Miniatyyrien lakkaus

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
Ninnu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ninnu »

Corian kirjoitti:Jos nyt oikein ymmärsin niin ensiksi figuun kannattaa siis pistää kerros vaikkapa miniature paintin purkki lakkaa tai Citadelin gloss varnishia vai olisiko mastonin spray lakka parempi.
Ja tämän jälkeen tappaa kiilto talenssin lakka spreillä.

Voi olla hieman hölmö kysymys, mutta kysympäs kuitenkin etten kallis arvoisia figuureitani pilaisi. Riittääkö tuo talenssin sprey lakka pitämään ne maalit figuissa vai tarvitaanko alle juuri noita purkki lakkoja tai vaikka mastonin spray lakkaa?
En itse suosittelisi kovin hienoihin tuotoksiin Mastonin lakkaa. Olen kuullut myös kovasti vastustusta. Mutta voihan sitä kokeilla miten se itsellesi toimii.

Itse käytän kiiltävää purkkilakkaa alla (kiiltävä lakka on kestävämpää ja ekastisempaa kuin matta). Ja päälle kiillontappoon Talenssin spreitä. Yksistään se ei riitä jos pelikäyttöön nappejasi aiot.
Jag känner en bot
Hon heter Anna. Anna heter hon,
och hon kan banna banna dig så hårt
Hon röjer upp i våran kanal.
RoQue

Viesti Kirjoittaja RoQue »

Ninnu, ootsä nyt ihan varma et niist nappuloist kuluu maalit pelikäytös jos heittää vaan kerroksen talensia päälle? En viitsis kato haaskata enempää aikaa lakkailuun sit kun lakkaan figuni...
Ninnu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ninnu »

RoQue kirjoitti:Ninnu, ootsä nyt ihan varma et niist nappuloist kuluu maalit pelikäytös jos heittää vaan kerroksen talensia päälle? En viitsis kato haaskata enempää aikaa lakkailuun sit kun lakkaan figuni...
No lakkaas kuule ihan niinkuin huvittaa. :-) En minä ole 100% varma yhtään mistään.
Jag känner en bot
Hon heter Anna. Anna heter hon,
och hon kan banna banna dig så hårt
Hon röjer upp i våran kanal.
saimon

Viesti Kirjoittaja saimon »

Siis onks mitään lakkaa mikä ei kiillä ja suojaa figuu hyvin?
Mysterous

Viesti Kirjoittaja Mysterous »

luv_fist kirjoitti:Siis onks mitään lakkaa mikä ei kiillä ja suojaa figuu hyvin?
Mastonin matta lakka isolla ämmällä on kuulemani mukaan ollut mainio vaihtoehto.
Narttu

Viesti Kirjoittaja Narttu »

Lakkaa on tullut käytettyä aika satunnaisesti jaksamisen mukaan mutta viimeaikoina en ole uskaltanut pahemmin lakkailla. Nimittäin maalattuani Vampire Countsien Black Coachin nightmareja MiniatyrePaints:n mattalakalla, mareista lähti inkit liikkeelle. Muovifiguissa oli n. 3 kerrosta Citadelin maalia + Citadelin black ink, kuivumisaikakin viimeisimmän maalauksen jälkeen ainakin 2 päivää. En mielestäni pahemmin "hinkannut" siveltimellä eikä vastaavaa ole aiemmin tapahtunut. :| Perk****
Baldur

Viesti Kirjoittaja Baldur »

Suositelkaas jotain mattaa purkkilakkaa.
Mitä MP:n mattalakkaa kokeilin, niin mattamaali rupesi kiiltämään. Ei yhtä pahasti kuin kiiltävällä lakalla, mutta silmin nähtävästi kumminkin.
d.d

Viesti Kirjoittaja d.d »

