joilla se muutenkin niin alhaalla ettei pisteet täyty. Ogre kingdomsilla rare valinnat melko huonosti pelikentällä muutoinkin, ja aika harvoin siinä koossa että rajoitus haittaisi. Mutta vampyyrit... Heillä nuo Wraithit on aika usein kentällä, mutta onko 6 mallia paha rajoitus, tiedä sitä sitten. Blood knightit tosin tippuu varmuudella pois käytettävien listalta.

Toki järkevämpää voisi olla sama 450 pisteen raja kuin specialilla, mutta tällöin se rajoittaisi vain demoeita, vampireita ja ogre kingdomsia. Vieläkin kohdennetumpi rajoite. Pois jättö, no miksi specialia rajoitetaan mutta rarea ei?... no jos specialia ei rajaa, niin miksi sitten corea......
Harmi vaan että Empireä se ei kiinosta, flagelantit saa coreen. Blood nihtit ei oo vamppyyreille pakollisia, ennemin ottaa vaan niitä 50+ ghoulin laattoja.

K: Lisäksi miksei Power scrollia voi kieltää jos sitä meinaa tuollaisena pelata (=tuollaisena sitä ei juuri pelata)

V: niin no kaikille saatavilla oleva 35 pisteen book of hoeth, kertakäyttöinen tosin, mutta jotain huonoahan pitää joka esineessä olla.
Ei juuri pelata ei mielestäni ole sama, kuin että se pitäisi kieltää niiltäkin, jotka sitä haluaisi pelata.
Sun selityksen perusteella luulin että kaikista tuplista tulee miscasti. olen vieläkin sitä mieltä että ko. itemi pitäisi bänniä, pääsee kaikkein helpoimmalla. Onko sulla jotain perusteluja miksi se pitäisi sallia?

Ja mitähän kirjaa sää luet jos oot sitä mieltä että weed elf kenraalin saa treekineihin piiloon? Uusin FAQi aika helvetin selkeästi sanoo että jos jokaisen modellin pitää ottaa S-testi, käyttävät ne omaa Strenaansa siihen, jos taas yksikön pitää ottaa S-testi, käytetään korkeinta mahdollista S- arvoa.
Jara- kirjoitti:
amis kirjoitti:... Onko se sitten "taidoistani" (vai nopistani :D) vai aivan jostain muusta kiinni?.
Se, että pärjäät pelimestan turnauksissa johtuu siitä, että ne ovat pelimestan turnauksia :)
GobbladasSquig

Viesti Kirjoittaja GobbladasSquig »

Lore of fire > steam tank
Tsekkaa uusi Cabal Ostium -blogi! http://cabal-ostium.blogspot.fi/
Risto.Salonen

Juhaaha kirjoitti: Sun selityksen perusteella luulin että kaikista tuplista tulee miscasti. olen vieläkin sitä mieltä että ko. itemi pitäisi bänniä, pääsee kaikkein helpoimmalla. Onko sulla jotain perusteluja miksi se pitäisi sallia?

Ja mitähän kirjaa sää luet jos oot sitä mieltä että weed elf kenraalin saa treekineihin piiloon? Uusin FAQi aika helvetin selkeästi sanoo että jos jokaisen modellin pitää ottaa S-testi, käyttävät ne omaa Strenaansa siihen, jos taas yksikön pitää ottaa S-testi, käytetään korkeinta mahdollista S- arvoa.
Ensimmäiseen:
Toki ehkä hämää, kun en erikseen maininnut sitä, että power scrolliin erikseen kirjattu teksti, "lisäksi aiheuttaa miscastin" jätetään pois.

No en varsinaisesti keksi mitään syytä miksi se pitäisi kieltää, mutta siis jos kevyt komppaus on sitä että se kielletään niin OK, sitähän tässä haen, jotta mitä se kevyt on.

toiseen: Sitä wood elffien kirjaa, missä forest spirit saa liittyä forest spiritteihin, ja kenraalille saa ostaa forest spirit ominaisuuden, kuten heroille ja velhoille. Kenraalille esim. wildrider kindred ja great stag ja hyvin menee tree kin yksikköön. Joukkoon Maagu unicorneliuksen kanssa, ja MR 2 tuli kaupanpäälle.

