"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Uutta maalisettiä

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
Xenon
Peliporukkavalvoja

Uutta maalisettiä

Viesti Kirjoittaja Xenon »

Maalit ovat tehneet joukkokuoleman ja niitä on elvytelty ihan tarpeeksi joten pitää varmaan suoda heille ansaittu lepo. Ajattelin siis pistää koko maalisetin uusiksi ja vaatimuksina on siis kierrekorrkki tai joku muu 'ei ilmastoitu' korkki vaihtoehto jossa maalit säilyisivät kuivumatta mahdollisimman pitkään. Pohdiskelinkin tässä että mikähän setti kannattaisi ostaa? Onko tässä edes mitään miettimistä? Vai pistänkö sen vallejon setin suoraan tilaukseen?

Ajattelin nyt kuitenkin kysäistä jos jollain olisi jotain muita hyviä ehdotuksia. Anyone?
Kaapelikala

Re: Uutta maalisettiä

Viesti Kirjoittaja Kaapelikala »

Vallejo toimii. Myös P3 ja Coat d'Arms (samaa kamaa samoissa purkeissa) toimivat. Noiden kanssa pitää vaan pitää korkin reunat puhtaina (ihan kuin Vallejollakin), että menee hyvin kiinni.

CdA on omasta mielestäni parasta, mitä olen kokeillut koostumuksensa ja pigmenttinsä takia. Vähän kumimaista ja pensseli liukuu sillä aivan loistavasti.
andeth

Viesti Kirjoittaja andeth »

Sanoisin että Vallejo. Kauan en ole vielä noita käyttänyt, mutta tippanokka on parhautta <3
Vesihiisi

Viesti Kirjoittaja Vesihiisi »

Mitä olen koittanut kaivella niin olen ymmärtänyt, että P3 maaleissa on nestemäistä pigmenttiä, kun taas Coat d' Arms maaleissa jauhemaista. Tulevat kuitenkin samalta valmistajalta samoissa purkeissa. Purkit on oikein hyviä ja säilöö maalit luotettavasti, kunhan ei anna maalin kerääntyä siten, että estää kunnollisen sulkemisen.

Löysin sattumalta Citadelin vanhoja maaleja, joihin kuuluu Moody Blue, Bilious Green ja Titillating Pink. Maalit oli aikoinaan avattu, mutta silti täysin kunnossa kaikkien vuosien jälkeen. Korkkiin oli kertynyt maalia ja purkin sisäseinämiin on muodostunut ohut maalikalvo, mutta muuten ei mitään ongelmaa. GW:n uudet maalit varmaan kuivuvat muutamassa vuodessa sellaisiksi, että juuri ja juuri ehkä saa pelastettua, mutta nuo ovat mahdollisesti olleet 10 vuotta tai pidempään käyttämättöminä ja ovat nyt täysin käyttökunnossa pienellä siistimisellä.

Vallejon maalit varmasti säilyvät myös hyvin. Tippapullosta jotkut tykkäävät, mutta on niissä ongelmansakin. Joskus annostelu on kovin hankalaa, vaikka toista luulisi. Osa maaleista on litkua, kun osa taas on paksua. Kyllä Vallejo hyvä on. Itse vain olen hieman turhautunut sen maaleihin ja olen tykästynyt noihin HMG:n maaleihin (Coat d' Arms, vanha Citadel ja P3). Suurelta osin tuo johtuu tuosta purkista, käyttökokemuksia ei juurikaan vielä ole.

//Edit: lisättäköön vielä, että varsinkin P3 maaleissa peittävyys on ensiluokkaista ohennettunakin, ettei tarvitse sen kanssa tapella. Jälki on myös tasaista ja hieman satiinimaisen kiiltävää. Vallejolla alkoi kovasti häiritsemään vinyylimäinen ja kiiltävä pinta joidenkin maalien kohdalla.
Miau.
Xenon
Peliporukkavalvoja

P3 on vähän ongelma kun eivät mene yks yhteen noi värikartat gw maalejen kanssa niin voi olla vähän shokki aluksi totutella.. Sitten nuo läppäkorkit ei kyllä hirveästi houkuta vaikka ehkä toimivatkin oikein käytettynä. En vaan tiedä että jaksanko/muistanko putsata niitä tarpeeksi säännöllisesti. ;D Sitten toi tippanokka on kyllä märkäpaletin kanssa niin voitokas. Ja tässä koetin kattella mutta ei taida CDA tehdä mitään maalisettiä jossa tulisi kaikki heidän maalit? En ainakaan löytänyt kuin tuollaisia rotu kohtaisia settejä. Mutta noita cda metallimaaleja voisi kyllä muutaman ostella ja vähän testailla. Vallejon ovat kuullemma aika huonohkoja?
Vesihiisi

Viesti Kirjoittaja Vesihiisi »

Itse olen huomannut, että monet ulkomaanfoorumeilla suosittelevat joko vallejon tai GW:n metalleja. CdA metalleista en osaa sanoa mitään. P3 metalleja lukemani perusteella kannattaa välttää, tai ainakin nuo ovat olleet alkuvaiheessa huonoja?