Narttu kirjoitti:Lakkaa on tullut käytettyä aika satunnaisesti jaksamisen mukaan mutta viimeaikoina en ole uskaltanut pahemmin lakkailla. Nimittäin maalattuani Vampire Countsien Black Coachin nightmareja MiniatyrePaints:n mattalakalla, mareista lähti inkit liikkeelle. Muovifiguissa oli n. 3 kerrosta Citadelin maalia + Citadelin black ink, kuivumisaikakin viimeisimmän maalauksen jälkeen ainakin 2 päivää. En mielestäni pahemmin "hinkannut" siveltimellä eikä vastaavaa ole aiemmin tapahtunut. :| Perk****
Mulla on joskus ollut sama ongelma MP:n mattalakan kanssa, ja kyllä tuli kiroiltua kun muutaman tunnin uurastus näytti lakkauksen jälkeen ihme söherrykseltä. Nykyään maalaan figuni aina ensin Citadelin spraylakalla ja sen jälkeen vasta MP:n mattalakalla. Kiiltoa jää aavistuksen verran, mutta pysyypähän maali figuissa. Joskus MP:n mattalakan kanssa on ollut myös tuo "jäätynyt vesi lasipullossa" (vai mikä se oli :)) ongelma, josta joku täällä mainitsikin. Täytyy vain varmistaa, että pensseli, jolla lakkaa sutii on puhdas ja ettei lakkaa laita liian paksua kerrosta niin homman pitäisi hoitua. Ensimmäisiä kertoja kun lakkailee, kannattaa lakkaa kokeilla vanhoihin figuihin jotta oppii tuntemaan lakan käyttäytymistä eikä sitten turmele hienoimpia pikku-ukkojaan huolimattomalla lakkauksella.
Cuchulainn
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Cuchulainn »

Tulipahan tässä kokeiltua Talensin mattalakkaa, normaali purkkiversio siis eikä spray - kolme ohutta kerrosta ja figu kiiltää muuten kun kerpele!! :?
Count the bodies like sheep, to the rhythm of the war drums...
Lay your head down, sleep, to the rhythm of the war drums...
Gorkiporki
Sotavasaran Maalaajamestari 2008

Viesti Kirjoittaja Gorkiporki »

Mä en kyllä ole saanut Mp:n mattalakkaa ikinä kiiltämään mut se inkki juttu voi kyllä tapahtua. Nyt viimeaikoina kun olen taas siirtyny mp:n lakkoihin niin sitäkään ongelmaa en ole havainnut.
Modern cars - they all look like electric shavers.
viljo

Viesti Kirjoittaja viljo »

Mysterous kirjoitti:
luv_fist kirjoitti:Siis onks mitään lakkaa mikä ei kiillä ja suojaa figuu hyvin?
Mastonin matta lakka isolla ämmällä on kuulemani mukaan ollut mainio vaihtoehto.
en suosittele mastonin MATTA lakkaa...kiiltää todella pahasti vaikka laittaisi aivan ohuen kerroksen

en edes uskalla kuvitella millainen kiilto mastonin normaalissa lakassa on
Robocop

Viesti Kirjoittaja Robocop »

Mä en lakkaa koskaa mun figuja. ei tuu hyviä.. Paitsi kyllä metalliukot kannattaisi lakata.
One Man Army.
"Eat shit and live, asshole!" -Marshal Law
TranssiApina

Viesti Kirjoittaja TranssiApina »

Mä lakkaan kaikki ukkoni nykyään...
Walloittaja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Walloittaja »

Eli lyhyesti mikä on paras mattalakka peli figuihin?
Mä voisin ihan hyvin pelata noita Harpyjoita vaikka niillä ei ois yhtään attackia! (c) Nazreg
Zarathustrian
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Zarathustrian »

Talens on paras. Mutta paras myös maksaa.
LedByReaper

Viesti Kirjoittaja LedByReaper »

ok.. eli mastonin lakkaa kiiltää kuin juuri vahattu lattia... :'/
Ride through the valley in thunder and rain
the battle is raging, redeem this domain.
Walloittaja
Viesti:

Kiiltääkö Citadellin lakka pahasti?
Mä voisin ihan hyvin pelata noita Harpyjoita vaikka niillä ei ois yhtään attackia! (c) Nazreg
Zarathustrian
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Zarathustrian »

Riippuu siitä kuinka paksun kerroksen sitä pistät. Ohut kerros ei kiillä niin paljon kuin paksu kerros. Eli oseampi ohut kerros niin kiilto pysyy edes hieman kurissa. Itseäni tuo pienoinen kiilto ei haittaa.
Riio-Kola

Viesti Kirjoittaja Riio-Kola »

Zarathustrian kirjoitti:Riippuu siitä kuinka paksun kerroksen sitä pistät. Ohut kerros ei kiillä niin paljon kuin paksu kerros. Eli oseampi ohut kerros niin kiilto pysyy edes hieman kurissa. Itseäni tuo pienoinen kiilto ei haittaa.
Riippuu tietysti mitä lakkaat eikös olisi aika hienoa lakata aseet kiiltävällä lakalla ja vaatteet matalla?
Walloittaja
Viesti:

Ok, toivotaan ettei se todellakaan kiiltele hirveästi (ei pieni kiilto ketään tapa).
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”