Ominaisuustestien suhteen olet oikeassa. Uusin sääntö FAQ muutos on muuttanut tätä toimintaa. Melkein alkoi kiinnstamaan, jotta miksi koko sääntö (sivu 10) on ikinä kirjoitettu, kun sille ei taida olla enää mitää käyttöä, vai onko olemassa jokin joka sanoo "unit must pass a test"..? Erikoiseksi menee tämänkin pelin pelaaminen, kun joka pelikerta on eri säännöt käytössä.
Oberon

Viesti Kirjoittaja Oberon »

Ihan kirjasta tarkistamatta, swords of revealing lig.. eikun net on amyntok lore of lightista pistää testailemaan yksikön stateilla.

Musta aika hyvät kevyet kompit, jo useasti täälläkin esitetyt: ei spessuja, ei tuplarareja, ei power scrollia tai folding fortressia, have fun. Eroina siun komppeihin: ei muokkailla esineiden sääntöjä, ei yksikkörajoituksia pääluvun tai pistehinnan mukaan.

Btw, jos lähtee dwellerillä metsästämään hahmoja (ihan validi suunnitelma, varsinkin jos ei etc-tyyliin anneta look out siriä), ei ole mitään väliä sillä mihin yksikköön sen charrun isket. Se voi kulkea yksin tai tosiaan roikkua tree kinien mukana, jos sillä arkkimaagilla on s3 niin totta helvetissä taiotaan dwelleriä sinne. Olin varsin iloinen, kun 10 TK-lurkin yksiköstä dwelleri nappas kaks pappia ja 3 lurkkia, vieressä ois toki ollut ~30 lurkin boksi kingilläkin mut eihän sinne kannattanut taikoa.

Oot btw tooodella hakoteillä, jos meinasit sääntiksen antavat FAQienkaan avustuksella look out siriä/yhteisiä statteja/osumien randomointia vaikkapa dwellerin kanssa :)
Ajatuksena ei ole trollata, mutta saahan sitä provoutua, jos haluaa.
unintentional troll is succesfull. :/
MYYN CSM&DA-armeijaa!

"Tervetuloa Orivedelle pelaamaan. Täällä sorsankin saa piiloon."
Juhaaha

Miten forest spiritit ja MR2 suojaa sua dwellersiltä?

Mikä siinä dwellersissä on sellanen että et tajua jos sanotaan että EVERY MODEL MUST TAKE A STRENGHT TEST.
Jara- kirjoitti:
Risto.Salonen

K:Ihan kirjasta tarkistamatta, swords of revealing lig.. eikun net on amyntok lore of lightista pistää testailemaan yksikön stateilla.

V: Ok, löytyi. Voisipa vaan todeta, jotta tuon kohdan olisi voinut kirjoittaa jo sääntöihinkin siten, että "yksikön ollessa kohteena, käöytetään korkinta arvoa", eikä "jos mallilla (tai yksiköllä) on useampia kuin yksi arvo, niin käytetään näistä suurinta." Melkein koen olevani totaalinen pässi tässä, kun en tajunnut, että mitä tarkoittivat.

K: Musta aika hyvät kevyet kompit, jo useasti täälläkin esitetyt: ei spessuja, ei tuplarareja, ei power scrollia tai folding fortressia, have fu

V: Ok, koskisiko tämä nyt sitten kaikkia armeijoita (lue: myös HE?), ja kumpaan "kevyen kompin" turnaukseen mielummin lähtisit, 2400 vai 2000, jos maks käytössä oleva aika olisi max 8h ensimmäisen pelin alusta tulosten ilmoituksen loppuun.

K: Btw, jos lähtee dwellerillä metsästämään hahmoja

V: Juu, näinhän tuo nyt sitten on tarkoitettu, ja joo, kyllähän se vituttaa, kun 5 voiman hahmoja lähtee 3/3, ja 4 voiman perus jannuja 4/12. Ei kauheasti hymyilyttänyt. Tosin revanssissa sainkin sitten takaisin oikein tosissaan, kun Dwelleri söi 3/12 perusjannua ja 0/3 charrua, ja S10 jätti plätty vei 2/3 maagin suojayksiköstä, ja woundin maagilta. Aiheeseen hieman liittyen, kuinkas väärin on tulkita miscastin aiheuttamat vammat taikuuden aiheuttamiksi? fluffia kun lukee, niin niissähän nimenomaan puhutaan taikuuden voimien karkaamisesta yms kun selitetään mikä iski sen lätyn tms.

