Maalin poistaminen metalli figuista

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
Tömplar

Maalin poistaminen metalli figuista

Viesti Kirjoittaja Tömplar »

Hei haluaisin kuulla neuvoja yms. Miten saisi maalin poistettua metallisesta figusta kokonaan että saisin basecoatata ja maalata koko figun uudelleen kun siihen on kertynyt hirveä määrä maali kerroksia.
Mahtaako sitä esim. tärpätillä saada turvallisesti pois?

Lisäys:
Huamasin juuri että tuollahan oli artikkeli noista poistamisista mikä noista mahtaa olla parhain.
Vesihiisi

Re: Maalin poistaminen metalli figuista

Viesti Kirjoittaja Vesihiisi »

Fairy Power Spray on hyvää tuohon. Suihkuttaa figuuriin ja sitten harjaa hammasharjalla. Kovin sitkeiden maalikerrosten kanssa saattaa vaatia useamman käsittelyn, mutta aikalailla luulisin, että tuo on saatavuuden, helppokäyttöisyyden ja turvallisuuden kannalta paras. Joskus voi myös auttaa, jos jättää aineen vähäksi aikaa vaikuttamaan ennen harjausta, mutta usein tuo ei ole tarpeen, joten kovin paljoa aikaa tuon käyttö ei vaadi. Lopuksi saattaa olla tarpeen irrottaa maalia syvennyksistä jollain terävällä esineellä.
Miau.
Tömplar

Vesihiisi kirjoitti:Fairy Power Spray on hyvää tuohon. Suihkuttaa figuuriin ja sitten harjaa hammasharjalla. Kovin sitkeiden maalikerrosten kanssa saattaa vaatia useamman käsittelyn, mutta aikalailla luulisin, että tuo on saatavuuden, helppokäyttöisyyden ja turvallisuuden kannalta paras. Joskus voi myös auttaa, jos jättää aineen vähäksi aikaa vaikuttamaan ennen harjausta, mutta usein tuo ei ole tarpeen, joten kovin paljoa aikaa tuon käyttö ei vaadi. Lopuksi saattaa olla tarpeen irrottaa maalia syvennyksistä jollain terävällä esineellä.
Okei kokeillaan sitä sitten... Kiitoksia:)
Kaapelikala

Viesti Kirjoittaja Kaapelikala »

Vartin antaa möhnän muhia maalin päällä ja sitten näyttää hammasharjaa. Lähtee aikalailla hyvin. Toistetaan tarvittaessa. Lopuksi käytetään ohutta neulaa (nuppineula esim.) syvien paikkojen putsaamiseen.
Half-breed

Viesti Kirjoittaja Half-breed »

Kuten Vesihiisi sanoi, niin Fairy Power Spray on yleiseen käyttöön paras maalinpoistaja. Jos haluat heavyduty maalinpoiston, niin tällöin parasta on jarruneste. Jarruneste kun yleensä poistaa paksuimmatkin maalikerrokset yhdellä kertaa.
2014 bänniä jo yhteensä ~3,5 kuukautta. Yrittäkää pistää paremmaksi.
Goat of Yuggoth

Viesti Kirjoittaja Goat of Yuggoth »

Jep, jarruneste irroittaa myös sprayn ja lakat ja muut pinnoitteet. Itse suosittelen liottamista AC-16 -merkkisessä vesiohenteisessa tökötissä, ei haise yhtä pahalta kuin tärpätti tai muut jarrunesteet ja voi kaataa huoletta viemäriin. Soveltuu muuten myös muoviin, hartsia en ole viitsinyt kokeilla mutta luultavammin siihenkin.

Ja se on halpaa ;)

-Goat
"Where once there was one, now there is two."
"Where once there was pink, now there is blue."
Tömplar

okei kiitos vinkeistä:)
Drake_263

Viesti Kirjoittaja Drake_263 »

Vielä yksi lisä, itse tilasin ebaysta pari törppöä Dettolia. Kyseessä on siis kasvipohjainen, tiivistetty desinfioiva pesunesta - sitä voisi varmaankin lähinnä verrata järkyttävän vahvaan mäntysuopaliuokseen. 24 tunnin upotus (laimentamattomassa) dettolissa irrottaa akryylimaalit tehokkaasti figuista - itse putsasin komppaniallisen faban kääpiöitä, ja vuorokauden liotuksen jälkeen maalit irtosivat lopullisesti figusta osapuilleen kun niitä hiukkasen ravisti. Toimii sekä muovi- että metallifiguille, ei vahingoita muovia, ja on myrkytön - en silti suosittele juomaan tuota kamaa mutta on se huomattavasti jarrunestettä turvallisempaa. Fairy Power on näppärämpää yksittäisiin figuihin, mutta jos on paljon käsiteltävää kerralla suosittelen dettolia - ei tarvitse jynssätä niin paljon ;) Ainoat miinukset ovat että sitä ei myydä Suomessa, eli pitää tilata (valmistaja on brittiläinen firma), ja työskennellessä pitää olla varovainen ettet sekoita vettä liuokseen - laimennettu dettoli ei toimi kunnolla. Kumikäsineitä tjsp myös suositellaan, laimentamaton liuos kuivattaa ihoa melko tehokkaasti.

Niin, ja jos käytät tuota kamaa, niin pidä likopöntössä kantta päällä ja mielellään ulkona tai autotallissa. Dettoli dunkkaa melko voimakkaasti mäntysuovalta - laimennettuna ei sinällään epämiellyttävä tuoksu mutta laimentamattomana on kovin pistävä, kemikaalimainen haju.
Runt

Viesti Kirjoittaja Runt »

Nyt kun näitä "uusia" maalinpoisto aineita/menetelmiä kerrotaan niin olisi mukavaa saada myös kuvia ennen/jälkeen maalinpoiston.
Itse meittinyt fairy power spraylle jotain korvaajaa mutta pitkälti vaihto jää kiinni siitä ettei ole muista aineista kuvallista materiaalia tutkittavana.
Minun mielipiteeni ovat toisille vääriä, joidenkin mielipiteet ovat minulle yhden tekeviä.
Kaapelikala

Viesti Kirjoittaja Kaapelikala »

Dakkadakkassa on ollut muutamia tieteellisiä kokeita. Muissakin vast. mestoissa lienee.
Tömplar

Runt kirjoitti:Nyt kun näitä "uusia" maalinpoisto aineita/menetelmiä kerrotaan niin olisi mukavaa saada myös kuvia ennen/jälkeen maalinpoiston.
Itse meittinyt fairy power spraylle jotain korvaajaa mutta pitkälti vaihto jää kiinni siitä ettei ole muista aineista kuvallista materiaalia tutkittavana.
Itse en aio kuvaa laittaa mutta jos muut haluavat niin en estä..
En kuitenkaan usko että niitä tähän(artikkeliin) lähetellään kuitenkin?
thamus

Viesti Kirjoittaja thamus »

Fairy Power Spray muovista saat hangata sata kertaa kunnes on puhdas.
jarruneste toimii muoville myös.

Metallille käytän Nitromorsea lähtee ihan sama mitä siinä päällä on ja paljon.
itse en kehu tuota Fairy Power Spray ei toimi minusta niin kuin osa väittää.
When i see basilisk i say; For the Emperor.
When i see Slaanesh Demonettes i say; Fuck the Emperor, Hurray the Slaanesh.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”