"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Tussilla silmät päähän?

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
muro

Tussilla silmät päähän?

Viesti Kirjoittaja muro »

Luin joskus jostain (?), että jotkut tekevät figuilleen esim. silmämunat ja freehandit jonkin sortin tusseilla. Itsellänikin käsi tärisee jo sitä vauhtia, että ei mitään toivoo osua pensselillä oikeaan kohtaan, joten kysymys kuuluu: millaisista tusseista on kyse ja mistä kyseisiä tusseja on saatavilla?

kiitos jo etukäteen.
Remos

Re: Tussilla silmät päähän?

Viesti Kirjoittaja Remos »

0,1mm on aika hyvä silmiin. Taisiis ihan jees, joskus olen itse käyttänyt ja freehandejä reunustanut 0,3:lla
"Sotun sääntö numero kahdeksan: Ignooraa Remos aina."
Kaapelikala

Viesti Kirjoittaja Kaapelikala »

Ei-vesiliukoisia huopakärkisiä tusseja. 0,1mm-0,3mm ihan hyviä, noita saa kirjakaupoista kautta maan.
Barnabas

Viesti Kirjoittaja Barnabas »

Kai se käsi tärisee, vaikka korvaisit siveltimen tussilla? Helpoimmalla pääsee, kun vain varjostaa silmät piiloon. Et sinä oikeassa elämässäkään erota silmämunia 30m päästä. Oletan nyt, että ei puhuta mistään 54mm tai isomman skaalan figusta(?). Free handeihin tusseja nyt ehkä voikin käyttää järkevästi.

Tusseja saa mistä vain, esim. Suomalainen kirjakauppa, Akateeminen kirjakauppa, Hobbypoint, Sinelli, Tiimari, yms. yms.
Rutabaga
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Rutabaga »

Kaapelikala kirjoitti:Ei-vesiliukoisia huopakärkisiä tusseja. 0,1mm-0,3mm ihan hyviä, noita saa kirjakaupoista kautta maan.
Kovakärkisellä saa varmaan vieläkin tarkempaa jälkeä kuin huopakärkisellä.

Itselläni tällainen. Ostettu ihan kirjakaupasta. Voin laittaa vielä merkin ja koon kunhan kotia pääsen.

EDIT: Toi merkki lienee Staedtler ja Pigment liner 0.05
Väitteesi on hyvä...mutta olet väärässä.
http://jarecsblog.blogspot.com Melko aktiivista seurantaa askarteluistani.
Runt

Viesti Kirjoittaja Runt »

Ketjua lukiessa mieleen juolahti seuraava. Jos silmien teko pensselillä on vaikeaa niin kannattaa kokeilla esim hammastikkua pensselin sijaan. Periaatteessa ajaa saman asian kuin tussi kunhan muistaa kastaa hammastikun kärjen maaliin ennen piirtämistä/maalaamista. Toinen vaihtoehto on toki lyijytäytekynän kanssa maalaaminen samalla tekniilalla, lyijypää maaliin ja piirtämään/maalaamaan. Luulisi kuitenkin että se maali on mukavampi peittää/poistaa kuin tussin jälki jos ei kerralla onnistu.
Minun mielipiteeni ovat toisille vääriä, joidenkin mielipiteet ovat minulle yhden tekeviä.
Kaapelikala

Viesti Kirjoittaja Kaapelikala »

Hammastikussa ja vast on ongelmana se, ettei niihin saa riittävästi maalia/kosteutta. Maali kuivuu ilmassa. Pieni pensseli tai nuo tussit toimii paremmin. Nimim. kokemusta on.
Risto.Salonen

Viesti Kirjoittaja Risto.Salonen »

Kuulemma joku jossain myy pöytään kiinnitettävää haarukkaa, johon sivellin asetetaan lepäämään hyvin läheltä harjaspäätän. Itse tartutaan varteen kauempaa, jopa ihan päästä.

Tämä aiheuttaa sen, että Kaikki mitä teet, toimii peilikuvana, ja se tärkeämpi, jotta kaikki kätesi liikkeet vaimenevat. Eli Jos liikuvat siveltimen päätä sentin, liikkuu kärki vain millin.

Tälläisen järjestelmän avulla kuulemma monet käden tärinästä kärsivät maalailevat.

Tuttu, joka asiasta kertoi, on itse tehnyt pienen V:n pöytäänsä, ja pujottanut kumilenkin näiden pystyjen välille, ja sivellin on pari kolme kierrosta kierteella kumilangassa, jolloin se ei liiku ylös-alas eikä sivuttain, vaan kärki toistaa kaikki hänen kätensä liikkeet. Ja hän käyttää perus sivellintä, johon laittanut kymmenkunta senttiä jatkopalaa, jotta ylttää paremmin figuunsa.

Teollisissa malleissa kuulemma tämä roikotin on sellainen, että syvyys suunnassa sivellin liukuu vapaammin, mutta kuulemma kumilangat antaa ihan hyvin periksi.

Tuo maalailee lähinnä 1:72, ja kyl kaikki tuon tuotokset paremmalta näyttää kuin minun (vaikkei se kyl kovin kummonen saavutus olekaan).
muro

Viesti Kirjoittaja muro »

Oho! Näistä onkin jo paljon apua.

Kiitokset
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”