Vallejo Game Coloria olen itse käytellyt ja kyllä se sinänsä toimii. Voi olla etten ole tarpeeksi ravistellut, mutta joissain väreissä on sellaisenaan figuuriin laittaessa tullut sellainen kiiltävä ikäänkuin pinnan päällä kelluvan näköinen vinyylimäinen värikerros ja sitten on pitänyt korjata GW:n foundationeilla. Jotkut ovat kirjoitelleet, että Vallejoa pitäisi ravistella useamman minuutin ajan, mutta itse en ole varmaan minuuttia pidempään jaksanut. Vallejon tippapulloissa on ollut myös sellainen ongelma, että ravistuksen jälkeen maalia on vain tursunnut pullosta ja sitten olen nopeasti heittänyt jättitipan paletille ja laittanut korkin kiinni. Maalihävikki tuntuu olevan aika suurta ja kunnollinen puhdistus vaatisi paljon työtä. Märkäpaletilla saattaa kyllä toimia. Varmaan kaikissa maalilinjoissa on myös omat hyvät ja huonot maalinsa. Voi olla, että Model Color olisi parempaa, mutta ilmeisesti kuluu helposti pois.

P3 maaleissa tosiaan on nuo sävyt aika erilaiset. Yksittäisiä katsomalla löytää kyllä aika samanlaisia, mutta tuskin aivan vastaavaa. Jos jotain vanhaa armeijaa meinaa jatkaa niin toki Vallejolta löytyy kyllä parempi vastaavuus. Voisi helposti sanoa, että kannattaa kokeilla eri valmistajien maaleja, mutta toki siinä on ongelma, jos pitäisi heti saada toimivat värit, eikä halua rahoja levitellä joka suuntaan kokeilumielessä. Vallejo vie siinä selvästi voiton, kun voi suoraan katsoa mikä väri vastaa mitäkin.

Omalla kohdalla olen aikeissa maalata Warmachine figuureja suunnilleen valmiiden väriteemojen mukaan, joten noiden kanssa on helppoa. Warhammereihin sitten olen tekemässä Green Stuffista Marineita ja kääpiöitä omilla väriteemoilla, joten noidenkaan puolesta ei ole ongelmaa. Space Wolffeja, jos joskus saan aikaiseksi rakennella, niin löytyy niillekin sopivat värit pienellä miettimisellä, vaikka Codexien teemojen suora kopiointi ei ehkä onnistuisikaan.
Miau.
thamus

Viesti Kirjoittaja thamus »

Tuossa on linkki joku aika sitten tulleista reaperin maaleista.
Laatu on tosi hyvä ja kaikki tekniikat onnistuu paremmin kuin gw maaleilla.
Pullot ovat hyvät tiiviit mutta ei tarvii naama punaisena vääntää auki, annostelu on helppoa.
http://www.reapermini.com/Paints

Hintakaan ei ole paha verrattuna laatuun. Suosittelen.
Reaperiltä löytyy myös ohjelma jolla etsiä värejä ja sen jälkeen tilata se väri tasen tarkkaan.
Myös valmiit väri kartat löytyy.
Toivottavasti oli apua.
When i see basilisk i say; For the Emperor.
When i see Slaanesh Demonettes i say; Fuck the Emperor, Hurray the Slaanesh.
Xenon
Peliporukkavalvoja

Hmm nuo Reaperithan vaikuttavat tosiaan ihan hyviltä. En onneksi vielä kerennyt tilaamaan mitään. Noiden core coloreiden ja HD eroavaisuudet tosin kiinnostaisi vähän tarkemminkin. Nuo core colourit kuitenkin ovat vissin sellasia yleismaaleja joilla onnistuu vähän kaikenlainen? Hintaahan noilla kyllä pikkuisen enemmän taitaa olla kuin Vallejoilla. Valinnanvaraakin kyllä löytyy.. Ehkä vähän liiaksikin asti. :D Vaikea päättää mitä tilaisi. Isompi 108 maalin setti kustantaisi aika mukavat 250e ja 54 maalia ei taas toisaalta ehkä riitä.. Vallejon setti olisi melkein puolet halvempi, tosin ei ihan yhtä montaa maaliakaan sisällä mutta purkkejen määrä olisi ehkä hieman optimaalisempi eikä olisi tuota valinnan vaikeutta. :D

Mutta kiitos vinkistä, pitääpä pistää mietintään. Paljon kivoja sävyjä ainakin oli tuolla sävykartassa. Ja HD maalit vois olla kans aika kokeilemisen arvoisia.
thamus

En ihan varma ole mutta ero taisi olla siinä että toisessa pikmentti on jauhe ja hd:ssa on nestemäinen.
Itselläkin menee mallit näköjään uusiksi, onhan nuo citadelin lasipurkki maalit kestäni aika pitkään.
Kaapelikala

Viesti Kirjoittaja Kaapelikala »

Missä vaiheessa Citadel teki lasipurkkimaaleja?
Hammerheart

Viesti Kirjoittaja Hammerheart »

thamus kirjoitti:Tuossa on linkki joku aika sitten tulleista reaperin maaleista.
Laatu on tosi hyvä ja kaikki tekniikat onnistuu paremmin kuin gw maaleilla.
No ei vähä mitään.
Kaapelikala kirjoitti:Missä vaiheessa Citadel teki lasipurkkimaaleja?
Ei ikinä.

Lasipurkeista ei tule itselle mieleen kuin Miniature Paints noin niin kuin figumaalirintamalla.
Inouj kirjoitti:Väliin tietty kommentoi joku pelihipsteri, joka ei tiedä kommentoimastaan asiasta mitään, siirryttyään jo vuosia sitten pelaamaan GW:n main stream tuotteita "parempia" pelejä.
thamus

Joo ei ne ollu citadelin muistin väärin, Miniature Paints ovat.
Vanhuus ei tule yksin, maalitkin menee samalla.
Onnistuu tietysti Gw maaleilla kanssa mutta jotenkin tuntuu helpommilta hallita nuo hd maalit.
Se voi olla tietysti minussa vika.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”