K: Oot btw tooodella hakoteillä, jos meinasit sääntiksen antavat FAQienkaan avustuksella look out siriä/yhteisiä statteja/osumien randomointia vaikkapa dwellerin kanssa :)

V: joo, saihan sitä kai yrittää rinnastaa sitä templateen. Purple sun mielestäni kuitenkin on sekeästi template, eli "unusual shooting", joten mikä siinä risoo ettei LoS muka toimi?

JUHAA: tota, kunhan vain mainitsin, jotta sen velhonkin saa laittaa tree kineihin siinä kirjassa, mitä minä luen, en varsinaisesti nyt mistään muusta puhunut. Pahoitteluni turhasta epäselvyydestä.
HerraMauno

Viesti Kirjoittaja HerraMauno »

Risto.Salonen kirjoitti: K: Musta aika hyvät kevyet kompit, jo useasti täälläkin esitetyt: ei spessuja, ei tuplarareja, ei power scrollia tai folding fortressia, have fu
Ootko koskaan pelannu noin sataa repeater crossbowia vaistaan? ei muuten ihan hirveen palkitsevaa ole.
Oberon

HerraMauno kirjoitti:
Risto.Salonen kirjoitti: K: Musta aika hyvät kevyet kompit, jo useasti täälläkin esitetyt: ei spessuja, ei tuplarareja, ei power scrollia tai folding fortressia, have fu
Ootko koskaan pelannu noin sataa repeater crossbowia vaistaan? ei muuten ihan hirveen palkitsevaa ole.
Feilasit, lainaamasi pätkä on meitin ja Risto laitto vaan K:n alkuun jotta tiedettäisiin mihin se vastaa (ei näköjään onnistunut). Ei oo palkitsevaa ei, mutta kevyitä komppeja pyydettiin, laitoin siis vain ne tärkeimmät.

Ristolle:
hmm, tuolla kirjoitusasulla joo. 2k.

Ei ole yhtään väärin, tsekkaa FAQ.

Purple sun on template joo, ja siksi antaa LOSit, dwelleri sanoo että kaikki ottaa hitin, väistele siinä niitä. Lisäksi FAQ.
MYYN CSM&DA-armeijaa!

santso

Viesti Kirjoittaja santso »

...noi oberonin mainitsemat kompit olis ihan jees jos totta puhutaan... tarpeeksi kevyet, olettaen et luotetaan siihen et ihmiset ei lähde persreilemään(miks kaikki ottaa aina jonku ääriesimerkin kun puhutaan kevyistä kompeista? kyl sen sadanki röpöttimen kestää jos pelaa oikein ja on edes jotenkin varautunut hirmuseen määrään ammuntaa, ei kaikki pelaa automaattisesti tommosilla listoilla jos ne on sallittuja).
Omenapiirakka on tietäjien ruokaa.
LAV-Kitsune-

Viesti Kirjoittaja LAV-Kitsune- »

Tuollaiset sadan repeaterin käytöt nyt on melkoista riskipeliä turnauksissa, eikä loppujen lopuksi edes sellainen joka toimisi välttämättä kaikkia vastaan hyvin. Esimerkiksi Brettejä ammuskellessa kaikki 200 laukausta tappaisi ilman range miinuksia vain 6,94 ritaria, jonka jälkeen ritarit sitten jyräisivätkin koko loppu armeijan kasaan. Lore of lightilla varustettu lista myös rikkoisi aika hyvin tuollaisia, joten empä oikesti usko että tuollaisia tulisi hirveästi turnauksissä näkymään, vaikka kompit olisivatkin hyvin kevyet.

Pointtina siis se, että vaikka tuollainen voi toimia kaveripelissä hyvin, niin turnauksiin listat pyritään rakentamaan tasapainoisesti niin, että niillä pärjätään hyvin erilaisia kokoonpanoja vastaan ja mahdollisesti vielä erilaisissa skenaarioissa. Voi olla aika tukalaa esimerkiksi meeting skenaario tuollaisella sadan jousen armeijalla puhumattakaan siitä että turnausjärjestäjä saattaa keksiä vielä jotain pientä mukavaa lisäksi. Kevyiden komppien (spessut, power scrollit yms) lisäksi skenaariot tasapainottavat pahimpia ylilyöntejä. Omien kokemuksien mukaan se on yleensä tarpeeksi, sillä kun jokainen skenaario vaatii vähän eri asiaa, pitää myös lista rakentaa sen mukaan.
Lord of Carcassonne

Viesti Kirjoittaja Lord of Carcassonne »

Oberon kirjoitti:

Musta aika hyvät kevyet kompit, jo useasti täälläkin esitetyt: ei spessuja, ei tuplarareja, ei power scrollia tai folding fortressia, have fun. Eroina siun komppeihin: ei muokkailla esineiden sääntöjä, ei yksikkörajoituksia pääluvun tai pistehinnan mukaan.
Ei spessuja, ei tupla rareja, ei power scrollia tai folding fortressia. Kiitos oberon. tämän kevyen kompin taidan ottaa omaan turnaukseen(Riimukirves cup) etc:n sijaan.
Warhammer The Old World Alkaen 13.4.2024.
Bretonnia V/T/H 1/0/2

Warhammer Armies Project (1.8.2023 lähtien)
Bretonnia V/T/H 5/2/7
Nippon (Kun armeija on valmis) V/T/H 0/0/0
Oberon

Ok, kerro sit kuinka moni tuli perseilemään satojen tuhansien yksiköillä. :)
MYYN CSM&DA-armeijaa!

Lord of Carcassonne

Viesti Kirjoittaja Lord of Carcassonne »

Oberon kirjoitti:Ok, kerro sit kuinka moni tuli perseilemään satojen tuhansien yksiköillä. :)
ok :). Saas nähä vaivautuuko kukaan edes pelaan. Mutta jos ei niin sit panostan tohon 40k turnauksiin.
Warhammer The Old World Alkaen 13.4.2024.
Bretonnia V/T/H 1/0/2

Warhammer Armies Project (1.8.2023 lähtien)
Bretonnia V/T/H 5/2/7
Nippon (Kun armeija on valmis) V/T/H 0/0/0
smaxx
Valvoja

Viesti Kirjoittaja smaxx »

Lord of Carcassonne kirjoitti:Ei spessuja, ei tupla rareja, ei power scrollia tai folding fortressia. Kiitos oberon. tämän kevyen kompin taidan ottaa omaan turnaukseen(Riimukirves cup) etc:n sijaan.
Kävin Turun tiimiturnauksessa ihan kokeeksi tönimässä 2k armeijalla kahta 47 Bloodletterin lauttaa heraldeilla ja muutamalla tukiyksiköllä (10*horrorit heraldilla(life), 6*flamerit+pari fiendiä). Ja ei tuollaiselle setille tasapisteissä mahtanut mikään mitään, dark elffeistä 1600 pinnan voitto, kääpiöiden totaaliammunta ei tehnyt mitään muuta kuin poisti toisen fiendin, Wocit saivat toisen fiendin pois. 1600+1200 pinnan woc+VC liittoa vastaan tuli 250 pinnan tappio, kun heraldi kuoli uskomattomaan nopan heittoon. Siinäkin pelissä oli edellytykset löylyttää vastustaja pienellä onnenkantamoisella. Jos tuollainen letterilautta pitää möyhentää viimeiseen jantteriin, niin saa sitä aika paljon kurittaa ennen kuin tulee pisteen pistettä.

En ole ihan varma siitä, onko noiden letterilauttojen työntäminen eteenpäin kuitenkaan mikään taitopelaamisen taidonnäyte. Voi olla ihan tarpeen vähän laajempi komppipaketti ETC tyyliin. Lisäksi kannatan sitä, että turnauksissa saa pisteitä puoliin tyhjennetyistä yksiköistä (myös puoliin woundeihin tiputetut sankarit, koneet tms).
Nopat ja Taktiikka Ry
Pääkaupunkiseudun pelikerho
Liity Nopat ja Taktiikka Pelien sopiminen -ryhmään : https://www.facebook.com/groups/553301271491198/
Risto.Salonen

smaxx kirjoitti: Lisäksi kannatan sitä, että turnauksissa saa pisteitä puoliin tyhjennetyistä yksiköistä (myös puoliin woundeihin tiputetut sankarit, koneet tms).
Tästä olen ihan samaa mieltä.

Kun yksiköiden koot kasvaa, on se entistäkin parempi.

Tosin skenaario pohjaisuus vähentää tarvetta moiselle.

Pelkästään tapoista pelaaminen on kuitenkin yhä faban puolella melko yleistä.
Juhaaha

Draft V ulkona, keksivät viimeinkin kieltää delffien lentosirkuksen. Pedot, ogret ja Tomb kingit saa 200pts extraa, jee

http://warhammer.org.uk/phpBB/viewtopic ... 18&t=82786
Jara- kirjoitti:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “FB: Yleiset keskustelut”